Neat image & RAW - kuvat

Kuvankäsittelyä, mitä vain
HQ

Neat image & RAW - kuvat

Viesti Kirjoittaja HQ »

Itselläni ei ainakaan neatin pro versio avaa kameran raw - tiedostoja, joten joudun kierrättämään ne photosopin kautta tallentamalla tiff muotoon.

Tässä tarjoutuu mahdollisuus tietysti säätää kuvaa ps:n camera-raw ikkunassa ennen kun avaa kuvan varsinaisesti photariin.

Kiinnostaisikin tietää että jos säädän esim. valotusta ja värilämpötilaa ja vaikkapa tinttiä tässä tai jopa color noise reductionia tässä vaiheessa, niin vaikuttaako se neatimagen kykyyn käsitellä kohinaa (negatiivisesti) ??
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Re: Neat image & RAW - kuvat

Viesti Kirjoittaja kohan »

HQ kirjoitti:Itselläni ei ainakaan neatin pro versio avaa kameran raw - tiedostoja, joten joudun kierrättämään ne photosopin kautta tallentamalla tiff muotoon.

Tässä tarjoutuu mahdollisuus tietysti säätää kuvaa ps:n camera-raw ikkunassa ennen kun avaa kuvan varsinaisesti photariin.

Kiinnostaisikin tietää että jos säädän esim. valotusta ja värilämpötilaa ja vaikkapa tinttiä tässä tai jopa color noise reductionia tässä vaiheessa, niin vaikuttaako se neatimagen kykyyn käsitellä kohinaa (negatiivisesti) ??
Olen tehnyt samalla tavalla kohinaan poistoa raw konvertterissa ja loput sitten photarin puolella Neat Imagella. Kohinan poiston teen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ennen kuin alan venyttelemään levelssejä ja säätämään värejä. Mahdollisesti joskus jopa useammassa vaiheessa. Jos kuvassa on oltava tasainen tausta tai tasaisia väripintoja olen niitä valintatyökalun ja Neat Imagella avulla poistanut kaiken kohinan. Yksityiskohtia sisältävältä osalta on tehtävä kompromissi pienten yksityiskohtien ja jäljelle jäävän kohinan suhteen.
HQ

Viesti Kirjoittaja HQ »

Niin, Itse tykkään säätää kuvan mahdollisimman valmiiksi jo raw-konvertterissa, varsinaisen photoshopin puolelle jää lähinnä vain terävöitys ja rajaus.

Ilmeisesti kohinanpoiston lopputulos on siis kutakuinkin samanlainen teki sitä ennen sitten valo / väri säätöjä raw-konvertterissa tai ei ??
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

HQ kirjoitti:Niin, Itse tykkään säätää kuvan mahdollisimman valmiiksi jo raw-konvertterissa, varsinaisen photoshopin puolelle jää lähinnä vain terävöitys ja rajaus.
Tuossa mitä edellä kerroin tarkoitin juuri niin että käytetään kaikki raw konvertterin avut kuvan värien ja linssivirheiden että kohinan poiston mahdollisuudet hyväksi. Kun siirryn photoshopin työtilaan joudun kuitenkin vielä säätämään levelssit ja käymään eri värien keskinäisen säädön Hue/Saturation tai Selective color säädöllä läpi. Eli jos nyt haluaa kuvaa hieroa mahdollisimman hyväksi. Mitäpä harrastaja iltaisin muutakaan tekisi.
Mutta ennen näitä säätöjä yritän saada kuvasta kohinan pois.
Vastaa Viestiin