Hei!
Olen aika ulkona näistä väriavaruusasioista (kai niitä sellaisiksi kutsutaan?). Kuvaan Nikon D70:llä AdobeRGB-asetuksella ja printtaan Canon PIXMA 3000:lla. Canoniin saa asetuksina syötettyä ison läjän sen omia väriasetuksia ja ladattua vielä ison tukun RGB-asetuksia. Mitä siinä kannattaa käyttää? Samaa kuin kamerassakin eli AdobeRGB:tä? Canonin omaa? niitä on tukku, enkä löydä mistään selitystä miten ne eroavat toisistaan? Kyllähän nämä kokeilemallakin varmaan selvinnevät (nyt jälki on liian keltaista), mutta jos joku tietäisi miten se ihan OIKEASTI pitää laittaa, niin olisin kiitollinen.
"Nikon D70-Photoshop 5.0 LE-Elements-Irfanview-Pixma 3000"
terveisin
Teemu
JK En tässä vaiheessa edes yritä kysyä, miten painoon lähtevät kuvat tulee säätää...
Printterin väriavaruus
-
- Viesti:
Re: Printterin väriavaruus
Mulla on sama tulostin ja siinä saa jonkinlaisen värienhallinnan päälle asetuksista eli tulostin olettaa kuvan olevan sRGB muodossa. Sitten vain muunnat tulostettavan kuvan sRGB muotoon ja tulostat. Aika hyvän vastaavuuden olen saanut näytön ja tulostimen välille. Näyttö pitää tietysti olla kalibroitu. Olen myös tulostimen asetuksista vähentänyt hiukan kuvan tummuutta.Teukka kirjoitti:Hei!
Olen aika ulkona näistä väriavaruusasioista (kai niitä sellaisiksi kutsutaan?). Kuvaan Nikon D70:llä AdobeRGB-asetuksella ja printtaan Canon PIXMA 3000:lla. Canoniin saa asetuksina syötettyä ison läjän sen omia väriasetuksia ja ladattua vielä ison tukun RGB-asetuksia. Mitä siinä kannattaa käyttää? Samaa kuin kamerassakin eli AdobeRGB:tä? Canonin omaa? niitä on tukku, enkä löydä mistään selitystä miten ne eroavat toisistaan? Kyllähän nämä kokeilemallakin varmaan selvinnevät (nyt jälki on liian keltaista), mutta jos joku tietäisi miten se ihan OIKEASTI pitää laittaa, niin olisin kiitollinen.
"Nikon D70-Photoshop 5.0 LE-Elements-Irfanview-Pixma 3000"
terveisin
Teemu
JK En tässä vaiheessa edes yritä kysyä, miten painoon lähtevät kuvat tulee säätää...
Eli:
Canon PIXMA iP3000 Printing Preferences ---> Värinsäätö ---> Valitse "Manuaalinen" ---> Klikkaa "Aseta" ---> Valitse "Ota käyttöön ICM" ---> Säädä kuvan tummuutta tulosteiden perusteella, jos tarvis ---> Klikkaa "Ok" ---> Klikkaa "Apply".
Siinä se.
Itse yleensä käytän online-tulostus firmoja (esim. Ifi), jolloin kalibroit näyttösi (Adobe Gamma), lataat koneellesi Ifin profiilin, muokkaat kuvaa, muunnat Ifin profiiliin, tallennat ja lähetät Ifin PRO-linjaan. Sama toimii Fotonetissäkin.
-
- Viesti: