TV:n käyttö kuvankäsittelyssä

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Ilari-L

TV:n käyttö kuvankäsittelyssä

Viesti Kirjoittaja Ilari-L »

Päivitin tietokonetta viime syksynä, joten nyt olisi ehkä aika päivittää myös näyttö. Tällä hetkellä löytyy monta vuotta vanha Dellin 27" 2560x1440 resolla oleva näyttö, johon olen ollut tosi tyytyväinen.

Olen kuitenkin alkanut harkitsemaan uuden näytön hankkimista, koska haluaisin isomman. Dellin 32 tuumasta 4K-näyttöä olen katsellut, mutta miten toimisi tavallinen telkkari kuvankäsittelyssä, jos sellaisen vain kalibroisi? Suunnittelin laittavani töllön kiinni suoraan seinään, jolloin katseluetäisyyttä saisi enemmän ja samalla siitä voisi katsella myös esim. leffoja/sarjoja.

Telkkarit vaan alkoi houkuttelemaan, kun katselin, että suhteellisen edullisesti löytää isojakin 4K-näyttöjä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
talonherra

Re: TV:n käyttö kuvankäsittelyssä

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Joutuu meneen kauemmas vaan näytöstä itse? :)
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Ilari-L

talonherra kirjoitti:Joutuu meneen kauemmas vaan näytöstä itse? :)
Niin :) Lähinnä mietin tuota kuvanlaadun kannalta. Mutta eilen löysin tällaisen Verkkokaupasta: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... -4K-naytto" onclick="window.open(this.href);return false;

Menisi vielä budjettiin ja on kuitenkin ihan tietokonenäyttö eikä telkkari. Tuosta on olemassa myös satasen edullisempi 43" malli, mutta tämä 49" on ilmeisesti uudempi.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Työkaverilla on Samsungin 40" VA paneelitöllö ja toimii hienosti kuvankäsittelyssä. Itse ostin Philipsin 40" monitorin VA paneelilla tällä viikolla. 4k vehkeitä siis.

IPS paneelit unohtakaa yli 30" koossa. Ei olekaan sellaista markkinoilla mihin ei pala vaikka lightroomin menupalkit kiinni 30min käytön jälkeen. Ne ei sit lähe millään. 4K on aivan käyttökelvoton 30" ja pienemmässä koossa. Hajoaa silmät jos ei laita jotain 200% skaalausta.

VA paneelilla kuvan musta pää on sitten oikeasti musta myös näytöllä eikä mikään haalea tuuhio.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:IPS paneelit unohtakaa yli 30" koossa. Ei olekaan sellaista markkinoilla mihin ei pala vaikka lightroomin menupalkit kiinni 30min käytön jälkeen. Ne ei sit lähe millään.
Tää oli uutta mulle. Tarkoitat siis todella IPS, ei OLED tms.?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Käytin pari talvea kakkoshuushollissa 32-tuumaista Panasonicia HD-resolla 3D-riipustamiseen ja oli se aika rasittava silmille, vaikka kalibroinnin jäljiltä värit ym. olivatkin ihan kohtuulliset.
Maffer
Viesti:

Rockford, kyllä, IPS. Esim. Tuo yllä oleva verkkiksen linkki. Samsungin VA paneelin ostanut kollega kokeili ensin LG:n 40" IPS töllöä ja se lähti äkkiä palautukseen kun lightroomin palkit paloi kiinni kahden päivän aikana. Tai webbiselaimen palkit ja ylipäätänsö kaikki kirkas staattinen kuva useamman minuutin ollessa paikallaan. Siinä on sit kivaa kun palanut haamukuva leijuu samassa paikassa teet sitten mitä vain.

Tämä oma Philipsinkin paneeli varoitti ekan käynnistyksen yhteydessä että vältä staattista kuvaa yli 30min jaksoissa ihan näin varmuuden vuoksi.
Ilari-L

Jep jep, olen itsekin lukenut tuosta kuvan kiinnipalamisesta varsinkin tämän pienemmän ja edullisemman mallin kohdalla (https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... -4K-naytto" onclick="window.open(this.href);return false;) Tosin eikös nuo kiinnipalamiset kuitenkin häviä hetken päästä.

Mietin vaan, että kun tuo 49" on uudempi, niin olisikohan siinä yritetty korjata asiaa, vai onko ongelma peräti pahentunut, kun on isompi paneeli kyseessä... Todella vähän löytyy muutenkin tuosta 49 tuumaisesta esimerkiksi arvosteluja.
Maffer
Viesti:

Kerro ihmeessä jos toi iso toimii :) Mitä isompi 4K sen parempi. IPS:llä ei tule ongelmaa siinä että kuvaa pitää katsoa oikeassa kulmassa. VA-paneeli on vähän haastava kun kontrastit paskoo sivuille mitä tuo kaareva näyttö vähän estää. Eli kaarevuudella on tuossa joku ihan oikea funktio vs. bling bling.

Kiinnipalamiset ei häviä oikein mihinkään. Tässä mun kakkoskoneessa X240 thinkpadissa on pieni IPS-paneeli ja siihenkin on ajan kanssa kärtsänneet chromen selainpalkit. Ei lähde mihinkään.

Sitten on vanhan polven Dell 3007 monitori minkä ostin 2007 ja joka on vieläkin kakkosnäyttönä nyt. Siinä on IPS mihin ei ole jäänyt yhtikäs mitään 10,5v aikana!

Isoille paneeleille pari pikavinkkiä:

1) Näytönsäästäjä päälle 5min jälkeen
2) Näytön sammutus viimeistään 10min kohdalla jos idlaa vieläkin
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Sitten on vanhan polven Dell 3007 monitori minkä ostin 2007 ja joka on vieläkin kakkosnäyttönä nyt. Siinä on IPS mihin ei ole jäänyt yhtikäs mitään 10,5v aikana!
Kai näissä sitten tosiaan eroja on, mulla Dell U2711 myös IPS-paneelilla eikä tähän tunnu mikään palavan kiinni. Isoa 4k-näyttöä kiinnostais kyllä kokeilla.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Ilari-L

Rockford kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Sitten on vanhan polven Dell 3007 monitori minkä ostin 2007 ja joka on vieläkin kakkosnäyttönä nyt. Siinä on IPS mihin ei ole jäänyt yhtikäs mitään 10,5v aikana!
Kai näissä sitten tosiaan eroja on, mulla Dell U2711 myös IPS-paneelilla eikä tähän tunnu mikään palavan kiinni. Isoa 4k-näyttöä kiinnostais kyllä kokeilla.
Mullakin tällä hetkellä tuo Dell U2711 ja hyvin on palvellut! Ei mitään valittamista. Nyt vaan pitäisi saada isompi. :)
Maffer
Viesti:

Huvittavinta tässä on se, että kun laiton 40" pöydälle ei se tuntunut mitenkään isolta enää. Toisin taas hyppy 22" -> 30" 10v sitten oli aivan kaamea pommi ja paras ATK-hankinta ikinä. Kannattaa sitten katsoa ergonomiapuoli kun ottaa tommosen TV:n - se on ihan perseestä säätöjen osalta. Kunnon monitorissa on pivot ja kallistukset ja käännöt sivuttain sekä ylös/alas. TV:ssä ei mitään ja silloin tarvitaan VESA-kiinnitysvarsi taipuvin saranoin tai hiton hyvin säädettävä pöytä missä näyttöä voi kallistaa.

Isolla paneelilla saa muuten heti niskat juntturaan ja sit ei oo kellään kivaa.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

30-tuumainen Dell tai Asus, jos haluaa pysyä RGB-värien gamutin piirissä...
Ilari-L

Maffer kirjoitti: Kannattaa sitten katsoa ergonomiapuoli kun ottaa tommosen TV:n - se on ihan *sensuroitu* säätöjen osalta. Kunnon monitorissa on pivot ja kallistukset ja käännöt sivuttain sekä ylös/alas. TV:ssä ei mitään ja silloin tarvitaan VESA-kiinnitysvarsi taipuvin saranoin tai hiton hyvin säädettävä pöytä missä näyttöä voi kallistaa.

Isolla paneelilla saa muuten heti niskat juntturaan ja sit ei oo kellään kivaa.
Tätäkin on tullut mietittyä. Vaikka tuossa on aika matalat nuo jalat, niin silti näytön yläreuna menee tosi korkealle, jos laittaa normaalin työpöydän päälle seisomaan. Olen miettinyt joko jotain matalampaa tasoa työpödän ja seinän väliin, jotta näytön alareunan saa juuri työpöydän tasolle ja katseluetäisyyden pidemmäksi, tai sitten tällaista: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... tai-monito" onclick="window.open(this.href);return false;

Ongelmana tässä jälkimmäisessä vaan se, että ei taitaisi saada opiskelija-asunnon seiniin porailla... :P
Maffer
Viesti:

Saa ja ei saa :D Mikontalossa kun tuli aikanaan asuttua niin tulihan nähtyä vähän kaikenlaista settiä. Portaikot oli aikamoinen kaatopaikka ja yhdellä jäbällä vesijäähy suoraan keittiön hanasta koneeseen ja solun ikkunasta ulos...

Tuli myös nähtyä teekkarisauna mallia kiuas parvekkeella.
Ilari-L

Maffer kirjoitti:Saa ja ei saa :D Mikontalossa kun tuli aikanaan asuttua niin tulihan nähtyä vähän kaikenlaista settiä. Portaikot oli aikamoinen kaatopaikka ja yhdellä jäbällä vesijäähy suoraan keittiön hanasta koneeseen ja solun ikkunasta ulos...

Tuli myös nähtyä teekkarisauna mallia kiuas parvekkeella.
No joo, totta. :D Kyllähän siellä monta kertaa on saanut kuunnella kun seinää porataan. Vanha talo vielä niin ehkei ole niin tarkkaa. :P
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

niffe kirjoitti:30-tuumainen Dell tai Asus, jos haluaa pysyä RGB-värien gamutin piirissä...
Jos on Mac-ihmisiä, niin Dellit kannattaa ehkä unohtaa. Tuki on olematon. Nec voisi olla hyvä vaihtoehto. Minulla on Dell U3014 ja vaikka se on erinomainen näyttö, niin tuki Maceille on lähes nolla - rautakalibrointisofta on saatavilla vain joillekin harvoille malleille. Voisin jopa myydä tämän pois ja päivittää Mac-ystävälliseen rautakalibroitavaan näyttöön.
Sapere aude.
---
flickr
Ilari-L

Voin kirjoittaa tarkempia kokemuksia uudesta näytöstä myöhemmin, mutta tänään saapui tänne tuo Acerin 49 tuumainen näyttö. Muutaman käyttötunnin perusteella vaikuttaa hyvältä. Kuvia en ole vielä käsitellyt, mutta varsinkin 4K videoita on todella hieno katsella tällä. Kuvan kiinnipalamista en ole vielä huomannut, vaikka olen pitänyt selainikkunaa aika pitkäänkin auki.

Nyt jo tuntuu siltä, että pienempään ei ole enää paluuta. :D
Maffer
Viesti:

Hyvinkö potkii? Jos jätät vaikka LR:n auki tunniksi pariksi niin ei jää haamua palkista? Kyseessä on iso edistysaskel jos ei mittään ongelmaa ole.
lanmtu

Viesti Kirjoittaja lanmtu »

Kryptos kirjoitti:
niffe kirjoitti:30-tuumainen Dell tai Asus, jos haluaa pysyä RGB-värien gamutin piirissä...
Jos on Mac-ihmisiä, niin Dellit kannattaa ehkä unohtaa. Tuki on olematon. Nec voisi olla hyvä vaihtoehto. Minulla on Dell U3014 ja vaikka se on erinomainen näyttö, niin tuki Maceille on lähes nolla - rautakalibrointisofta on saatavilla vain joillekin harvoille malleille. Voisin jopa myydä tämän pois ja päivittää Mac-ystävälliseen rautakalibroitavaan näyttöön.
Voisin vapauttaa sinut tästä häiriköstä ja ostaa poies..
Vastaa Viestiin