Dynamiikan parannus photoshopissa

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
IPEP

Dynamiikan parannus photoshopissa

Viesti Kirjoittaja IPEP »

Onko kenellekkään tuttu tekniikka "contrast masking",( sivusto
taisi olla Digital Outback Photo), mielestäni sopii hyvin juuri
maisemakuviin . Etuna aiemmin näkemiini tekniikoihin on ,että
tämä toimii kaikenlaisilla kuvilla , ei tarvita tuplavalotusta jalus-
talta tai kuvien ottoa RAW muodossa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Re: Dynamiikan parannus photoshopissa

Viesti Kirjoittaja laite »

IPEP kirjoitti:Onko kenellekkään tuttu tekniikka "contrast masking",( sivusto
taisi olla Digital Outback Photo), mielestäni sopii hyvin juuri
maisemakuviin . Etuna aiemmin näkemiini tekniikoihin on ,että
tämä toimii kaikenlaisilla kuvilla , ei tarvita tuplavalotusta jalus-
talta tai kuvien ottoa RAW muodossa.
kyllähän tuota on tullut testailtua, toimii erittäin nätisti.

http://www.dpreview.com/forums/read.asp ... age=911535

tuossa linkki ainakin yhteen ohjeeseen :)
daft

Viesti Kirjoittaja daft »

Wautsi, kiitos vinkistä.. Testasin muutamalla kuvalla ja varsin pätevältä vaikuttaa! Illalla lisää testejä :)

Viesti Kirjoittaja luola »

Kiitos vaan IPEP! Kokeilin samantien tuolloin maanantai-iltana, kun viestisi luin. Tietysti tuon moni täällä jo tietää, ja varmaan vielä parempiakin tapoja, mutta itse olin suorastaan innoissani. Tuntui ainakin näin alkuun harvinaisen mainiolta keinolta. Digipokkarilla kun suurimpia riesoja on juuri tuo "dynamiikan puute", taivasta ja varjoja ei millään tahdo saada molempia kuntoon.

Tosin taaskaan elementsistä ei sitten löytynyt image-adjust-desaturate -komentoa, joten jouduin käyttämään remove color... toivottavasti ajoi saman asian. Kokeilin myös color-hue/saturation, ja saturation = -100, mutta en havainnut eroa tuohon nopeampaan remove color...
Tuikkaan tähän esimerkkiparin muitakin maallikkoja innostamaan. Kuva rajattu, contrast mask, pienennetty. Viimeksi molemmille unsharp mask. Ei muuta. Kuva ei erikoinen ole, ja toki lopputuloskin voisi monin tavoin parempi olla, mutta kyseessä onkin vaan äkkiä kyhätty esimerkki toisia vasta-alkajia kannustamaan. Tämän teki tosi yksinkertaisesti, ja silti kohtuu tuloksin.
Alkuperäinen:
Kuva

Contrast mask:
Kuva
lm
jomy

Viesti Kirjoittaja jomy »

Mistä se löytyy?
Tuo edellä ollut osoite vei jonnekin keskustelusivulle.
jm
haili
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haili »

Tuo kontrasti-maskaus on yksi niistä peruskikoista joita käytetään paljon pro-puolella. Itse olen käyttänyt siitä toistakin tapaa Photoshopissa joka on seuraavanlainen:

1. Kopioi kuva uudelle tasolle.

2. Muuta ylemmän tason sekoitustilaksi "Pehmeä valo" (löytyy tasot paletin vasemmasta yläkulmasta jossa lukee "normaali"- teksti).

3. Haalista ylempi taso harmaa-sävyiseksi (nopeiten sen saat painamalla näppäinyhdistelmää ctrl + vaihto + U-kirjain).

4. Muuta ylempi taso negatiiviksi.

5. Käytä ylempään tasoon gauss-sumennus -suodinta arvolla 85

6. muuta ylemmän tason läpinäkyvyyttä kunnes kuva näyttää hyvältä (opasiteettiarvot 50% - 80% välillä tuottaa omasta mielestäni parhaimman laadun).

7. Jos joissakin kohdissa kuvassa haluat säilyttää alkuperäisen jyrkkyyden niin käytä tässä vaiheessa ylempään tasoon pyyhekumi-työkalua (mieluiten pehmeäreunaista) ja yhdistä lopuksi tasot yhdeksi tasoksi.

Olen myös käyttänyt paljon tuota siten että olen tehnyt sen erikseen tummille, vaaleille ja keskisävyille erikseen jolloin olen valinnut yläreunan valitse-ponnahdusvlikosta värialueen ja kopioinut sen valinnan omaksi tasokseen ja tehnyt tuon yllämainitsemallani tavvalla sen kontrasti-maskauksen.
laite

jomy kirjoitti:Mistä se löytyy?
jm
et ajatellut esim lukea siinä valkoisessa laatikossa olevaa viestiä minkä otsikkona oli "contrast masking" ?
salmijor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja salmijor »

[quote 4. Muuta ylempi taso negatiiviksi.[/quote]

Sorry, mutta noviisi kun olen - miten toi tehdään?

/hynes
laite

salmijor kirjoitti:[quote 4. Muuta ylempi taso negatiiviksi.
Sorry, mutta noviisi kun olen - miten toi tehdään?

/hynes[/quote]

image -> adjustments -> invert muistaakseni
haili
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haili »

Suomenkielisellä versiolla: kuva > säädä > negatiivi. Voit myös käyttää näppäinyhdistelmää ctrl + I
jomy

laite kirjoitti:
jomy kirjoitti:Mistä se löytyy?
jm
et ajatellut esim lukea siinä valkoisessa laatikossa olevaa viestiä minkä otsikkona oli "contrast masking" ?
No niin, siinähän se onkin.
Huono englannintaitoni ja Suomenkielinen Photoshoppini on vähän huono yhdistelmä.
jm
jomy

haili kirjoitti:Tuo kontrasti-maskaus on yksi niistä peruskikoista joita käytetään paljon pro-puolella. Itse olen käyttänyt siitä toistakin tapaa Photoshopissa joka on seuraavanlainen:

1. Kopioi kuva uudelle tasolle.

2. Muuta ylemmän tason sekoitustilaksi "Pehmeä valo" (löytyy tasot paletin vasemmasta yläkulmasta jossa lukee "normaali"- teksti).

3. Haalista ylempi taso harmaa-sävyiseksi (nopeiten sen saat painamalla näppäinyhdistelmää ctrl + vaihto + U-kirjain).

4. Muuta ylempi taso negatiiviksi.

5. Käytä ylempään tasoon gauss-sumennus -suodinta arvolla 85

6. muuta ylemmän tason läpinäkyvyyttä kunnes kuva näyttää hyvältä (opasiteettiarvot 50% - 80% välillä tuottaa omasta mielestäni parhaimman laadun).

7. Jos joissakin kohdissa kuvassa haluat säilyttää alkuperäisen jyrkkyyden niin käytä tässä vaiheessa ylempään tasoon pyyhekumi-työkalua (mieluiten pehmeäreunaista) ja yhdistä lopuksi tasot yhdeksi tasoksi.

Olen myös käyttänyt paljon tuota siten että olen tehnyt sen erikseen tummille, vaaleille ja keskisävyille erikseen jolloin olen valinnut yläreunan valitse-ponnahdusvlikosta värialueen ja kopioinut sen valinnan omaksi tasokseen ja tehnyt tuon yllämainitsemallani tavvalla sen kontrasti-maskauksen.
Erittäin hyvä ohje. Kiitokset!
jm
IPEP

Viesti Kirjoittaja IPEP »

Kiitos palautteesta, tekniikkoja on varmaan useampia.

Itse olin tosi innoissani testattuani tekniikkaa eka kerran,
kuvat saivat aivan uutta hohtoa käsittelyn jälkeen.

Olen käyttänyt lisäksi photoshopissa valotuksen kor-
jausta liian tummiin kuviin , tai jos taivas näyttää
menevän luonnottaman tummaksi (varjoista saa hyvin
yksityiskohtia esille, kun taas esim. taivas pysyy muuttu-
mattomana)
teemupii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

Sama tehtynä "normaalilla" tavalla, eli tasojen curves:ien muokkaamisella ja blendaamisella. Olen nostanut hieman myös värejä.

Alkuperäinen:
Kuva

Muokattu:
Kuva
Vastaa Viestiin