ONGELMA JPEG-pakatussa kuvassa
Lähetetty: Heinä 26, 2017 0 : 29
ONGELMA JPEG-pakatussa kuvassa
Heips !
Onko arvoisalla digicamera.netin raadilla ajatuksia esittämääni ongelmaan?
Tässä vaiheessa tosiaan en ole vielä etsinyt pois sulkemalla erilaisia vaihtoehtoja ja en myöskään ole kuvannut RAW (NEF)-vertailulla ongelmaan ratkaisua, vaan tosiaan ensimmäiseksi tiedustelen, josko raadilta löytyisi valmis vastaus mielellään vähintäänkin puolitieteellisin perusteluin.
Kamerana D7200 (2kpl samoilla säädöillä), optiikkana useimmiten Nikkorit 16-85 & 18-140 ja 70-200FL. Aika usein (taitaapa olla kaikissa kuvissa) filsuna PL CIR (Hoya HD). JPEG Fine + paras laatu ja suurin tiedostokoko käytössä. Active D-lighting erittäin suurella ja Picture controllista valittu lähtökohdaksi NL eli Neutraali, mikä tuunattu siten, että terävöinti + yksityiskohtaisuus viety äärimmäisen suureksi ja kontrastia + kirkkautta lisätty pari pykälää ja värikylläisyyttä lisätty maltillisesti yksi pykälä. Tällä balanssilla olen saavuttanut omaa silmää miellyttävän väribalanssin mm. vihreän eri sävyjen suhteen. Tuo vihreä taitaa olla se, minkä silmä havaitsee parhaiten ja mahdolliset väribalanssivirheet häiritsevät eniten.
Ja sitten itse ongelman. Jos kuvassa on voimakkaasti ylivalottuva alue, esim. hyvin vaalea kohde sinistä taivasta tai tummaa merta vasten, niin tämän hyvin vaalean alueen ympärille tulee tumma varjostuma. Hyvin auringossa kylpevä vaalea lentokone sinistä taivasta vasten tai valkopurjeinen vene merta vasten voimakkaassa valossa. Muutoin kokonaisuutena valotus tuntuu olevan täysin oikein otetuissa kuvissa. Valotuksen korjauksena ainoastaan siis se varjoja tasapainottava Active D-lighting niissä kameran säädöissä.
Ilmiö häiritsee toisin päin myös silloin, jos on hyvin tumma alue esim. metsän tai katon reuna sinistä taivasta vasten. Silloin tummahkoa lähes alivalottunutta aluetta reunustaa taasen vaaleahko alue taustalla, ennen kuin esim. taivas muuttuu tasaisen siniseksi.
Jotenkin epäilen ennen laajempia kokeiluja, että ilmiö liittyisi JPEG-laskentaan, tai tuohon Active D-lightingiin. Onko muilla kokemuksia tällaisesta ongelmasta tai kenties ajatuksia mistä voisi ensimmäiseksi etsiä virhettä? Koen harrastelijana kokonaan RAW/NEF-työskentelyyn siirtymisen hankalana. Kuvien käsittelyssä (suoristelua, rajausta ja varjojen avausta) käyttelen FastStone Image Vieweriä ja perspektiivejä yms. oion ShiftN:llä. Ikivanhalla Elementsillä tarvittaessa venyttelen kulmia ja tulos ihan kohtuullinen. Yritän kuitenkin päästä mahdollisimman pienellä jälkikäsittelyn vaivalla, joten valmiit JPEG:t kamerasta olisi suotavin vaihtoehto jatkossakin.
Kiitos etukäteen tulevista vinkeistä ja ehdotuksista!
JK. Yritin lisätä muutaman mallikuvan, mutta en onnistunut. Haluaisiko joku jeesata ja laittaa yv:nä meiliosoitteen, minkä kautta joku taitavampi saisi muutaman mallikuvan näytille?
Heips !
Onko arvoisalla digicamera.netin raadilla ajatuksia esittämääni ongelmaan?
Tässä vaiheessa tosiaan en ole vielä etsinyt pois sulkemalla erilaisia vaihtoehtoja ja en myöskään ole kuvannut RAW (NEF)-vertailulla ongelmaan ratkaisua, vaan tosiaan ensimmäiseksi tiedustelen, josko raadilta löytyisi valmis vastaus mielellään vähintäänkin puolitieteellisin perusteluin.
Kamerana D7200 (2kpl samoilla säädöillä), optiikkana useimmiten Nikkorit 16-85 & 18-140 ja 70-200FL. Aika usein (taitaapa olla kaikissa kuvissa) filsuna PL CIR (Hoya HD). JPEG Fine + paras laatu ja suurin tiedostokoko käytössä. Active D-lighting erittäin suurella ja Picture controllista valittu lähtökohdaksi NL eli Neutraali, mikä tuunattu siten, että terävöinti + yksityiskohtaisuus viety äärimmäisen suureksi ja kontrastia + kirkkautta lisätty pari pykälää ja värikylläisyyttä lisätty maltillisesti yksi pykälä. Tällä balanssilla olen saavuttanut omaa silmää miellyttävän väribalanssin mm. vihreän eri sävyjen suhteen. Tuo vihreä taitaa olla se, minkä silmä havaitsee parhaiten ja mahdolliset väribalanssivirheet häiritsevät eniten.
Ja sitten itse ongelman. Jos kuvassa on voimakkaasti ylivalottuva alue, esim. hyvin vaalea kohde sinistä taivasta tai tummaa merta vasten, niin tämän hyvin vaalean alueen ympärille tulee tumma varjostuma. Hyvin auringossa kylpevä vaalea lentokone sinistä taivasta vasten tai valkopurjeinen vene merta vasten voimakkaassa valossa. Muutoin kokonaisuutena valotus tuntuu olevan täysin oikein otetuissa kuvissa. Valotuksen korjauksena ainoastaan siis se varjoja tasapainottava Active D-lighting niissä kameran säädöissä.
Ilmiö häiritsee toisin päin myös silloin, jos on hyvin tumma alue esim. metsän tai katon reuna sinistä taivasta vasten. Silloin tummahkoa lähes alivalottunutta aluetta reunustaa taasen vaaleahko alue taustalla, ennen kuin esim. taivas muuttuu tasaisen siniseksi.
Jotenkin epäilen ennen laajempia kokeiluja, että ilmiö liittyisi JPEG-laskentaan, tai tuohon Active D-lightingiin. Onko muilla kokemuksia tällaisesta ongelmasta tai kenties ajatuksia mistä voisi ensimmäiseksi etsiä virhettä? Koen harrastelijana kokonaan RAW/NEF-työskentelyyn siirtymisen hankalana. Kuvien käsittelyssä (suoristelua, rajausta ja varjojen avausta) käyttelen FastStone Image Vieweriä ja perspektiivejä yms. oion ShiftN:llä. Ikivanhalla Elementsillä tarvittaessa venyttelen kulmia ja tulos ihan kohtuullinen. Yritän kuitenkin päästä mahdollisimman pienellä jälkikäsittelyn vaivalla, joten valmiit JPEG:t kamerasta olisi suotavin vaihtoehto jatkossakin.
Kiitos etukäteen tulevista vinkeistä ja ehdotuksista!
JK. Yritin lisätä muutaman mallikuvan, mutta en onnistunut. Haluaisiko joku jeesata ja laittaa yv:nä meiliosoitteen, minkä kautta joku taitavampi saisi muutaman mallikuvan näytille?