Photo Mechanic

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
kaapoA

Photo Mechanic

Viesti Kirjoittaja kaapoA »

Moi,

Onko täällä Photo Mechanicin käyttäjiä. Latasin trialin ja olen yrittänyt ladata valittua settiä Lightroomiin, mutta vain ensimmäinen on sitten LR:n puolella valittunna importattavaksi. Windows ympäristössä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
oka

Re: Photo Mechanic

Viesti Kirjoittaja oka »

Nyt en tiedä millainen työnkulku sulla on ja trialisikin taitaa olla jo umpeutunut, mutta LR:n Import-ikkunassa täytyy Check All -nappulalla valita kaikki kuvat.

Mulla homme menee suunnilleen näin:

Photo Mechanicilla:
- importoin (Ingest) kuvat kortilta kovalevylle (samassa yhteydessä automaattinen kansiointi ja tiedostojen nimeäminen)
- tagaan ne jotka haluan säilyttää
- valitsen Untagged ja deletoin ne
- valitsen All (tai Tagged)
- valitsen Edit in Lightroom
- LR käynnistyy Import-tilaan

Lightroomilla:
- Add to catalog (kuvatiedostojen sijainti ei siis muutu)
- Check All
- ja let's go

Isojen kuvamäärien raakkaamisen kanssa Photo Mechanicin käyttö nopeuttaa älyttömän paljon.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

Miten tämä Photo Mechanic toimii jos muistikortilla on samasta kuvasta sekä jpeg että RAW versio? Näkyykö ne vain yhtenä kuvana, mutta kuitenkin prosessoi ja importtaa LR :ään (ja sen määrittelemään kansioon) molemmat versiot?
oka

Viesti Kirjoittaja oka »

javal kirjoitti:Miten tämä Photo Mechanic toimii jos muistikortilla on samasta kuvasta sekä jpeg että RAW versio? Näkyykö ne vain yhtenä kuvana, mutta kuitenkin prosessoi ja importtaa LR :ään (ja sen määrittelemään kansioon) molemmat versiot?
En ole kokeillut kun kuvaan isoja kuvamääriä vain raakana. Importatessa pystyy kuitenkin määrittelemään importtaako RAWin, jpg:n, vai molemmat. Pienet kuvamäärät importoin perinteiseen tapaan LR:lla.

Photo Mechanic käyttää esikatselukuvana RAWin sisäänrakennettua jpegiä, ja tässä on se juju: kuvia pystyy selaamaan ja valkkaamaan samanaikaisesti importoinnin kanssa. Omaa työnkulkua tämä on helpottanut huomattavasti, kun yhdessä kuvaussessiossa saattaa olla tuhansia ruutuja joista suurin osa on roskaa.
javal

oka kirjoitti:
javal kirjoitti:Miten tämä Photo Mechanic toimii jos muistikortilla on samasta kuvasta sekä jpeg että RAW versio? Näkyykö ne vain yhtenä kuvana, mutta kuitenkin prosessoi ja importtaa LR :ään (ja sen määrittelemään kansioon) molemmat versiot?
En ole kokeillut kun kuvaan isoja kuvamääriä vain raakana. Importatessa pystyy kuitenkin määrittelemään importtaako RAWin, jpg:n, vai molemmat. Pienet kuvamäärät importoin perinteiseen tapaan LR:lla.

Photo Mechanic käyttää esikatselukuvana RAWin sisäänrakennettua jpegiä, ja tässä on se juju: kuvia pystyy selaamaan ja valkkaamaan samanaikaisesti importoinnin kanssa. Omaa työnkulkua tämä on helpottanut huomattavasti, kun yhdessä kuvaussessiossa saattaa olla tuhansia ruutuja joista suurin osa on roskaa.
Oletko löytänyt asetukset joilla ei tule mitään sivuvaunuja kuvatiedostot viereen? En ole mikään sivuvaunujen ystävä joten en niitä haluaisi kansiooni.
oka

Viesti Kirjoittaja oka »

Käsittääkseni Photo Mechanic käyttää XMP-tiedostoja kuva-asetusten tallentamiseen. LR tekisi ne joka tapauksessa.
javal

oka kirjoitti:Käsittääkseni Photo Mechanic käyttää XMP-tiedostoja kuva-asetusten tallentamiseen. LR tekisi ne joka tapauksessa.
Minun asetuksilla LR ei tee kuvatiedoston viereen mitään XMP-tiedostoa, vaan kaikki LR :n säädöt on LR katalogissa, ja saakin pysyä siellä. Näin kuvakansio pysyy puhtaana turhasta roinasta. Nyt tämä Photo Mechanic sotii minun käytäntöä vastaan.

Miten on, jakaako ja päivittääkö Photo Mechanic ja LR sujuvasti saman XMP tiedoston molempiin suuntiin, vai haluaako kumpikin tehdä omansa? Eli jos croppaat kuva LR :llä niin avautuukin se cropattuna myös Photo Mechanic :ssa, ja päinvastoin?
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

oka kirjoitti:Isojen kuvamäärien raakkaamisen kanssa Photo Mechanicin käyttö nopeuttaa älyttömän paljon.
Kyl' Lightroomilla voi tehdä tämän saman:
oka kirjoitti:Photo Mechanicilla:
- importoin (Ingest) kuvat kortilta kovalevylle (samassa yhteydessä automaattinen kansiointi ja tiedostojen nimeäminen)
- Kuvien automaattinen importtaus ja nimeäminen Lightroomiin
- Nuolinäppäimillä kuvien selaus
- X:llä (rejected) merkataan deletoitavat
- Valitse "rejected" > delete
- Jäljelle jää säilytettävät kuvat
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Räntä kirjoitti:
oka kirjoitti:Isojen kuvamäärien raakkaamisen kanssa Photo Mechanicin käyttö nopeuttaa älyttömän paljon.
Kyl' Lightroomilla voi tehdä tämän saman:
oka kirjoitti:Photo Mechanicilla:
- Kuvien automaattinen importtaus ja nimeäminen Lightroomiin
- Nuolinäppäimillä kuvien selaus
- X:llä (rejected) merkataan deletoitavat
- Valitse "rejected" > delete
- Jäljelle jää säilytettävät kuvat
Ongelma on vaan siinä, et LR on tolkuttoman hidas - varsinkin 8.3 update oli taas se kerta, kun Adobe ryssi homman. Eli Photo Mechanicilla voi olla työnkulussa paikkansa jos käsittelee isoja satseja (esim. häät tai muu tapahtumakuvaus).
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

ttuplai kirjoitti:Ongelma on vaan siinä, et LR on tolkuttoman hidas.
Mulla on Lightroom stand-alone versio 6.14 ja se on suht koht ok nopeuden suhteen (ja muidenkin ominaisuuksien. Pl. ei tue uusia kameroita, eikä tule tukemaan uusia käyttöjärjelmiä).
Mutta mä en käsittele isoja kuvamassoja (ei tällainen ukon retale kovin paljoa kuvia ota yhdellä kävelyretkellä).

Onko noi uudet LR-versiot hidastuneet myös vanhojen työkalujen osalta?
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

ttuplai kirjoitti:Ongelma on vaan siinä, et LR on tolkuttoman hidas - varsinkin 8.3 update oli taas se kerta, kun Adobe ryssi homman. Eli Photo Mechanicilla voi olla työnkulussa paikkansa jos käsittelee isoja satseja (esim. häät tai muu tapahtumakuvaus).
Käytössä LR CC, josta en ole huomannut pahempaa työnkulkua romahduttavaa hitautta. Kuvat käy läpi juuri niin nopeasti kuin oikean käden sormet ehtii naputtaa nuolinäppäimiä ja vasemman X:ää, kuvan vaihtuminen toiseen tapahtuu välittömästi. Omasta mielestä ainoa hiukan hitaampi toiminto LR:llä on 42 Mp:n rawien importtaus, varsinkin jos niitä on tuhansia kerrallaan, jolloin sekin on ymmärrettävää.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

jaava kirjoitti:
Mulla on Lightroom stand-alone versio 6.14 ja se on suht koht ok nopeuden suhteen (ja muidenkin ominaisuuksien. Pl. ei tue uusia kameroita, eikä tule tukemaan uusia käyttöjärjelmiä).
Mutta mä en käsittele isoja kuvamassoja (ei tällainen ukon retale kovin paljoa kuvia ota yhdellä kävelyretkellä).

Mitä itse kokeilin, niin se nopeus tuntui samalta. Presetit on muuttunut 8 ja niiden käyttö oli huonompi mitä 6. Mutta rehellisyyden nimissä olin aika pettynyt 8 hitauteen kun sitä aiemmin olin testannut C1. Jos on ostannut 6, niin kyllä se kannattaa käyttää loppuun asti. Päivittäminen on sitten makuasia kun parempaakin on tarjolla.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

LR hidastuu sitä enemmän mitä enemmän sitä käyttää.

Puoli tuntia tai tunnin kun järjestelee vanhoja kuvia käyden välillä develping-puolella niin hitaus alkaa olla jo selvä. Pitää käynnistää uudestaan jos haluaa päästä jopa sekuntien vasteajoista.
Zone VI
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

jaava kirjoitti:

Eiku vika päivitys (Classic 8.3) meni taas vaihteeksi pieleen eli asetusten kopiointi kuvasta toiseen tolkuttoman hidasta - nähtävästi linssiprofiilit pitää ainakin olla pois päältä. Sama pätee tetheröinnissä (jos kopioi asetukset edellisestä kuvasta). Ei ny jaksa tapella sen kanssa, et mikä nimenomainen asetus hidastaa eli pudotin takas edelliseen ja jatkan sillä kunnen adobe joskus korjaa bugin. Toi sama vika oli jossakin aiemmassa versiossakin eli nähtävästi adoben softaporukka on taas ottanut jonkun vanhan kikkulan mukaan käännökseen ja käyttäjät testaa.

Mut siis 8 on muuten noita aiempia nopampi tetheröinnissä - ja luetettavampi eli ei ole toistaiseksi kertaakaan pudonnut kesken kuvauksen pelistä - jopa kameran sleepin jälkeen homma pelaa.
Vastaa Viestiin