Pikainen photariohje
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Loka 06, 2003 8 : 54
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Pikainen photariohje
Väsäilin lähinnä omaksi muistinvirkistykseksi kuvauksen työtavasta, jota itse käytän usein kuvan tumman pään avaamiseen. Ei mitään mullistavaa, mutta josko joku tuosta saisi jotain hyötyä. On ainakin nopeahko tapa.
http://gramdel.kapsi.fi/ohje/
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/ohje/
/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
Käyhän se noinkin.
Itse suosin tietty sellaista tapaa minkä muistan eli sen on oltava vielä yksinkertaisempi ;)
1. Valitaan kuvan vaalea alue säilytettäväksi ja siihen on kolme eri "voimakkuutta". Ctrl + Alt + 1 , 2 tai 3. 1 valitsee vähiten ja 3 eniten. Olisko nuo valinnat hieman riippuvaisia mitä värejä kuvassa on? Hieman erilaisen valinnan saa tehtyä jos klikkaa hiirellä Channels valikon RGB-ikonia Ctrl pohjassa. Tuo taitaa perustua kirkkauteen.
2. Feather, Ctrl + Alt + D vaikka se 15 tarpeen mukaan.
3. Siitä tehdään oma taso. Saa tehdä useammankin tason. Mitä useamman tekee, sen vähemmän 4. kohta vaikuttaa kuvan kirkkaimpiin kohtiin. Ctrl + J vaikka 3 kertaa peräjälkeen. Jos kuvassa ei ole vaaleita kohtia mitä uhkaa välitön puhkipalaminen niin yksikin taso riittää.
4. Valitaan tausta (backgound) ja tehdään siitä kopio. Valitaan sen modeksi Screen. Tämä kirkastaa yhden aukon verran kuvan tummia kohtia. Jos tekee tästä nyt kopion niin vaikutus on hieman suurempi. Kolmella kopiolla vaikutus taitaa olla kaksi aukkoa.
5. Ctrl + Shift + E eli Flatten image. Nyt sen voi tallentaa jpegginä kun on taas yksi taso.
Sepe
Itse suosin tietty sellaista tapaa minkä muistan eli sen on oltava vielä yksinkertaisempi ;)
1. Valitaan kuvan vaalea alue säilytettäväksi ja siihen on kolme eri "voimakkuutta". Ctrl + Alt + 1 , 2 tai 3. 1 valitsee vähiten ja 3 eniten. Olisko nuo valinnat hieman riippuvaisia mitä värejä kuvassa on? Hieman erilaisen valinnan saa tehtyä jos klikkaa hiirellä Channels valikon RGB-ikonia Ctrl pohjassa. Tuo taitaa perustua kirkkauteen.
2. Feather, Ctrl + Alt + D vaikka se 15 tarpeen mukaan.
3. Siitä tehdään oma taso. Saa tehdä useammankin tason. Mitä useamman tekee, sen vähemmän 4. kohta vaikuttaa kuvan kirkkaimpiin kohtiin. Ctrl + J vaikka 3 kertaa peräjälkeen. Jos kuvassa ei ole vaaleita kohtia mitä uhkaa välitön puhkipalaminen niin yksikin taso riittää.
4. Valitaan tausta (backgound) ja tehdään siitä kopio. Valitaan sen modeksi Screen. Tämä kirkastaa yhden aukon verran kuvan tummia kohtia. Jos tekee tästä nyt kopion niin vaikutus on hieman suurempi. Kolmella kopiolla vaikutus taitaa olla kaksi aukkoa.
5. Ctrl + Shift + E eli Flatten image. Nyt sen voi tallentaa jpegginä kun on taas yksi taso.
Sepe
--
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Tuohan oli yksinkertainen ja toimiva paketti. Kiitos!seppot kirjoitti:Käyhän se noinkin.
Itse suosin tietty sellaista tapaa minkä muistan eli sen on oltava vielä yksinkertaisempi ;)
1. Valitaan kuvan vaalea alue säilytettäväksi ja siihen on kolme eri "voimakkuutta". Ctrl + Alt + 1 , 2 tai 3. 1 valitsee vähiten ja 3 eniten. Olisko nuo valinnat hieman riippuvaisia mitä värejä kuvassa on? Hieman erilaisen valinnan saa tehtyä jos klikkaa hiirellä Channels valikon RGB-ikonia Ctrl pohjassa. Tuo taitaa perustua kirkkauteen.
2. Feather, Ctrl + Alt + D vaikka se 15 tarpeen mukaan.
3. Siitä tehdään oma taso. Saa tehdä useammankin tason. Mitä useamman tekee, sen vähemmän 4. kohta vaikuttaa kuvan kirkkaimpiin kohtiin. Ctrl + J vaikka 3 kertaa peräjälkeen. Jos kuvassa ei ole vaaleita kohtia mitä uhkaa välitön puhkipalaminen niin yksikin taso riittää.
4. Valitaan tausta (backgound) ja tehdään siitä kopio. Valitaan sen modeksi Screen. Tämä kirkastaa yhden aukon verran kuvan tummia kohtia. Jos tekee tästä nyt kopion niin vaikutus on hieman suurempi. Kolmella kopiolla vaikutus taitaa olla kaksi aukkoa.
5. Ctrl + Shift + E eli Flatten image. Nyt sen voi tallentaa jpegginä kun on taas yksi taso.
Sepe
-
- Viestit: 680
- Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 1596
- Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
SH on kyllä varmaan hieno toiminto. Ei vaan satu sitä tuossa 7-versiossa olemaan. Se on muutenkin vähän kuin antaisi kameran päättää kaikesta. Homma toimii hyvin niin kauan kun on pelit ja vehkeet. Sitten kun pitäisi tulla toimeen vähemmällä niin toteaa unohtaneensa teoriapuolen ja pitää opetella asiat uudelleen.
Sepe
Sepe
--
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Kesä 08, 2004 19 : 13
Mielestäni kyseinen tummanpään säätö tehdään yksinkertaisesti curves työkalulla, ainoastaan tummassapäässä nostetaan "tasoja" hieman. Lopputulos on hieman sama kuin esimerkkikuvissa mutta kuvan lopullista jyrkkyyttä on helpompi tarkkailla. Lisäksi kyllä tarvitaan normaalit levelsit ja värikorjailut.
Nää shadow/highlight hässäkät tekee konepellin alla ihan sitä samaa curves käyrän vääntöä. Niinkuin monet muutkin uudet "työkalut" photarissa pohjautuu näihin vanhoihin "lakeihin", aloittelijan on vain helpompi käyttää S/H kuin kääntää mutkia ; )
Nää shadow/highlight hässäkät tekee konepellin alla ihan sitä samaa curves käyrän vääntöä. Niinkuin monet muutkin uudet "työkalut" photarissa pohjautuu näihin vanhoihin "lakeihin", aloittelijan on vain helpompi käyttää S/H kuin kääntää mutkia ; )
-
- Viestit: 680
- Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Mitenkäs saat tuosta kuvasta harmauden pois? Tätä harmautta ei siis tule S/H-toiminnolla.kerpo kirjoitti:Mielestäni kyseinen tummanpään säätö tehdään yksinkertaisesti curves työkalulla, ainoastaan tummassapäässä nostetaan "tasoja" hieman. Lopputulos on hieman sama kuin esimerkkikuvissa mutta kuvan lopullista jyrkkyyttä on helpompi tarkkailla. Lisäksi kyllä tarvitaan normaalit levelsit ja värikorjailut.
Nää shadow/highlight hässäkät tekee konepellin alla ihan sitä samaa curves käyrän vääntöä. Niinkuin monet muutkin uudet "työkalut" photarissa pohjautuu näihin vanhoihin "lakeihin", aloittelijan on vain helpompi käyttää S/H kuin kääntää mutkia ; )
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Kesä 08, 2004 19 : 13
No itse vääntäisin hiukan lisää kurveja ; )teemupii kirjoitti:Mitenkäs saat tuosta kuvasta harmauden pois? Tätä harmautta ei siis tule S/H-toiminnolla.
Myös levelseissä voisi valita mustuman oikeaan kohtaan. Edellisen postini esimerkkikuvaan on säädetty vain pelkkää curvesia. Jos käsittelisin kuvaa painokuntoon niin tekisin ensin levelsit kuntoon sitten curves ja lopuksi vielä värit kohillensa. Voin tehdä tarvittaessa asiasta esimerkin.
-
- Viestit: 680
- Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Siis millä tavalla, kun tuo kurvien vääntely, jolla olet nostanut tumman pään ylös, tuo juuri mukanaan tuon harmauden tuohon kuvaan?kerpo kirjoitti:No itse vääntäisin hiukan lisää kurveja ; )teemupii kirjoitti:Mitenkäs saat tuosta kuvasta harmauden pois? Tätä harmautta ei siis tule S/H-toiminnolla.
S/H-toiminto tuo noihin kohtiin värit, eikä vain pidä niitä tummempina.kerpo kirjoitti:Myös levelseissä voisi valita mustuman oikeaan kohtaan.
Voisin lyödä vaikka vetoa että S/H-toiminto tekee ensin maskin, ennen kuin nostaa tasoja.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Kesä 08, 2004 19 : 13
No oikein säädettynä harmautta ei suuremmin esiinny vaikka tokihan sitä siihen tulee kun valkoinen nostetaan mustan yli (tämähän nyt ei ole vain minun keksimä ajatus). Mielestäni se ei ole häiritsevää kun vielä tekee muutkin asiaan liittyvät säädöt. Mielestäni tämänkin topicin mainiossa esimerkissäkin päädyttiin kuvaan joka oli myöskin hieman harmahtava. Muutenkin se on erilainen lopputulokseltaan kuin mitä itse olisin tehnyt/päätynyt.teemupii kirjoitti:Siis millä tavalla, kun tuo kurvien vääntely, jolla olet nostanut tumman pään ylös, tuo juuri mukanaan tuon harmauden tuohon kuvaan?
Voisin lyödä vaikka vetoa että S/H-toiminto tekee ensin maskin, ennen kuin nostaa tasoja.
Kyllähän se S/H on hyvä (ja nopea) toiminto en sitä kiellä, itsekin monesti käytän. Myös nämä ylläolevat kikat ovat tietty hyviä jos aihe/kuva sen sallii, ei siinä mitään. Mutta en silti itse pidä S/H:ta hirmusen mullistavana työkaluna. Joku jenkkiukkeli selitti muinoin yhdessä seminaarissa että kyseinen työkalu on alunperin tarkoitettu lähinnä korjailemaan automaattipokkareiden jälkeä vastavalo ym. vastaavissa ongelmatilanteissa. Tiedä sitten...
-
- Viestit: 680
- Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Kesä 08, 2004 19 : 13
teemupii kirjoitti:Esimerkissä ja oman viestisi mukana tulleessa kuvassa on harmautta tullut juuri miehen selän taakse, mutta S/H-toiminnolla tätä ei tule. Voidaanhan sitä sanoa että kaikki kuvankäsittelyyn liittyvät asiat liittyvät vain väriarvojen muuttamiseen.
Kyllä, olen molempien kanssa tosiaan samaa mieltä. S/Hlla pääsee tod.näk. helpoiten haluttuun lopputulokseen kyseisessä kuvassa vaikka itse tekisinkin toisin. Mielipideasioitahan nämä loppupeleissä ovat. Kontit on monet, sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki.kohan kirjoitti:Loppukädessä aivan sama millä varjot ja huippuvalot mahdutat kuvaan ja jos hyvän aiot tehdä niin käyt jokaisen värin läpi selective colorilla. Teet sitten karkkivärejä tai "luonnollisia" värejä, sekun on jokaisen silmässä ja/tai "kalibroidussa" näytössä.