kuvan koko

Kuvankäsittelyä, mitä vain
sininen44

kuvan koko

Viesti Kirjoittaja sininen44 »

Muutin käyttöjärjestelmän 98SE:stä XP SP2:een ja nyt en ymmärrä, miksi kuvien siirto uudelle filelle ei onnistu. Eli jos haluan mahduttaa kaksi kuvaa A4:n kokoiselle paperille se ei onnistu vanhalla tavalla, jossa muutin kuvan koot kahdeksi kuvaksi (21X14) ja siirsin ne A4-kokoiselle uudelle sivulle. Uusi sivu aukeaa vain vähän yli 8 prosentin kokoisena ja kun siirran 21x14 kuvan tähän, se näyttäytyy pienempänä kuin puolikkaana nelosena. Missä siis vika?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Arvaan, että ongelma on kuviin asetetussa tulostusresoluutiosta. Toisin arvailua vaikeuttaa se, että et kerro käytettyä ohjelmaa. Ja 8% kokoinen sivu vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Windowssit eivät kuitenkaan vielä sisältäne kuvankäsittelyominaisuuksia itsessään.
sininen44

Kuvaikkuna näkyy 25%:na ja uusi ikkuna näkyy 8,33%:na. Resoluutiona käytin sekä kuvan kokoa muuttaessa että uutta ikkunaa avatessa samaa eli 200.
Tämä muuttui siis XP:n siirtymisen jälkeen Elements kakkosessa.
Minulla on myös Elements 3 ja siinä homma toimii eli jos teen kuvan kooksi puolet A4:stä ja siirrän sen uuteen A4-kokoiseen ikkunaan se on juuri sopivan kokoinen. Eli saan mahtumaan kaksi kuvaan laidasta laitaan A-neloseen.
esu

Viesti Kirjoittaja esu »

olli R kirjoitti: Windowssit eivät kuitenkaan vielä sisältäne kuvankäsittelyominaisuuksia itsessään.
Kyllä Win XP sisältää mahdollisuuden tulostaa kuvia monella tavalla. Kyseessä on ohjattu valokuvan tulostus. thumbnailit, kymppikuvakoko ym.

sininen44 kirjoitti:Minulla on myös Elements 3 ja siinä homma toimii
Sinulla on elements 3, ja haluat käyttää kakkosta?
sininen44

Elementsistä on vasta tryout-versio, jota opettelen. Sama on CS:n kanssa.
Onko kenelläkään Elements 3:n suomenkielisiä ohjeita, kun ei viitsisi kaikkia ajatella englanniksi?
mjalka

Viesti Kirjoittaja mjalka »

sininen44 kirjoitti:Elementsistä on vasta tryout-versio, jota opettelen. Sama on CS:n kanssa.
Onko kenelläkään Elements 3:n suomenkielisiä ohjeita, kun ei viitsisi kaikkia ajatella englanniksi?
Elements 3:sta ei käsittääkseni ole käännetty suomeksi eikä siihen ole suomenkielisiä ohjeita saatavilla.

Minulle tuppaa olemaan asia toisinpäin. Olen ihan hukassa suomenkielisten kuvankäsittely-/cad-ohjelmien kanssa.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Minulla on koneessani myös Elements 2.0 ja 3.0, sekä XP. Koetin toistaa tuon tekemäsi. Minulla kaikki menee ihan ok.

Tuo 8% on kuvan suurennussuhde ruudulla ja sen ei pitäisi kyllä vaikuttaa mitenkään. Klikkaamalla suurennuslasi-ikonilla voi tuota kuvaa suurentaa tai pienentää.

Vai tarkoitatko, että jos sanot vaikka 'Fit to page' sekä niille alkuperäisille että tuolle uudelle, niin alkuperäiset ovat noin 25% ja uusi vain 8% esityskoolla. Tällöin kyllä kuulostaisi, että uuden koko olisi liian suuri. Onko luotaessa varmasti ollut mittayksiköinä cm eikä esimerkiksi tuuma? Tai onko resoluutio 200 pixels/inch vai 200 pixels/cm?
Vastaa Viestiin