Oliko tämä kohdistettu minulle? Nimenomaanhan mä olen tässä satsaamassa siihen kuvankäsittelyyn. Ja, jos kuka on viitsinyt nuo aikaisemmat juttuni lukea, niin tietää että olen kirjastosta lainannut kirjoja, ladannut kokeiluversion ja lukenut lukuisia nettikeskusteluja. Aikaa siis kulunut useita tunteja ja silti olen ulapalla. Tällä keskustelun avauksella yritin hakea uutta suuntaa, jotta löytäisin jonkun oivalluksen tai käsityksen siitä mikä vastaa tarpeitani. Etten turhaan maksa niitä "tonneja parhaista välineistä", mutta saisin tasoani vastaavaa laatua. Sellaista laatua, että pystyn kehittymään ja oppimaan ilman että joku ominaisuus loppuu heti. Toisaaltaan myös niin, ettei systeemi ole liian pro. Lightroom on toistaiseksi tuntunut mulle vaikealta, mutta jos useampi ihminen osaa mulle perustellusti kertoa että se olisi mun käytössä parempi kuin Elements, niin sitten mä opettelen sen käytön - kuten olin ajatellut.nomad kirjoitti: Parempaan kuvankäsittelyyn satsaaminen (ja perehtyminen) on halvin tapa parantaa kuvien teknistä laatua. Esim nyt kun talvi ja paras tähtikuvausaika, niin usein ihan itkettää mitä tähti-kohina-mössöä ihmiset tarjoilee katsottavaksi. Ja tämä jollain "suoraan kamerasta" dokrtriinilla höystettynä... Ummistetaan siis silmät siltä tosiseikalta, että 5 min kuvankäsittelyssä saattaisi muuttaa kuralta näyttävän kuvan aivan toiseksi.
Ja kuten kirjoitin, niin mulla on muutakin elämää ja olen näissä asioissa ilmeisen idiootti, niin siksi en pysty/jaksa/halua panostaa tähän asiaan koko elämääni. Panostaa haluan kuitenkin ja siksi yritän (kysymällä neuvoja) löytää sopivaa kuvankäsittelyohjelmaa. Yritän siis päästä itse helpommalla, ettei tarvitse hakata päätä seinään ja opetella montaa uutta asiaa ja ohjelmaa.
En nyt oikein ymmärtänyt nomadin kommenttia. Kysyin alunperin Lightroomin ja Elementsin eroja ja niiden soveltumista kaltaiselleni käyttäjälle. Mikä tuossa kommentissasi vastasi siiihen? Kertoisitko mikä on se "parempi kuvankäsittely" johon kannattaa satsata?
Itse ajattelin hankkia jonkun uudemman ohjelman vanhan tilalle (kunhan saan varmuuden minkä hankin) ja opetella sitä sitten paremmin ja paremmin käyttämään. Maasta se pienikin ponnistaa jne.