Kuvan kirkkaus näytöllä ja tulosteessa

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

OlyT 75 kirjoitti:Nyt tietysti kannnattaa miettiä, että haluatko säätää näytöllä kuvaa vai tulostetta. Näyttö-RGB:ssä ollaan aina suuremmassa avaruudessa kuin tulostemaailmassa.

Yksi vaihtoehto on pitää tuo näyttö näyttönä ja käyttää profiilisimulointia lopputuloksen tarkasteluun tulostemaailmassa, jolloin tulostettavaksi menevän kuvan kääntymistä voi kontrolloida simuloinnin avulla. Tuloste kun ei voi toistaa läheskään sitä sävymaailmaa mitä kuvadatasta löytyy.

Mutta alkuperäistä kuvatiedostoa on ehkä turha lähteä kuristamaan pelkän tulosteen ehdoilla.
Senverta mitä mulla oli ongelmia profiilien kanssa, niin kirkkaat värit sammahtivat ja tumma pää oli paremmin kohdillaan.
Aikoinaan Color-Kolmion ammattilinjalla muotokuvia tehdessä tahtoi kirkkaan punaisista sävyistä tulla marjapuuron väristä mössöä. Niiden valokuvatulostimen toistovara oli niin suppea että ongelmia tuli. Vielä kun en itse osannut eikä kamerassa ollut RGB-histogrammia ja punainen kanava paloi helposti puhki kun pelkän histogrammin mukaan valotteli. Salamavalotusmittarin käyttö olis auttanut asiaa...mutta kun silloin elettiin digihuuman alkuaikaa ja kamerana oli N D100.
Tumman pään tukkoisuus tulosteissa on varmaan tullut vaivaksi littunäyttöjen myötä. CRT:llä ongelmat oli kait moninaisempia.

Jos ei muutakonstia keksi, itse kokeilisin tehdä photoshoppiin makron joka tekee Gamma-säätötason kun kuva lähtee tulostukseen tai digimuodossa vaikkapa asiakkaalle. Omassa systeemeissä gammasäätötasolla sai lopputuloksen helpommin paremmaksi kuin jollain curverstasolla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin