Tietokone uutisoi Applen uudet Macit eli siis G5-mallit aivan virallisen lehdistötiedotteen mukaisesti. Spl's soapbox voi lukea, millä keinoin G5:t on saatu näyttämään nopeimmilta koneilta. Kts. myös Overclockers.
Aina ei ole helppoa ymmärtää miksi digicamera.netin Mac-uutisointi on niin negatiivista; onhan Macintosh useimpien digikuvien parissa työskentelevien pääasiallinen työkalu. Ilmeisesti halutaan raivokkaasti profiloitua pelkästään harrastelijoiden saitiksi?
Olisiko kuitenkin asiallista odottaa riippumattomia testejä ennenkuin tuomitsee? Kaikkihan toki ymmärtävät, että markkinointi on markkinointia, mutta Applen ollessa kyseessä tuntuvat tunteet kuohuvan yli aika monilla PC-käyttäjillä, olkoonkin, että Apple ei todellakaan ole ainoa joka julkistaa itselleen sopivia testituloksia. Oli miten oli, niin nämä koneet ovat luultavasti nopeudeltaan varsin kilpailukykyisiä PC-koneiden kanssa. (Ja ottaen huomioon PhotoShopin Mac-optimoinnin on vaara, että nopeimman kuvankäsittelykoneen löytää syksyllä omppumallistosta.) Applen valta kuvankäsittelykoneiden puolella ei näillä näkymin pääty, joten olisi syytä tarkastella uutisoinnin sävyä...
Voihan tuo otsikko pitää paikkansakin, esittelin vain vastapainoksi pari muuta eteen sattunutta linkkiä. Applen ja pc-maailman ero lienee viime vuosina rajusti pienentynyt. Tätä myötä maccien ja pc-koneiden vastakkainasettelu on muutenkin vähentynyt. Muutaman vuoden päästä tuskin tällaisia otsikoitakaan enää nähdään.
Minun mielestäni Maccien ja PCeiden vastakkainasettelu on viimeaikoina lisääntynyt, kun (kuten sanoit) erot ovat pienentyneet. Uudistukset Mac-puolella ovat kuitenkin olleet aikamoisia viime aikoina, ja monilta osin tämän päivän Macit ovat PC-puoleen verrattuna edelläkävijöinä: puheet ensimmäisistä 64-bittisistä kotikoneista (personal computer) pitänevät paikkansa, ja juuri kuvankäsittelijöille tuon luulisi olevan iso juttu muistin maksimimäärän kasvamisen myötä (8GHz näissä uusissa koneissa). Tuohan mahdollistaa useamman todella isokokoisen kuvan aukipitämisen ja käsittelyn yhdellä kertaa. (Itse tosin pärjään vähemmällä vielä pitkän aikaa, ei nopeus ole kaikki kaikessa... Lähinnä tämän julkistuksen merkitys minulle on se, että menneisyyden sijoitukseni Mac-koneisiin ja -softaan ovat turvattuja moniksi, moniksi vuosiksi.)
G5-prosessoriarkkitehtuuri on nuori, siinä missä Pentium4:sta aletaan pian niistellä viimeisiä gigahertsejä pihalle. Vuoden sisään luvataan 3GHz G5:sta, kun taas P4:sta pitäisi saada liki 5GHzinen versio vastaavan nopeuskasvun saavuttamiseksi samassa ajassa. Intel ei myöskään nähtävästi omista varteenotettavaa 64-bittistä arkkitehtuuria kotikoneprosessoreiksi, eikä Windowsistakaan tule 64-bittistä versiota ennen vuotta 2005... Mac-puolella eletään kiinnostavia aikoja, oli tuo syksyllä pöydille ilmaantuva kone sitten maailman nopein tai ei - se lienee joka tapauksessa ainakin samalla viivalla PC-puolen kanssa ensimmäistä kertaa muutamaan vuoteen, ja tällä kertaa myös hinta on erittäin kilpailukykyinen, lähes agressiivinen.
Ja nämä ovat se syy miksi mac koneet eivät pärjää, ja jos puhutaan käyttö järjestelmistä samoja ongelmia on linuxissa.
Tulee mieleen tuolla toisessa treadissa ollut juttu Annukka osti uuden macin ja heti ensimmäisenä tuli ohjelmisto ongelmia
"Harmi vain, että käyttämäni Breezebrowserista ei ole macciversiota, ehdottivat VirtualPc-emulaattoria kun kyselin." Käsittämätöntä Mac kaupasta ehdotetaan VirtualPc emulaattoria?
Miten tämä uusi Photari8 jonka on huhuiltu olevan ylikallis pc versioon nähden?
Enpä ole maahantuoja, olen vain tehnyt elantoni Macilla, enkä PC:llä olisi pystynyt samaan - aloitin aikana jolloin kuvankäsittely PC:llä ei ollut mahdollista, eikä se printtigrafiikkapuolella edelleenkään toimi prosessin alusta loppuun ilman Macin apua. Puhumattakaan audiopuolesta joita harrastan samoilla koneilla, taikka videopuolesta.
PC:n ongelmat:
- Virukset (!)
- kökkö värin- ja fonttien hallinta
- käytön hinta erityisesti firmoille (tukikulut, tuotantokatkokset): Macin osto ja käyttö tulee lopulta halvemmaksi
- Windowsin edelleen surkea käyttöliittymä ja vaikea käyttö (ajuriongelmat, uudelleenasennukset jne. - Win2000/XP ei ole poistanut näitä ongelmia)
Mitä nämä Macin paljonpuhutut yhteensopivuusongelmat käytännössä ovat? Painopuolella niihin törmää PC:tä käyttäessään alituiseen.
Mac-ohjelmistopuolella ei tule pelejä lukuunottamatta mieleen mitään puutteita. Audiopuolella Logic Audio ainoastaan Macille. Pelaajille PC lienee paras vaihtoehto - itse hommaisin pelikonsolin. Breezebrowseria ei saa Macille, mutta ei silläkään taida saada tehtyä mitään mitä ei saisi tehtyä muilla ohjelmilla.
Photari tulee todennäköisesti maksamaan yhtä paljon molemmilla koneilla - huhut ovat huhuja.
Oletko Mikko ikinä käyttänyt Maccia? Kaikkihan ovat käyttäneet PC:tä, niin myös minä. Olen omistanutkin yhden, mutta kokemusteni perusteella Mac toimii minulle paremmin samoin kuin lukemattomille muille kuvankäsittelijöille, musiikki- video- ja multimediaammattilaisille. PC saa minun puolestani jatkaa olemassaoloaan kuten tähänkin asti, sille on paljon hyviä käyttötarkoituksia. Heti kun se tulee minun toimialoillani varteenotettavaksi vaihtoehdoksi punnitsen tarkoin pysynkö Macissa vai siirrynkö PC:hen, mutta tällä hetkellä se on tuskin kovin realistista. Hintapuolesta voi olla montaa mieltä. Näitä syksyllä saatavia G5:ia vastaavia koneita PC-puolella taas samaan hintaan voinee joutua jo haeskelemaan.
Näin lopuksi anteeksi vain kovasti kaikilta että tykkään tällä hetkellä käyttää Macceja. Se tuntuu olevan kovin monille ylitsepääsemätön ongelma, oli itse kone sitten tuttu tai ei.
muumio kirjoitti:Oletko Mikko ikinä käyttänyt Maccia?.
Olen kerran ja ongelmia oli, eli käytöstä ei tullut mitään, kun en aluksi löytänyt @ merkkiä. Onneksi käyttö oli todella lyhyt ;-)
Mulle on ihan sama mitä käytän, mutta en jaksa opetella uutta käyttöjärjelmää ja ostella uusia ohjelmia.
Ihmettelen suuresti miksi tilanne on tälläinen, kun mac-koneet ovat niin hyviä. Markkinaosuus osuus on ympäri maapalloa 0-5% per maa. Jos kertomasi on totta luulisi markkinaosuuden olevan paljon suurempi! Mielestäni tuo tieto kertoo paljon paremmuudesta ja ostamisen kannattavuudesta.
Käsittääkseni mac koneisiin ei noin vain vaihdella koneen osia ja koota mielestään kokoonpanoa?
Tuossa peli asiassa olet oikeassa, tällä hetkellä ei kannata ostaa peli tietokonetta. Plaikkari on paljon parempi vaihtoehto ja siinä kaikki pelit toimivat aina ilman virittelyjä.
Hehee, no noissa nykymacnäppiksissä @ on samassa kohtaa kuin PC:issä.
Ostohinta, saatavuus, ennakkoluulot ja ennenkaikkea menneisyyden bisnesvirhearvioinnit lie suurimpia syitä pieneen markkinaosuuteen. Itseäni ei markkinaosuus paljon haittaa, eipähän ilmaannu turhia viruksia jne...
Koneiden kokoaminen itse ei onnistu, eikä se bisneskäyttäjälle - kuten ei myöskään 99%:lle kotikäyttäjistä - ole tarpeenkaan, mutta toisaalta koneenrakentelijan mielenlaadulle Mac ylipäänsä ei ole kovin haasteellinen vehje. Sen sijaan kovalevyjen/optisten asemien vaihtelu, PCI-korttien tai muistien lisäily on Maceissa helppoa, ellei tarve ole kovin erikoinen.
Minusta on hauskaa että platformeja on edelleen useita, kuten automerkkejäkin. Valintakriteereitä on yhtä monta kuin käyttäjiä, ja parasta vaihtoehtoa ei voi naapuri nimetä.
Se siitä - en minä kiertele ympäriinsä haukkumassa PC-koneita tai saarnaamassa Maccien hyvistä puolista, mutta perusteeton negatiivinen Mac-kommentointi/uutisointi rasittaa...
muumio kirjoitti:Se siitä - en minä kiertele ympäriinsä haukkumassa PC-koneita tai saarnaamassa Maccien hyvistä puolista, mutta perusteeton negatiivinen Mac-kommentointi/uutisointi rasittaa...
Niin on, mutta ei täällä nyt kovin maccejä ole mollattu ja tuntuu käyttäjiäkin riittävän:-)
Ikävää vain että ainoa suomenkielinen mac lehti lopetettiin (älkää käsittäkö väärin itse sitä en ole koskaan lukenut) ja siitä tehtiin muutama kerta vuodessa ilmestyvä lisäliite tietokone lehden väliin. Ja muutama numero ilmestyy ja sitten sekin loppuu. Näyttää siltä että tälle koneelle ei ole suurempaa tarvetta, aina marginaali ryhmiä on.
Suomessahan on tolkuttoman pienet markkinat muutenkin, ja eritoten Maceille (liekö yhtäkään prosenttia?). Macmaailmaa en tosin jää kaipaamaan, netti on korvannut tietokonelehdet minun kohdallani.
Toden totta, tämä saitti ei ole sinänsä ollut kovin Mac-negatiivinen, mutta tuo uutisessa mainttu haxial-linkki ei ollut faktoiltaan yhtään sen luotettavampi kuin Applen omatkaan benchmarkit... Olisin jotenkin odottanut uutisoinnin olevan innostunutta, kun kuvankäsittelypuolella tapahtuu myllerrystä. Mutta syksyllä kai nuo väitteet testataan kun koneisiin päästään käsiksi. Markkinointi liioittelee aina, oli kyseessä Intel, AMD, Dell tai Apple.
Tarkemmin ajateltuna odotan 64-bittisyyttä ja isoja muisteja kiinnostuneena. Liekö pian aika siirtyä kokonaan 16-bittisyyteen digikuvien käsittelyssä, vähän niinkuin audiopuolella on siirrytty tehojen lisääntyessä 16-bittisestä äänestä 24-bittiseen.
Näiden sivujen ylläpitoporukkaan pitäis saada joku valokuvauksesta innostunut mäkki-mies niin varmasti saatais lisää mac juttua.
Siskonmies on mac-mies henkeen ja vereen kaiken lisäksi vielä puoliammattilainen valokuvaaja. Hyvää juttua kuulee mac:sta. Nauraa aina kun siskon PC:ssä on ongelmia. Minun pitää aina käydä parsimassa kone kasaan.
Offtopic: Missä päin pks löytyy mac-peruskoulutusta? (mallia kansalaisopisto)
PowerPC ja x86 laitteiden ero on vähän niinkuin x86:n selaimilla:
Valtaosa tyytyy siihen enemmän ongelmia sisältävään massa versioon (selain ie). Kuitenkin jotkut valitsevat sen paremman ja toimivamman (mozilla & opera), mutta miksi? Siksi, ettei massalla ole a) tarvetta b) motivaatiota c) taitoa ruveta tuon paremman vaihtoedon käyttäjäksi, pahimmassa tapauksessa d) massakäyttäjä jopa uskottelee itselleen käyttävänsä parempaa tuotetta, eli huijaa itseään. Tämä saattaa johtua ensikokeilusta parremman vaihtoehdon kanssa c)- ominaisuudella höystettyänä.
Oli niin tai näin, mac ei katoa. Mac on SE juttu kun tehdään tietokoneella grafiikkaa. Esim. lehtiä taitettaessa tavallinen pc-pönttö ei ole edes minkäänlainen vaihtoehto.
Sitä paitsi jos ostat tämän tavallisen pc-pöntön, ja siihen kuvankäsittely ohjelmat, maksat enemmän kuin jos ostaisit macin ja samat ohjelmat. Eli ei se mac niin kallis ole. Ja niille ketkä sanovat että eivät tarvitse näitä ohjelmia, voi vain todeta, että mielummin minä ajaisin bemarilla kuin vuoden 82 corollalla. Mac pesee nimittäin käytettävyydessä pc:n sata nolla.
Ainoa ikäväpuoli on se ettei itselläni ole mäkkiin varaa. Pc:henkin vain nipin napin, enkä siis omista aivan kaikkea tarpeellista softaa. Mutta sen tiedän, että seuraavaassa koneessani on ompun logo merkkinä siitä paremmasta tietokoneesta.
jonesb kirjoitti:Sitä paitsi jos ostat tämän tavallisen pc-pöntön, ja siihen kuvankäsittely ohjelmat, maksat enemmän kuin jos ostaisit macin ja samat ohjelmat.
höpö höpö juttua, sen voi kuka tahansa tarkistaa. mac on selvästi yli hintainen tehoonsa nähden.
jonesb kirjoitti:Mutta sen tiedän, että seuraavaassa koneessani on ompun logo merkkinä siitä paremmasta tietokoneesta.
Macciin löytyy kaikenlaisia pc emulaattoreita, miksiköhän kun se on niin hyvä ja edistyksellinen kone.
Yritä etsiä mac emulaattori windowsiin jollet löydä voit kokeilla erillaisia mac-themejä jolla pääset hieman tunnelmaan.
Niin melkein unohtui sitten liimaat omppulogon (printatun) tietenkin vielä koneeseesi.
Luojan kiitos, että tässä maailmassa on valinnanvaraa. Kuten sanotaan, toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä. Meikäläisellä on pc ja wintoosa ei toimi aina niinkuin pitäisi, mutta silti tyydyn kohtalooni (kiroillen joskus tosin :-) Eli antakaa vaan ihmisten tehdä valintansa itse!
Jostain syystä on ihmisiä, jotka haluavat kaikkien käyttävän PC:tä ja Canonia. Tehkää te mitä osaatte, ja antakaa muiden tehdä mitä haluavat.
Mulla ei ole maailman nopein Macci, mutta niinpä vain sillä hoituvat kuvankäsittelyt, taitot, pdf:n teot, painoon lähettämiset ja kymmenet muut jutut tosi vikkelästi. Tuskinpa peruskäyttäjä tai digikuvaaja edes tarvitsee mitään mielipuolista tehomyllyä, kun käsiteltävät kuvat ovat maksimissaan parikyt megaa. Eri juttu on, kun isoja painotuotteita tehtäessä kuvat ovat 250-megaisia - ja sellaisetkin pyörivät hyvin Macilla, nimimerkki "kokemusta on".
Kumma kyllä useimmat PC-käyttäjiltä tipahtaa usein alaleuka rinnuksille, kun näkevät macin käyttöliittymän ja helpon käytön.
En ymmärrä tuota järjenvastaista muminaa PC-emulaattoreista. Miksi ostaisin mersun ja laittaisin siihen Ladan koneen? Macille saa yllin kyllin kuvankäsittelyohjelmia - paitsi tietenkin Canonilta (Nikonilla muuten on Capturesta myös Mac-versio). Adoben Photoshop Elements on edullinen ja siinä on harrastajalle aivan riittävästi ominaisuuksia, ja se pyörii erinomaisen hyvin.
MacOSX.ään siirtymiseni jälkeen Maccini ei muuten ole kaatunut kertaakaan, eikä viruksiakaan ole koneeltä löytynyt.
jonesb kirjoitti:Sitä paitsi jos ostat tämän tavallisen pc-pöntön, ja siihen kuvankäsittely ohjelmat, maksat enemmän kuin jos ostaisit macin ja samat ohjelmat.
höpö höpö juttua, sen voi kuka tahansa tarkistaa. mac on selvästi yli hintainen tehoonsa nähden.
jonesb kirjoitti:Mutta sen tiedän, että seuraavaassa koneessani on ompun logo merkkinä siitä paremmasta tietokoneesta.
Macciin löytyy kaikenlaisia pc emulaattoreita, miksiköhän kun se on niin hyvä ja edistyksellinen kone.
Yritä etsiä mac emulaattori windowsiin jollet löydä voit kokeilla erillaisia mac-themejä jolla pääset hieman tunnelmaan.
Niin melkein unohtui sitten liimaat omppulogon (printatun) tietenkin vielä koneeseesi.
Niinno joo, riippuuhan se ohjelmista, mutta perusohjelmat: Photoshop, illustrator, In Design, Fireworks MX, Dreamweaver MX, Flash MX. Kyllä nuo käsittääkseni kuule hlavemmalla mäkille saa (ja sitäpaitsi vielä toimivammat ja nopeammat versiot) kun tietää mistä ja mitä ostaa.
Niin ja tottakai XP:ssäni on mact-teema, kotelokin on melkein samanlainen kuin g4 vehkeissä. omppulogoa en ole vielä laittanut, mutta täytyypä laittaa, kiitoksia neuvoista vaan.
Mutta joo, ehkäpä kaikki eivät ole niin kypsiä että voisivat ajatella että se mitä minä käytän ei ole aina välttämmättä se paras mahdollinen kaikkeen.
jonesb kirjoitti:Mutta joo, ehkäpä kaikki eivät ole niin kypsiä että voisivat ajatella että se mitä minä käytän ei ole aina välttämmättä se paras mahdollinen kaikkeen.
Tässä olet täysin oikeassa, itse käyttäisin linuxia, mutta kun kaikki ohjelmat ovat pc:lle ja pitäisi opetella kaikki uudelleen ja siihen ei ole aikaa.
Lisäksi on linuksilla on monia ongelmia kameroiden , scannereiden ym kanssa. En jaksa tapella ja etsiä ajureita.
Itse olen windows käyttäjä, aika ja tarmo ei riitä edes Linuxiin perehtymistä, Applestä puhumattakaan. Ja miksi tarvitsisikaan riittää? Saan kaikki hommani Wintoosalla tehtyä.
Silti toivon Applelle ja Linuxille kaikkea hyvää, paljon käyttäjiä ja menestystä! Miksikö? Koska tällöin on markkinoilla kilpailua, ja myös wintel-akseli joutuu panostamaan laatuun.
Millaisiakohan digikameratkin olisi, jos vaikkapa Canon olisi käytännössä ainoa valmistaja? Tuskin oltaisiin tällä tasolla!
Mutta mitä tulee aiempaa väitteeseen, että lehtien taitossa ei PC olisi esdes vaihtoehto, en ole samaa mieltä. Eräskin valtakunnallinen, tosin Keski-Suomeen painottuva sanomalehti on siirtymässä Macceistä PC-aikaan...
Mikon mukaan mac on selvästi ylihintainen tehoonsa nähden.
Voi jukupätkä, niin on Rolls Roycekin (vaikka ko. auton tehojahan ei tehdas ole koskaan ilmoittanut, sanovat vain, että "riittävästi"). Toiset vaan tykkää ajaa sillä =)
Sitäpaitsi se kellotaajuus ei paljon lohduta kun PC:llä pulaat auki jotain fonttia jostain koneen syövereistä, etsit yhteyttä just äsken käyttämääsi tulostimeen joka nyt onkin pudonnut pois, ja aina kun asennat jotain lisälaitetta vietät puoli päivää netissä hakemassa siihen ajuria. Oikeissa töissä ratkaisee työhön käytetty aika, kun asiakas/yhteyssihteeri/joku muu kerberos seisoo vieressä känny ojossa.
Joo, näinhän se on. Mäkissä tosiaan o nvain se, että naapuri ei ole siinä auttamassa jos tulee ongelmia, ja tokihan se hintaki non kova jo vertaa perus pc:hen.
Asia jota kaikki eivät välttämättä aina tule miettineeksi on, että mäkistä löytyy aina scasi kovot, ja firewire-liitännät. Lisäksi emolevy arkkitehtuuri on toimivampi kuin pc härveleissä. Jos rakentaisi oikeasti samantasoisen pc:n kuin mac on, niin kyllä sitä rahaa siihen kuluisi.
Peljä mäkillä saa rajoitetusti. Se on varmasti yksi suurimpia syitä, miksei mäkki sitten tule koskaan yleistymään, sitä en kiistä.
Mutta mitä mikko tarkoitat tuolla yhteen sopivuudella? :DDDDDD
Mäkki tukee laitteita mielestäni todella hyvin? Okei, mäkille ei saa niitä *sensuroitu* laitteita mitä pclle saa joka laitvelmestajalta. MUTTA mäkille saa humattavasti parempia skannereita, grafiikkakortteja, tulsotimia jne. totta on että tavallisista marketeista niitä ei löydy, mutta jos nyt vain viitsisit ottaa selvää ennen kuin alat mäkkiä tässä suhteessa mollaamaan.
Ja miten niin ohjemistot ovat epäyhteensopivia? Onko mielestäsi photoshop jotenkin epäyhteensopiva? Vai tarkoitatko ehkä sitten toimistohjelmia? Oletko ajatellut että ehkä se onkin niin päin että microsoftin office on epäyhteensopiva? Mäkille saa omat toimistohjelmistot, en ole aivan varma, mutta MS:n yli-yhteensopivaa officea ollaan kääntämässä mäkille, ellei ole jo käännetty. Eli tuo epäyhteensopivuus on täyttä *sensuroitu*.
Ja sitten hyötyohejlmat :D ei huoh. Mitä mahdat niillä tarkoittaa? Toimisto-ohjelmat tuossa kävin läpi. Mäkille saa yleisesti kaikki tarpeelliset hytöyohjelmat, musiikkieditoreita lukuunottamatta, mutta ne eivät ehkä ole niitä peruskäyttäjälle tarpeellisimpia.
Ja mitä tuohon esimerkkiin tulee. Siinä on loistava esimerkki siitä, kun käyttäjä ostaa jotain kokeilematta ja miettimättä ensin. Väittäisin että tuollekkin softalle on varmasti korvaava vaihtoehto.
Eli nuo syyt mitä mikko sanoit eivät pidä kutinsa kuin pelien osalta.
Itse näkisin todellisiksi syiksi nämä:
Liikaominaisuudet -> hinta:
Peruskäyttäjät eivät tarvitse/eivät osaa käyttää ominaisuuksia, joita mäkit tarjoavat. Mäkit ovat kallita, koska tekniikka on niissä kehittynyttä, vastaavista ominaisuuksista saa tosisissaan maksaa jos aikoo omaan pchensä ne pultata.
Harhaluulot:
Kuten myös kännykkä maailmassa, ihmisillä on harhaluuloja. He luulevat, että viet jotka ovat nokiassa ovat myös siemenssissä ja ericsonissa. Tosiasssa jokainen joka on kokeillut yhdistää kannettavansa internettiin kännykällä, tietää että nokialle olisi parempaa käyttöä verkonpainona. Tietokonemaailmassa ihmiset luulevat, että konetta on pystyttävtä päivittämään lähes kokonaan, he kuvittelevat että on normaalia, että käyttöjärjestelmä kaatuu 15 tunnin välein. Jostain syystä he myös kuvittelevat että pc on merkittävästi parempi kuin mac, koska maccia niin harvat käyttävät.
Harhaluulot ovat pääsyy, miksi mäkkejä ei myydä.
No joo, ehkä tuli saaranattua tarpeettomasti. Mutta jokatapauksessa keskesin juttu on se että ihmeset luuelvat mäkistä paljon. Jos on tarvettta ja rohkeutta, niin suosittelen kokeilemaan.[/b]
jonesb kirjoitti: Peljä mäkillä saa rajoitetusti. Se on varmasti yksi suurimpia syitä, miksei mäkki sitten tule koskaan yleistymään, sitä en kiistä
Pelaajat ovat käsittääkseni jättämässä myös pc koneet ja siirtyneet paljon paremmalle peli alustalle ps2:seen (pelit toimivat aina)
Nämä tietokoneet jäävät netti alustoiksi ja työkoneiksi.
jonesb kirjoitti:Ja miten niin ohjemistot ovat epäyhteensopivia?
Toki suurimmat ja tunnetuimmat ohjelmistot löytyvät kumpaankin koneeseen, esim "breeze browser" ym muut pienet ja tunnetut ohjelmat eivät maciin päädy. Macissa varmasti on omansa ja se siitä, itse en viitsi uusia ohjemia hommata koska tämä kone toimii näin hyvin, ilman uuden opettelemista.
Mac konetta en koneiden vähyyden ja muiden osaamattomuuden vuoksi kenellekään ensimmäistä konetta hankkivalle suosittelisi.