Capture One ja Lightroom kokemukset.

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

mremonen kirjoitti:Aika lailla mun mielestä on kyse omasta työnkulusta ja mikä työväline sopii siihen parhaiten. Ammattilainen tekee sen jäljen sitten vaikka MS Paintilla, jos on vain ensin se näkemys. Näissä helposti näkemys katoaa kun juostaan jonkun työkalun perässä. Sama koskee niitä presettejä.

Harrastajalla on keittiössään kaikki erikoistyövälineet ja blenderit. Ammattikokki kaivaa sen luottoveitsen esiin ja tekee sillä kaiken.
No tottahan se tämäkin.

Itseäni vaan tosiaan risoo toi Adoben *aska tekniikka. Kaikki softa nykii ja repeilee liitoksistaan kun aina on vaan ympätty uutta vanhan päälle ja Adoben ei tarvi korjata mitään koska ei ole kunnon kilpailua.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Nii-no, en tiijä. Ei mulla ole noiden toiminnasta kauheasti valittamista, mutta en kyllä puskekaan niitä äärirajoille. Photarin osalta auttaa se, että koneessa on riittävästi muistia. Omassa käytössä 32GB on riittänyt, mutta voisihan tuohon ostaa toisen mokoman vielä lisää.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Minä pyöritän CC Lightroomia ja Photoshoppia Mid 2013 13" MacBook Airilla, 8GB RAM, 256GB SSD, 1,3GHz Intel Core i5:lla ja ulkoisella Dell U3014 näytöllä, ja pääasiassa molemmat pyörivät oikein hyvin. Joissakin toiminnoissa on pientä odottamista, mutta pääosin työnkulku on yllättävän joustavaa. Teen aika suurikokoisiakin Photoshop-projekteja, eikä hermot ole vielä menneet. Photoshoppi ei ole tainnut edes kaatua kuin kerran tai pari, ja silloinkin kun käytin Nikin plugaria.

Grafiikkaviihdytys on Lightroomissa poissa päältä, jossa se ainoastaan tahmaa ja aiheuttaa outouksia, mutta Photoshopissa se on päällä enkä ole huomannut sen aiheuttavan siellä mitään ongelmia.
Sapere aude.
---
flickr
Ville^K
Viesti:

Mulla on alla 2.2GHz i7 MacBook Pro 15" Retina. Muistia löytyy 16 GB, SSD-levy sisässä ja kuvat ulkoisella USB3-levyllä. Editointi hoituu 2560x1440 ruudulla.

Laitoin tänään uuden version 9.1 ja tiffien pyöritys katalogin sisällä nopeutui hieman. Huomasin kuitenkin että prosessireseptit (eli export-asetus templatet) ei pelitä tiffien kanssa vaan toi syöttää virhekoodia 19. Exportti pitää tehdä oikean hiirenkorvan kautta ja sillon toimii ihan kivasti.

Eipä se ruoho ole lopulta kovin vihreää myöskää aidan toisella puoella :)
Ville^K
Viesti:

Mjoo. Luulenpa että mun kuherruskuukausi C1:n kanssa alkaa olla finaalissa. Tänään ei meinannut onnistua 300 raw-kuvan importtaus vaan softa meni aina nurin jonkun 20 kuvan kohdalla.

Eli Lightroom tulille taas.
kohan

Re: Capture One ja Lightroom kokemukset.

Viesti Kirjoittaja kohan »

Nyt kun on hiukan paneutunut C1:n toimintaan niin siitä löytyi tarpeellinen ominaisuus "Focus mask" jolla saa nopeasti selville missä kuvan terävyysalue sijaitsee ilman zoomailua edestakaisin. "Focus mask" päällä kuvassa oleva tarkka alue näkyy vihreällä maskilla. Tämä tulee hyvin tarpeeseen A9 sarjakuvauksen myötä.
Niin ja kohinanpoisto vain jaksaa yllättää LR:än verrattuna.
rnyholm

Re:

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Ville^K kirjoitti: Tänään ei meinannut onnistua 300 raw-kuvan importtaus vaan softa meni aina nurin jonkun 20 kuvan kohdalla.
Ilmeisesti tuot kuvat C1 kataloogiin. Tällöin hidastuu työskentely aika lailla. Minä tuon valokuvat ulkoiselle kovalevylle.
X-caliber

Re:

Viesti Kirjoittaja X-caliber »

Muoks. Ainiin sellanen ärsyttävyys unohtu mainita, että jos importtaa kamaa C1:llä niin se ei automaattisesti aina tarkista tuleeko kaksoiskappaleita tai ainakaan en vielä keksiny miten se sen tekisi. Lightroom toimii tässä suhteessa mukavammin ja kirjastoon ei tuu tuplia.[/quote]

Olen käyttänyt 10 vuotta Capturea enkä ole koskaan importannut kuvia. Ohjelma toimii mainiosti vanhalla kunnon kansiorakenteellakin. Vasemmassa ylänurkassa on folder ikoni josta haetaan tarvittava kansio ja saman tien kaikki kansiossa olevat kuvat tulevat näkyviin. Kuvia voi poistaa kansioista ilman että se vaikuttaa mitenkään Captureen. LRssä importoidut kuvat pitää käsittääkseni poistaa ohjelman kautta??
Lukuisissa netin artikkeleissa Capturen on todettu tekevän terävämpää ja rauhallisempaa jälkeä kuin LR ilman näkyvää röpötystä.
zone6

Re: Capture One ja Lightroom kokemukset.

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Te C1:stä käyttävät, käytättekö jotain toista ohjelmaa kuvien managerointiin, hakusanoitukseen, hakuun, selailuun yms?

LR:ssä minua pitää kiinni juuri kataloogi ja kohtuullisen toimiva kirjasto-osio selailuineen.
Zone VI
Vastaa Viestiin