Monitorin säädöistä

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Seppo K

Monitorin säädöistä

Viesti Kirjoittaja Seppo K »

Olen havainnut, että 300D:llä kuvaamani kuvat on automaatti säätänyt hieman punaiseen päin - ainakin minun monitorilla katsottuna. Monitori on TFT-tyyppiä.

Ongelma on se, että en tiedä:
a) Säätääkö Canon 300D AWB (aurinkoisella säällä otetut) värisävyt hieman liikaa punaiseen päin
vai
b) kamerani AWB säätää värit kohdalleen, mutta monitorin värisäädöt hieman pielessä???

Millä ohjelmalla voisin tarkistaa monitorin säädöt?
Kertokaa, joilla on 300D, säätääkö sen AWB tosiaan (aurinkoisena päivänä otetut) kuvat lievästi punaiseen päin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Pistä kuvaan mukaan joku neutraalin värinen roipe, esim. harmaakortti niin pipetillä voi tarkistaa onko värivirhe lähtöisin kamerasta vai monitorista. Tavallinen A4 tai pari päällekkäin on ihan ok. varjon puolelle laitettuna, luulisin.

Kuvat on tietty jo otettu aikaisemmin, mutta eiköhän tuon tilanteen voi lavastaa muutaman kerran uusiksi ennen kuin joulu on käsillä.

Sepe
--
Fiiu

Viesti Kirjoittaja Fiiu »

Samaa ongelmaa on esiintynyt, AWB taisi olla syyllinen. Jälkikäsittelyssä on tarvinnut rukata vähän punaista pois jotta kuva on luonnollisempi.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Joissakin kameroissa on mahdollisuus säätää AWB "lämpöisemmän tai kylmemmän" suuntaan eli jos virhe on eri olosuhteissa aina samaan suuntaan niin sen voi kompensoida jo etukäteen.

Hopeakuula ei taida kuulua tuohon joukkoon ;)

Monitorin säätöön löytyy apuja ihan suomeksi www.leuku.fi -sivuilta. Muutamaa littua olen yrittänyt säätää kohdilleen mutta heikoin tuloksin.

Sepe
--
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Käsittääkseni nuo ohjeet käyvät vain kuvaputkinäytön säätöön. Mutta sitähän ei sivuilla jostain syystä kerrota.
Vastaa Viestiin