Etsin ohjelmaa jolla voisin pitää kuvat järjestyksessä, löytää hakusanoilla kuvia, kuvat voisivat sijaita CD tai DVD-levyillä, ei saa hukata tietoa (EXIF), tuki Canon 10D kameralle (CRW), ym. Kuvien käsittely hoidetaan muilla ohjelmilla. En kaipaa mutu-tietoja, faktoja ainoastaan. Kuvien syöttö uuteen ohjelmaan tuntuu urakalta jota ei viitsi montaa kertaa tehdä. Extensis Portfolio 6 oli siihen asti kunnes tuli tarve saada näkymään Canonin RAW:t. Moni hehkuttaa IMatchia ja on aikeissa hankkia sen? No.. kertokaa onko se minkälainen ohjelma käyttää? Oletteko hankkineet sen vai onko jäänyt ainoastaan puheeksi tai kokeiluksi?
--
JkH
IMatch..?
-
Re: IMatch..?
Imatch tukee Canonin RAW-tiedostomuotoa.JkH kirjoitti:Etsin ohjelmaa jolla voisin pitää kuvat järjestyksessä, löytää hakusanoilla kuvia, kuvat voisivat sijaita CD tai DVD-levyillä, ei saa hukata tietoa (EXIF), tuki Canon 10D kameralle (CRW), ym. Kuvien käsittely hoidetaan muilla ohjelmilla.
JkH
ja kuvien EXIF-tiedot saa importattua ohjelmant tietokantaan.
Mikä merkittävämpää ohjelmassa pystyy myös kuvien IPTC tiedot importoimaan tietokantaan hakusanoiksi jne. jolloin kuvien keywordit ja kuvaukset voi tallentaa itse kuvatiedostoihin IPTC-tietoina jolloin ne kulkevat aina kuvan mukana.
Imatchin tulevassa versiossa ohjelma ottakin sitten kuvien EXIF- ja IPTC-tiedot automaattisesti tietokantaansa.
Kuvien keywordit ja kuvaukset olisi senkin puolesta hyvä tallentaa IPTC-tietoina niin jos ohjelmaa joutuu vaihtamaan niin uuden ohjelman ei tarvitse kuin osata lukea nämä tiedot ja kuvien hakusanat ja kuvaukset saakin sitten valmiiksi ohjelmaan.
Jos haluat vilkaisun ohjelman monipuolisuuten niin lataa tämä:
http://www.photools.net/bin/imatchdoc.zip
(sen jälkeen monet mainostetut kuvien arkistointiohjelmat tuntuvat rajoittuneilta)
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw
IMatch
Testasin ohjelmaa ja minua häiritsi yksi ominaisuus.
- Olen polttanut RAW-tiedostot CD:lle. Kun luen RAW-tiedostot CD:ltä ohjelman tietokantaan, tekee ohjelma niistä thumbnailit. En vain pysty katsomaan niitä kooltaan isompana esim. klikkaamalla thumb-kuvaa. JPG ym. formaateissa näyttää onnistuvan. Kun selaan arkistoani ja/tai kerään materiaalia tiettyyn tarkoitukseen on minun pystyttävä katsomaan haluamaani kuvaa isompana kuin mitä thumbnail sen näyttää. Menee vaikeaksi hakea joka kerta alkuperäinen CD:ltä.
Jos ohjelmassa on ratkaisu tähän niin otan mielihyvin tiedon vastaan, sillä muuten IMatch tuntuu monipuoliselta arkistointi ohjelmalta.
:ppie
- Olen polttanut RAW-tiedostot CD:lle. Kun luen RAW-tiedostot CD:ltä ohjelman tietokantaan, tekee ohjelma niistä thumbnailit. En vain pysty katsomaan niitä kooltaan isompana esim. klikkaamalla thumb-kuvaa. JPG ym. formaateissa näyttää onnistuvan. Kun selaan arkistoani ja/tai kerään materiaalia tiettyyn tarkoitukseen on minun pystyttävä katsomaan haluamaani kuvaa isompana kuin mitä thumbnail sen näyttää. Menee vaikeaksi hakea joka kerta alkuperäinen CD:ltä.
Jos ohjelmassa on ratkaisu tähän niin otan mielihyvin tiedon vastaan, sillä muuten IMatch tuntuu monipuoliselta arkistointi ohjelmalta.
IMatch bugi
Löysinkin juuri heidän kotisivultaan (www.photools.com) maininnan, tulevasta uudesta versiosta jossa korjauksia/lisäyksiä mm....
New: Support for the latest Canon CRW formats (10D and G5)
IMatch now includes the latest versions of the Canon software
libraries.
Eli edellisessä viestissä mainitsemani ongelma johtuu juuri tästä.
New: Support for the latest Canon CRW formats (10D and G5)
IMatch now includes the latest versions of the Canon software
libraries.
Eli edellisessä viestissä mainitsemani ongelma johtuu juuri tästä.
-
Vielä imatchin toiminnasta
Olen hiukan tutustunut imatchin toimintaa ja itse asiassa tilasinkin sen. Nyt sitten alankan kyselemään kaikenlaista. Pystyykö imatchissa off-line arkistotilassa lisäämään IPTC tekstia tai jotakin muutavastaavaa merkintää tietokantaan vai pitääkö kuvan olla niin sanotussa "kirjoitus muodossa"? Eli ajattelin lähinnä jos vaikka tulostaa kuvan paperille niin saisi jotenkin merkinnän että kuvasta on myös paperiversio.