Pikainen photariohje

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
gramdel
Viestit: 542
Liittynyt: Loka 06, 2003 8 : 54
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Pikainen photariohje

Viesti Kirjoittaja gramdel »

Väsäilin lähinnä omaksi muistinvirkistykseksi kuvauksen työtavasta, jota itse käytän usein kuvan tumman pään avaamiseen. Ei mitään mullistavaa, mutta josko joku tuosta saisi jotain hyötyä. On ainakin nopeahko tapa.

http://gramdel.kapsi.fi/ohje/

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Käyhän se noinkin.

Itse suosin tietty sellaista tapaa minkä muistan eli sen on oltava vielä yksinkertaisempi ;)

1. Valitaan kuvan vaalea alue säilytettäväksi ja siihen on kolme eri "voimakkuutta". Ctrl + Alt + 1 , 2 tai 3. 1 valitsee vähiten ja 3 eniten. Olisko nuo valinnat hieman riippuvaisia mitä värejä kuvassa on? Hieman erilaisen valinnan saa tehtyä jos klikkaa hiirellä Channels valikon RGB-ikonia Ctrl pohjassa. Tuo taitaa perustua kirkkauteen.

2. Feather, Ctrl + Alt + D vaikka se 15 tarpeen mukaan.

3. Siitä tehdään oma taso. Saa tehdä useammankin tason. Mitä useamman tekee, sen vähemmän 4. kohta vaikuttaa kuvan kirkkaimpiin kohtiin. Ctrl + J vaikka 3 kertaa peräjälkeen. Jos kuvassa ei ole vaaleita kohtia mitä uhkaa välitön puhkipalaminen niin yksikin taso riittää.

4. Valitaan tausta (backgound) ja tehdään siitä kopio. Valitaan sen modeksi Screen. Tämä kirkastaa yhden aukon verran kuvan tummia kohtia. Jos tekee tästä nyt kopion niin vaikutus on hieman suurempi. Kolmella kopiolla vaikutus taitaa olla kaksi aukkoa.

5. Ctrl + Shift + E eli Flatten image. Nyt sen voi tallentaa jpegginä kun on taas yksi taso.

Sepe
--
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

seppot kirjoitti:Käyhän se noinkin.

Itse suosin tietty sellaista tapaa minkä muistan eli sen on oltava vielä yksinkertaisempi ;)

1. Valitaan kuvan vaalea alue säilytettäväksi ja siihen on kolme eri "voimakkuutta". Ctrl + Alt + 1 , 2 tai 3. 1 valitsee vähiten ja 3 eniten. Olisko nuo valinnat hieman riippuvaisia mitä värejä kuvassa on? Hieman erilaisen valinnan saa tehtyä jos klikkaa hiirellä Channels valikon RGB-ikonia Ctrl pohjassa. Tuo taitaa perustua kirkkauteen.

2. Feather, Ctrl + Alt + D vaikka se 15 tarpeen mukaan.

3. Siitä tehdään oma taso. Saa tehdä useammankin tason. Mitä useamman tekee, sen vähemmän 4. kohta vaikuttaa kuvan kirkkaimpiin kohtiin. Ctrl + J vaikka 3 kertaa peräjälkeen. Jos kuvassa ei ole vaaleita kohtia mitä uhkaa välitön puhkipalaminen niin yksikin taso riittää.

4. Valitaan tausta (backgound) ja tehdään siitä kopio. Valitaan sen modeksi Screen. Tämä kirkastaa yhden aukon verran kuvan tummia kohtia. Jos tekee tästä nyt kopion niin vaikutus on hieman suurempi. Kolmella kopiolla vaikutus taitaa olla kaksi aukkoa.

5. Ctrl + Shift + E eli Flatten image. Nyt sen voi tallentaa jpegginä kun on taas yksi taso.

Sepe
Tuohan oli yksinkertainen ja toimiva paketti. Kiitos!
teemupii
Viestit: 680
Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

CS:n shadow/highlight toiminto, Amen.
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

teemupii kirjoitti:CS:n shadow/highlight toiminto, Amen.
Nikon Capturen DEE.

Omen ;)

Sepe
--
joonal
Viestit: 348
Liittynyt: Syys 27, 2003 17 : 24

Viesti Kirjoittaja joonal »

teemupii kirjoitti:CS:n shadow/highlight toiminto, Amen.
yhdyn ylistykseen.
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

joonal kirjoitti:
teemupii kirjoitti:CS:n shadow/highlight toiminto, Amen.
yhdyn ylistykseen.
Saa kyllä nuo kaikki kikkailut unohtaa kun käyttää shadow/highlighteä, aivan mainio toiminto, varsinki salama kuviin...
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

SH on kyllä varmaan hieno toiminto. Ei vaan satu sitä tuossa 7-versiossa olemaan. Se on muutenkin vähän kuin antaisi kameran päättää kaikesta. Homma toimii hyvin niin kauan kun on pelit ja vehkeet. Sitten kun pitäisi tulla toimeen vähemmällä niin toteaa unohtaneensa teoriapuolen ja pitää opetella asiat uudelleen.

Sepe
--
kerpo
Viestit: 22
Liittynyt: Kesä 08, 2004 19 : 13

Viesti Kirjoittaja kerpo »

Mielestäni kyseinen tummanpään säätö tehdään yksinkertaisesti curves työkalulla, ainoastaan tummassapäässä nostetaan "tasoja" hieman. Lopputulos on hieman sama kuin esimerkkikuvissa mutta kuvan lopullista jyrkkyyttä on helpompi tarkkailla. Lisäksi kyllä tarvitaan normaalit levelsit ja värikorjailut.

Nää shadow/highlight hässäkät tekee konepellin alla ihan sitä samaa curves käyrän vääntöä. Niinkuin monet muutkin uudet "työkalut" photarissa pohjautuu näihin vanhoihin "lakeihin", aloittelijan on vain helpompi käyttää S/H kuin kääntää mutkia ; )


Kuva
teemupii
Viestit: 680
Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

kerpo kirjoitti:Mielestäni kyseinen tummanpään säätö tehdään yksinkertaisesti curves työkalulla, ainoastaan tummassapäässä nostetaan "tasoja" hieman. Lopputulos on hieman sama kuin esimerkkikuvissa mutta kuvan lopullista jyrkkyyttä on helpompi tarkkailla. Lisäksi kyllä tarvitaan normaalit levelsit ja värikorjailut.

Nää shadow/highlight hässäkät tekee konepellin alla ihan sitä samaa curves käyrän vääntöä. Niinkuin monet muutkin uudet "työkalut" photarissa pohjautuu näihin vanhoihin "lakeihin", aloittelijan on vain helpompi käyttää S/H kuin kääntää mutkia ; )
Mitenkäs saat tuosta kuvasta harmauden pois? Tätä harmautta ei siis tule S/H-toiminnolla.
kerpo
Viestit: 22
Liittynyt: Kesä 08, 2004 19 : 13

Viesti Kirjoittaja kerpo »

teemupii kirjoitti:Mitenkäs saat tuosta kuvasta harmauden pois? Tätä harmautta ei siis tule S/H-toiminnolla.
No itse vääntäisin hiukan lisää kurveja ; )

Myös levelseissä voisi valita mustuman oikeaan kohtaan. Edellisen postini esimerkkikuvaan on säädetty vain pelkkää curvesia. Jos käsittelisin kuvaa painokuntoon niin tekisin ensin levelsit kuntoon sitten curves ja lopuksi vielä värit kohillensa. Voin tehdä tarvittaessa asiasta esimerkin.
teemupii
Viestit: 680
Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

kerpo kirjoitti:
teemupii kirjoitti:Mitenkäs saat tuosta kuvasta harmauden pois? Tätä harmautta ei siis tule S/H-toiminnolla.
No itse vääntäisin hiukan lisää kurveja ; )
Siis millä tavalla, kun tuo kurvien vääntely, jolla olet nostanut tumman pään ylös, tuo juuri mukanaan tuon harmauden tuohon kuvaan?
kerpo kirjoitti:Myös levelseissä voisi valita mustuman oikeaan kohtaan.
S/H-toiminto tuo noihin kohtiin värit, eikä vain pidä niitä tummempina.

Voisin lyödä vaikka vetoa että S/H-toiminto tekee ensin maskin, ennen kuin nostaa tasoja.
kerpo
Viestit: 22
Liittynyt: Kesä 08, 2004 19 : 13

Viesti Kirjoittaja kerpo »

teemupii kirjoitti:Siis millä tavalla, kun tuo kurvien vääntely, jolla olet nostanut tumman pään ylös, tuo juuri mukanaan tuon harmauden tuohon kuvaan?

Voisin lyödä vaikka vetoa että S/H-toiminto tekee ensin maskin, ennen kuin nostaa tasoja.
No oikein säädettynä harmautta ei suuremmin esiinny vaikka tokihan sitä siihen tulee kun valkoinen nostetaan mustan yli (tämähän nyt ei ole vain minun keksimä ajatus). Mielestäni se ei ole häiritsevää kun vielä tekee muutkin asiaan liittyvät säädöt. Mielestäni tämänkin topicin mainiossa esimerkissäkin päädyttiin kuvaan joka oli myöskin hieman harmahtava. Muutenkin se on erilainen lopputulokseltaan kuin mitä itse olisin tehnyt/päätynyt.

Kyllähän se S/H on hyvä (ja nopea) toiminto en sitä kiellä, itsekin monesti käytän. Myös nämä ylläolevat kikat ovat tietty hyviä jos aihe/kuva sen sallii, ei siinä mitään. Mutta en silti itse pidä S/H:ta hirmusen mullistavana työkaluna. Joku jenkkiukkeli selitti muinoin yhdessä seminaarissa että kyseinen työkalu on alunperin tarkoitettu lähinnä korjailemaan automaattipokkareiden jälkeä vastavalo ym. vastaavissa ongelmatilanteissa. Tiedä sitten...
teemupii
Viestit: 680
Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

Esimerkissä ja oman viestisi mukana tulleessa kuvassa on harmautta tullut juuri miehen selän taakse, mutta S/H-toiminnolla tätä ei tule. Voidaanhan sitä sanoa että kaikki kuvankäsittelyyn liittyvät asiat liittyvät vain väriarvojen muuttamiseen.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Loppukädessä aivan sama millä varjot ja huippuvalot mahdutat kuvaan ja jos hyvän aiot tehdä niin käyt jokaisen värin läpi selective colorilla. Teet sitten karkkivärejä tai "luonnollisia" värejä, sekun on jokaisen silmässä ja/tai "kalibroidussa" näytössä.
kerpo
Viestit: 22
Liittynyt: Kesä 08, 2004 19 : 13

Viesti Kirjoittaja kerpo »

teemupii kirjoitti:Esimerkissä ja oman viestisi mukana tulleessa kuvassa on harmautta tullut juuri miehen selän taakse, mutta S/H-toiminnolla tätä ei tule. Voidaanhan sitä sanoa että kaikki kuvankäsittelyyn liittyvät asiat liittyvät vain väriarvojen muuttamiseen.
kohan kirjoitti:Loppukädessä aivan sama millä varjot ja huippuvalot mahdutat kuvaan ja jos hyvän aiot tehdä niin käyt jokaisen värin läpi selective colorilla. Teet sitten karkkivärejä tai "luonnollisia" värejä, sekun on jokaisen silmässä ja/tai "kalibroidussa" näytössä.
Kyllä, olen molempien kanssa tosiaan samaa mieltä. S/Hlla pääsee tod.näk. helpoiten haluttuun lopputulokseen kyseisessä kuvassa vaikka itse tekisinkin toisin. Mielipideasioitahan nämä loppupeleissä ovat. Kontit on monet, sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki.
Vastaa Viestiin