Kuvatiedostojen koko (Ifi:lle) lähetettäessä.

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
birdys

Kuvatiedostojen koko (Ifi:lle) lähetettäessä.

Viesti Kirjoittaja birdys »

Eilen lähetin (kaapelimodeemilla) Ifi:lle 63kpl kuvia, joiden tiedostokoot vaihtelivat 1500 - 2300kt/kpl. Kuvien lähettäminen kesti yli 5 tuntia !!!

Kuvani olen ottanut A70:n parhaalla resoluutiolla ( 2048x1536), jonka jälkeen olen ne photoshopilla cropannut 15x10 kokoisiksi (254dpi). Kuvia tallennettaessa olen käyttänyt arvoa joka pakkaa kuvia mahdollisimman vähän, jotta kuviin ei mitään "hävikkiä" tulisi.

Haluaisinkin nyt kysyä teiltä enemmän kokemusta omaavilta, että miten käsittelette kuvanne ennen lähetystä ? Pienennättekö / pienenevätkö tiedostojen koot jotenkin, ilman että kuvien laatu siitä kärsii ?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Toivonen

Viesti Kirjoittaja Toivonen »

Kokemukseni mukaan tuon kokoiset kuvat pitäisi olla jpg:nä 1000-1500kb -koossa aivan riittävän hyviä.
Eli Photarin (v.7) pakkaus on suunnilleen asetuksessa 10.
Tomi Toivonen
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Luepas vaikka alla oleva threadi
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... hlight=ifi

, jossa kerrotaan esim. IFI:n todelliseksi resoluutioksi 127 dpi, tämän voi jokainen todeta itse lähettämällä testikuvan...

Käytännössä en ole huomannut 10 x 15 -kokoissa kuvissa paljon eroa esim. 200 kB ja 2 MB:n tiedoston välillä. Tiffejähän on turha lähetellä, sillä kuvat muunnetaan joka tapauksessa jiipekeiksi.

HTV:n kaapelimodeemilla (itselläni käytössä) on melkoisen tuskaista lähetellä isompaa määrää tiedostoja tulostettavaksi. Omassa liittymätyypissäni upload on nimittäin rajoitettu 20kB/s, käytännössä siis alle 60 megaa tunnissa.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Mä olen aina lähettänyt parhaalla photari pakkauksella pakatut jpg-tiedostot.
midge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja midge »

Niin ja ne alkuperäisessä koossa olevat kuvathan kannattaa pienentää 10x15 kuvissa resoluutioon 1000x1500. Ifin ohjelma pienentää ne siihen kokoon jokatapauksessa.
Toivonen

Viesti Kirjoittaja Toivonen »

Siis jos IFI kerran tekeen kuten MattiH sanoi, 10X15 kuvan kokohan on tuolla 127dpi:llä vain 500X750 !!!
Ainakin laserilla tulostaessa sehän on jo huomattavasti huonompi kuin 250dpi. Valokuvathan tosin tehdään toisella tekniikalla, mutta silti.
Tomi Toivonen
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

En ole tätä Autiokarin testitiedostoa IFI:lle lähettänyt, mutta senhän voi kuka tahansa lähettää ja tutkailla, mikä mahtaa olla ihan oikea tarkkuus. Hintaa tälle tutkimukselle tulee siis 35 senttiä.
HanskiS

Viesti Kirjoittaja HanskiS »

Heitinkin tonne ICC alueelle kyssärin asiasta, mutta kun sattui sivuamaan tämä threadi kanssa asiaani, niin kysäsen saman tässä.
Eli mitenkäs olette pelleilleet IFIn ICC profiilien kanssa kun olette teettäneet kuvianne?? Vai jätättekö sen profiilin kuvin minkä kamera sinne on pistänyt?

Toinen noista kuvien kooista. Jos tuuppaan IFIlle kuvat 1600x1200 resolla ja teetän niistä 10x15 kuvat, niin eikö tarkkuuden pistäisi riittää ihan hyvin?
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
lippoma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lippoma »

HanskiS kirjoitti:Heitinkin tonne ICC alueelle kyssärin asiasta, mutta kun sattui sivuamaan tämä threadi kanssa asiaani, niin kysäsen saman tässä.
Eli mitenkäs olette pelleilleet IFIn ICC profiilien kanssa kun olette teettäneet kuvianne?? Vai jätättekö sen profiilin kuvin minkä kamera sinne on pistänyt?

Toinen noista kuvien kooista. Jos tuuppaan IFIlle kuvat 1600x1200 resolla ja teetän niistä 10x15 kuvat, niin eikö tarkkuuden pistäisi riittää ihan hyvin?
Tässä siis taas kerran tarkat valotuskoot:
http://www.ifi.fi/cgi-bin/faq2/kysymyks ... 1051020057
B4349

Viesti Kirjoittaja B4349 »

Älkää nyt lippoma & kumpp. hermostuko, kun kyselen tyhmiä, mutta haluaisin vaan varmistua ettei kaverin kuville käy huonosti kehityksessä (itse en ole koskaan lähettänyt kehitettäväksi).

Eli, mitä eroa on siinä muunnanko (image>resize) kuvat valmiiksi 10x13 cm ja 254 dpi formaattiin, vai tyrkkäänkö kuvat muuntelemattomina kehitykseen. Onko kuvanlaaduilla/kuva-aloilla siis eroa, vai onko ainoa ero tiedostokoko?

Jos haluaisin 10x15 cm kuvat, mun 3:4 kuvista jäisi siis aina jotakin pois, ja siksi niistä täytynee tehdä 10x13 cm kokoisia. Mutta tuo kuvakoon muuttaminen kiinnostaa kun kuvia on 250 kpl, ja jos kuvassa ei ole muuta korjailtavaa, kannattaako minun sitä alkaa muuntamaan 10x13 cm kokoon? Kun kuvia on noin paljon, jo tuo muunnos ottaa aika paljon aikaa jokaiselle kuvalle se erikseen tehtäessä.

Kiitoksia sille kuka vielä jaksaa vastata näihin tyhmiin aloittelijan kysymyksiin, kun en verkosta oikein vastausta löytänyt.

-IXUS 400-
niemelä

Viesti Kirjoittaja niemelä »

B4349 kirjoitti:Älkää nyt lippoma & kumpp. hermostuko, kun kyselen tyhmiä, mutta haluaisin vaan varmistua ettei kaverin kuville käy huonosti kehityksessä (itse en ole koskaan lähettänyt kehitettäväksi).

Eli, mitä eroa on siinä muunnanko (image>resize) kuvat valmiiksi 10x13 cm ja 254 dpi formaattiin, vai tyrkkäänkö kuvat muuntelemattomina kehitykseen. Onko kuvanlaaduilla/kuva-aloilla siis eroa, vai onko ainoa ero tiedostokoko?

Jos haluaisin 10x15 cm kuvat, mun 3:4 kuvista jäisi siis aina jotakin pois, ja siksi niistä täytynee tehdä 10x13 cm kokoisia. Mutta tuo kuvakoon muuttaminen kiinnostaa kun kuvia on 250 kpl, ja jos kuvassa ei ole muuta korjailtavaa, kannattaako minun sitä alkaa muuntamaan 10x13 cm kokoon? Kun kuvia on noin paljon, jo tuo muunnos ottaa aika paljon aikaa jokaiselle kuvalle se erikseen tehtäessä.

Kiitoksia sille kuka vielä jaksaa vastata näihin tyhmiin aloittelijan kysymyksiin, kun en verkosta oikein vastausta löytänyt.
Ifille lähetettäessä kuvat kannattaa ehdottomasti muuttaa itse kuvankäsittelyohjelmalla valotuskokoon, koska Ifin oma pienennyssysteemi ei toimi kunnolla. Itse erehdyin tilaamaan muutaman 10x13 kuvan suoraan Canon S30 kamerasta ja viistoissa viivoissa näkyi selvää sahalaitaa ja moireakin esiintyi joissain kuvissa.
Useiden kuvien pienennys kerralla onnistuu esimerkiksi ilmaisella IrfanViewillä. http://www.irfanview.com
B4349

Viesti Kirjoittaja B4349 »

Kiitoksia Niemelälle, nyt siis tiedän etten tee turhaa työtä. Taidan jatkaa hommaa PS elementsillä kun aika monessa kuvassa on muutakin säädettävää..

-IXUS 400-
HanskiS

Viesti Kirjoittaja HanskiS »

Meinasin teettää koe kuvia IFI:llä ja muutelin kuvan koon valmiiksi 10x13 ja tarkkuuden 254, niin IFI:n ohjelman esikatselussa näytti jättävän ylös ja alas valkosta reunaa. Eli kuvat eivät olleet ihan oikean kokoiset. Mistä moinen voi johtua?

Toinen juttu ilmeni, kun convertoin kuvat IFI:n ICC profiilille, niin photari näytti kuvat ihan jees, mutta muut ohjelmat sotki värejä reilusti. Onko kyse vain siitä että Photari on ainoa mikä osaa käsitellä vähän eri profiilista kuvaa ja toistaa värit oikein???
Vai kämmäsinkö yksinkertaisesti convertoinnissa?
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
midge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja midge »

Sillä miltä kuva näyttää Ifin icc profiiliin konvertoimisen jälkeen ei ole väliä. Tulostetun kuvan pitäisi näyttää siltä, millaiseksi sen säädit ennen konvertoimista.
Vastaa Viestiin