Sivu 1/1

Hyvä filmiskanneri

Lähetetty: Joulu 29, 2016 0 : 27
Kirjoittaja gebardi
Hyvä filmiskanneri. Sitä ollaan etsimässä, suosituksia. Kodachrome 25 :lle kuvattuja dioja -70 luvulta alkaen pitäisi alkaa digitoida. Vielä on värit aivan loistavia, mutta kuinka kauan. Tärkein kriteeri, skannerin tuottama hyvä jälki.

Lähetetty: Joulu 29, 2016 8 : 12
Kirjoittaja mremonen
Mun ehdotus olisi rakentaa kamerasta "skanneri". Ehdottomasti nopein ja lopputuloksen kannalta paras. Mulla oli joskus Nikonin Coolscan V, teki hyvää jälkeä, mutta yhden dian skannaus kesti jonkun puoli minuuttia. En sitten jaksanut alkaa edes yrittämään 10k+ -dian skannaamista.

Jos oman ykköskameran suljin surettaa, niin ostaa tuota varten vaikka käytetyn D7000:n tjsp ja roiskii sen kanssa suurella ilolla.

Lähetetty: Joulu 29, 2016 8 : 38
Kirjoittaja hassel
Tuo Remosen mainitsema homma on varsin toimiva konsepti.
Jos valmiiseen pöytään kuitenkin haluaa, niin helppo suositella Epsonin V850.

Lähetetty: Joulu 29, 2016 11 : 03
Kirjoittaja kapama-7
hassel kirjoitti:Tuo Remosen mainitsema homma on varsin toimiva konsepti.
Jos valmiiseen pöytään kuitenkin haluaa, niin helppo suositella Epsonin V850.
Ei taida laatu riittää kinoon. Meillä on Epsonin edellinen malli, ja kelpoinen alkaen rullafilmikoosta. Toisena sitten Plustek OpticFilm 120. Sillä jo skannaa kinoakin. Hintaa tosin parituhatta euroa. Jos säästää haluaa, niin sitten kuvataan makro-objektiivilla.

Kapa

Lähetetty: Joulu 29, 2016 11 : 44
Kirjoittaja mremonen
Tuolta kun katselin, niin se skannausnopeushan oli 2 min/ dia... ja resoluutio on se 4000 dpi eli onko se nyt sitten sen 4000 pixeliä lyhyempi sivu? Elikäs sama kuin D7100. Siihen kaveriksi joku 55-millinen micro-nikkor ja valaisu, niin luulisi riittävän. Suurin osa noista dioista on kuitenkin diginatiiville sellaista suttua, ettei sillä tarkennuksellakaan nyt niin väliä...

Lähetetty: Joulu 29, 2016 13 : 30
Kirjoittaja hassel
kapama-7 kirjoitti:
hassel kirjoitti:Tuo Remosen mainitsema homma on varsin toimiva konsepti.
Jos valmiiseen pöytään kuitenkin haluaa, niin helppo suositella Epsonin V850.
Ei taida laatu riittää kinoon. Meillä on Epsonin edellinen malli, ja kelpoinen alkaen rullafilmikoosta. Toisena sitten Plustek OpticFilm 120. Sillä jo skannaa kinoakin. Hintaa tosin parituhatta euroa. Jos säästää haluaa, niin sitten kuvataan makro-objektiivilla.

Kapa
Kyllä "laatu" on ainakin itselleni riittänyt kinokoossa ja ylikin näin harrastelijana, skannaan myös asiakirjoja ym, joten siksi tämä.
Ammattilainen ja pelkästään filmiä skannaava hommaa sitten esim. plustekin tai vastaavan aparaatin.
Jos tilaa ja rahaa riittää, niin sitten rumpuskanneri ;D

Lähetetty: Joulu 29, 2016 17 : 53
Kirjoittaja Pan
Olen digitoinut diaprojektori+digijärkkäri+makro 13000 diaa digitaaliseksi dia-arkistoksi muutaman kuukauden aikana (ehkä n. 10 iltana). Tuossa vaiheessa kuvan koko on n.2000*3000px. Projektorista otetaan optiikka pois ja kameralla kuvataan dia suoraan kuvaportista. Koska projektorin lamppu on hieman liian kirkas, niin on parempi vaihtaa joko lamppu tehottomammaksi tai käyttää harmaasuotimia obiskassa. Kun vielä kameran kytkee tietsikkaan, niin kuvat tallentuvat suoraan kovalevylle. Kasetit on syytä numeroida uniikisti ja sitten asettaa ohjelmassa tiedostonimen alkuun kasetin tiedot ja jokaisen kasetin sisälle juokseva kuvanumero, mikä vastaa sijaintia kasetissa. Sitten vaan painellaan vuorotellen kameran laukaisinta ja projektorin kuvanvaihtajaa. Yhteen diaan kuluu alkuasetuksien jälkeen n. 5 sekuntia. Kuville on sitten jatkokäsittelyssä tehtävä flip vertical operaatio, niin ne ovat oikein päin. Lisäksi kannattaa huomioida pysty- ja vaakakuvien mahtuminen, jolloin kuviin tulee mustia reunuksia. Mutta ei niillä hakemistossa ole väliä.

Arkiston läpikäynnissä löytyneistä jatkoprosessin arvoisista olen sen jälkeen digitoimut kuvat yksitellen käyttäen Nikonin ES-1 diakopiointilaitetta täysresoluutioiseen digitointiin. Tuo vimpain sopii kaikkiin 52mm kierteisiin, obiskan valmistajasta riippumatta (ks.https://www.digitarvike.fi/nikon-es-1-a ... lisointiin). Diakehykset kannattaa ennen tätä hommaa pytsata ja tarvittaessa avata, jottei jälkikäsittelyyn menisi turhaa aikaa roskien poistoon. Jos arkiston nimiöinnissä on käytetty em. systematiikkaa, niin kuvan nimen perusteella originaalidian löytäminen on helppoa.

Valaisuun käy jopa kameran oma salama, kun dian taakse n. metrin pääshän laittaa valkoisen paperin. Koska ko. laite on yksi tukeva kokonaisuus, niin valotusajalla ei ole merkitystä. Jos kamera liikuu, niin dia liikkuu myös. Mutta olen itse käytännön syistä kamera on jalustalla.

*edit* skannereiden roskanpoisto-ominaisuudet eivät toimi Kodachromeilla. Tai siis toki ne sitä yrittävät, jos niin haluaa. Mutta menetelmä ei sovi yksikalvoisille filmeille.

Lähetetty: Joulu 29, 2016 19 : 38
Kirjoittaja K64
Hankin aikoinaan kodachrome 64 skannaukseen Minolta dimage scan elite 5400 skannerin. Juurikin roskanpoiston toimivuuden takia.

Lähetetty: Joulu 30, 2016 8 : 17
Kirjoittaja mremonen
Tuo Pan:in kuvaama työnkulku on aika lailla sitä mitä itsekin lähtisin ehkä toteuttamaan, jos tämä joskus vielä tulee mulle ajankohtaiseksi. Tuossa on vielä se etu, että esikatselukuvat voi tallentaa jpg:nä, niin levytilaakaan ei noille "turhille" kuville tarvitse varata kovin paljoa.

Lähetetty: Joulu 31, 2016 19 : 59
Kirjoittaja Tapiol2003
Kodachrome on täysin poikkeava muista väridioista. Tummasta päästä saa kaivettua esiin yksityiskohtia vaikkapa 8x 16-bittisellä multiskannauksella mutta se on todellakin tuskastuttavan hidasta puuhaa. Ikä ja terveyshän siinä loppuvat kesken.

Kuvaaminen on varmasti paras tapa - varsinkin jos niitä skannattavia Kodachromeja on enemmän kuin parin filmin verran. Ylipäänsä jotuu miettimään hyvinkin tarkasti kannattaako / pitääkö niitä dioja (ainakaan kaikkia) skannata. Dia kun kuitenkin on ehdottomasti parhaimmillaan kun se projisoidaan huippuprojektorilla tarpeeksi isoksi.

Lähetetty: Tammi 01, 2017 14 : 52
Kirjoittaja Pan
Tapiol2003 kirjoitti:Kodachrome on täysin poikkeava muista väridioista. Tummasta päästä saa kaivettua esiin yksityiskohtia vaikkapa 8x 16-bittisellä multiskannauksella mutta se on todellakin tuskastuttavan hidasta puuhaa. Ikä ja terveyshän siinä loppuvat kesken.

Kuvaaminen on varmasti paras tapa - varsinkin jos niitä skannattavia Kodachromeja on enemmän kuin parin filmin verran. Ylipäänsä jotuu miettimään hyvinkin tarkasti kannattaako / pitääkö niitä dioja (ainakaan kaikkia) skannata. Dia kun kuitenkin on ehdottomasti parhaimmillaan kun se projisoidaan huippuprojektorilla tarpeeksi isoksi.
Diani ja projektori ovat edelleenkin kuivan ja viileän varaston kaapissa sekä myös 125*125cm helmiäiskangas. Joten diojen katselu on siis edelleenkin suht. pienen vaivan takana.

Yksittäisiä dioja digitoidessa olen käyttänyt ControlMyCanon (myös Nikonille, kumpikin vain windowsille) softaa ja tarvittaessa sen valotuksen haarukointia. Kuvat olen sitten yhdistänyt photarissa parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi. Toki sen haarukoinnin voi tehdä myös kameran ominaisuuksia käyttäen.

Lähetetty: Tammi 12, 2017 15 : 27
Kirjoittaja gebardi
Hyviä ehdotuksia, kiitos niistä. Mutta eikö ole tavalliseen tasoskanneriin [jolla saa aivan loistavia valokuva kopioita] dia pidike systeemiä jolla se onnistuisi. Kun voi kuitenkin kohteen rajata vaikkka postimerkkiin ja skannata 4800 ppi?

Lähetetty: Tammi 12, 2017 16 : 21
Kirjoittaja Ara
Vaatinee valokannella varustetun scannerin?

Lähetetty: Tammi 12, 2017 16 : 30
Kirjoittaja gebardi
Ara kirjoitti:Vaatinee valokannella varustetun scannerin?
Nopea googletus ja ei taida olla kovin yksinkertainen homma. Ehkä päädyn "oikeaan" dia skanneriin.

http://keskustelu.suomi24.fi/t/8709987/ ... annaaminen

Lähetetty: Tammi 13, 2017 10 : 44
Kirjoittaja Tapiol2003
gebardi kirjoitti:Hyviä ehdotuksia, kiitos niistä. Mutta eikö ole tavalliseen tasoskanneriin [jolla saa aivan loistavia valokuva kopioita] dia pidike systeemiä jolla se onnistuisi. Kun voi kuitenkin kohteen rajata vaikkka postimerkkiin ja skannata 4800 ppi?

Tasoskannerit voi mielestäni unohtaa kun kyse on kinodioista. Ja aivan erityisesti jos kyse on Kodachromeista.

Having said that....
No, tietysti sekin on kiinni tarpeista ja tavoitteista. Mihin tarkoitukseen sakanneja käyttää ja haluaako saada revittyä diasta irti mahdollisimman paljon.

Lähetetty: Tammi 13, 2017 11 : 15
Kirjoittaja gebardi
Tapiol2003 kirjoitti: Tasoskannerit voi mielestäni unohtaa kun kyse on kinodioista. Ja aivan erityisesti jos kyse on Kodachromeista.
Tämä pidetään mielessä ja odotellaan https://www.dpreview.com/news/023179147 ... ign=buffer

Lähetetty: Tammi 13, 2017 11 : 34
Kirjoittaja niffe
Jep, Kodachrome poikkeaa tyystin muista väridiamateriaaleista. Siinä ei ole väritekijöitä emulsiossa, vaan väritekijät tuodaan mukaan myöhemmin K14-prosessissa prosessoitaessa. Tavallaan mv-filmi siis ensin alkuun. Emulsio on tämän vuoksi ohuempi. Lisäksi siihen kehitetään voimakas reliefi pinta-aktiivisilla kehitteillä, joten reunaterävyys on poikkeuksellinen. Reproduktiossa kannattaa huomioida, että Kodachrome on oikein säilytettynä todella hyvin säilyvä konstruktio, mutta sen väritekijät ei kestä kovin pitkään voimakasta valoa. Siksi esimerkiksi projektorikatselua varten kannattaa valmistaa dublikaatit.

Lähetetty: Tammi 14, 2017 9 : 03
Kirjoittaja LoikkaHe
Tapiol2003 kirjoitti: Tasoskannerit voi mielestäni unohtaa kun kyse on kinodioista. Ja aivan erityisesti jos kyse on Kodachromeista.
Mihin nämä väitteet perustuvat? Omakohtaisiin kokemuksiin vai päättelyyn vai johonkin muuhun? Netissä näkyy paljon ns. mielipiteitä, onkohan nämä sellaisia?

Lähetetty: Tammi 23, 2017 12 : 16
Kirjoittaja gebardi
Tapiol2003 kirjoitti:Kodachrome on täysin poikkeava muista väridioista. Tummasta päästä saa kaivettua esiin yksityiskohtia vaikkapa 8x 16-bittisellä multiskannauksella mutta se on todellakin tuskastuttavan hidasta puuhaa. Ikä ja terveyshän siinä loppuvat kesken.
Niin mikä se vaihtoehtoinen malli olikaan?

Tätä on suositeltu Perfection V800 Photo, suositteletteko unohtamaan?

ps. En siis tarvitse valokuva skanneria, pelkästään Dia/filmi skanneria.