Kuvaboxi.fi. Toimiiko lain rajoissa?
-
Kuvaboxi.fi. Toimiiko lain rajoissa?
Innostuin tuossa taannoin testaamaan kuvaboxin galleriapalveluja.
Tein kansion ja uploadasin kuvat sisään.
Pian kuitenkin huomasin, että mikäli laitan kuvakansioni julkiseksi, kuvaboxi MYY kuviani kenelle tahansa käyttäjälle täysin ilman minun lupaani.(minäkin voin ostaa muiden ottamia kuvia)
Toki käyttöehdoissa on kirjoiteltu kaikenmoisia lakikiemuroita(http://www.kuvaboxi.fi/terms.html), joita nykyään lähes kaikissa galleriaohjelmissa on. Kuitenkin mielestäni Suomen laki ei salli tällaista käyttäjäehtojen määrittelemistä, mitä esim. google, facebook ym. harrastavat. Toisinsanoen, kuvaajan tuotoksien täydellisiä käyttöoikeuksia ei noin vain voisi ottaa haltuun pelkkien käyttäjäehtojen kautta?
Onko joku paremmin perillä kuvaajan oikeuksista ja siitä, toimiiko kuvaboxi oikein?
Itse en ainakaan halua antaa kuviani ilmaiseksi tuollaisen palvelun myytäväksi.(ei sillä, että kukaan välttämättä kuviani haluaisi ostaa)
Tein kansion ja uploadasin kuvat sisään.
Pian kuitenkin huomasin, että mikäli laitan kuvakansioni julkiseksi, kuvaboxi MYY kuviani kenelle tahansa käyttäjälle täysin ilman minun lupaani.(minäkin voin ostaa muiden ottamia kuvia)
Toki käyttöehdoissa on kirjoiteltu kaikenmoisia lakikiemuroita(http://www.kuvaboxi.fi/terms.html), joita nykyään lähes kaikissa galleriaohjelmissa on. Kuitenkin mielestäni Suomen laki ei salli tällaista käyttäjäehtojen määrittelemistä, mitä esim. google, facebook ym. harrastavat. Toisinsanoen, kuvaajan tuotoksien täydellisiä käyttöoikeuksia ei noin vain voisi ottaa haltuun pelkkien käyttäjäehtojen kautta?
Onko joku paremmin perillä kuvaajan oikeuksista ja siitä, toimiiko kuvaboxi oikein?
Itse en ainakaan halua antaa kuviani ilmaiseksi tuollaisen palvelun myytäväksi.(ei sillä, että kukaan välttämättä kuviani haluaisi ostaa)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Oikeastaan homma menee ihan järkeväksi kun tajuaa, että Kuvaboxin julkinen kansio on "julkistamista", eikö? Ja tekijänoikeuslain mukaan yksityiseen käyttöön saa julkistetusta teoksesta ottaa kopion, poislukien tietokoneohjelmat ja vastaavat. Lain perusteluissa todetaan, että tämän kopion ottamiseen saa käyttää ulkoista palveluntarjoajaa.Kuvaboxin käyttöehdot kirjoitti:Käyttäjä tiedostaa, että se että Käyttäjä jakaa kuvia, mahdollistaa niille henkilöille, joille kuvat on jakanut, että he tilaavat Palvelun kautta itselleen printtivalokuvia, kuvatuotteita ja kalentereita heille jaetuista kuvista. Käyttäjä tiedostaa myös, ettei Käyttäjälle makseta mitään korvausta kuvien katselusta, kommentoinnista tai printtivalokuvien, kuvatuotteiden tai kalentereiden tilauksesta.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
Jos keskelle Helsinkiä tulisi palveluntarjoaja, jonka liikeidea olisi myydä kopioita hyllyssään olevien valokuvakirjojen kuvista, viranomaiset toteaisivat aika nopeasti, että laissa ei tarkoitettu ihan tätä, vaan sitä, että kuluttaja saa toki mennä ottamaan kirjasta valokopion kopiofirmaan.olli R kirjoitti:Oikeastaan homma menee ihan järkeväksi kun tajuaa, että Kuvaboxin julkinen kansio on "julkistamista", eikö? Ja tekijänoikeuslain mukaan yksityiseen käyttöön saa julkistetusta teoksesta ottaa kopion, poislukien tietokoneohjelmat ja vastaavat. Lain perusteluissa todetaan, että tämän kopion ottamiseen saa käyttää ulkoista palveluntarjoajaa.
Matti Vuori
-
- Viesti:
Kuvaboxin perimmäisenä ideana varmaankin on tehdä kuvien jakaminen kavereiden kesken helpoksi. Samalla kaveripiiri voi teettää haluamansa kuvat. Kuvia voivat siis teettää kansioon oikeuden saaneet. Palvelun lähtökohtana ei ole kuvien myyminen vaan jakaminen. Ymmärrän kyllä huolestuneen pointin tämän kyseisen foorumin huomioon ottaen, mutta Kuvaboxin peruskäyttäjä varmaankaan ei ajattele, että "Kerpele, KB tahkoo fyffee mun juhannuksen 08 makkaranpaistokuvilla".
-
Niin.. ..toki yksityiseen käyttöön saa ottaa kopion kuvasta..
Tässäpä mielestäni onkin kyse siitä, että kyseinen firma myy tätä kopiota.
Eli itselleen saa teettää kopion, mutta myyjä ei saa vartavasten myydä tekijänoikeuksien suojaamia kuvia, kuten minun tulkintani mukaan tässä tapahtuu..
Tuolla saa muunmuassa tilata ihan kenen vaan ottamilla kuvilla varustettuja T-paitoja, kahvimukeja, julisteita, palapelejä tai vaikka hiirimattoja..
Eli mun mielestäni tuolta tulisi ottaa tuo tilaa tällä kuvalla varustettu muki/hiirimatto tms. -painike pois kuvien yhteydestä..
Tosin varmasti tulkinnan varaa lakien suhteen on. Kovin fiksusti tai kuvaajien oikeuksia arvostavasti tuo pulju ei kuitenkaan toimi.!
Olen kakarin kanssa asiasta aivan samaa mieltä.. ..laittakaamme rauhassa makkaranpaistokuvat kuvaboxiin, mutta itseään kunnioittavan harrastajan kuvien paikka ei siellä ole.
Tässäpä mielestäni onkin kyse siitä, että kyseinen firma myy tätä kopiota.
Eli itselleen saa teettää kopion, mutta myyjä ei saa vartavasten myydä tekijänoikeuksien suojaamia kuvia, kuten minun tulkintani mukaan tässä tapahtuu..
Tuolla saa muunmuassa tilata ihan kenen vaan ottamilla kuvilla varustettuja T-paitoja, kahvimukeja, julisteita, palapelejä tai vaikka hiirimattoja..
Eli mun mielestäni tuolta tulisi ottaa tuo tilaa tällä kuvalla varustettu muki/hiirimatto tms. -painike pois kuvien yhteydestä..
Tosin varmasti tulkinnan varaa lakien suhteen on. Kovin fiksusti tai kuvaajien oikeuksia arvostavasti tuo pulju ei kuitenkaan toimi.!
Olen kakarin kanssa asiasta aivan samaa mieltä.. ..laittakaamme rauhassa makkaranpaistokuvat kuvaboxiin, mutta itseään kunnioittavan harrastajan kuvien paikka ei siellä ole.
-
- Viesti:
Yllättäen kirjastoissa on valokopiokoneet, ja ovat vielä yhteiskunnan ylläpitämiä, eivät edes maksa tekijänoikeusmaksuja kirjojen esillä pitämisestä ja lainaamisesta.mvuori kirjoitti:Jos keskelle Helsinkiä tulisi palveluntarjoaja, jonka liikeidea olisi myydä kopioita hyllyssään olevien valokuvakirjojen kuvista, viranomaiset toteaisivat aika nopeasti, että laissa ei tarkoitettu ihan tätä, vaan sitä, että kuluttaja saa toki mennä ottamaan kirjasta valokopion kopiofirmaan.
Ja viittaan tuohon toiseen tekijänoikeusketjuun "Aloittelevissa". Tekijänoikeuksia saa antaa pois sopimuksilla, jos kerran haluaa käyttää Kuvaboxia. En todellakaan sano, että homma on valokuvia myyvän kuvaajan kannalta järkevää.
olli Rinne http://www.digifaq.info/