Terve.
Olisi sellainen kysymys että mitä pitäisi tehdä/mitä te teette, kun avaatte digikuvia photoshopilla.
Photoshop kysyy aina että konvertoidaanko kuva sRGB:ksi, Adobe RGB:ksi vai jätetäänkö se koskemattomaksi.
Olen lukenut että kuva kannattaisi konvertoida Adobe RGB:ksi.
Miten te teette?
Konvertoitteko kuvan vai ette? Ja jos niin miksi?
Onko Photoshopille mahdollisuus saada kameran oma profiili, jolle kuvat kannattaa konvertoida?
Kiitos
Photoshop RGB vai sRGB
-
- Viestit: 180
- Liittynyt: Heinä 17, 2003 10 : 39
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Viestit: 1137
- Liittynyt: Helmi 27, 2003 10 : 57
Tarvittava profiilihan riippuu käsittääkseni siitä, mihin kuvia käytetään. Siis siitä masiinasta, millä se lopullinen kuva tuotetaan, olipa se sitten Ifin digitiedostoista väriprinttejä raksuttava masiina, johon tarvitaan Ifin RRG-profiili, tai vaikka I-Print Oy:n Vaasan lehtitehtaan Goss-painokone, johon tarvitaan vaasan isogoss -profiili.
Niin että vastaus on: minä en anna koneen päättää mitään automaattisesti, eli rasti kohtaan "älä konvertoi". Photoshopin voi preferensseistä säätää joko aina kysymään asiaa tai olemaan kysymättä.
Niin että vastaus on: minä en anna koneen päättää mitään automaattisesti, eli rasti kohtaan "älä konvertoi". Photoshopin voi preferensseistä säätää joko aina kysymään asiaa tai olemaan kysymättä.
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Minä käytän seuraavaa metodia suht hyvin tuloksin:
1. Avatessa valitsen "Jätä tiedostoon sisällytetty profiili", yleensä joku sRGB
2. Assign -komennolla liitän kamerani (Minolta D7) profiilin avattuun tiedostoon. Jos kuvassa on kamerasta aiheutuvia värivirheitä, niiden pitäisi ainakin teoriassa tässä vaiheessa korjaantua näytöllä (siis varsinaiset pikselien väritiedot eivät vielä muutu, vain näkymä)
3. Convert -toiminnolla valitsen joko Adobe RGB, jos haluan kuvaa korjailla itse, tai suoraan tulostuspalvelun, esim. IFI:n icc-profiili. Intent metodiksi kannattaa yleensä valita joko Perceptual tai Absolute Colorimetric, (ruksaa prewies ja tarkastele kumpi muuttaa kuvaa vähemmän.)
Jos valitsen tässä vaiheessa AdobeRGB:n niin voin view-valikosta, Proof-toiminnolla valita tulevan tulostusprofiilin myös ruudulla katselua varten. Tällöin, jos käytössä on kalibroitu näyttö, näen lopullisen, paperille päätyvän kuvan ruudullani. Gamut warning kannattaa ruksata päälle, se näyttää kuvassa harmaalla mahdolliset ongelma-alueet, eli värit joita tulostuspalvelun tulostin ei pysty toistamaan.
Convert vaiheessa kuvan pikselien väritiedot muuttuvat, joten jos kuva muutetaan suoraan esim. IFI:n profiiliin niin originaali-tiedosto kannattaa säilyttää myös koskemattomana versiona (kuvia arkistoidaan myös paljon AdobeRGB-muodossa), jos vaikka joskus tarvitset sitä johonkin muuhun käyttöön. Nyrkkisääntö on, että mitä vähemmän profiilimuutoksia, sitä parempi kuva...
4. Jos aiemmin muutin kuvan AdobeRGB:ksi, niin käytän samaa Convert- toimintoa ennen kuin lähetän kuvan tulostettavaksi ja muutan AdobeRGB esim. ifi:n tms. tulostuspalvelun profiiliksi. Kun tallennan lopullista kuvaa, ei ainakaan Ifin tapauksessa Ifin profiilia tarvitse enää tallentaa kuvan mukana (melko iso kokoinen, n.500kt/tiedosto) vaan ruksin embedd Ifi-profile tms. pois tallennusikkunasta. Muiden palveluntajoajien kohdalla en tunne toimintatapaa, joten varmistakaa ihmeessä asia ennen kuin lähetätte kuvia muualle tulostettavaksi.
Eli Fotarin default-profiilien lisäksi tarvitaan
a) kameran profiili, joka on mahd. tullut jo laitteen mukana CD:llä tai sitten sen voi hakea valmistajan webbi-sivuilta, sekä
b) tulostuspalvelun icc-profiili. Esim. IFI tarjoaa omilla www-sivuillaan ko. tiedostoa ladattavaksi. Muiltakin löytynee...
Lopuksi vielä sen verran, että vaikka systeemi kuullostaa hienolta ja toimivalta, niin olemme silti tekemisissä "tyhmien" koneiden kanssa, eli ei kannata sokeasti luottaa siihen, että em. työnkulku tuottaisi virheetöntä jälkeä. Tarkastele kuvia aina huolellisesti ja kalibroi ruutusi, Adobe Gammallakin se onnistuu jotenkuten, mutta aina parempi jos saat jostain vaikka lainaksi ns. Spyderin eli ruutuun kiinnitettävän lukulaitteen.
Lisätietoa profiilien käytöstä löytyy tältäkin forumilta ICC osiosta.
Onnea värinhallintaponnisteluihin.
1. Avatessa valitsen "Jätä tiedostoon sisällytetty profiili", yleensä joku sRGB
2. Assign -komennolla liitän kamerani (Minolta D7) profiilin avattuun tiedostoon. Jos kuvassa on kamerasta aiheutuvia värivirheitä, niiden pitäisi ainakin teoriassa tässä vaiheessa korjaantua näytöllä (siis varsinaiset pikselien väritiedot eivät vielä muutu, vain näkymä)
3. Convert -toiminnolla valitsen joko Adobe RGB, jos haluan kuvaa korjailla itse, tai suoraan tulostuspalvelun, esim. IFI:n icc-profiili. Intent metodiksi kannattaa yleensä valita joko Perceptual tai Absolute Colorimetric, (ruksaa prewies ja tarkastele kumpi muuttaa kuvaa vähemmän.)
Jos valitsen tässä vaiheessa AdobeRGB:n niin voin view-valikosta, Proof-toiminnolla valita tulevan tulostusprofiilin myös ruudulla katselua varten. Tällöin, jos käytössä on kalibroitu näyttö, näen lopullisen, paperille päätyvän kuvan ruudullani. Gamut warning kannattaa ruksata päälle, se näyttää kuvassa harmaalla mahdolliset ongelma-alueet, eli värit joita tulostuspalvelun tulostin ei pysty toistamaan.
Convert vaiheessa kuvan pikselien väritiedot muuttuvat, joten jos kuva muutetaan suoraan esim. IFI:n profiiliin niin originaali-tiedosto kannattaa säilyttää myös koskemattomana versiona (kuvia arkistoidaan myös paljon AdobeRGB-muodossa), jos vaikka joskus tarvitset sitä johonkin muuhun käyttöön. Nyrkkisääntö on, että mitä vähemmän profiilimuutoksia, sitä parempi kuva...
4. Jos aiemmin muutin kuvan AdobeRGB:ksi, niin käytän samaa Convert- toimintoa ennen kuin lähetän kuvan tulostettavaksi ja muutan AdobeRGB esim. ifi:n tms. tulostuspalvelun profiiliksi. Kun tallennan lopullista kuvaa, ei ainakaan Ifin tapauksessa Ifin profiilia tarvitse enää tallentaa kuvan mukana (melko iso kokoinen, n.500kt/tiedosto) vaan ruksin embedd Ifi-profile tms. pois tallennusikkunasta. Muiden palveluntajoajien kohdalla en tunne toimintatapaa, joten varmistakaa ihmeessä asia ennen kuin lähetätte kuvia muualle tulostettavaksi.
Eli Fotarin default-profiilien lisäksi tarvitaan
a) kameran profiili, joka on mahd. tullut jo laitteen mukana CD:llä tai sitten sen voi hakea valmistajan webbi-sivuilta, sekä
b) tulostuspalvelun icc-profiili. Esim. IFI tarjoaa omilla www-sivuillaan ko. tiedostoa ladattavaksi. Muiltakin löytynee...
Lopuksi vielä sen verran, että vaikka systeemi kuullostaa hienolta ja toimivalta, niin olemme silti tekemisissä "tyhmien" koneiden kanssa, eli ei kannata sokeasti luottaa siihen, että em. työnkulku tuottaisi virheetöntä jälkeä. Tarkastele kuvia aina huolellisesti ja kalibroi ruutusi, Adobe Gammallakin se onnistuu jotenkuten, mutta aina parempi jos saat jostain vaikka lainaksi ns. Spyderin eli ruutuun kiinnitettävän lukulaitteen.
Lisätietoa profiilien käytöstä löytyy tältäkin forumilta ICC osiosta.
Onnea värinhallintaponnisteluihin.