Lyhyestä kysymys kaunis:
Mitkä ovat OIKEAT (?) väriasetukset Photoshop CS:ssa, kun käyttis on WinXP, näyttö kalibroitu Gamma 2.2 tilaan ja säädöt tehty siten kuin on vajavaisia taitoja riittänyt. Jonkinlaista näytön profiiliakin on väännetty.
Täällä tuntuu olevan erilaisia koulukuntia, kuka uskaltaa sanoa viimeisen sanansa ja perustella sen?
Photoshop CS Color Settings
-
- Viesti:
-
Miksi? Selitä tyhmemmällekin.asikainl kirjoitti:Riippuu kamerastasikin. Jos AdobeRGB:llä et kuvaa, niin en kyllä itse niitä kuvankäsittelyn ajaksi muuttaisi missään nimessä AdobeRGB-tilaan myöskään.
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
-
Adobe RGB:ssä on laajempi väriavaruus, kuin sRGB:ssä eli muunnnos ei käytännössä tuhoa kuvasta dataa.... ...ja tosiaan mahdollistaa sen laajemman väriavaruuden hyväksikäyttämisen käsittelyvaiheessa. Eli itse ainakin muuttaisin kuvat aina adobeRGB:ksi, ellei ne ole tulossa ainoastaan nettiin.asikainl kirjoitti:Riippuu kamerastasikin. Jos AdobeRGB:llä et kuvaa, niin en kyllä itse niitä kuvankäsittelyn ajaksi muuttaisi missään nimessä AdobeRGB-tilaan myöskään.
Ei kai niitä kameran aiheuttamia rajoituksia tarvitse koko prosessin läpi kantaa?
-
Ongelma tulee sitten vain siinä, että jos ne kuvat ovat todella tulossa vain nettiin tai näytöltä katseltavaksi, niin kuvat näyttävät hieman erilaisilta photarissa käsittelyvaiheessa ja lopulta selaimessa. sRGB:tä käytettäessä ei tätä ongelmaa ole. Itsekin käytin AdobeRGB:tä käsittelyssä pari iltaa, mutta hermot meni tuohon ominaisuuteen ja jatkuvaan konvertointiin ees taas profiilista toiseen (kuvailin digipokkarilla, jonka "profiili" tunnistui sRGB:ksi). En myöskään nähnyt paljaalle silmälle "laajentunutta" väriavaruutta käsittelyvaiheessa, kun kuvat oli otettu alunperin pokkarin jpg-muotoon. Siksi mielestäni jokseenkin vaivalloista ja vaikeaa tuo muunnos kuvankäsittelyvaiheessa AdobeRGB:ksi. 95% kuvistani tuli kuitenkin vain nettikäyttöön, ja muutamat mistä otettiin printtejä, toistuivat erittäin samanlaisina kuin olin toivonutkin käyttäessäni photarin vakioasetuksia (pl. painoasetuksissa käytin Euro coatedia Usan sijaan).
Järkkärillä suoraan AdobeRGB:lle kuvaavalle tai lähes kokonaan painokuvia tekevälle voi tuo AdobeRGB-asetus tuodakin näkyviä eroja, mutta tavan nettigalleria pulliaiselle lähinnä toi vaivaa ja vaikeutta kuvan erilaisena näkymisen vuoksi käsittely- vs. lopullinen nettinäkymä. Mielestäni sRGB:tä parjataan liikaa, kun tarkastellaan asiaa ihan tavallisen harrastelijakuvaajan näkökulmasta. Itse en varmasti edes erottaisi sRGB ja AdobeRGB kuvaa edes printattuna toisistaan. Lähinnä asia kai on näiden Autiokarien pixelinnus***taa.
Järkkärillä suoraan AdobeRGB:lle kuvaavalle tai lähes kokonaan painokuvia tekevälle voi tuo AdobeRGB-asetus tuodakin näkyviä eroja, mutta tavan nettigalleria pulliaiselle lähinnä toi vaivaa ja vaikeutta kuvan erilaisena näkymisen vuoksi käsittely- vs. lopullinen nettinäkymä. Mielestäni sRGB:tä parjataan liikaa, kun tarkastellaan asiaa ihan tavallisen harrastelijakuvaajan näkökulmasta. Itse en varmasti edes erottaisi sRGB ja AdobeRGB kuvaa edes printattuna toisistaan. Lähinnä asia kai on näiden Autiokarien pixelinnus***taa.
-
- Viesti:
sRGB ja AdobeRGB on kuitenkin melko lähellä toisiaan joten mitään huimaa parannusta ei käsittelyä varten AdobeRGB:ksi konvertoiminen tuo. Itsekin olen huomannut ettei se ole vaivan arvoista ja pikaista säätöä varten ei profiiliin kannata koskea.
Sitten jos oikeasti hyviä kuvia pitää saada aikaiseksi eikä ajanpuute ja laiskuus vaivaa niin tekee Autiokarin ohjeiden mukaan eli säätää kuvansa lineaarisessa tilassa. Silloin saa photarista kaiken irti eikä tule huononnettua kuvia kun tarkoitus oli niitä parannella.
Sitten jos oikeasti hyviä kuvia pitää saada aikaiseksi eikä ajanpuute ja laiskuus vaivaa niin tekee Autiokarin ohjeiden mukaan eli säätää kuvansa lineaarisessa tilassa. Silloin saa photarista kaiken irti eikä tule huononnettua kuvia kun tarkoitus oli niitä parannella.
DSC-WX1, EX-Z750, S5600 +DG-20 AS