Millä kohina pois?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
IlkkaS.

Millä kohina pois?

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

Huh-huh... Kylläpä petti paikallinen kuvavalmistamo pahemman kerran!

Tuttavani vei hänelle varsin tärkeät 50-vuotispäiväfilmit (Konican ISO800-filmiä) paikalliseen kuvapajaan, joka on 'tunnettu' nopeudestaan ja laadustaan (tekee käsityönä paperivedokset). Kuvaamo on Fujin affiliaatti.

Paperivedokset eli kymppikopiot olivat niin priimaa tavaraa kuin voi olla, mutta kuvien mukana tilattu CD oli suoraan sanoen kar-me-aa jälkeä! Aivan älyttömästi kohinaa ja rakeisuutta kuvien tummissa pinnoissa: ei mitään jakoa tulostaa suurempia kuin kymppikoon kuvia. Yhtä pahaa jälkeä en ole nähnyt edes Eirin rompuilla.

En ole joutunut juurikaan koskaan poistamaan omista kuvistani kohinaa, joten se osa-alue on minulle vielä varsin tuntematon. Mikä olisi helppokäyttöisin kikka kohinan poistamiseen?

Freeware-softiin (netistä imutettaviin) suhtaudun suurella varauksella.

Kuvat oli otettu sisätiloissa eli melko pimeässä Käytössä oli ollut laadukas ja valovoimainen pikkuzoom sekä tehokas, monipuolisesti säätyvä salama.

Tuttavani pyysi minua auttamaan, koska hän ei ymmärrä digikuvien käsittelyn päälle yhtään mitään: katselee niitä kyllä sujuvasti tietokoneen ruudulla.

Neuvoista kiittäen:

-ile-
Myyntiin lähdössä helmikuussa:
SMC-Pentax 35/2.8 M
Sigma 24/2.8 Filttermatik (M42)
SMC-Pentax 100/2.8 M (tai)
SMC-Takumar 105/2.8 (M42)
Rikenon 2x conv. PK, 7-elementtinen!

Tiedustele yv:nä tai spostina.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Neat Image
Noise ninja.

Noilla kannattaa testailla. Skannatuissa kuvissa on kyllä se ikävä puoli, että rae tulee näkyviin nätisti, varsinkin tuon nopeuksisella filmillä. Kannattaa testata noita softia, neat image toimii ainakin ihan nätisti kohinanpoistoon, raetta en ole edes viitsinyt yrittää poistella, sehän on yleensä kauniin näköistä ;)
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Todennäköisesti se kuvien mukana toimitettu cd on ihan sekundatavaraa. Valokuvavalmistamot tarjoavat hyvin erilaista palvelua, jossa kuvat siirretään cd:lle. Minä olen saanut esim Eiriltä sellaisia cd:eitä, joissa jokaisessa kuvassa oli pölyä. Luulisi, että iso kuvanvalmistamo pitää filmin kohtuullisen pölyttömänä asiakkaalle asti. Joku valokuvausliike tekee cd:t paikallisesti. Silloin kuvatiedosto voi olla mitä sattuu. Katsopa sitä cd:tä tarkemmin. Siellä tietysti voi olla toinen hakemisto, jossa on parempilaatuiset kuvat. Jos kuvatiedoston koko on alle megan luokkaa, kuvat on skannattu liian pienellä resoluutiolla ja silloin niiden muukin laatu on mitä sattuu. Liian huonosti skannattuun kuvaan ei paljon nuo kohinanpoistotkaan auta.

Minä käytän joskus kohinanpoistoon Helicon NoiseFilterFreetä. Sillä tulee ihan hyvä jälki.
Joug

Viesti Kirjoittaja Joug »

Neatimage on hyvä, mutta pakaa aika lailla tallentaessa
Joug
Geppetto

Viesti Kirjoittaja Geppetto »

Minulla on myös ollut noita kuvapajojen scannauksia ajalta ennen omaa filmiscanneria. Samat ongelmat kuin tuttavallasi näkyvät niistä liki kaikissa. Eikä noiden scannausten kohinaan enää mikään auttanut.

Yllätykseni oli melkoinen, kun scannasin samat kuvat omalla Canon FS 4000:lla. Ihan mukiin menevää jälkeä ja loppuihin kohinoihin auttoi Neat Image. Ero alkuperäiseen liikkeen suttukuvaan oli todella suuri. Niistä sai ihan käyttökelpoisia melkein mihin vain. CD:llä olevilla kuvilla ei tehnyt mitään edes nettikuvina, vaikka kymppikuvat olivatkin ihan ok.
PekkaM

Viesti Kirjoittaja PekkaM »

Joug kirjoitti:Neatimage on hyvä, mutta pakaa aika lailla tallentaessa
Demo pakkaa, mutta täysversio ei. Täysversioista osassa on myös PS-plugini, joka helpottaa kummasti.
JupJup

Viesti Kirjoittaja JupJup »

Parasta tosiaan vaan scannatauudestaan. Itse tulen vaan vihaiseksi kun katselen noita joskus kokeeksi pyytämiäni valmisscannauksia.... niistä ei todellakaan ole yhtään mihinkään!

Oma filmiscanneri scanneri pelastaa... tai sitten tarpeeksi laaduksas scanauspalvelu. Ikävä kyllä nuo palvelut joissa filmiä scannataan kehityksen jälkeen ovat aika kalliita, eikä minulla ole niistä kokemusta. Muistaakseni kuvapussin photocd-kuvat ovat ne jotka minulla ovat päässeet lähemmäksi kynnystä kokeilla: vaoivat olla hyviäkin, jos jollain on kokemusta, niin olen kiinnostunut!

Itse olen erityisesti fujin, mutta myös conican 800iso filmeistä saanut mielestänierittäin käyttökelpoista jälkeä, jopa A4 kokoon asti olen joitakin kuvia suurentanut. (Eikä mitään häiritsevää kohinaa/raetta sittenkään). Ei se huono scannaus niitten filmien vika ole.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Itse olen käyttänyt kohinan poistoon Imagenomicin Noisewarea, jota nyt saa myös Photariin Pluginina. Selkeä ja helppo käyttää.
800 ISOn filmissä on aina raetta ja sen pitääkin osittain näkyä.
Avaa kuva Photarissa, tee uusi taso (Ctrl-J) ja poista kohina uudelta tasolta. Sitten vaan pienennät peittävyyttä liukusäätimellä, kunnes rae taas näkyy sopivan kevyenä, mutta luonnollisena. Näin
vältät muovisen mainosjäljen.
Ilmainen ja Standard-versio ei tallenna tiffinä. Jos haluat tiffiä, mitä sinun tulisikin haluta, niin hommaa Pro-versio. Itse olen alalla ammattilainen, ja sanoisin tämän ohjelman hinta-laatusuhteesta pelkkää hyvää. (www.imagenomic.com)
terv.
Kapa
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

PekkaM kirjoitti:
Joug kirjoitti:Neatimage on hyvä, mutta pakaa aika lailla tallentaessa
Demo pakkaa, mutta täysversio ei. Täysversioista osassa on myös PS-plugini, joka helpottaa kummasti.
Niin mutta 70 Egeä menee rahaa, että hupsahtaa!
Vastaa Viestiin