iView Multimedia Pro

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
adele

Re: olenko vain tyhmä

Viesti Kirjoittaja adele »

oh6jih kirjoitti: Tämä toivottavasti selventää. eli minulla on kaikki kuvat dvd:llä (tällä hetkellä 4kpl), ja iview näyttää kaikkien sijainniksi E-aseman, mikä tietysti pitää paikkansa, mutta ei hirveästi lohduta kun pitäisi vielä tietää mllä levyllä se kuva on. Olen tehnyt tuon katalogin toisin päin kuin sinä, eli kerännyt kuvat koneeseen yhten hakemistoon, tehnyt katalogin, polttanut sen levylle ja iviewin 'reset folder path' -toiminnolla laittanut katalogin osoittaamaan juuri poltettua levyä. Mulla noita kuvia kuitenkin tulee loppuviimein sen verran hidasta tahtia että ehtisin niitä mukavasti arkistoida tähän ennen kuin poltan niistä levyn. Tämän takia suoritusjärjestys on tämä.
(En ihan kutsuisi sitä paikkansa pitäväksi että ohjelma näyttää kuvien olevan E-asemalla kun ne tosiasiassa ovat jollakin DVD-levyllä. Mutta tosin Windows sammutetaan Käynnistä-valikosta, joten ehkä tämä kuuluu asiaan?)

Ilmeisesti tapa, jolla arkistoit saa ohjelman näyttämään E-asemaa kuvien sijanniksi. Kuten jo aiemmin mainitsin, pudotan valmiit DVD:t ohjelman ikkunaan ja annan ohjelman tehdä katalogin. Macissa sama ikkuna näyttää tältä. Jokainen dvd näykyy omalla nimellään (siis nuo, joissa on punainen täppä), ja halutun kuvan palauttaminen levyltä on helppoa:

Kuva

Sinuna kokeilisin tehdä valmiista levyistä uuden katalogin. (Toivon mukaan levyt on nimetty selkeästi ja nimi kirjoitettu levyyn)?
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

adele kirjoitti: (En ihan kutsuisi sitä paikkansa pitäväksi että ohjelma näyttää kuvien olevan E-asemalla kun ne tosiasiassa ovat jollakin DVD-levyllä. Mutta tosin Windows sammutetaan Käynnistä-valikosta, joten ehkä tämä kuuluu asiaan?)
Niin no se E on minulla dvd-asema.
adele kirjoitti: Sinuna kokeilisin tehdä valmiista levyistä uuden katalogin. (Toivon mukaan levyt on nimetty selkeästi ja nimi kirjoitettu levyyn)?
Täytyypä kokeilla. Edelleenkin tämä aiheuttaa sitten sen että kun olen arkistoinut kovolla olevat kuvat mun pitää tehdä se uudestaan siinä vaiheessa kun saan ne poltettua levylle...
Uudet levyt on nimetty jonkunlaisen logiikan mukaan mutta vanhemmat on mitä sattuu, eikä siinä levyn päällä todellakaan lue sama teksti mikä levylle on annettu nimeksi. Sillä vähän ihmettelenkin että tälläisessä ohjelmassa noita foldereita ei saa nimettyä itse. Täytyy varmaan ottaa ohjelman tekijöihin yhteyttä ennen kuin tästä maksaa mitään...
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Ulkoinen kovalevy toimii parhaiten kuvien säilytyspaikkana ja sen lisäksi varmuuskopiointi DVD levyille.
Ulkoinen kovalevy siksi että sen voi kytkeä päälle silloin kun kuvia tarvitsee ja muun ajan se on pois käytöstä. Samoin kun päivittää tietokoneitansa on paljon helponpaa kytkeä johto uuteen koneeseen kun kopioida tiedot uudelle levylle.
Ulkoiset levyt eivät enää ole kalliita.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Aarne-72

Viesti Kirjoittaja Aarne-72 »

oh6jih kirjoitti:Täytyypä kokeilla. Edelleenkin tämä aiheuttaa sitten sen että kun olen arkistoinut kovolla olevat kuvat mun pitää tehdä se uudestaan siinä vaiheessa kun saan ne poltettua levylle...
Öö tuota, ei kai tuo ole probleemi? Olethan tuomannu, että voit exportata kaikki iViewissä tekemäsi luokittelut ym. itse kuvaan (exif ja ipc tietoihin) ja sitten kun vedät ja pudotat ne uudeleen DVD:ltä, niin ne tulee mukaan kuten olivat alunperin.

En ole nyt viikkoon ehtinyt pakerrella iViewin kanssa, mutta tämmönen muistikuva mulle jäi.

Kokeile!
oh6jih
Viesti:

Aarne-72 kirjoitti:
oh6jih kirjoitti:Täytyypä kokeilla. Edelleenkin tämä aiheuttaa sitten sen että kun olen arkistoinut kovolla olevat kuvat mun pitää tehdä se uudestaan siinä vaiheessa kun saan ne poltettua levylle...
Öö tuota, ei kai tuo ole probleemi? Olethan tuomannu, että voit exportata kaikki iViewissä tekemäsi luokittelut ym. itse kuvaan (exif ja ipc tietoihin) ja sitten kun vedät ja pudotat ne uudeleen DVD:ltä, niin ne tulee mukaan kuten olivat alunperin.

En ole nyt viikkoon ehtinyt pakerrella iViewin kanssa, mutta tämmönen muistikuva mulle jäi.

Kokeile!
Empä ole huomannut tuota, mutta en nyt ole kuin muutaman päivän tätä vasta kokeilla. Tutkitaampa tuokin. Kiersin jo tuon ongelman tekemällä joka levystä oman kategorian ja liitin sen kuvan tietoihin.
Aarne-72

Viesti Kirjoittaja Aarne-72 »

oh6jih kirjoitti: Empä ole huomannut tuota, mutta en nyt ole kuin muutaman päivän tätä vasta kokeilla. Tutkitaampa tuokin. Kiersin jo tuon ongelman tekemällä joka levystä oman kategorian ja liitin sen kuvan tietoihin.
Ehdin muuten taas pidemmästä aikaa hiukan pyöräyttään tuota iViewiä. Huomasin tähän keskusteltuun piirteeseen liittyen seuraavaa: Jos tahtoo exportata Descriptionin itse kuviin (koskee ainakin TIFFiä), niin pitää tehdä (luultavasti) tehdä seuraavat kuviot:

- Kirjaa haluamasi tiedot haluamaasi kuvaan / kuviin
- Valitse jokin muu kun muutettu kuva
- Valitse Action / Sync Annotation ja sieltä Export annotation to original files
- Tallenna myös itse Catalog!

Nyt kuvaukset on itse kuvatiedostoissa. Voit todeta asia pudottmalla kyseiset kuvat tyhjään Catalogiin.
oh6jih
Viesti:

Eipä tämä nyt äkkiseltään kyllä vakuuta. Toi nopeuspuoli on kyllä surkea, onkohan tässä joku yhteensopivuusongelma jonkun kanssa...? Pitää koittaa tedä asennus uudelleen ja jos ei se sillä parane niin pitää katsella jotain muuta..
kohan

oh6jih kirjoitti:Eipä tämä nyt äkkiseltään kyllä vakuuta. Toi nopeuspuoli on kyllä surkea, onkohan tässä joku yhteensopivuusongelma jonkun kanssa...? Pitää koittaa tedä asennus uudelleen ja jos ei se sillä parane niin pitää katsella jotain muuta..
Tämä oli jotain uutta.:) Käytät varmaan ohjelmaa niin että kuvat on DVD:llä muuten en tuota hitautta ymmärrä.
oh6jih
Viesti:

kohan kirjoitti: Tämä oli jotain uutta.:) Käytät varmaan ohjelmaa niin että kuvat on DVD:llä muuten en tuota hitautta ymmärrä.
En minäkään ymmärrä. Sillä ei ole merkitystä onko kuvat kovolla, dvd:llä vai onko niitä lainkaan, alihakemistojen ym avaamiseen se aika menee. Siinä vaiheessa kun saa sen haluamansa kuvalistan/thumbnailit esille niin ei ole mitään ongelmia. Kuvan avaamiseen ei menee aikaa kuin silmänräpäys. Prossunkäyttö on minimissä koko ajan, muistia on vapaana +700MB, en käsitä tämä ohjelma tekee..
kohan

oh6jih kirjoitti:En minäkään ymmärrä. Sillä ei ole merkitystä onko kuvat kovolla, dvd:llä vai onko niitä lainkaan, alihakemistojen ym avaamiseen se aika menee.
Minulla käynnistyy viidessä sekunnissa. Ei kai sinulla ole se tietokanta minkä ohjelma luo tai se tiedosto (.ivc päätteellä) tallennettu kuvien mukana ulkoiselle dvd levylle. Silloinhan sen lukeminen kestää.
oh6jih
Viesti:

kohan kirjoitti:
oh6jih kirjoitti:En minäkään ymmärrä. Sillä ei ole merkitystä onko kuvat kovolla, dvd:llä vai onko niitä lainkaan, alihakemistojen ym avaamiseen se aika menee.
Minulla käynnistyy viidessä sekunnissa. Ei kai sinulla ole se tietokanta minkä ohjelma luo tai se tiedosto (.ivc päätteellä) tallennettu kuvien mukana ulkoiselle dvd levylle. Silloinhan sen lukeminen kestää.
Tietokanta on ihan koneen omalla levyllä. No, kone lähtee joka tapauksessa huoltoon, asentelen huoltoreissun jälkeen kaikki uusiksi, katotaan onko sitten yhtään nopeampi...
oulahma

Viesti Kirjoittaja oulahma »

Vaihdoin pc:n maciin ja olen nyt testaillut tuota iviewiä trialina. Askarruttaa nyt vain seuraavanlainen asia. Jos haluan, että kuvien asiasanat ovat käytettävissä ehkä jossain toisessa ohjelmassa, onko minun lisättävä ne "keywords" kohtaan? Vai voinko käyttää esim. "catalog sets" kohtaa. Tällöin voisi rakentaa vähän hierarkiaa nuihin asiasanoihin, kuten vaikkapa Luonto ja tämän alle sitten linnut, nisäkkäät jne...
ML
snowone

Viesti Kirjoittaja snowone »

oulahma kirjoitti:Vaihdoin pc:n maciin ja olen nyt testaillut tuota iviewiä trialina. Askarruttaa nyt vain seuraavanlainen asia. Jos haluan, että kuvien asiasanat ovat käytettävissä ehkä jossain toisessa ohjelmassa, onko minun lisättävä ne "keywords" kohtaan? Vai voinko käyttää esim. "catalog sets" kohtaa. Tällöin voisi rakentaa vähän hierarkiaa nuihin asiasanoihin, kuten vaikkapa Luonto ja tämän alle sitten linnut, nisäkkäät jne...
Muistaakseni nuo kaikki iView:n käyttämät kentät on ihan jonkun standardin mukaisia eli kun vaan kirjaat ne tiedot myös niihin kuviin (oliskohan ollut sync annotitations) niin sen jälkeen jopa spotlight osaa etsiä vaikkapa Location tiedon perusteella kuvia.

Korjatkaa jos olen väärässä. Oma arkisto on päässyt vähän retuperälle eikä enää edes muista kaikkea tuosta softasta.
Jug

Viesti Kirjoittaja Jug »

Onkos jollain tietoa, että jos kuvaa kameralla raw+jpeg tilassa ja sitten importtaa iview:hin niin saako näkyviin ainoastaan yhden kuvan listassa? Itse en ainakaan löytäny mitään vipua, hiukan vain häiritsee kun jokainen kuva tavallaan kahteen kertaan tuolla.
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Jug kirjoitti:Onkos jollain tietoa, että jos kuvaa kameralla raw+jpeg tilassa ja sitten importtaa iview:hin niin saako näkyviin ainoastaan yhden kuvan listassa? Itse en ainakaan löytäny mitään vipua, hiukan vain häiritsee kun jokainen kuva tavallaan kahteen kertaan tuolla.
Vaihtoehtoja.
Kuvien koneelle tuonnin jälkeen...

1. ...Valitset "View" pudotusvalikosta miten kuvat järjestetään katselua varten (tässä tapauksessa, "file type" tai "file size")

2. ... Luot omat kansiot roolle ja jiipekeille. Siirrät kuvat oikeisiin kansioihin, joista sitten katselet haluttuja kuvia. Tämä on pysyvä ratkaisu. Käy erittäin nopeasti "Transfer to folder" komennolla.

3. ... Lajittelet kuvat "List"-komennolla fileen tyypin, (tai koon), mukaan, eli valitset Root tai Jiipekit. Katselet ja ihmettelet.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Vastaa Viestiin