Usean kuvan koon muuttaminen
-
Usean kuvan koon muuttaminen
Löytyykö 7-versiosta työkalua, jolla voi muuttaa isomman erän kuvia pienemmäksi ?
Jos teetän 10x15 kuviksi niin mikä olisi minimi resoluutio ?
Jos teetän 10x15 kuviksi niin mikä olisi minimi resoluutio ?
-
1330x1000 on kymppikuvan koko Ifillä.
Jos haluaa oikein pieniä, niin File > Automate > Web Photo gallery. Tekee gallerian halutun kansion sisällöstä. Voi säätää kuvan koon haluamakseen. Mukana syntyy iso nippu thumbnaileja ja tietenkin myös itse web-sivut, mutta kaiken ylimääräisen voi vipata menemään.
Jos haluaa oikein pieniä, niin File > Automate > Web Photo gallery. Tekee gallerian halutun kansion sisällöstä. Voi säätää kuvan koon haluamakseen. Mukana syntyy iso nippu thumbnaileja ja tietenkin myös itse web-sivut, mutta kaiken ylimääräisen voi vipata menemään.
-
- Viesti:
Tarkoitat varmaan seiskalla Photshopin seiskaversiota?
Jos näin on niin tarvitset hommaan makron ja eräajon, eli
VAIHE 1
1. joku pienennettävistä kuvista auki
2. makropaletti esiin (actions) ja valitse oikean yläkulman nuolesta avautuvasta valikosta new ja anna makrolle nimi, samalla aloitat ns. "nauhoituksen" Voit sijoittaa makron vaikka olemassaolevaan Defaults-ryhmään tai luoda oman Makroryhmän
3. pienennä kuva normaalisti, voit tehdä siihen myös muita muutoksia jos haluat, muista vaan että ko. muutokset tehdään kaikkiin kuviin
4. kun olet valmis, paina actions-paletin alalaidasta mm. videonauhurista tuttua stop-painiketta
5. sulje kuva
VAIHE 2
1. Luo kovalevyllesi uusi kansio pienennettyjä kuvia varten
2. Valitse File-->Automate-->Batch (eräajo)
3. Avautuvasta ikkunasta valitse
-äsken tekemäsi makro (saattaa olla defaulttina
-source(lähde)kansioksi se missä isot kuvat sijaitsevat
-kohde(target)kansioksi tekemäsi uusi kansio
-ruksaa vielä "älä pysähdy profiiliristiriidoissa"
-valitse vielä virheet lokiin niin homma ei pysähdy jos tulee joku ongelma
4. sitten ei muuta kun ok ja kahville...kone hoitaa loput
Jos näin on niin tarvitset hommaan makron ja eräajon, eli
VAIHE 1
1. joku pienennettävistä kuvista auki
2. makropaletti esiin (actions) ja valitse oikean yläkulman nuolesta avautuvasta valikosta new ja anna makrolle nimi, samalla aloitat ns. "nauhoituksen" Voit sijoittaa makron vaikka olemassaolevaan Defaults-ryhmään tai luoda oman Makroryhmän
3. pienennä kuva normaalisti, voit tehdä siihen myös muita muutoksia jos haluat, muista vaan että ko. muutokset tehdään kaikkiin kuviin
4. kun olet valmis, paina actions-paletin alalaidasta mm. videonauhurista tuttua stop-painiketta
5. sulje kuva
VAIHE 2
1. Luo kovalevyllesi uusi kansio pienennettyjä kuvia varten
2. Valitse File-->Automate-->Batch (eräajo)
3. Avautuvasta ikkunasta valitse
-äsken tekemäsi makro (saattaa olla defaulttina
-source(lähde)kansioksi se missä isot kuvat sijaitsevat
-kohde(target)kansioksi tekemäsi uusi kansio
-ruksaa vielä "älä pysähdy profiiliristiriidoissa"
-valitse vielä virheet lokiin niin homma ei pysähdy jos tulee joku ongelma
4. sitten ei muuta kun ok ja kahville...kone hoitaa loput
-
Toinen ja mielestäni helpompi vaihtoehto on Irfanviewin käyttäminen.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Miksiköhän photarissa ei ole kätevää batch toimintoa mikä on elementsissä. Sillä voi konvertoida koko kansion kuvat tiffeistä jpg kuviksi tai mitä sitten haluaakin.
Ja kansion kuvat voi muuttaa minkä kokoiseksi haluaa resoluutio valinnalla. Samalla voi kuvat uudelleen nimetä.
Tämä Batch toiminto on yksi syy miksi joskus käytän elementsiä.
File-Batch Processing
Ja kansion kuvat voi muuttaa minkä kokoiseksi haluaa resoluutio valinnalla. Samalla voi kuvat uudelleen nimetä.
File-Batch Processing
-
Kaikki edelliset onnistuvat irfanviewillä (tosin nimeämiseen joutuu tekemään toisella ajolla, mutta saman käskyn alta). Lisäksi Irfanview osaa halutessa croppailla kuvat, käännellä niitä, terävöittää, muuntaa mustavalkoisiksi, muokata terävyyttä/kirkkautta/kontrastia/väritasapainoa, muuntaa kuvien värimäärää. Ja kaikki nämä saa päälle yksinkertaisesti valintatäppejä painelemalla. Lisäksi koonmuuttamisalgorytmi on Irfanviewissä kuulemma parempi kuin Photarissa. Olen kyllä nähnyt tuosta jotain todistelujakin. Erot ovat pieniä, mutta tulevat selvemmin esiin, kun kuvaa pienentää ja suurentaa vaikka 10 kertaa peräkkäin.mikko kirjoitti:Miksiköhän photarissa ei ole kätevää batch toimintoa mikä on elementsissä. Sillä voi konvertoida koko kansion kuvat tiffeistä jpg kuviksi tai mitä sitten haluaakin.
File-Batch Processing
Photarikin on toki ihan ok väline tuohon hommaan. Mutta vaikka photaria osaankin käyttää ihan hyvin, niin tuollaiset hommat teen mielummin Irfanviewillä, sillä se on huomattavasti kevyempi ja mielestäni photaria selkeämpi/mukavampi käyttää. (kuvien pienentämisestä Photarilla tulee mieleen jotenkin kärpästen tappaminen haulikolla :-) Photarin makrot tulevat sen jälkeen kyseeseen, kun Irfanviewin kyvyt eivät enää riitä.
Edit: piti tehdä pieni testivedos. Kuvia on pinennetty puoleen ja palautettu alkuperäiseen kokonsa 20 kertaa peräkkäin. Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä. Eroa on tosin erittäin vaikea huomata yhden kerran jälkeen, niin kuin edellä mainitsinkin, mutta ihan vain todisteeksi, että ilmaisohjelmatkin ovat välillä erittäin laadukkaita tuotteita.
[Esimerkkikuva]
-
Kyllä minun Photarissa ainakin on. Batch ja Eräajo.mikko kirjoitti:Miksiköhän photarissa ei ole kätevää batch toimintoa mikä on elementsissä. Sillä voi konvertoida koko kansion kuvat tiffeistä jpg kuviksi tai mitä sitten haluaakin.
File-Batch Processing
-
- Viesti:
-
No nyt en ymmärrä!mikko kirjoitti:Joo varmasti, mulla löytyy file-automate-batch ja siellä ei ole kuin missä voit ajaa itse tehtyjä actioneja. Huom. elements sisältää valmiin täydellisen konvertterin josta kerroin.jomy kirjoitti:Kyllä minun Photarissa ainakin on. Batch ja Eräajo.
Kerro tarkemmin.
Itse tehtyjä actioneja minä kyllä sillä ajelen.
jm
-
- Viesti:
Elementillä ei ajella siellä on kertomani batch proseccing toiminto jolla on tosi kätevä muunnella kuvia. mihin muotoon haluaa ja milllä laadulla haluaa sekä vielä kokooon ja resoluutioon vaikuttaa.jomy kirjoitti:Itse tehtyjä actioneja minä kyllä sillä ajelen.
jm
Mutta actioneja ohjelmassa ei ole ollenkaan en tiedä saako jollain plugarilla actionit toimimaan?
-
OK! Sekoitin ohjelmat. Sorry!mikko kirjoitti:Elementillä ei ajella siellä on kertomani batch proseccing toiminto jolla on tosi kätevä muunnella kuvia. mihin muotoon haluaa ja milllä laadulla haluaa sekä vielä kokooon ja resoluutioon vaikuttaa.jomy kirjoitti:Itse tehtyjä actioneja minä kyllä sillä ajelen.
jm
Mutta actioneja ohjelmassa ei ole ollenkaan en tiedä saako jollain plugarilla actionit toimimaan?