litunäyttö

Kuvankäsittelyä, mitä vain
sininen4

litunäyttö

Viesti Kirjoittaja sininen4 »

Olen hankkimassa lähinnä kuvankäsittelyä varten uutta tietokonetta. Olen katsellut kuvia kannettavan koneen Tft-näytöllä ja mielestäni se ei toista yhtä hyvin kuin perinteinen kuvaputki. Muistan MattiH:n kertoneen litunäyttöhankinnasta, onko se vastannut odotuksia kuvankäsittelyssä? Odotan mielelläni mielipiteitä ennen ostopäätöstä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
joonal

Viesti Kirjoittaja joonal »

Kyllä littunäyttöjä voi kuvankäsittelyssä käyttää (toisin kuin eräs henkilö kohta tulee väittämään), mutta kyse on pitkälti vaatimustasosta. Siitä huolimatta, että parhaat näytöt kuvankäsittelyyn ovat edelleen putkinäyttöjä, ties kuinka monet tuhannet ammattilaiset kuvantuottajat käyttävät työssään "littunäyttöjä" ja ovat niihin tyytyväisiä.
Toivonen

Viesti Kirjoittaja Toivonen »

On totta että Sonyn edustajan mukaan nykyisellä tekniikalla ei koskaan tulla pääsemään litteissä näytöissä samaan väriskaalaan sekä tummien alueiden toistoon kun CRT-näytöissä.
Itse PC:n käyttäjänä, myös hieman Macciakin käyttäen olen pannut merkille Maccien paremmat näytöt kannettavista pöytäkoneisiin. G3-G5 koneiden mukana toimitettavat näytöt ovat oman kokemukseni mukaan litteiden huippua.
Mac näytöt ovat vain ovat kovin kallita. Nykyisin samaa näyttöä saa myös nimellä Formac, edullisempaan hintaan.
Formac kotisivu
Tomi Toivonen
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

Jos hankkisin littunäytön kuvankäsittelyyn, haluaisin ensiksi kyllä testata kunnolla nimenomaisen näytön kuvankäsittelypotentiaalin kotonani tai jonkun tykönä, jolla kyseisenlainen näyttö on. Mutta mikä muu taho kuin joku tuttu kauppias sitten antaa näyttöjä kotitesteihin...? Tai Gigantti, jonne tavaran voi heittää takaisin.

Jossain tuolla heinä-elokuun korvilla olin ankarasti ostattelemassa littunäyttöä pöytäkoneeseeni. Mutta: kun syksyn myötä intouduin taas rääkkäämään kameroita ja sorvaamaan kuvia niin pöytäkoneillani ja CRT-näytöillä kuin kannettavillani, littunäyttöhaaveet haihtuivat kummasti. Ihan kiva istua tuubinäytön tykönä ja nähdä mahdollisimman paljon sävyjäkin...

Kannettavien TFT-näytöistä tosin ei saa kovin kaksista käsitystä, koska ainakin omissa kannettavissani näytön säätömahdollisuudet ovat varsin rajalliset.

No, kuitenkin: jos vähänkään täytyy tehdä käsittelyä kuviin, teen sen CRT-näytön ääressä.

Hyvillä (ja kalliilla?) littunäytöillä en ole koskan kuvia käsitellyt, joten en tiedä niiden kyvyistä.

-ile-
Myyntiin lähdössä helmikuussa:
SMC-Pentax 35/2.8 M
Sigma 24/2.8 Filttermatik (M42)
SMC-Pentax 100/2.8 M (tai)
SMC-Takumar 105/2.8 (M42)
Rikenon 2x conv. PK, 7-elementtinen!

Tiedustele yv:nä tai spostina.
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Minulla kävi niin ikävästi, että työnajtajani päivitti koneet ja samalla myös näytöt "parempiin", eli 17"CRT hävisi pöydältä ja tilalla oli tuotu 19" ThinkVision IBM LCD, jonka pitäisi olla olevinaan hyväkin näyttö.

Jos jotenkin rukoilemalla tai edes polvillaan pyytämällä saisin sen vanhan "huonon" näytön takaisin, olisin valmis tekemään sen vaikka viikottain, mutta ei kuulemma ole paluuta vanhoihin edes polviasennossa pyytämällä.

Tämä Litturoska näyttää Excel-taulukot ja sen sellaisaet kyllä hyvin, mutta kuvien katselu, saati säätäminen on aivan toivoton homma. LCD näyttö on joko aivan liian kirkas tai sitten himmeä, mutta millään ei luontevan näköisiä sävyjä ole saatavilla... Pitkän taistelun jälkeen saan vaalean- ja tumman pään värisävyt erottumaan, mutta kuva on silti luonnottoman näköinen. Dynamiikkaa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi on minun mielipide.

Onneksi kotona on monta CRT:tä, että jos joku hajoaa, niin on sentään parempi edes siellä käytettävissä. (saas nähdä kuinka kauan CRT:tä on edes saatavilla)

En voi LCD:tä suositella (voihan tietty olla, että ihme on tapahtunut ja minä ajastani jäljessä)

Kotona käytän kahta vierekkäsitä näyttöä yhtenä työpöytänä 19" CRT ja 17" LCD. LCD on valintatyökaluille ja muulle vähemmän sävyiltään tärkeille ja oikeaan työhön on CRT. Hiirellä vaan vetää näytöstä toiseen jos tarvitsee. (LCD vain kun sellainen tuli "vie pois hinnalla" vastaan). Parasta LCD:ssä on sen koko, joka jättää paremmin pöytätilaa muuhin käyttöön
ttv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

Toivonen kirjoitti:On totta että Sonyn edustajan mukaan nykyisellä tekniikalla ei koskaan tulla pääsemään litteissä näytöissä samaan väriskaalaan sekä tummien alueiden toistoon kun CRT-näytöissä.
TFT tekniikalla tuskin koskaan päästään CRT tasolle värin toistossa tai vasteajassa, mutta OLED näytöt yhdistävät kummankin tekniikan parhaat puolet, eli CRT:n nopeus ja värintoista(tai oikeestaan huomattavasti CRT:tä parempi) ja TFT:n tarkkuus ja litteys, eipä näytöltä muuta voi vaatia enään, tällähetkellä taitaa 10" olla isoin täysväri OLED paneeli ja sekin vasta julkistettu, ettei sitä ole yhdessäkään myytävässä tuotteessa, itse olen nähnyt vain 256 väri OLED:eja ja täytyy sanoa että aivan uskomatonta tekniikkaa, musta on musta, siis oikeasti koska mustan pixelin ledit voidaan sammuttaa täysin, täten saadaan CRT:täkin huomattavasti parempi väri toisto ja kontrasti.
valotus

Viesti Kirjoittaja valotus »

Jos ihan subjektiivisia kommentteja halutaan, niin itse siirryin kuvankäsittelyasemassani tft-näyttöihin vajaa vuosi sitten ja olen useaan otteeseen todennut että paluuta vanhaan ei ole.

Parissa koneessa on vielä käytössä Sonyn crt:t jotka kalibroinnin ja profiloinninkin jälkeenkin näyttävät aika ankeilta ja kontrastittomilta verrattuna uusiin Eizon littuihin. Toki litteät vaativat putkinäyttöjen jälkeen totuttelua kun kuvan terävyys on kuin toisesta maailmasta. Ja se profilointi _pitää_ tehdä.

Kannettavien näytöt ovat ihan eri lukunsa, niiden perusteella ei parane muodostaa käsitystään tämän hetken tft-näytöjen tasosta.

J-P
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Copy-Pastetan tänne nyt omia tekstejäni erältä toiselta foorumilta. Teksti on pitkä, mutta lukekoon ketä kiinnostaa:

Mulla on nyt ollu muutaman kuukauden tässä vierekkäin Eizon 17" TFT ja Samsungin 19" CRT (950p) ja itse en kyllä ole ihan niin täydellisen vakuuttunut TFT:n ylivoimasta, mitä yleensä tunnutaan olevan. Sanotaan, että TFT:llä tekee kyllä mieluummin kaikki winukan perustehtävät ja pelailut, mutta vakavampaan kuvankäsittelyyn valitsisin vieläkin crt:n (jos jätetään pois ne huippuhintaiset ammattipaneelit) Tässä Eizon TFT-näytössä on kyllä väriavaruus ihan mukavasti kohdallaan, väriliu-ut tasaisia ja terävyys sekä kirkkaus huippuluokkaa. Värit on kalibroitu tuon CRT:n mukaan, joten ne eivät ole TFT:ssä aivan kohdallaan, mutta tuo on todennäköisesti ihan säädettävissä myös TFT:n mukaan (Tietääkö kukaan miten XP:ssä saisi eri profiilit kahdelle näytölle?). Mutta miinuksiakin tulee, ensimmäinen on TFT:n huonompi resoluutio. Toinen ja huomattavasti vakavampi on kontrasti. TFT:n musta ei todellakaan ole mustaa ainakaan crt:n vierellä. Näyttöä tummentamalla tumma pääkin tummenee, mutta samalla valkoisesta tulee selkeästi harmaata. Muutenkin TFT toistaa tummat sävyt huomattavasti "todellista" vaaleampina. Kolmas asia on etenkin digikuvien kohdalla TFT:n selkeästi "parempi" kyky toistaa kohinaa. Kuvat näyttävät huomattavasti miellyttävemmiltä crt:llä.

Optimi on tietenkin molemmat näytöt vierekkäin ja niiden tasapuolinen hyödyntäminen molempien vahvuuksien osalta, mutta ainakin kuvankäsittelyyn ottaisin CRT:n.

Eizot ovat himmeimpiä TFT-näyttöjä, mutta kyllä tämäkin Eizo pieksee kirkkaudessa CRT:n 6-0, mutta jos näyttöä himmentää sen verran, että mustasta tulee oikeasti mustaa, niin kirkkaus ei ole enää lähelläkään CRT:tä. Tuota kontrastia on aika hankala arvioida silmämääräisesti jos ei todella tiedä mitä katsoo. Kirkkaus on eri asia kuin kontrasti, vaikka kova kirkkaus saakin näytön näyttämään helposti kontrastikkaammalta.

Lisäksi jos vertaat vedostetta/tulostetta/painotuotetta ruudulla näkyvään kuvaan, niin CRT on varmasti lähempänä tuota paperiversiota kuin TFT. Siksi graafiseen työskentelyyn CRT on mielestäni vieläkin oikea vaihtoehto, vaikka kaikilla muilla osa-alueilla CRT onkin jäänyt TFT:n taakse.

Piti tehdä tuollainen semi-tieteellinen testi näiden näyttöjen kanssa, kun mulla on lainassa Gossenin luximittari. Eli alkuasetelmat olivat seuraavat. Vertailussa vanha 19" crt ja suht uusi 17" TFT. Kumpienkin pitäisi olla ihan kohtuu laadukkaita näyttöjä. Idea oli laittaa kumpaankin näyttöön täysin valkoinen kuva ja mitata luxit ruutujen keskustasta, anturi kiinni ruudussa ja sen jälkeen vaihtaa kuva täysin mustaan ja mitatta luxit jälleen. Koejärjestelyissä näytöt olivat ensin reilu 0,5h päällä ja mittausten ajaksi toinen näyttö peitettiin (muttei sammutettu) hajavalon eliminoimiseksi. Huone oli tietenkin täysin pimeä.

Eli ensin valkoiset kuvat. TFT:llä mittari näytti 570 luxia ja CRT 220 luxia, eli TFT on selkeästi kirkkaampi ja tämä oli varmaan kaikkien tiedossakin. Mutta yllätys tuli sitten mustalla näytöllä. CRT:llä mittari näytti 0,2 luxia eli lähes täydellistä mustaa. TFT:llä mustasta lähti taas valoa 9,1 luxin verran, eli lähes 50 kertaisesti CRT:hen nähden. Mittauksen tarkkuus nyt on vähintäänkin kyseenalainen, mutta silti suuruusluokka lienee ilmeinen. Taustatietona 0lx on näkökynnys, 1lx on raja värien näkemiseen ja 10lx alkaa olemaan jo sellainen valotaso, minkä ihminen kokee esimerkiksi rappukäytävässä lähes riittäväksi valoksi. Silmän sopeutumiskyyvyn ja yksilöllisten erojen takia noita luxitasoja on kuitenkin erittäin hankala silmämääräisesti ilman mittaria määritellä. Jos tästä pitäisi nopeasti sanoa kummassa näytössä on parempi kontrasti, niin varmastikin vastaisin kirkkauden ansiosta, että TFT:ssä, mutta jos tummaa päätä alkaisi tarkastelemaan paremmin, niin etu crt:lle olisi ilmeinen.
sininen4

Viesti Kirjoittaja sininen4 »

Kiitos kokemuksista. Jään odottamaan näytön osalta lit(t)unäytön kehittymistä.
marjeta

Viesti Kirjoittaja marjeta »

Minä ostin useammankin vertailun voittaneen Viewsonic 171B:n - ja petyin. Näyttö maksoi sentään 470€ ja olin kyllä odottanut parempaa kuvaa. Värit näyttävät aika lattealta, ylä- ja alareunassa on valovuotoa, tummuus vaihtelee riippuen katselukulmasta. Windows käyttöön ja pelaamiseen näyttö sopii, muttei kuvien katseluun ja käsittelyyn. Pitää soitella liikkeeseen ja yrittää purkaa kauppaa. Onneksi on vielä vanha, jo 7 vuotta vanha putki tallella.
kerpo

Viesti Kirjoittaja kerpo »

Kyllä littunäyttöjä käytetään ammattityössä nykyään yleisesti. Mitä itse olen huomannut ja nähnyt/keskustellut niin monet ammattikuvaajat/graafikot/kuvittajat käyttävät kyllä TFTnäyttöjä. Tosin kyseessä on yleensä poikkeuksetta Applen, Eizon tai Lacien näyttö.
Autiokari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

kerpo kirjoitti:Kyllä littunäyttöjä käytetään ammattityössä nykyään yleisesti.
Ei niitä ole työasemilla joilla tehdään kuvan*käsittelyä* siis *editointia*. Esim leiskauksessa niitä kyllä käytetään.
Mitä itse olen huomannut ja nähnyt/keskustellut niin monet ammattikuvaajat/graafikot/kuvittajat käyttävät kyllä TFTnäyttöjä. Tosin kyseessä on yleensä poikkeuksetta Applen, Eizon tai Lacien näyttö.
Missä tälläisen laajan kokemuspohjan olet ehtinyt ...huomaamaan ...näkemään?

kerpo, Foorumi: Myydään Lähetetty: Kesä 08, 2004 18 : 38 Aihe: M: Canon PowerShot G5 -MYYTY!-

kerpo, Foorumi: Ulkomailta ostaminen Lähetetty: Kesä 22, 2004 21 : 23 Aihe: Rohkaisua 10D ostoon.

Timo Autiokari
joonal

Viesti Kirjoittaja joonal »

Autiokari kirjoitti:
kerpo kirjoitti:Mitä itse olen huomannut ja nähnyt/keskustellut niin monet ammattikuvaajat/graafikot/kuvittajat käyttävät kyllä TFTnäyttöjä. Tosin kyseessä on yleensä poikkeuksetta Applen, Eizon tai Lacien näyttö.

kerpo, Foorumi: Myydään Lähetetty: Kesä 08, 2004 18 : 38 Aihe: M: Canon PowerShot G5 -MYYTY!-

kerpo, Foorumi: Ulkomailta ostaminen Lähetetty: Kesä 22, 2004 21 : 23 Aihe: Rohkaisua 10D ostoon.

Timo Autiokari
??
Mikäs yhteys kyseisillä lainauksilla on asiaan?
ttv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

Autiokari kirjoitti: Ei niitä ole työasemilla joilla tehdään kuvan*käsittelyä* siis *editointia*. Esim leiskauksessa niitä kyllä käytetään.
Mistäs sinä sen tiedät? Kyllä kuvankäsitteliät käyttää nykyään lähes poikkeuksestta TFT:tä, kaveri oli työharjoittelussa yhdessä(suomen johtavassa) kuvastudiossa ja siellä ainakin oli mäkit käytössä, Imac G5 kuulema ihan kelpo niille, ja niissähän on TFT ihan rungosa kiinni, ja uudet mäkin näytöt kuulema todella hyviä, studion pitäjä sanoi että nykyset TFT riittää hyvin kun vain configuroidaan kuntoon... ja kyseessä yksi suomen parhaista digikuvaus studiosta...
kerpo

Viesti Kirjoittaja kerpo »

Autiokari kirjoitti:
kerpo kirjoitti:Kyllä littunäyttöjä käytetään ammattityössä nykyään yleisesti.
Ei niitä ole työasemilla joilla tehdään kuvan*käsittelyä* siis *editointia*. Esim leiskauksessa niitä kyllä käytetään.
Mitä itse olen huomannut ja nähnyt/keskustellut niin monet ammattikuvaajat/graafikot/kuvittajat käyttävät kyllä TFTnäyttöjä. Tosin kyseessä on yleensä poikkeuksetta Applen, Eizon tai Lacien näyttö.

Timo Autiokari
Heh, heh... Itse teen graafistasuunnittelua/kuvitusta leipätyökseni havaintoni nyt pohjautuvat siihen. Mielestäni osoittaa aika huonoa makua vetää joitain mun viestiketjujen otsikkoja peliin. Mitenköhän minun siviilielämä ja harrastukset liittyy TFTnäyttöjen yleisyyteen?!?
oneironaut

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

kerpo kirjoitti: Heh, heh... Itse teen graafistasuunnittelua/kuvitusta leipätyökseni havaintoni nyt pohjautuvat siihen. Mielestäni osoittaa aika huonoa makua vetää joitain mun viestiketjujen otsikkoja peliin. Mitenköhän minun siviilielämä ja harrastukset liittyy TFTnäyttöjen yleisyyteen?!?
Ilmeisesti ne harrastukset yms. oli pakko ottaa siihen mukaan, kun ei löytynyt mitään faktaa tai oikeesti järkevää sanottavaa =)
Ouvinen

Viesti Kirjoittaja Ouvinen »

oneironaut kirjoitti:
kerpo kirjoitti: Heh, heh... Itse teen graafistasuunnittelua/kuvitusta leipätyökseni havaintoni nyt pohjautuvat siihen. Mielestäni osoittaa aika huonoa makua vetää joitain mun viestiketjujen otsikkoja peliin. Mitenköhän minun siviilielämä ja harrastukset liittyy TFTnäyttöjen yleisyyteen?!?
Ilmeisesti ne harrastukset yms. oli pakko ottaa siihen mukaan, kun ei löytynyt mitään faktaa tai oikeesti järkevää sanottavaa =)
Itse odotin piiitkää luentoa väriprofiileista ja fotonikohinan määrästä eri näyttövaihtoehdoilla... :D
Matti Ouvinen - Vastaan sinulle, vaikka kirjoittaisit jonkun muun nimellä...
nikohak

Viesti Kirjoittaja nikohak »

Kyllä niitä littunäyttöjä on kirjapainot ja mainostoimistot pullollaan.
Varmaan sellainen HiFistely kuvankäsittely tehdään kuvaputkilla, mutta kyllä suurin osa painetusta kuvamateriaalista alkaa pikkuhiljaa olemaan littunäytöillä tehtyä.
Itselläni on reilun vuoden ikäinen LaCie Photon20Vision ja tyytyväinen olen ollut. Koulussa olen käyttänyt Applen Cinema-malleja ja mielestäni tuo Lacie on kuvanlaadultaan jä väreiltään jopa aavistuksen parempi sisältäen vielä pivot toiminnon, joka on erityisesti pystykuvien käsittelyssä aika käyttökelpoinen. Tuota samaa monitoria saa nykyään jopa LG:n leimoilla käypään hintaan.

Ja mielestäni tärkein tft-näytön hyöty on siinä, että se säästää silmiä jotta voi vielä viisikymppisenäkin väitellä väritasapainosta yms. elämää suuremmasta.

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

Keskihintasellakin littunäytöllä pärjää oikein hyvin. Kuva ei näytä tietenkään samalta kuvaputkinäytöltä katsottuna, mutta toisaalta missään ei lue, että se näyttäs huonolta. Jos pieniä eroja on värisävyissä, niin se ei kyllä haittaa - paitsi joitakin ns. kalibraattoriguruja. Miks kuvan tarttis näkyä näytöllä samanlaisena kuin paperilla? Mielestäni missään ei edes sanota, että paperilla näkyvä kuva on absoluuttinen totuus asioista(?)

Pienellä Googletuksellakin selviää ettei edes ammattilaiset ole kovin tarkkoja noiden asioiden kanssa.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

oneironaut kirjoitti:Miks kuvan tarttis näkyä näytöllä samanlaisena kuin paperilla?
Silloin kun halutaan nähdä miltä se kuva näyttää paperilla. Ei siinä ole kysymys mistään guruilusta, vaan ihan normaalista painotyöstä. Ihan samasta on kyse, jos haluat saada kuvastasi paperivedoksen haluamasi näköisenä.

Jos mainos ei näytäkään siltä, miltä mainostaja sen haluaa näyttävän, niin uutta mainosta ei tule. Ja jos taas muut kuvat näyttävät miltä sattuu, niin lukijat purnaavat.

Pelkästään näytön laatu ei tietysti ratkaise - muukin värinhallinta on oleellista.

Mitä nyt olen kuunnellut erilaisia kuvaajia, kuvankäsittelijöitä ja painotyöntekijöitä, niin hyvälaatuisella littunäytöllä tulee toimeen. Dynamikkaa (kirkkauseroa mustan ja valkoisen välillä) on enemmän kuin putkella.
Ongelmat yleensä liittyvät siihen, että littua ei saa omilla kontrolleillaan käsin säädettyä sopivaksi kontrastiltaan tai väreiltään. Sen sijaan näyttö voidaan kyllä profiloida ja näytönohjain sitten hoitaa värien esittämisen sopivana. Tämä vaan pitää useimmiten tehdä erillisellä laitteella kalibroiden.
Vastaa Viestiin