Monitorin valkotasapaino.. "6500K?"

Kuvankäsittelyä, mitä vain
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Monitorin valkotasapaino.. "6500K?"

Viesti Kirjoittaja bache »

Elikkäs voisiko joku guru valistaa.. mikä monitorin valkotasapaino olisi oikea... editointiin .. huomasin että monitorini oli säädetty aikaisemmin 8300k josta laitoin 6500k ja nyt tätä vähän aikaa tuijotellessani en enää koekkaan nykyistä väriä huonoksi... (jännä mitenkä silmä tottuu tuohon valkoiseen väriin) joka aiemmin näytti 6500K säädöllä liian keltaiselta...

Elikkäs onko olemassa oikeaa väritasapainoa, jolla kannattaa monitori kalibroida vai riippuuko se huoneen valoisuudesta... ?
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Monitorin valkotasapaino.. "6500K?"

Viesti Kirjoittaja ttv »

bache kirjoitti: Elikkäs onko olemassa oikeaa väritasapainoa, jolla kannattaa monitori kalibroida vai riippuuko se huoneen valoisuudesta... ?
Riippuu juuri vallitsevasta valosta, eli jos aurinko paistaa ikkunasta sisään niin näyttö pitää laittaa eri lämpötilaan ku esim talvella pimeään aikaa kun valo tulee esim jostain putkilampusta... Mutta pääasia on että saat valkoisen näyttään valkoiselta, ei sinertävältä eikä kellertävältä, ja vallitsevä valo vaikuttaa tuohon suuresti...

Autiokari voi sitten selittää tarkemmin... kun kuitenkin haluaa :)
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

Mielenkiinnolla odotan Autiokarin selitystä ;D
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Monitorin valkotasapaino.. "6500K?"

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

bache kirjoitti:mikä monitorin valkotasapaino olisi oikea... editointiin .. huomasin että monitorini oli säädetty aikaisemmin 8300k josta laitoin 6500k ja nyt tätä vähän aikaa tuijotellessani en enää koekkaan nykyistä väriä huonoksi... (jännä mitenkä silmä tottuu tuohon valkoiseen väriin) joka aiemmin näytti 6500K säädöllä liian keltaiselta... Elikkäs onko olemassa oikeaa väritasapainoa, jolla kannattaa monitori kalibroida vai riippuuko se huoneen valoisuudesta... ?
Lyhyesti, (pitempi vastaus olisi varsin pitkä), kun värinhallinta on käytössä niin 6500K on "oikea" "aina" (siis myös pre-pressiin).

Se mikä valkopiste on "oikea" kuvankäsittelyä varten ei riipu ympäristön valon ominaisuuksista lainkaan mutta jos valkopisteen säätö tehdään näköaistin avulla niin säätäessä asiaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.

6500K ei milloinkaan näytä kellertävältä, siis valkotasapainon asetus monitorissasi on vialla. Olen säädellyt monia monitoreja joissa 9300K säätöasetus tuotti luokkaa 4500K ... 5500K olevan valkopisteen.

D65 valkoinen on "Daylight", se tarkoittaa valaisuolosuhdetta ns avoimessa varjossa aurinkoisena (pilvettömänä) päivänä. Siis skylight+sironta. Se näyttää niin puhtaalta valkoiselta kuin mikään voi milloinkaan olla. On henkilöitä jota sanovat että siinä on punertava/magentava vivahde ja niitä jotka sanovat että siinä on sinertävä vivahde mutta suurimmalle osalle se näyttää kaikkein puhtaimmalle valkoiselle ja niillekin jotka näkevät siinä vivahdetta tuo vivahde on erittäin heikko.

Suora auringonvalo on about D50, se näyttää kaikille ihmisille lähes kaikissa tilanteissa enemmän tai vähemman kellertävältä, ainoa poikkeus on kohde joka "kylpee" auringonvalossa siis niin ettei mitään varjoja ole, silloin näköaisti adaptoituu täydellisesti D50:iin ja se siis näyttää "puhtaan" valkoiselta.

Kun kuvankäsittelysysteemi on D65:ssä niin R=G=B=255 tuottaa sellaista valkoista (D65) joka näyttää valkoisimmalta valkoiselta (niistä valkoisista jotka näköaistin kromaattinen adaptaatio hyväksyy valkoiseksi) ja samalla omaa suurimman valotehon mitä systeemi kykenee tuottamaan ko tilassa. Eli RGB koodaus hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti suhteessa siihen miten eri kromaattisen adaptaation tiloissa näemme "valkoisen".

Ja sitten on muistettava että Photoshop:n värinhallinta on rikki työtilan valkopisteen osalta, eli RGB työtilaprofiilin valkopisteen määrittely ei toimi oikein. Siis D65 työtilan valkoinen näyttää aivan samalta kuin D50 työtilan valkoinen. Tästä johtuen, kun työskentelee D65 työtilaprofiilissa on monitori säädettävä D65:een. Ja jos työskentelee D50 työtilaprofiilissa on monitori säädettävä D50:een. Tuon säädön voi tehdä AdobeGammalla 'WhitePoint Adjusted' dropdownin avulla.

Timo Autiokari
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

Eikös tämä monitorin valkotasapaino ole sitä varten että voidaan vaihtaa asetusta sen mukaan mitä vallitsevavalo tyskentelyn aikana on, eli eihän samoilla asetuksella voi joka tilanteessa pärjätä, siis tarkoitan huoneen valaistusta missä näyttö on, eli jos esim joku toimisto karsina missä kaikki valo tulee putkilampuista, niin sillonhan monitori tarvii olla ihan eri asetuksissa, kuin esim jos olet saanu isoilla ikkunoilla varustetun toimiston, jollain vallitseva valo on luonnon omaa auringon valoa, tällöin esim keväällä valkotasapaino vaihtuu huomattavati kellon ajan mukaan, eli aamulla valo tulee lampuista kun päivällä se tulee luonnosta, tällöin kai pitäs monitorista muuttaa kelvineitä eri suuntaan auringon noutessa jos oikeen tarkkoja ollaan, tai voihan sen tehdä koneeltaki, mutta eikös se monitarin säätä tuota varten oo???

Kännykän näyttö on hyvä esimerkki, eli nämä uudet 65k värin tft näytöt(esim 6230), niin katsokaas sitä näyttöä eri tilanteissa niin valkonen on joko valkonen/sininen/kellertävä, riippuen missä valossa olette, ja miten aivot ovat valkotasapainon säätäneet vallitsevan valon mukaan...
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

ttv kirjoitti:Eikös tämä monitorin valkotasapaino ole sitä varten että voidaan vaihtaa asetusta sen mukaan mitä vallitsevavalo tyskentelyn aikana on, eli eihän samoilla asetuksella voi joka tilanteessa pärjätä,
Ei missään tapauksessa. Se pidätään jämäkästi siinä miksi se valittiin (joko 6500K tai 5000K) silloin kun värinhallinta pantiin pystyyn.

Editointityöpisteen valaistus pyritään pitämään heikkona siis hämäränä. Ko valaistuksen värilämpötilalla ei ole (juurikaan) mitään merkitystä sillä monitori kattaa suuren/merkittävän osan näkökentästä ja aiheuttaa sen että näköaisti adaptoituu (sen verran minkä se kykenee) monitorin valkopisteeseen.

Timo Autiokari
luola
Viestit: 947
Liittynyt: Helmi 01, 2003 1 : 36

Viesti Kirjoittaja luola »

Noni, ei nyt saa suuttua, mutta...minulla on monitorin valikossa
1-2-3-sRGB-5. Numeroilla merkityt kohdat antavat mahdollisuuden erikseen säätää pun vihr sin värisiä palkkeja. Säätämättä numeroarvoja vastaa värilämmöt 9300-8200-7500-6500-5000.
(Jos menee säätämään, koko K -arvo häviää, ja tilalla lukee vain custom)
sRGB-merkittyä asentoa siis vastaa 6500. Olen kuitenkin käyttänyt kolmosta, eli 7500K, siitä yksink. syystä, että sRGB/6500 asennossa kuva näyttää selvästi harmaan kellertävältä, ts valkoista en saa enää miellettyä valkoiseksi, enkä varsinkaan neutraaliharmaata neutraaliksi.
Lisäksi sRGB asentoa käytettäessä valikoista katovat kokonaan brightness ja contrast -säädöt; tilalla lukee vain sRGB -mode, see users manual for more information. (no sitä manuaalia ei tietenkään ole tässä maailmassa jäljellä)

Pitäiskö nyt sitten vaan väkisin jättää sRGB-kohta (se valitsemalla siis ilmoittaa 6500) valikosta päälle, ja totutella väkipakolla paljon lämpimämmän väriseen kuvaan. Entäs, kun ei siinä tapauksessa enää ole contrast/brightness säätömahdollisuutta sitten ollenkaan? (No onhan se elo sitten helpompaa, eipä tarvi mitään säädellä...)
Vai, pidänkö edelleen 7500K, koska mitä luultavimmin tämäkin näyttö siis näyttää väärin, eikä tuo näytön 6500 liene lähelläkään oikeaa?
Näyttö on NEC MultiSync FE 950+
lm
JouniL
Viestit: 47
Liittynyt: Elo 20, 2004 21 : 41

Viesti Kirjoittaja JouniL »

Minulla on myös samtronissa joku sRGB kohta, josta muuttuu värit ihmeen hailakaksi ja harmahtavaksi. Lähemmäs sinistä kyllä kun keltaista. Erikseen voi 100K tarkkuudella säätää värilämpötilan ja 0-100 kaikkien värien voimakkuutta(?) tai joitain, sitten on tuo sRGB. En ole koskaan ymmärtänyt sen tarkoitusta, manuaalissakaan ei puhuta siitä mitään. Näyttönä Samtron 98PDF.
Rockford
Viestit: 7317
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Autiokari kirjoitti:Olen säädellyt monia monitoreja joissa 9300K säätöasetus tuotti luokkaa 4500K ... 5500K olevan valkopisteen.
Niinpä. Mun Sonyssa saa vetää sen 9300K että kuva on valkoinen. Tuohan pitäisi jo sinertää selvästi, mutta ei vaan sinerrä joten saa olla siinä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

Niin, sadRGB:stä ei ole kuin (suurta) haittaa. Jotta sadRGB voitaisiin toteuttaa speksin edellyttämällä tavalla (missä tahansa) näytössä niin näytössä pitäisi olla prosessori joka on luokkaa 1000 kertaa nopeampi kuin mitä nopeimmat PC:n prosessorit ovat. Jokaista näytövirkistystä varten (siis about 100 kertaa sekunnissa) pitäsi tehdä täydellinen ICC profiilimuunnos 3D look-up-table profiilin avulla koko näyttödatalle. Joten valmistajat sitten kikkailevat minkä kykenevät niin että saavat jonkinlaisen sadRGB menu-option laitteisiinsa, sellainenhan niissä kuitenkin täytyy ehdottomasti olla.

CRT monitoreissa valkotasapainon säätöön se custom moodi on oikea/tarkin tapa. Toisissa monitoreissa voi säätää kaikkia kolmea kanavaa joissakin vain kahta. Jos voi säätää kolmea niin lopputulos pitää olla se että yksi niistä on maksimissa.

Säädetään mustapiste (Brightness) kunnolla ja pannaan kontrasti täysille. Pannaan kaikki kanavakohtaiset custom WB säädöt täysille. Ruudulle järjestetään 255,255,255:n alue jota reunustaa 0,0,0 alue. Tämä on helppo tehdä esim Photoshopin avulla, luodaan täysvalkoinen uusi file ja sitten tab, F, F ja sitten crtl+ / ctrl- avulla säädetään sopivaan kokoon niin että valkoinen alue on about 10cm x 10cm ja ympärillä on siis about saman verran mustinta mustaa, tuollaisen järjestelyn avulla näköaisti on herkimmillään. Säätö tehdään (keski)päiväsaikaan, kaikki huonevalaistus sammutettuna:

1) Katsotaan ikkunasta ulos 30 sek ... 1 min (näköaisti adaptoituu päivänvaloon)
2) Vilkaistaan monitoria max 2 sek (jotta näköaisti ei ehdi adaptoitumaan monitorin valkoiseen)
3) Jos värivivahdetta havaittiin niin säädetään lisää ja hypätään kohtaan 1.

Tällä tavalla pääsee muuten tarkempaan D65 valkopisteeseen kuin millään rupukalibraattorilla, oikealla spektrofotometrilläkään ei saa mitenkään erityisesti merkittävästi parempaa tulosta mutta niillä voi helposti saada selvästi heikomman tuloksen.

Timo Autiokari
kks62
Viestit: 932
Liittynyt: Tammi 18, 2005 12 : 46
Paikkakunta: Tellus

Viesti Kirjoittaja kks62 »

Autiokari kirjoitti: Tämä on helppo tehdä esim Photoshopin avulla, luodaan täysvalkoinen uusi file ja sitten tab, F, F.....
In Finnish please!
Meikäläinen yritti tuota Elements 2:lla ja 3:lla onnistumatta... Uusi file onnistui ja myös tämä valkoinen neliö, mutta taustan saaminen mustaksi....

T.KKS62
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

kks62 kirjoitti:In Finnish please!
Meikäläinen yritti tuota Elements 2:lla ja 3:lla onnistumatta... Uusi file onnistui ja myös tämä valkoinen neliö, mutta taustan saaminen mustaksi....
T.KKS62
Höm, en tiedä miten se Elementsi toimii mutta Photoshopissa:

1) tee uusi file R=G=B=0 backgoundilla, vaikka 100px x 100px
2) Näpäytä Tab nappia keyboardilta
3) Näpäytä f nappia keyboardilta
4) Näpäytä uudelleen f nappia keyboardilta
5) Paina Crtl keyboard nappi pohjaan, pidä sitä pohjassa samalla kun näpyttelet + tai - nappia keyboardin numero-osiosta (tämä siis muuttaa zoomia).

(Tuo 5 kohdan zoomi on muuten kätevä muutoinkin sillä se toimii myös kun mikä tahansa säätö-dialogeista on avoinna).

Timo Autiokari
tareone
Viestit: 6200
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Adoben Gammalla saa myös todella hyvin kalibroitua monitorin, ainakin profiloitujen tulosteiden perusteella. Muistaakseni Timon sivuilta löytyy tähänkin ohjeet?
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

Autiokari kirjoitti:
CRT monitoreissa valkotasapainon säätöön se custom moodi on oikea/tarkin tapa. Toisissa monitoreissa voi säätää kaikkia kolmea kanavaa joissakin vain kahta. Jos voi säätää kolmea niin lopputulos pitää olla se että yksi niistä on maksimissa.


Timo Autiokari

Siis mitä tarkoitat? Eli mun samsung monitorissa on värilämpötilassa kaikki kolme kanavaa R, G & B, näistäkö jonkun pitää olla tapissa? Tällähetkellä olen säätänyt silleen et ovat about puolessa välissä

punainen kanava on ainoastaan vähän enemmän täysillä jos noihin muihin vertaa?
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

bache kirjoitti:
Autiokari kirjoitti:
CRT monitoreissa valkotasapainon säätöön se custom moodi on oikea/tarkin tapa. Toisissa monitoreissa voi säätää kaikkia kolmea kanavaa joissakin vain kahta. Jos voi säätää kolmea niin lopputulos pitää olla se että yksi niistä on maksimissa.


Timo Autiokari

Siis mitä tarkoitat? Eli mun samsung monitorissa on värilämpötilassa kaikki kolme kanavaa R, G & B, näistäkö jonkun pitää olla tapissa? Tällähetkellä olen säätänyt silleen et ovat about puolessa välissä

punainen kanava on ainoastaan vähän enemmän täysillä jos noihin muihin vertaa?
Niin, tarkoitin sitä mitä kirjoitin. Jos kolmisäätöisessä mikään kanava ei ole maximissa niin se vain vähentää max luminanssia.

Timo Autiokari
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

osaatko sanoa mistä mahtaa johtua seuraava asia?

Monitorini olen säätänyt gamma 2.5 tilaan

aukaisen kuvan c1 pro:ssa ----> säädän kuvaa esim. exposurea

käännän kuvan tiff muotoon "convert to destination" jonka profiiliksi olen laittanut "adobe RGB 1998"

Tämän jälkeen avaan kuvan photoshop CS:ssä jonka color profiiliksi olen laittanut "sRGB IEC61966-2,1"

Kuva aukeaa liian vaaleana photariin jos esim vertaan samaa kuvaa C1 pro:n previikka ikkunassa?

Kuvan avauksessa käytän kuitenkin adobe RGB profiilia koska sen olen c1prossa määritellyt destination profiiliksi?
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
mjalka
Viestit: 2768
Liittynyt: Tammi 20, 2004 18 : 07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mjalka »

bache kirjoitti:
Tämän jälkeen avaan kuvan photoshop CS:ssä jonka color profiiliksi olen laittanut "sRGB IEC61966-2,1"
Miksi?
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

no mikäs sinne pitää laittaa? Kerro ihmeessä?
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

bache kirjoitti:Monitorini olen säätänyt gamma 2.5 tilaan
Niin, tämä siis on aivan OK: Monitorin voi värihallitussa systeemissä säätää vapaasti mihin tahansa gamma tilaan. (Mutta se kannattaa säätää tuohon 2.5:een koska se on missä tilassa Web on).
aukaisen kuvan c1 pro:ssa ----> säädän kuvaa esim. exposurea
käännän kuvan tiff muotoon "convert to destination" jonka profiiliksi olen laittanut "adobe RGB 1998"
Tämän jälkeen avaan kuvan photoshop CS:ssä jonka color profiiliksi olen laittanut "sRGB IEC61966-2,1"
Kuva aukeaa liian vaaleana photariin jos esim vertaan samaa kuvaa C1 pro:n previikka ikkunassa?
En tiedä C1 prosta mitään.
Kuvan avauksessa käytän kuitenkin adobe RGB profiilia koska sen olen c1prossa määritellyt destination profiiliksi?
MItä tämä "käyttäminen" tarkoittaa?

Timo Autiokari
mjalka
Viestit: 2768
Liittynyt: Tammi 20, 2004 18 : 07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mjalka »

bache kirjoitti:no mikäs sinne pitää laittaa? Kerro ihmeessä?
Kuvasi tuolevat C1:stä ulos AdobeRGB -muodossa. Miksi käyttää työtilana sRGB:tä fotarissa? Eikö AdobeRGB olisi oikea vaihtoehto?
Vastaa Viestiin