Digicamera.netin Apple-uutisointi
-
Yksi juttu, joka PC-käyttäjiltä jää täysin huomaamatta ja kokematta on mac-käyttäjäkerhot. Niistä löytyy kaiken maan ja taivaan välillä osaavia tyyppejä, jotka auttavat aina kun vain voivat. Pieni yhteisö pitää sisällään aivan uskomattoman määrän tietoa, jota myös jaetaan muille. Siksi jokaisen pienyrittäjänkin on helppo käyttää Maccia - ei tarvitse joka takun takia tilata paikalle kallispalkkaista atk-ääliötä, joka mumisee itsekseen "mä en kyl tajuu mitään maceista", vaan simppelisti kysymys netiin ja sillä selvä, joku vastaa niin pian kuin ehtii. Ja asiat myös ratkeavat.
Mikko kirjoitti, että "Mac konetta en koneiden vähyyden ja muiden osaamattomuuden vuoksi kenellekään ensimmäistä konetta hankkivalle suosittelisi".
Minä kyllä suosittelen. Jos ei tiedä mitään tietokonemaailmasta, niin macin opettelu on sata kertaa helpompaa kuin pc:n opettelu. Se, ettet sinä Mikko jaksa/kykene opetella uusia ohjelmia, jämäyttää sinut nykyiseen käyttikseesi ja nykyisiin ohjelmaversioihisi lopuksi ikääsi. Kehitys kehittyy, karavaani kulkee, maailma muuttuu.
Mikko kirjoitti, että "Mac konetta en koneiden vähyyden ja muiden osaamattomuuden vuoksi kenellekään ensimmäistä konetta hankkivalle suosittelisi".
Minä kyllä suosittelen. Jos ei tiedä mitään tietokonemaailmasta, niin macin opettelu on sata kertaa helpompaa kuin pc:n opettelu. Se, ettet sinä Mikko jaksa/kykene opetella uusia ohjelmia, jämäyttää sinut nykyiseen käyttikseesi ja nykyisiin ohjelmaversioihisi lopuksi ikääsi. Kehitys kehittyy, karavaani kulkee, maailma muuttuu.
-
Olin myös joskus sitä mieltä, että Macit on aivan pe***estä..pc:hen tottuneena, ei ehkä kuitenkaan siinäkään niin pro-käyttäjänä kun ensimmäisiä kertoja käytin mäkkiä, niin oli sellanen fiilis että voi H mikä P tää kone ja järjestelmä on..mikään ei toiminu niinku pc:ssä..saamarin hiiressäkin oli vaan yks nappi!? Nyt..pari vuotta myöhemmin olen käyttänyt mäkkiä satunnaisen säännöllisesti koulussa ja viimeiset kuukaudet työharjottelussa ja olen ehdottomasti puoltumassa sen kannalle, että seuraava kotikoneeni tulee olemaan mäkki..se on kaikinpuolin niin älyttömän paljon yksinkertaisempi ja viisaammin rakennettu kuin pc..Mäkin OS on myös windowssia hemmetisti parempi käyttis, kun sitä viitsii opetella. Suurin osa kylläkin mun luokkakavereista on edelleen pc-maanikkoja ja varmasti saa väittelyn aikaan jos sanoo hommaavansa mäkin..ehkä ens vuoden puolella kun harjottelut on loppunu, ni asia voi olla kääntynyt. Noh..vielä saan odotella mäkin ostoa parisen vuotta, kunnes koulut loppuu..fakta on tällä hetkellä se, mistä jo "Santtu":n kanssa eräässä toisessa keskustelussa väittelin =) , että en voi oikein vielä ostaa mäkkiä kun siihen on sen verran vaikee warettaa ohjelmia..kun ei ole opiskelijalla varaa ohjelmiin, joita haluaa käyttää. Mutta..sitten kun pääsen [toivottavasti! =) ] työelämään niin konevalinta on selvä..jos en saa firman puolesta ohjelmia ja lisenssejä kotikoneelle, ni on mulla sitte ainakin varaa ostaa ohjelmat MÄKKIINI!!! =) PC-maanikot älkööt pahastuko..
Canon Powershot S50
-
Voihan se niinkin olla..varsinkin kun ymppää kuluihin kaikki asuntolainat, autolainat ym. Mutta veikkaan silti, ettei tarvitse elää 200 eurolla kuukautta!!! =)skv kirjoitti:miitre:En halua masentaa, mutta ei täällä työelämässäkään koskaan ole rahaa. On vain opiskelijan kuvitelmia. Itsekkin siihen sorruin. ;))
Canon Powershot S50
-
- Viesti:
Joo, ainahan uusia versioita joutuu kokeilemaan, mitä nyt asentelemaan ehtii :-)trombi kirjoitti: Se, ettet sinä Mikko jaksa/kykene opetella uusia ohjelmia, jämäyttää sinut nykyiseen käyttikseesi ja nykyisiin ohjelmaversioihisi lopuksi ikääsi. Kehitys kehittyy, karavaani kulkee, maailma muuttuu.
Mutta on tavaton työ etsiä vastaavat ohjelmat mitä itselläni on käytössä ja jos ne pitää ostaa uuteen koneeseen niin huh huh.
Uskon että tämä karsii monia ostajia, ohjelmat ovat jo yhtä konetta varten miksi pitäisi uusia ostaa.
Tuo uuden koneen käyttäjä juttu on totta oletko huomannut että pc:llekin löytyy jos jonkinlaista käyttäjäkerhoa ja foorumia. Mutta jos (kuten ekakertalaiset yleensä) tarvitset henkilökohtaista apua kyllä macilla pissassa olet. taas pc puolen apua löytyy lähes joka naapurista.
-
Monihan on sitä yrittänyt, mutta en ole sen vielä nähnyt missään toimivan tai olevan halvempi vaihtoehto. Toivottavasti onnistuu.Santtu kirjoitti:Mutta mitä tulee aiempaa väitteeseen, että lehtien taitossa ei PC olisi esdes vaihtoehto, en ole samaa mieltä. Eräskin valtakunnallinen, tosin Keski-Suomeen painottuva sanomalehti on siirtymässä Macceistä PC-aikaan...
-
Tässä vielä linkki niille, jotka väittävät windowssin olevan niin saakelin helppo käyttöinen, nopea ja hyvä ;)
http://jaba.mbnet.fi/kayttikset/windows/
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Noita listoja voi nyt kirjoittaa ihan mistä tahansa käyttiksestä...jonesb kirjoitti:Tässä vielä linkki niille, jotka väittävät windowssin olevan niin saakelin helppo käyttöinen, nopea ja hyvä ;)
Itselläni ei PuuCeen ja Wintoosan kanssa ole ollut mitään ongelmia. Yksi syy voi olla, että satun hallitsemaan ko. yhdistelmän koulutuksen ja työkokemuksen kautta. En myöskään "virittele" konetta kokoajan, päivitystahti kotikoneellakin on hyvin hidas.
Edellinen päivitys oli sitten raju, rakensin koneen käytännössä kokonaan uudestaa. Aikaa kului koneen purkuun ja uudelleen kasaamiseen n.2 tuntia. Softien asennukseen meni sitten jo n. 4 tuntia, ja siinä oli työssä käytettävät softat myös (mm. Notes Client, Notes Designer, Visual Basic, PSP jne...), sekä digikameran softat.
Ainoa mitä tuon jälkeen olen tehnyt oli rikkoutuneen kovalevyn vaihto.
OK, nyt sitten valitetaan, että miten Tauno Tavallinen osaa käyttää. Äitini, joka ei missään nimessä ole mitenkään tietokone orientoitunut, käyttää päivittäin tietonetta kirjoittamiseen, sähköpostiin ja wepin selailuun. Ainoat ongelt ovat olleet käyttäjästä johtuvia. Kone on pysynyt kunnossa, ei ongelmia.
Kaveri ja tuttavapiirissä ongelmia on lähinnä tullut kun on lisäilty laitteita, ja ei olla asennettu ajureita tms. Kun asennukset on tehty huolella on "maallikotkin" saaneet lisälaitteet (polttavat CD:t, uudet kovalevyt yms) asennettua ongelmitta.
Tietysti homma on niin, että ennen lapset uhosivat että "mun isi on vahvempi kuin sun isi!". Nyt hoetaan "Mun käyttis/kamera/kuvankäsittelysofta on parempi kuin sun käyttis/kamera/kuvankäsittelysofta"
Inhimilistä, mutta välillä rasittavaa....
[quote"muumio"]Santtu kirjoitti:
Mutta mitä tulee aiempaa väitteeseen, että lehtien taitossa ei PC olisi esdes vaihtoehto, en ole samaa mieltä. Eräskin valtakunnallinen, tosin Keski-Suomeen painottuva sanomalehti on siirtymässä Macceistä PC-aikaan...
Monihan on sitä yrittänyt, mutta en ole sen vielä nähnyt missään toimivan tai olevan halvempi vaihtoehto. Toivottavasti onnistuu.[/quote]
Tuota onnistumista toivon itsekin, koska olen samassa konsernissa työssä ;-)
Kyseessähän on pitkä prosessi, eli uusia Maccejä ei ostata vaan PC-myllyjä.
Kustannuksissahan koneet ja softat ovat loppujen lopuksi aika pieni osa. Ja ennen kaikkea se mikä ratkaisee, on koko tuotantoketjun toimivuus.
Varmasti Maccejä jää grafiikka-työasemiksi, koska PC:tä käyttäviä graafikoita on sen verran vähän. Taittoon taas nykyään löytyy osaajia myös PC puolelle.
Maccejä on turha viedä taloon, jossa kaikki ovat tottuneita Wintoosa koneisiin, varsinkin jos atk-tuki ei Maccejä tunne. Eikä myöskään päinvastoin, Macci taloon ei kannata alkaa kantaa puuceita. Muutokset käyttiksestä toiseen ovat pitkiä projekteja, ja vaativat kunnollisen suunnittelun ja toteutuksen!
Tuli taas paasattua kunnolla, mutta loppukaneettina toteaisin, että vaikka se oma käyttis on itselle se paras, ei se varmaan ole paras kaikkeen käyttöön tahi kaikille. Ei ole itseltä millään tavalla pois jos joku toinen tykkää toisesta käyttiksestä.
Caveat lector!
Kaikille avointa keskustelua Stadista
Kaikille avointa keskustelua Stadista
-
Minä olen kuvankäsittelijätaittajamuusikkoäänittäjä. Varmaan alle 0,1% ihmisistä on. Minä tiedän mikä kone töissäni toimii parhaiten/ollenkaan, olenhan kokeillut monet kerrat eri vaihtoehtoja. Monet kuitenkin väittävät tietävänsä minua paremmin mikä minulle sopii, mikä minua kieltämättä ärsyttää.mikko kirjoitti:Mutta onneksi meillä on marginaalisen ryhmän käyttämä ylivertainen mac.
Jos tilanne olisi tämä miksi 95% käyttää pc koneita???? ja vielä ???
On tultu siihen pisteeseen, missä potentiaalisia tietokonevaihtoehtoja on monia. Luovalle ihmiselle tuntuu Mac sopivan PC:tä paremmin. Jos pelkästä suosituimmuudesta kuitenkin jotain pitäisi voida päätellä, niin itse päättelisin että ammattimaista kuvankäsittelyä/grafiikkaa/musiikkia/videota ei voi tehdä PC:llä, ja että Britney Spearsin levyt ovat hyviä. En nyt kuitenkaan lähtisi tämmöisiä päätelmiä suoralta kädeltä tekemään.
Sen kuitenkin tiedän jo uutisia katsomalla, että maailma ei ole täydellinen paikka ;)
-
- Viesti: