Kuvien arkistointi ja nimeäminen
Näistä on ollut juttua vaikka missä, eniten varmaan googlen keskusteluissa mutta tässä olisi oma systeemini. Tämä on helppo eikä tämä vie aikaa ylenpalttisesti:
http://www.sunpoint.net/~vanhakartano/vinkkeja.html
Kertokaa ihmeessä mielipiteitänne. Siis etenkin jos näette siinä jonkun ongelman esimerkiksi pitkällä aikavälillä. Kertokaa myös jos ette ymmärrä jotakin. (!) Jos mielipiteitä ei tule niin katson järjestelmän olevan täydellinen. =)
Tässä helppo tapa arkistoida ja nimetä kuvat?
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Re: Tässä kuvien helppo arkistointi ja nimeäminen (?)
Tuon on oltava lähellä täydellistä, koska oma menettelyni on samantapainen ;)Simo kirjoitti:Kertokaa ihmeessä mielipiteitänne. Siis etenkin jos näette siinä jonkun ongelman esimerkiksi pitkällä aikavälillä. Kertokaa myös jos ette ymmärrä jotakin. (!) Jos mielipiteitä ei tule niin katson järjestelmän olevan täydellinen. =)
Itse pidän hakemistot näin:
D:\
|
|20030727 (tässä originaalit)
| |
| muokatut (tässä käsitellyt kuvat)
|
|20030728 (tässä originaalit)
|
muokatut (tässä käsitellyt kuvat)
...jne
Tiedostonimi on muotoa:
20030727_jokupaikka_jossain_1_
20030728_jokupaikka_jossain_2_
...jne
Nettijulkaisua varten on oma \INET hakemistonsa, jonka alla hakemistot samalla tyylillä (\20030727).
Niiden alle Batch processina pakataan \muokautut -hakemistosta ne kuvat, jotka menee nettiin (pakkaussofta Ulead SmartSaver Pro).
Sitten FrontPageen läiskitään kuvat ja ftp:llä saitille.
Jälkimaininta: Näemmä hieno ascii -hakemistorakenne-esitykseni ei toimi täällä :(
-
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
-
Nimeäminen
Minulla on vähän samantapainen systeemi kuvien nimien osalta, mutta hakemistot olen sijoitellut / järjestänyt hieman toisin. Erillisiä "alkuperäiset" hakemistoja en pidä - jos kuvaa on muokattu kokoa muuttamatta ja muutenkin vähäisesti en edes säilytä alkuperäistä.
Kuvien (ja muidenkin tiedostojen) nimissä käytän nelinumeroista vuosimerkintää. Aloitin kaksinumeroisilla joskus 90-luvun puolella, mutta 2000-luvulle tultaessa kaksinumeroinen vuosiluku näytti "omituiselta", joten olen päivittänyt vanhatkin numerot neljälle, jotta kaikki pysyisi järjestyksessä. Pieni särö tuli XP:n mukana - se ei enää näytä tiedostoja samassa järjestyksessä kuin aiemmat windowsit.
Tiedoston nimeen olen liittänyt aiheen tai aihepiirin nimen päiväyksen ja kuvan numeron lisäksi. Joskus liitän tarpeen mukaan muitakin merkintöjä - esim. "hellasärön välttämiseksi" todellisen kuvaajan nimikirjaimet tai tunnuksen reippaammin muokatuille / pienennetyille versioille (sähköposti / weppisivu).
Aihepiirin nimen olen laittanut ensimmäiseksi vaikka pelkkien kuvien kannalta voisi olla järkevämpää aloittaa päivämäärällä (kuten muut kirjoittajat ovat tehneet). Panoraamakuvan numerossa näkyvät kaikkien osakuvien numerot, kuten Simolla (mutta en ole lisännyt P-kirjainta). Välilyöntien sijalle olen laittanut alaviivat - en tiedä onko tuo enää "pakollista".
Kuvat olen numeroinut vasta "siivouksen" jälkeen. Kameran antamaa numeroa en ole säilyttänyt osana uutta tiedostonimeä. Käytän numerointiin Nikon View 6-ohjelmaa, jossa saa halutuille kuville uudet nimet kerralla (aikaisemmin nimesin ACDSee'llä, jossa sama onnistuu myös). Ilman homman osaavaa ohjelmaa nimeäminen on takkuista touhua.
Minun kuvistani on huomattavan suuri osa työprojekteihin liittyviä. Projekteissa muu dokumentaation on nimetty aina projektin tunnuksella aloittaen (hyvä "henkivakuutus" sotkujen välttämisessä). Kuvat ovat projektiaineistona samanlaisessa asemassa kuin muutkin tiedostot ja ne ovat alihakemistoissaan muun saman projektin aineiston seassa. "Yksityiskuvissa" olen myös jakanut kuvat aihepiirin mukaisiin "projekteihin" pitkälti kuvauspaikan tai jonkun tapahtuman mukaan. Esim. kotipiirissä kuvatut kuvat ovat oma "projektinsa". Aiheen alla olevat alihakemistot ovat päiväkohtaisia ja niiden nimissä saattaa olla selventäviä sanoja, kuten "abcdef_20030831_syntymapaiva". Sen alla kuvien nimet ovat muotoa abcdef_20030831_xx.jpg , jossa abcdef on "projektin lyhytnimi".
Negoilta, dioilta ja printeistä skannatuissa kuvissa olen käyttänyt samaa menettelyä, mutta kuvan numerona olen käyttänyt filmin reunassa olevaa numeroa (jos siis näkyvillä). Jos kuvan päiväys ei ole säilynyt tiedossa laitan xx niihin kohtiin, joita en tiedä. Jos kuvat ovat tulleet laboratoriosta cd:llä olen niiltä siirrettyjen käyttökuvien nimissä maininnut levyn numeron ja kuvan numeron levyllä. Muuten olen nimennyt ne samalla systeemillä kuin muut kuvat. Alkuperäisten negojen kuoreen / negataskuun olen merkinnyt levyn numeron.
Systeemini saattaa vaikuttaa sekavalta ja ehkä se sitä onkin. Tähän on pikkuhiljaa ajauduttu vuosien saatossa eikä täysremontti ole enää mahdollinen. Kuvia on tuhansittain ja samaa systeemiä käyttävät myös työtoverit ainakin työhön liittyvässä kuvaamisessa. - Onkin siis tärkeää aloittaa nimeäminen heti oikealla ja järkevällä tavalla. Asiasta pitäisi olla suosituksia "digikuvauksen käsikirjassa" ja miksei jo kameran käyttöohjeessakin.
Kuvien (ja muidenkin tiedostojen) nimissä käytän nelinumeroista vuosimerkintää. Aloitin kaksinumeroisilla joskus 90-luvun puolella, mutta 2000-luvulle tultaessa kaksinumeroinen vuosiluku näytti "omituiselta", joten olen päivittänyt vanhatkin numerot neljälle, jotta kaikki pysyisi järjestyksessä. Pieni särö tuli XP:n mukana - se ei enää näytä tiedostoja samassa järjestyksessä kuin aiemmat windowsit.
Tiedoston nimeen olen liittänyt aiheen tai aihepiirin nimen päiväyksen ja kuvan numeron lisäksi. Joskus liitän tarpeen mukaan muitakin merkintöjä - esim. "hellasärön välttämiseksi" todellisen kuvaajan nimikirjaimet tai tunnuksen reippaammin muokatuille / pienennetyille versioille (sähköposti / weppisivu).
Aihepiirin nimen olen laittanut ensimmäiseksi vaikka pelkkien kuvien kannalta voisi olla järkevämpää aloittaa päivämäärällä (kuten muut kirjoittajat ovat tehneet). Panoraamakuvan numerossa näkyvät kaikkien osakuvien numerot, kuten Simolla (mutta en ole lisännyt P-kirjainta). Välilyöntien sijalle olen laittanut alaviivat - en tiedä onko tuo enää "pakollista".
Kuvat olen numeroinut vasta "siivouksen" jälkeen. Kameran antamaa numeroa en ole säilyttänyt osana uutta tiedostonimeä. Käytän numerointiin Nikon View 6-ohjelmaa, jossa saa halutuille kuville uudet nimet kerralla (aikaisemmin nimesin ACDSee'llä, jossa sama onnistuu myös). Ilman homman osaavaa ohjelmaa nimeäminen on takkuista touhua.
Minun kuvistani on huomattavan suuri osa työprojekteihin liittyviä. Projekteissa muu dokumentaation on nimetty aina projektin tunnuksella aloittaen (hyvä "henkivakuutus" sotkujen välttämisessä). Kuvat ovat projektiaineistona samanlaisessa asemassa kuin muutkin tiedostot ja ne ovat alihakemistoissaan muun saman projektin aineiston seassa. "Yksityiskuvissa" olen myös jakanut kuvat aihepiirin mukaisiin "projekteihin" pitkälti kuvauspaikan tai jonkun tapahtuman mukaan. Esim. kotipiirissä kuvatut kuvat ovat oma "projektinsa". Aiheen alla olevat alihakemistot ovat päiväkohtaisia ja niiden nimissä saattaa olla selventäviä sanoja, kuten "abcdef_20030831_syntymapaiva". Sen alla kuvien nimet ovat muotoa abcdef_20030831_xx.jpg , jossa abcdef on "projektin lyhytnimi".
Negoilta, dioilta ja printeistä skannatuissa kuvissa olen käyttänyt samaa menettelyä, mutta kuvan numerona olen käyttänyt filmin reunassa olevaa numeroa (jos siis näkyvillä). Jos kuvan päiväys ei ole säilynyt tiedossa laitan xx niihin kohtiin, joita en tiedä. Jos kuvat ovat tulleet laboratoriosta cd:llä olen niiltä siirrettyjen käyttökuvien nimissä maininnut levyn numeron ja kuvan numeron levyllä. Muuten olen nimennyt ne samalla systeemillä kuin muut kuvat. Alkuperäisten negojen kuoreen / negataskuun olen merkinnyt levyn numeron.
Systeemini saattaa vaikuttaa sekavalta ja ehkä se sitä onkin. Tähän on pikkuhiljaa ajauduttu vuosien saatossa eikä täysremontti ole enää mahdollinen. Kuvia on tuhansittain ja samaa systeemiä käyttävät myös työtoverit ainakin työhön liittyvässä kuvaamisessa. - Onkin siis tärkeää aloittaa nimeäminen heti oikealla ja järkevällä tavalla. Asiasta pitäisi olla suosituksia "digikuvauksen käsikirjassa" ja miksei jo kameran käyttöohjeessakin.
-
- Viesti:
Re: Nimeäminen
Itse säilytän aina alkuperäiset kuvat. Jos vahingossa satun poistamaan alkuperäisen kuvan niin merkitsen kuvan peesiin tunnuksen X.Jos kuvaa on muokattu kokoa muuttamatta ja muutenkin vähäisesti en edes säilytä alkuperäistä.
Kun määrää windowssista (tai mistä tahansa käyttiksestä) että tiedostot järjestetään nimen mukaan niin kuvat pysyvät kronologisessa järjestyksessä, JOS tiedostonimet alkavat päiväyksellä. (vuosi, kuukausi, päivä)Pieni särö tuli XP:n mukana - se ei enää näytä tiedostoja samassa järjestyksessä kuin aiemmat windowsit.
P-kirjain on periaatteessa aika turha, mutta siihen olen tottunut joten en ole tapojani muuttanut.Panoraamakuvan numerossa näkyvät kaikkien osakuvien numerot, kuten Simolla (mutta en ole lisännyt P-kirjainta).
-
Itse tykkään jaotella kuvat vuoden, kuukauden ja päivämäärän mukaan eri hakemistoihin. Itse kuvatiedostoja en vaivaudu nimeämään, olkoot IMG_xxxx.jpg. Joskus nimeän päivämäärän vielä erikseen, jotta muistan selatessa heti, mitä kuvia folderi sisältää..
Koodi: Valitse kaikki
kuvat/
2002/
01/
02/
17/
28 Jaskan synttärit/
02/
05/
2003/
01/
02/