JPG kuvan pienentäminen
-
JPG kuvan pienentäminen
Olen kuvannut A70:llä kuvia maksimiresoluutiolla ja "hienolla" jpg pakkauksella. Kuvien koko PC:llä on n. 1M/kpl ja tarkoitus olisi pienentää ne 640*480 kokoisiksi jpg:ksi sähköpostijakelua ja ainoastaan monitorilta katselua varten. Kuinka teen ko. operaation Photoshop 7:lla mahdolisimman helposti ja niin että tiedostokoko olisi mahd. pieni (alle 100k/kpl?) ja kuvien laatu ei kohtuuttomasti kärsi?
Kiitokset jo etukäteen..
Kiitokset jo etukäteen..
-
Jos on paljon kuvia niin yksi helppo konsti on hyödyntää "galleriantekokonetta":
File > Automate > Web Photo Gallery...
Sitten vain kaivelee kuvat kohdehakemistosta ja loput romut voi heittää roskiin (jos ei aio hyödyntää photarin tekemää galleriaa)
KOKEILE!
Toinen vaihtoehto on nauhoittaa ensin makro (pienentäminen yms tarvittavat), ja käyttää sitten File > Automate > Batch -toimintoa.
File > Automate > Web Photo Gallery...
Sitten vain kaivelee kuvat kohdehakemistosta ja loput romut voi heittää roskiin (jos ei aio hyödyntää photarin tekemää galleriaa)
KOKEILE!
Toinen vaihtoehto on nauhoittaa ensin makro (pienentäminen yms tarvittavat), ja käyttää sitten File > Automate > Batch -toimintoa.
-
Kuvan pienetämisestä on puhuttu varmaan paljonkin, useissa aihealueissa, mutta ajattelin nostaa sen esille vielä kerran.
Eli yksinkertaisesti, miten pienentää isot digikamerakuvat nettikokoon (alle 100kt) niin, että kuvan laatu kärsii mahdollisimman vähän. Photoshopilla en ole päässyt haluamaani tulokseen ainakaan jpg kuvien kohdalla.
Eli yksinkertaisesti, miten pienentää isot digikamerakuvat nettikokoon (alle 100kt) niin, että kuvan laatu kärsii mahdollisimman vähän. Photoshopilla en ole päässyt haluamaani tulokseen ainakaan jpg kuvien kohdalla.
pienennä pienillä askeleilla useaan otteeseen ja käytä unsharp maskia välissä jos siltä tuntuu.image kirjoitti:Kuvan pienetämisestä on puhuttu varmaan paljonkin, useissa aihealueissa, mutta ajattelin nostaa sen esille vielä kerran.
-
Tätäkin olen kyllä kokeillut...mutta en ole silti saanut haluttua tulosta...ja hieman hankalaa...no tosin aina voi tehdä makroja jne..mutta mitten hallitsee makrojen kanssa väliterävoitykset, joiden voimakkuus riippuu aikapaljon siitä millainen kuva on rakenteeltaan...laite kirjoitti: pienennä pienillä askeleilla useaan otteeseen ja käytä unsharp maskia välissä jos siltä tuntuu.
Pitää olla joku helpompikin tapa....
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/softwa ... cFixer.htm
pienen googlettamisen jälkeen löytyi tuollainen artikkeli
pienen googlettamisen jälkeen löytyi tuollainen artikkeli
-
- Viesti:
...ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä ongelmaa teillä on ollut kuvan pienentämisen kanssa? Voi olla että en ole niin ronkeli, mutta mielestäni kuvan pienennykset ovat aina onnistuneet ihan OK, kuvien laatu on jopa parantunut. Suurentaminen on sitten asia erikseen.
Photoshopissahan voi muuttaa interpolaatiotavan, defaulttina käytetty bicubic pehementää kuvassa olevia reunoja, valikosta löytyy pari muutakin vaihtoehtoa.
Photoshopissahan voi muuttaa interpolaatiotavan, defaulttina käytetty bicubic pehementää kuvassa olevia reunoja, valikosta löytyy pari muutakin vaihtoehtoa.
-
Itse suosin Irfanviewiä. Kirjoittelin tuonne muutamia perustelujakin.
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=2855
-
Samankaltaisia havantoja on itsellänikin ja jossain foorumissa herättelin asiasta keskusteluakin. Irfan view tekee monet asiat tosi nätisti, mutta muutamia huonoja puolia siinä on esim. ei pysty säätämään terävoityksen tasoa. Tämä ominaisuus on hyvin tärkeä juuri kuvia pienennettäessä. Samoin erilaiset värien sävyjen säädöt. Mutta IfranView onkin lähinnä tarkoitettu kuvien katseluun ja palveleekin siinä hämmästyttävän hyvin ja nopeasti. Nyt tosi ko. ohjelma on laajentumassa koko ajan yhä enemmän varsinaisen kuvankäsittelyn suuntaa. Toivottavasti ei kuitenkaan sellaseksi mammutiksi kuin nämä tietyt ohjelmat :)JuhaH kirjoitti:Itse suosin Irfanviewiä. Kirjoittelin tuonne muutamia perustelujakin.
Niin onko tosiaan niin että Photoshopin algoritmit häviävät jollekin yliopistopojan harrastuksenaan tekemälle ohjelmalle??
Vai onko niin, että minulle ei ole kaikki Photoshopin toiminnot selvinneet. Toivottavasti on näin.
-
Veikkaisin että homma on tuosta jälkimmäisestä kiinni. Photarissa on niin pirusti kaikkia ominaisuuksia että homma joudutaan tekemään hieman vaikeammin kuin pelkällä pikanäppäin toiminnoilla, tietysti mukaan tulee iso kasa valinnan mahdollisuuksia.JuhaH kirjoitti:Niin onko tosiaan niin että Photoshopin algoritmit häviävät jollekin yliopistopojan harrastuksenaan tekemälle ohjelmalle??
Vai onko niin, että minulle ei ole kaikki Photoshopin toiminnot selvinneet. Toivottavasti on näin.
Hyviähän nämä IrfanView ym. ohjelmat on. Käytän sitä itsekkin. Toivottavasti Irfanview ei veny ja pauku samanlaiseksi kökkökasaksi kuin ACDSee. Sekin oli aikoinaan loistava ohjelma mutta sitten alkoivat ahneeksi.
-
Minun on nyt pakko myöntää että aina kokeiltuani pienentämistä/suurentamista pienissä erissä (10% kerrallaan) tuloksena on ollut kamalaa kuraa. Voisiko joku näyttää minulle esimerkin kuvasta jossa tuo metodi on toiminut kertasuurennusta paremmin...?
Olen myös kokeillut Photo Retouch Pro:n ja Genuine Fractalsin älykästä suurennusta, ja ne tuottavat paljon parempaa jälkeä.
Olen myös kokeillut Photo Retouch Pro:n ja Genuine Fractalsin älykästä suurennusta, ja ne tuottavat paljon parempaa jälkeä.