Nikon ViewNX 1.5.0 ja sinertävät kuvat

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
mleinio

Nikon ViewNX 1.5.0 ja sinertävät kuvat

Viesti Kirjoittaja mleinio »

Moi! Onkos kellään muulla täällä asennettuna ViewNX 1.5.0? Semmoinen kysymys, että ovatko kuvat sinertäviä?

Kävi nimittäin niin, että jokin aika sitten asensin koneeni uusiksi, ja laitoin siinä yhteydessä uusimman version ViewNX:stä samalla (eli 1.5.0). No samalla alkoi kuvat näkyä sinertävinä isommassa ikkunassa, siis nimenomaan ja vain ViewNX:ssä. Kuvatiedoistoissa ei ole "mitään vikaa", kaikissa muissa ohjelmissa (esim. Capture NX 2, BreezeBrowser, windowsin työkalut) kuvat näkyvät normaalisti.

ViewNX:ssäkin thumbnail-kuvat näkyvät normaalisti, mutta isommaksi avattaessa tulee sinertävää. Mystistä kyllä, jotkut kuvat näkyvät thumbnaileissäkin sinertävänä (ei vielä selvinnyt, mikä yhtäläisyys niissä on).

Tätä ongelmaa ei ollut aiemmassa käyttämässäni versiossa, joka taisi olla 1.4.0.

Jos joku pystyisi kertomaan kokemuksensa 1.5.0:sta, alan sitten sen mukaan selvittelemään, mikä tässä kombinaatiossa oikein mättää.

Kiitos,
Markku
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
AnttiH

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Olisiko asetuksissa (Edit/Options/Color Management) jossakin kohdassa (Color Matching Profile, Display Profile) joku outo profiili valittuna? Tällaiseen olen pariin kertaan törmännyt.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Samas ongelma joskin värinä on viherä :) ilmeisesti tosiaan joku profiili ongelma.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
mleinio

No just! Olin noita väriprofiiliasetuksia aiemminkin yrittänyt vaihdella, mutta kommenteistanne rohkaistuneena kävin vielä uudelleen niiden kimppuun. Lopulta vaihtamalla näytönohjaimen asetuksista oletusprofiiliksi "TPLCD":n tilalle "NKsRGB" näkyy värit nyt ViewNX:ssä oikein (kuten muuallakin)!

Kiitoksia, tästähän lähtee uusi vuosi paremmin liikkeelle :-)
Markku
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

mleinio kirjoitti:No just! Olin noita väriprofiiliasetuksia aiemminkin yrittänyt vaihdella, mutta kommenteistanne rohkaistuneena kävin vielä uudelleen niiden kimppuun. Lopulta vaihtamalla näytönohjaimen asetuksista oletusprofiiliksi "TPLCD":n tilalle "NKsRGB" näkyy värit nyt ViewNX:ssä oikein (kuten muuallakin)!
Nikon itse suosittelee ongelman paikkomiseen NKMonitor_Win-profiilia. Se on pelkkää tekohengitystä, sillä mistäs Nikon tietää, millainen monitori kussakin koneessa on...

NKMonitor_Win on ilmeisesti käytännössä sama kuin sRGB, eli sama kuin NKsRGB. Kaikesta tästä huolimatta se olisi parempi valinta kuin NKsRGB ihan "hygienisistä syistä": sRGB:tä ei pitäisi koskaan valita näytön profiiliksi, koska se ei koskaan pidä paikkaansa... sRGB on vain "abstrakti" profiili ja sitä pitäisi käyttää vain kuvien ja työtilojen profiilina.
Matti Vuori
mleinio

Ok, tuolla ehdottamallasi tulee näköjään sama tulos.

Jännää, että ennen koneen uudelleenasennusta mulla ei ole ikinä aiemmin ollut mitään tarvetta koskea näihin profiiliasetuksiin, vaikka koneitakin on tullut asenneltua silloin tällöin, mutta ilmeisesti sitten ViewNX 1.5.0 tekee jotain eri tavalla.

Thumbnailitkin tulivat kuntoon, kun tyhjensin ViewNX:n cachet.
Markku
mleinio

Näköjään Nikonillakin on nykyään tuosta ongelmasta ohje:

http://support.nikontech.com/app/answer ... .-how-do-i

"We are currently working on a solution to this problem and have a temporary workaround. "
Markku
Vastaa Viestiin