Millä ohjelmalla käännätte pystysuorat kuvat oikeinpäin?
-
- Viesti:
Millä ohjelmalla käännätte pystysuorat kuvat oikeinpäin?
Siis mikä (ilmainen) ohjelma osaisi kääntää jpg-kuvat oikein päin Exif informaation mukaan, tai sitten manuaalisesti? Mieluummin sellainen, joka osaisi tehdä operaation kokonaisille kansioille.
-
- Viesti:
Kuvankäsittelystä en juurikaan mitään tajua, mutta tuntuisi hankalalta automatisoida moista toiminnetta.
Kas kun jonkun mielestä "väärin päin" oleva kuva onkin juuri oikein päin.....
Pitäisi olla ominaisuus, jossa ohjelmistoa voisi "opettaa" suorittamaan kutakin käyttäjää miellyttävät toiminnot tai ohjelmiston tulisi "oppia" rutiinit miten käyttäjä toimii kussakin tilanteessa.
-
Kas kun jonkun mielestä "väärin päin" oleva kuva onkin juuri oikein päin.....
Pitäisi olla ominaisuus, jossa ohjelmistoa voisi "opettaa" suorittamaan kutakin käyttäjää miellyttävät toiminnot tai ohjelmiston tulisi "oppia" rutiinit miten käyttäjä toimii kussakin tilanteessa.
-
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Ai on vai?teemupii kirjoitti:Jpg-kuvan Exif-tiedoissa on uudemmissa kameroissa myös kameran orientaatio.
No, tuli ainakin todistettua etten kuvankäsittelystä tiedä :)
-
* Canon EOS 1D Mark III *
-
Re: Millä ohjelmalla käännätte pystysuorat kuvat oikeinpäin?
IrFanView osaa kyllä käännellä vaikka kaikki kuvat, mutta ei taida vielä osata automaattisesti tehdä, hävittämättä tietoja niin halutessa. (Joten joudut valitsemaan käännettävät.)teemupii kirjoitti:Siis mikä (ilmainen) ohjelma osaisi kääntää jpg-kuvat oikein päin Exif informaation mukaan, tai sitten manuaalisesti? Mieluummin sellainen, joka osaisi tehdä operaation kokonaisille kansioille.
Itse käytän kameran mukana tullutta ohjelmaa, joka tekee sen automaattisesti, mutta ei tule mieleen ilmaisia, jos tuota ei lasketa.
T:mo
-
Moh.
Minä olen aina kääntänyt kuvat ihan Windows XP:n "filminauha"-kansionselaustoiminnassa. Samalla kun olen ajanut kuvat kamerasta kovalevylle, olen aina esikatsellut ne ja kääntänyt oikein päin sekä deletoinut epäonnistuneet.
Tietysti tiedostoformaatti taitaa tähänkin vaikuttaa, omat kuvat kun on jpg niin edellinen onnistuu. Mutta eipä taida noilla kehittyneemmillä formaateilla onnistua.
Tuomas
Minä olen aina kääntänyt kuvat ihan Windows XP:n "filminauha"-kansionselaustoiminnassa. Samalla kun olen ajanut kuvat kamerasta kovalevylle, olen aina esikatsellut ne ja kääntänyt oikein päin sekä deletoinut epäonnistuneet.
Tietysti tiedostoformaatti taitaa tähänkin vaikuttaa, omat kuvat kun on jpg niin edellinen onnistuu. Mutta eipä taida noilla kehittyneemmillä formaateilla onnistua.
Tuomas
-
Onko tuo Windowsin kääntö JPEG-kuville lossy vai lossless? Itse olen käännellyt kuvat cam2pc:llä.Tugga kirjoitti:Minä olen aina kääntänyt kuvat ihan Windows XP:n "filminauha"-kansionselaustoiminnassa. Samalla kun olen ajanut kuvat kamerasta kovalevylle, olen aina esikatsellut ne ja kääntänyt oikein päin sekä deletoinut epäonnistuneet.
-
- Site Admin
- Viesti:
Tästä on aiemminkin keskusteltu, mutta kertauksen vuoksi voi muistuttaa, että XP:n kääntö on häviötön ja oikeastaan ihan käteväkin. Sen ongelma lienee siinä, että exif-tietojen muuttaminen ei ole XP:llä ihan korrektia. Esim. Canonin ZoomBrowser ei ymmärrä XP:n käpistelyn jälkeen, että kuva on käännetty...
-
XP ei kyllä itselläni tajua exif tietoja lukea ainakaan kuvan käännön osalta, eli kamerassa käännetyt kuvat (ainakin G2:ssa) näkyvät yhä väärin, mutta photoshop ymmärtää paremmin. En tiedä sitten onko se kamerasta riippuvaa.
XP:n omalla käännöllä en menisi kääntelemään kuvia. Sitä ei koskaan tiedä mitä se saa päähänsä mennä muuttelemaan kysymättä käyttäjältä lupaa (windows on 95-versiosta lähtien luullut tietävänsä paremmin mitä käyttäjä haluaa, vaikka käskisi käyttöjärjestelmää päinvastaiseen). ;)
XP:n omalla käännöllä en menisi kääntelemään kuvia. Sitä ei koskaan tiedä mitä se saa päähänsä mennä muuttelemaan kysymättä käyttäjältä lupaa (windows on 95-versiosta lähtien luullut tietävänsä paremmin mitä käyttäjä haluaa, vaikka käskisi käyttöjärjestelmää päinvastaiseen). ;)