Mikä on piirtopöydän riittävä tarkkuus??
-
Mikä on piirtopöydän riittävä tarkkuus??
Olen hankkimassa piirtopöytää ja kysyisin, etä mikä on riittävä tarkkuus jolla sahalaitaisuutta ei synny eli pyöreä on pyöreä. Olen ajatellut Aiptekin Hyper Pen 12000U -piirtopöytää. Tarkkuus 3048 viivaa per tuuma ja 120 viivaa per mm. Tunnistaa 512 eri painetasoa. Onko tämä hyvä?? Kiitos vastauksista.
-
-
-
-
- Site Admin
- Viesti:
Niin, eihän vektorigrafiikassa ole mitään pikseleitä, vaan se perustuu matemaattisiin lausekkeisiin.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
Se piirtopöydän tarkkuus on aikalailla sama asia kuin hiiren tarkkuus, eli ei epätarkalla hiirelläkään synny kuvaan sahalaitaisuutta.
Jos et erityisemmin piirtele mitään vaan lähinnä käsittelet kuvia, niin noilla painetasoilla yms jutuilla ei ole juurikaan väliä. Suosittelen lämpimästi Wacom Graphire 3:sta ja ylipäätään koon kannattaa olla pieni (esim A6). Samaa sanoi koosta se jamppa joka tekee niitä "Maailma on eri vakioveikkaajan silmin" mainoskuvia.
- Niko
http://www.nikohak.com
Jos et erityisemmin piirtele mitään vaan lähinnä käsittelet kuvia, niin noilla painetasoilla yms jutuilla ei ole juurikaan väliä. Suosittelen lämpimästi Wacom Graphire 3:sta ja ylipäätään koon kannattaa olla pieni (esim A6). Samaa sanoi koosta se jamppa joka tekee niitä "Maailma on eri vakioveikkaajan silmin" mainoskuvia.
- Niko
-
-
Hmm, miksiköhän pieni? Itsekkin olen ajatellut ihan vastaavan Aiptekin hommaamista ja se on kyllä rutkasti halvempi ku Wacomin vastaavat. Noilla Graphirella ja Aiptekin vehkeellä ei ainakaan spekseissä ollu mitään eroa? Luulis että suuremmalla on kivempi tehdä, ainakin on tavallaan herkempi kun on alaa enemmän?nikohak kirjoitti:Se piirtopöydän tarkkuus on aikalailla sama asia kuin hiiren tarkkuus, eli ei epätarkalla hiirelläkään synny kuvaan sahalaitaisuutta.
-
Googlettamallahan se selviää miks on hyvä olla pieni piirtoalusta - tai miksi ei :)
http://graphicssoft.about.com/od/aboutg ... ablets.htm
http://graphicssoft.about.com/od/aboutg ... ablets.htm
Size is one of the first factors you'll need to consider in choosing a tablet. Bigger is not necessarily better. For home users and hobbyists, the most common sizes are 4" by 5" and 6" by 8". CAD users, artists, and technical illustrators may desire a larger surface area, but the price escalates as the size increases. Remember, the larger your tablet surface is, the more your will need to move your arms. Many people prefer a smaller tablet to minimize arm motion. However, this may feel unnatural to an artist who is used to drawing or painting with large sweeping motions. Another important thing to know about tablet size is that the dimensions given almost always refer to the input surface area of the tablet. The actual footprint of the tablet can be as much as 4 to 5 inches larger than the input area. Keep this in mind as you shop, or you may be surprised that your tablet takes up much more desktop space than you may have considered. My 6" by 8" Wacom Intuos tablet, for instance, has a footprint of 10" by 13.5".
-
-
- Viesti:
Itse meinasin jo viime vuonna hankkia tuon Voliton (eipä saanut aikaiseksi kun muu kone levisi). =)userisjohn kirjoitti:No mitä mieltä ootte, kumpi kannattaa hankkia; Wacom Graphire Volito, joka on vähän halvempi vai ilmeisesti vähän laadukkaampi ja kalliimpi Wacomin Graphire3???
Mielestäni se on ihan riittävä nimenomaan piirtämiseen jota itse harrastan, sen ominaisuudet näyttivät ihan "tarpeeksi" hyviltä ja hinta oli aivan kohtuullinen. Toki mitä järeämpää tarkuutta vaatii niin sitä enemmän saa sitten eurojakin pulittaa...
-
-
Luulis että suuremmalla on kivempi tehdä, ainakin on tavallaan herkempi kun on alaa enemmän?
Valokuvien retusointiin riittää tarkkuuden puolesta aivan hyvin pienempi pöytä. Tarkimman viivan saa piirrettyä pitämällä käden kiinni paperissa ja liikuttamalla sormiaan. Tällöin piirtoala ei ole kuin jotain A7-luokkaa. Sen retusoitavan kohteen voi pitää näytöllä koko näytön suuruisena ja tarvittaessa siirtää (space-nappi) nopeasti.
Kyseessä on myös paljolti nopeus, eli yletän näytön laidasta laitaan pienellä pöydällä tsiljoona kertaa nopeemmin kun tarttee liikuttaa vain sormia.
Itse piirtelen A6 kokoisella pöydälläni sarjakuvatyylistä kamaa myös työkseni (viivat flashissa ja värit fotarissa) ja olen huomannut että käytän siinäkin vain murto-osaa pikkupöydän pinta-alasta itse piirtämiseen.
Niin joo. Katoppas sitä työpöytääsi ja mieti mihin kohtaan tunget reilun A4-kokoisen levyn niin että pääset myös näppäimistöön käsiksi. ;)
Noista eri Merkeistä ja malleista sen verran, että muistaakseni joissain malleissa on patterit tai jotain muuta painavaa kynissä, eli sellaista ei jaksa kauaa heilutella. Ilman aiempaa kokemusta piirtopöytiä on liikkeessäkin huono mennä kokeilemaan, kun ne tuntuu ihan huonoille kaikki.
-------------------
Niko
Valokuvien retusointiin riittää tarkkuuden puolesta aivan hyvin pienempi pöytä. Tarkimman viivan saa piirrettyä pitämällä käden kiinni paperissa ja liikuttamalla sormiaan. Tällöin piirtoala ei ole kuin jotain A7-luokkaa. Sen retusoitavan kohteen voi pitää näytöllä koko näytön suuruisena ja tarvittaessa siirtää (space-nappi) nopeasti.
Kyseessä on myös paljolti nopeus, eli yletän näytön laidasta laitaan pienellä pöydällä tsiljoona kertaa nopeemmin kun tarttee liikuttaa vain sormia.
Itse piirtelen A6 kokoisella pöydälläni sarjakuvatyylistä kamaa myös työkseni (viivat flashissa ja värit fotarissa) ja olen huomannut että käytän siinäkin vain murto-osaa pikkupöydän pinta-alasta itse piirtämiseen.
Niin joo. Katoppas sitä työpöytääsi ja mieti mihin kohtaan tunget reilun A4-kokoisen levyn niin että pääset myös näppäimistöön käsiksi. ;)
Noista eri Merkeistä ja malleista sen verran, että muistaakseni joissain malleissa on patterit tai jotain muuta painavaa kynissä, eli sellaista ei jaksa kauaa heilutella. Ilman aiempaa kokemusta piirtopöytiä on liikkeessäkin huono mennä kokeilemaan, kun ne tuntuu ihan huonoille kaikki.
-------------------
Niko