Alien Skin Lightroomissa?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Eeri

Alien Skin Lightroomissa?

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Jos ostan setin Lightroom presettejä, mukana tulee myös yksi Alien Skin Preset. Onko tätä mahdollista hyödyntää sellaisenaan Lightroomissa tai Photoshopoissa mitenkään? Vai edellyttääkö se Alien Skin softan ostamista?

Alien Skin on itselleni ihan uusi asia ja arvostaisin, jos joku voi noviisia jeesata:)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
oh7lua2

Re: Alien Skin Lightroomissa?

Viesti Kirjoittaja oh7lua2 »

Lightroomin presettejä voi käyttää myös Photoshopissa (ARC) eli LR:llä ja PS:llä on täysi yhteensopivuus kumpaankin suuntaan. Siten myös Lightroomin asennettu Alien Skin Preset toimii ilman Alien Skin Exposure X3 -ohjelmaa myös Photoshopissa.

Selvää lienee, että Lightroomin presetit eivät ole automaattisäätöjä. Niissä voi olla automaattista vain Auto-WB valkotasapainolle ja Auto-Tone perusikkunat tälle kentälle. Uutena ominaisuutena Lightroomin 7.3 presetteihin tuli 3D LUT. Yleensä presettien asetukset ovat olleet kiinteitä, yhden kuvan mukaan säädettyjä. Ei siis kannata kuvitella, että jostain netistä löytyisi ilmaiseksi maaginen preset, joka laittaisi joka kuvan kuntoon. Presetit vievät tietynlaiset kuvat sinne päin. Itse modatut, omille kuvauskohteille sopivat presetit, ovat usein kaikkein toimivimpia, niistä oppii eniten.

Parhaimmillaan esisäätö eli preset voi kuitenkin olla hyvä lähtökohta - Alien Skin Preset’istä en osaa sanoa. En ole koskaan siten ymmärtänyt, että preseteistä pitäisi jotakin mak$aa: jos jokua haluaa jakaa/esitellä oman kuvan säätö reseptinsä mistä lähtee liikkeelle, se on toki ihan ok. Lightroomin presettejä kun on tarjolla ilmaiseksi tuhansia, mutta juuri minun ottamille kuvalle se "ei ihan" sellaisenaan passaa. Ja vaikka passaisikin, toiselle kuvalle ei.
--------------------------------------------
https://500px.com/oh7lua
Instagram: oh7lua
Eeri

Re: Alien Skin Lightroomissa?

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Kiitos vastauksesta:). Tuo preseteillä leikkiminen on vähän kuin aikuisen ihmisen väristyskirja, mutta itse olen löytänyt niistä hyviä lähtökohtia kuvien muokkaukselle.

Lightroomiin olen presettejä tosiaan hankkinut aiemminkin eli ne ovat itselleni tuttuja, mutta Alien Skin ihan uusi.

Tässä kyseisessä tapauksessa valokuvaaja siis myy nipun Lightroom presettejä ja yhden Alien Skin presetin, joka on jonkinlainen ”overlay”. Overlayta (esim. tekstuureja) kun käsittääkseni yleensä pyöritellään Photoshopissa, niin ajattelin, josko sitä oli sen kautta mahdollista hyödyntää. Uutta ohjelmaa kun en yhden presetin takia ajatellut hankkia, mutta kiinnostaisi nähdä miten tämä kuvaa muuttaa. Kyseinen valokuvaaja itse exporttaa kuvansa Lighroomista Alin Skiniin, ja lisää presetin/overlayn siellä.

Googlettamalla löysin tiedon, että Alin Skin on alunperin photarin lisäosaksi kehitetty ohjelma, mutta on sen jälkeen muotoutunut omaksi ohjelmakseen. Sitä tietoa en googlella löytänyt, että voiko Alien Skinin overlayta sellaisenaan käyttää lightromissa / photoshopissa ja miten se tapahtuu.
Vastaa Viestiin