Leimasin

Kuvankäsittelyä, mitä vain
sari

Leimasin

Viesti Kirjoittaja sari »

Tuossa fotosopin leimasimessa on varmaan jokin mahtavan hyvä idea. Se idea ei tosin ole minulle vielä valjennut näinä 3 vuotena kun olen fotosoppia käyttänyt.

Sanokaapa viisaat miten saan leimasimen kopioimaan vain yhtä kohtaa eikä koko lääniä. Eli jos haluan poistaa kuvasta seinältä vaikkapa taulun niin kuinka onnistuu?

Okei, tiedän että klikataan taulun takaista seinää alt-näppäin pohjassa ja sitten vaan leimataan taulua piiloon. Vaan kun tämä toimii n. kerran ja sitten tauluun alkaa tulla vaikka mitä objekteja jostain toisaalta kuvasta.

Taulun nyt saa vielä kohtalaisesti piiloon, kun se on niin selvärajainen. Monimutkaisempien kohteitten kanssa kyllä itku pääsee.

Laastarityökalu ei ole yhtään parempi.

Miten siis menetellä?

Toinen omituisuus on se, että en yhtään ymmärrä miksi leimasin yhtäkkiä muuttuu pyöreästä pisteeksi (ilman että muutan leimasimen kokoa tai muita asetuksia). Tuota pistettä ei saa pois, mutta joku kaunis päivä se vaan on muuttunut taas pyöreäksi. MIksi?

Hermo meinaa mennä, sillä olen tänään "piilottanut kukkaa" n. pari tuntia... ja minä siis osaan käyttää tätä ohjelmaa, tai ainakin luulen niin....
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Re: Leimasin

Viesti Kirjoittaja seppot »

sari kirjoitti: Sanokaapa viisaat miten saan leimasimen kopioimaan vain yhtä kohtaa eikä koko lääniä. Eli jos haluan poistaa kuvasta seinältä vaikkapa taulun niin kuinka onnistuu?
Valitset sen taulun ensin vaikka lasson kanssa.
Kopioinnin aloituskohta pysyy samana jos otat väkäsen pois Aligned ruudusta.

sari kirjoitti:Okei, tiedän että klikataan taulun takaista seinää alt-näppäin pohjassa ja sitten vaan leimataan taulua piiloon. Vaan kun tämä toimii n. kerran ja sitten tauluun alkaa tulla vaikka mitä objekteja jostain toisaalta kuvasta.
Ei kannata yrittää maalata koko taulua peittoon yhdellä kertaa vaan sopivina palasina kun se kopioiva rasti ei saa mennä päällekkäin samalla pyyhkäisyllä piilotettavan alueen kanssa.
sari kirjoitti:Taulun nyt saa vielä kohtalaisesti piiloon, kun se on niin selvärajainen. Monimutkaisempien kohteitten kanssa kyllä itku pääsee.
No ne kannattaakin ensin rajata vaikka lassolla ja suorittaa vielä reunapehmennys eli feather niin ei erotu niin helposti.
sari kirjoitti: Toinen omituisuus on se, että en yhtään ymmärrä miksi leimasin yhtäkkiä muuttuu pyöreästä pisteeksi (ilman että muutan leimasimen kokoa tai muita asetuksia). Tuota pistettä ei saa pois, mutta joku kaunis päivä se vaan on muuttunut taas pyöreäksi. MIksi?
Caps Lock muuttaa pensselin tyyliä.

sari kirjoitti:Hermo meinaa mennä, sillä olen tänään "piilottanut kukkaa" n. pari tuntia... ja minä siis osaan käyttää tätä ohjelmaa, tai ainakin luulen niin....
Niin minäkin välillä erehdyn kuvittelemaan :) Ei kannata lannistua. Juuri kun oppii noin 15% ohjelman ominaisuuksista tulee uusi versio.

Sepe
--
sari

Moi Seppo, kiva kun vastasit, caps lock-jutusta olen erityisen kiitollinen!

Tuo aligned-rasti mulla on kyllä välillä ollut ruksittuna ja välillä ei, en muista että olisin huomannut ihmeempää eroa, mutta tutkin asiaa "analyyttisemmin" lähiaikoina.

Ei kannata yrittää maalata koko taulua peittoon yhdellä kertaa vaan sopivina palasina kun se kopioiva rasti ei saa mennä päällekkäin samalla pyyhkäisyllä piilotettavan alueen kanssa.
Tätä minä en juuri tajua.... eikö rastin pitäisi kopioida vain silloin kun alt on pohjassa?

Musta tuon leimasintyökalun logiikka on outo verrattuna fotosopin muuten melko selkeään toimintaan.

Toinen "mulla menee hermot" -työkalu on magneettilasso tai (polku)kynä. Mut varmaan nekin on fiksuja kun osaa....
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

sari kirjoitti:Tätä minä en juuri tajua.... eikö rastin pitäisi kopioida vain silloin kun alt on pohjassa?
Alt+hiiren vasen nappi merkkaa aloituspaikan. Kopionti tapahtuu viemällä rasti paikkaan, jonne halutaan kopioida, painamalla hiiren vasen nappi pohjaan ja liikuttelemalla hiirtä. Kun nappi vapautetaan, loppuu kopiointi. Jos Aligned-laatikossa ei ole ruksia, pysyy aloituskohta samana, kun kopioidaan uuteen paikkaan merkkaamatta aloituspaikkaa uudelleen.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Polkukynä on ihan ehdoton, esim. kun syvätään pois taustoja. Jos kohteena on angorakissa, niin siihenhän se ei oikein käy =)
sari

No nyt mä hiffasin tuon leimasimen toiminnan! Jee..
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

...pikku vinkki vielä leimasimen käyttöön --> tee leimasimen maalamaaa materiaalia varten oma taso peitettävän alueen päälle ja ruksaa "use all layers". Jätä uusi taso aktiiviseksi kun alat sutimaan leimasimella. Tällöin jos leimailet vähän överiksi niin voit pyyhkiä ylimääräiset pehmeäreunaisella pyyhekumilla...Lopuksi jos haluat, voit yhdistää tasot ctrl+E (katso vain että olet kahdesta yhdistettävästä tasosta ylemmällä kun teet yhdistämisen)
Vastaa Viestiin