Kuvien parantaminen ?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
digi

Kuvien parantaminen ?

Viesti Kirjoittaja digi »

Tarkoitus olisi "parannella" vanhoja "tavallisia" kuvia sekä joitain digikuviakin.
Kuvat on kovalevyllä n.800x600 kokoisina 40-200 kt:n kokoisina.
Pääasiassa kuvat on matkoilta, konserteista yms. joten "pikku" kasvojen tunnistettavuuden lisääminen on se mitä etsin.

Photoshop 7 löytyy koneelta, ohjeita tarkentamiseen ?
Kokeillut olen Photoshopilla, mutta tulos ei tyydytä,
mikä varmaan johtuu käyttäjästä...

Paras/parempi ohjelma kuvien tarkentamiseen ?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Tämä on saletisti viisastelua, mutta ei voi olla kuittaamatta: kyllä se tarkentaminen on syytä tehdä jo kuvausvaiheessa.

Unsharp mask -toimintoa käytetään usein kuvien terävöittämiseen. Arvoja ei kuitenkaan pidä vääntää yli kuvan resoluutioluvun.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Jos sinulla olisi jossain netissä esillä joku kuva, niin voisi olla helpompaa käydä keskustelua. Jollei näin ole, niin halutessasi voit lähettää minulle yhden tai useamman kuvan.

Lähettämäsi kuvan/kuvat voisin lisätä tähän viestiketjuun tai laittaa linkiksi. Kukin voisi tahollaan tehdä jotain yksinkertaisia paranteluja (ja kertoa lyhyesti, mitä teki). Parannellut kuvat voisi sitten lähettää minulle, laittaisin ne sitten esille tähän ketjuun.

(Pidä sitten huolta siitä, että kuvat ovat itse ottamiasi ja etteivät kuvissa mahdollisesti esiintyvä henkilöt henkilöt pahastu julkisesta esilleolosta...)
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Genuine Fractals -ohjelmaa on kovasti kehuttu viimeaikoina, Digital Photography made easy -lehden viimeisimmän numeron mukana tulee kokeiluversio eikä full-softankaan hinta päätä huimaa.

Jos teet suurentamista Photoshopilla niin suurenna pienissä paloissa, esim. nosta kuvan koko 110% kerrallaan niin kauan kunnes haluttu koko on saavutettu ja lopuksi tee unsharp mask esim. arvoilla määrä 50%, säde 1,8, kynnys 0 tai kokeile eri arvoja, älä kuitenkaan laita hirveän paljon enempää kuin nuo em. arvot. Ja kokeile myös vaihtaa Bicubic downsampling Nearest Neibourgh muotoon, minulla lopputulos on yleensä huonontunut, mutta joissain kuvissa voi parantuakin.

Loppukaneetiksi vielä, että itse en ole täysin tyydyttävää keinoa pikselikuvan suurentamiseksi keksinyt, (tosin minulla tuo Genuine Fractals on jo olemassa (demo) en vaan ole sitä ehtinyt vielä edes asentaa.)

...joten ota jatkossa kuvat niin isoina kuin mahdollista.
makumaku

Viesti Kirjoittaja makumaku »

barcoder kirjoitti: Loppukaneetiksi vielä, että itse en ole täysin tyydyttävää keinoa pikselikuvan suurentamiseksi keksinyt
...joten ota jatkossa kuvat niin isoina kuin mahdollista.
Niin, ei kai kukaan nyt halunnutkaan suurentaa näitä kuvia, vaan kyse oli pelkästä terävöinnistä.
Eli Digi, pistäppä kuva/kuvia esille, niin pidetään sitten sellainen tarkennuskisa, ja katsotaan kenen tarkennus oli terävin ja paras.

~Marko
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Vaikka kuvia ei haluaisikaan loppujen lopuksi suurentaa niin suurentamisesta saattaa silti olla välillisesti hyötyä, itse olen suurentanut ja terävöittänyt kuvia edellisessä viestissäni mainitulla tavalla, esim. kolminkertaiseksi ja lopuksi pienentänyt kuvan takaisin alkuperäiseen kokoon. Lopputulos on useimmiten ollut parempi kuin alkuperäisessä kuvassa.
digi

MattiH kirjoitti: Jos sinulla olisi jossain netissä esillä joku kuva, niin voisi olla helpompaa käydä keskustelua. Jollei näin ole, niin halutessasi voit lähettää minulle yhden tai useamman kuvan.
Lähettämäsi kuvan/kuvat voisin lisätä tähän viestiketjuun tai laittaa linkiksi. Kukin voisi tahollaan tehdä jotain yksinkertaisia paranteluja (ja kertoa lyhyesti, mitä teki). Parannellut kuvat voisi sitten lähettää minulle, laittaisin ne sitten esille tähän ketjuun.
(Pidä sitten huolta siitä, että kuvat ovat itse ottamiasi ja etteivät kuvissa mahdollisesti esiintyvä henkilöt henkilöt pahastu julkisesta esilleolosta...)
- - - - - - - - - - -
Kiitos vinkeistä !
Lähetän kuvan tai pari MattiH:lle, heti matkalta palattuani, todennäköisesti 2.10.
Kuvat tulee olemaan julkisesta konsertista, julkisella paikalla, ei kuitenkaan Suomessa sekä itse ottamiani kuvia.
digi

No niin, lähetin kuvan MattiH:lle, katsotaan josko jotain skabaa syntyisi.

Ihanne varmaan olisi (tarkennuksien jälkeen) kuvaa suurennettaessa tunnistaa kaikki kasvot ;)

Eikös se niin ole että kun paljon pyytää niin jotain saakin...
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

HP Photosmart 620:lla otettujen kuvien parantaminen on aika toivotonta puuhaa. Kamerassa on nähtävästi ollut vielä päällä joku terävöinti tms. Kuluttajadigien kuvaa ei oikein kuvankäsittelyllä sen kummemmaksi tee. Poikkeukset sitten voisi olla esim. liian tummat kuvat, punasilmäisyyden poisto jne. Ainakaan tarkemmaksi tämän kaltaisia kuvia ei saa. Pienennettynä kohina yms. virheet vähenevät, joten kuva näyttää paremmalta, yhden suhde yhteen koossa on aika toivotonta yrittää kuvia katsoa.

Laitoin kuitenkin lähettämäsi kuvan tälle sivulle (ja laitoin alle puoleen pienennetyn version).

http://www.digicamera.net/keskus/kuvienparantaminen/
digi

Kiitos kuitenkin yrityksestä
Vastaa Viestiin