Kuva pakkautuu pienentäessä
-
Kuva pakkautuu pienentäessä
Olen harrastanut valokuvausta vuosia, painottuen hevosurheiluun.
Jouduin palauttamaan kamerani tehdasasetuksiin ja tämän jälkeen kuvien pienennys photoshopilla on alkanut tuottamaan ongelmia. Kuvat pakkautuvat rakeisiksi kun pienennän alkuperäistä, rajattua kuvaa mihin tahansa kokoon ja aiemmin näin ei ole käynyt. Olen käsitellyt tuhansia kuvia, mutta tämä on ihan uutta.
Missä voi olla vika että laatu heikkenee kerralla rajusti? Näyttää enemmän kittiputkella kuvatulta kuin 70-200mm. Runkona minulla on Nikonin D90 ja siihen Nikkon 70-200mm f2.8 VR II
Vertasin myös kuvien exiftietoja aiempiin otoksiini ja sieltä pilkisti silmiin "terävyys: kiintolevy". Ennen tehdasasetuksia kuvien terävyyskohdassa lukee "normaali".
Alla kuva ennen/jälkeen ja kuvakaappaus exifasetuksista. Toivottavasti saisin ongelman pois ja pääsisin taas nauttimaan kuvien julkaisusta ja käsittelystä ilman tätä rakeisuutta ja kuvista tulisi taas ihanan pehmeitä. :)
Ennen-jälkeen -kuva
exsiftiedot. Vasemmanpuoleinen on uusimmasta kuvasta ja oikea vanhemmasta kuvaamastani kuvasta ennen tehdasasetuksia.
Ennen laatu pysyi priimana vaikka pienensi esim 700px pitkä sivu.
Jouduin palauttamaan kamerani tehdasasetuksiin ja tämän jälkeen kuvien pienennys photoshopilla on alkanut tuottamaan ongelmia. Kuvat pakkautuvat rakeisiksi kun pienennän alkuperäistä, rajattua kuvaa mihin tahansa kokoon ja aiemmin näin ei ole käynyt. Olen käsitellyt tuhansia kuvia, mutta tämä on ihan uutta.
Missä voi olla vika että laatu heikkenee kerralla rajusti? Näyttää enemmän kittiputkella kuvatulta kuin 70-200mm. Runkona minulla on Nikonin D90 ja siihen Nikkon 70-200mm f2.8 VR II
Vertasin myös kuvien exiftietoja aiempiin otoksiini ja sieltä pilkisti silmiin "terävyys: kiintolevy". Ennen tehdasasetuksia kuvien terävyyskohdassa lukee "normaali".
Alla kuva ennen/jälkeen ja kuvakaappaus exifasetuksista. Toivottavasti saisin ongelman pois ja pääsisin taas nauttimaan kuvien julkaisusta ja käsittelystä ilman tätä rakeisuutta ja kuvista tulisi taas ihanan pehmeitä. :)
Ennen-jälkeen -kuva
exsiftiedot. Vasemmanpuoleinen on uusimmasta kuvasta ja oikea vanhemmasta kuvaamastani kuvasta ennen tehdasasetuksia.
Ennen laatu pysyi priimana vaikka pienensi esim 700px pitkä sivu.
-
Veikkaan, että "kiintolevy" on käännösvirhe. Yksi mahdollisista valinnoista Nikonissa on "hard", mikä on kenties käännetty kiintolevyksi (kuvitellen, että se tarkoittaa "hard disciä").
Eli kameran valikoissa on valittu, kenties siis valmistajan oletusarvona, missä valmistaja on tehnyt selvästikin väärän valinnan, liian kova kuvien terävöitys.
Hard on nimensä mukaisesti kova pakkaus ja silloin kuva yleensä rumenee, kun sitä käsittelee. Etsi kameran valikoista kohta, missä terävöinnin taso valitaan (se löytyy käsikirjasta). Tarkista samalla, että kameran tekemien JPEG-kuvien laatutaso on korkein (eli JPE-pakkaus on pienin). Sekin auttaa kuvien pysymistä kunnossa niitä käsiteltäess.
Eli kameran valikoissa on valittu, kenties siis valmistajan oletusarvona, missä valmistaja on tehnyt selvästikin väärän valinnan, liian kova kuvien terävöitys.
Hard on nimensä mukaisesti kova pakkaus ja silloin kuva yleensä rumenee, kun sitä käsittelee. Etsi kameran valikoista kohta, missä terävöinnin taso valitaan (se löytyy käsikirjasta). Tarkista samalla, että kameran tekemien JPEG-kuvien laatutaso on korkein (eli JPE-pakkaus on pienin). Sekin auttaa kuvien pysymistä kunnossa niitä käsiteltäess.
Matti Vuori
-
Kiitos viesteistänne, asiaa tutkittuani, jopa kokonaisen yön, selvisi että photoshop pilaa kuvan totaalisesti pienennettäessä. Osaatteko neuvoa kuinka pienennysvaiheen asetuksia saisi korjattua niin että laatu ei heikkenisi?
tässä vielä kuva tapauksesta. Ylempi kuva on nyt pienennetty Microsoft Office Picture Managerilla ja alempi Photoshop CS6. Yritin ongelmaa itse ratkoa mutta en onnistunut.
tässä vielä kuva tapauksesta. Ylempi kuva on nyt pienennetty Microsoft Office Picture Managerilla ja alempi Photoshop CS6. Yritin ongelmaa itse ratkoa mutta en onnistunut.
-
Kuvien pienentämiseen on useita algoritmeja. Itsekin aikanaan tämän kanssa pähkäilin ja tulin siihen tulokseen että useimmiten lanczos3 resamplaus tuottaa parhaan tuloksen. Nykyään olen käyttänyt sellaista ilmaista ohjelmaa kuin Krita, jossa tämä algoritmi on, kuvien pienennykseen. Se osaa myös käyttää 32-bittisiä floatteja jolloin gamma käyrä ei vääristy skaalauksessa. Jos joku tietää parempaa, niin mielenkiinnolla myös ottaisin testiin. :)
-
Teetkö mitään muuta kuin käytät save for web -ominaisuutta JPEG-kuvalle? Sain itse näkymään hieman samankaltaista probleemaa kun toin valmiin täyden resoluution kuvan Photariin ja pienensin kuvaa, kun kokeilin quality-asetuksen eri ominaisuuksia. Nearest neigbor tuntui aiheuttavan ongelmaa, bicubic näytti normaalilta.
Jos ongelma ei korjaudu niin ota vaikka screenshot siitä tallennusikkunasta ja vaikkapa myös täyden resoluution kuva niin voin itsekin testailla.
Jos ongelma ei korjaudu niin ota vaikka screenshot siitä tallennusikkunasta ja vaikkapa myös täyden resoluution kuva niin voin itsekin testailla.
-
En tee muutakuin avaan täysiresoisen kuvan, rajaan sen kuvasuhteeseen 2:3 ja sen jälkeen pienennän koko kuvan (nettikuvaksi pienennän pitkä sivu 700px). Tallennusvaiheessa kuvan qualityarvo on tapissa, eli 12.
Hieman meinaa jo latistaa nettiveriokuvien julkaiseminen nettiin kun laatu muuttuu kittiputken tasoiseksi.
Tässä vielä kuva kun pienennän alkuperäistä kuvaa:
Hieman meinaa jo latistaa nettiveriokuvien julkaiseminen nettiin kun laatu muuttuu kittiputken tasoiseksi.
Tässä vielä kuva kun pienennän alkuperäistä kuvaa:
-
- Viesti:
Tuo Bicubic Automatic tekee yleensä pienennyksen aivan hirveällä terävöinnillä (sama kuin Bicubic piennetämiseen). Minä käytän siksi asetusta "paras tasaisille sävyliu'uille"/smooth color gradients.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla