Dynamiikan parannus photoshopissa
-
Dynamiikan parannus photoshopissa
Onko kenellekkään tuttu tekniikka "contrast masking",( sivusto
taisi olla Digital Outback Photo), mielestäni sopii hyvin juuri
maisemakuviin . Etuna aiemmin näkemiini tekniikoihin on ,että
tämä toimii kaikenlaisilla kuvilla , ei tarvita tuplavalotusta jalus-
talta tai kuvien ottoa RAW muodossa.
Re: Dynamiikan parannus photoshopissa
kyllähän tuota on tullut testailtua, toimii erittäin nätisti.IPEP kirjoitti:Onko kenellekkään tuttu tekniikka "contrast masking",( sivusto
http://www.dpreview.com/forums/read.asp ... age=911535
tuossa linkki ainakin yhteen ohjeeseen :)
-
Kiitos vaan IPEP! Kokeilin samantien tuolloin maanantai-iltana, kun viestisi luin. Tietysti tuon moni täällä jo tietää, ja varmaan vielä parempiakin tapoja, mutta itse olin suorastaan innoissani. Tuntui ainakin näin alkuun harvinaisen mainiolta keinolta. Digipokkarilla kun suurimpia riesoja on juuri tuo "dynamiikan puute", taivasta ja varjoja ei millään tahdo saada molempia kuntoon.
Tosin taaskaan elementsistä ei sitten löytynyt image-adjust-desaturate -komentoa, joten jouduin käyttämään remove color... toivottavasti ajoi saman asian. Kokeilin myös color-hue/saturation, ja saturation = -100, mutta en havainnut eroa tuohon nopeampaan remove color...
Tuikkaan tähän esimerkkiparin muitakin maallikkoja innostamaan. Kuva rajattu, contrast mask, pienennetty. Viimeksi molemmille unsharp mask. Ei muuta. Kuva ei erikoinen ole, ja toki lopputuloskin voisi monin tavoin parempi olla, mutta kyseessä onkin vaan äkkiä kyhätty esimerkki toisia vasta-alkajia kannustamaan. Tämän teki tosi yksinkertaisesti, ja silti kohtuu tuloksin.
Alkuperäinen:
Contrast mask:
Tosin taaskaan elementsistä ei sitten löytynyt image-adjust-desaturate -komentoa, joten jouduin käyttämään remove color... toivottavasti ajoi saman asian. Kokeilin myös color-hue/saturation, ja saturation = -100, mutta en havainnut eroa tuohon nopeampaan remove color...
Tuikkaan tähän esimerkkiparin muitakin maallikkoja innostamaan. Kuva rajattu, contrast mask, pienennetty. Viimeksi molemmille unsharp mask. Ei muuta. Kuva ei erikoinen ole, ja toki lopputuloskin voisi monin tavoin parempi olla, mutta kyseessä onkin vaan äkkiä kyhätty esimerkki toisia vasta-alkajia kannustamaan. Tämän teki tosi yksinkertaisesti, ja silti kohtuu tuloksin.
Alkuperäinen:
Contrast mask:
lm
-
- Viesti:
Tuo kontrasti-maskaus on yksi niistä peruskikoista joita käytetään paljon pro-puolella. Itse olen käyttänyt siitä toistakin tapaa Photoshopissa joka on seuraavanlainen:
1. Kopioi kuva uudelle tasolle.
2. Muuta ylemmän tason sekoitustilaksi "Pehmeä valo" (löytyy tasot paletin vasemmasta yläkulmasta jossa lukee "normaali"- teksti).
3. Haalista ylempi taso harmaa-sävyiseksi (nopeiten sen saat painamalla näppäinyhdistelmää ctrl + vaihto + U-kirjain).
4. Muuta ylempi taso negatiiviksi.
5. Käytä ylempään tasoon gauss-sumennus -suodinta arvolla 85
6. muuta ylemmän tason läpinäkyvyyttä kunnes kuva näyttää hyvältä (opasiteettiarvot 50% - 80% välillä tuottaa omasta mielestäni parhaimman laadun).
7. Jos joissakin kohdissa kuvassa haluat säilyttää alkuperäisen jyrkkyyden niin käytä tässä vaiheessa ylempään tasoon pyyhekumi-työkalua (mieluiten pehmeäreunaista) ja yhdistä lopuksi tasot yhdeksi tasoksi.
Olen myös käyttänyt paljon tuota siten että olen tehnyt sen erikseen tummille, vaaleille ja keskisävyille erikseen jolloin olen valinnut yläreunan valitse-ponnahdusvlikosta värialueen ja kopioinut sen valinnan omaksi tasokseen ja tehnyt tuon yllämainitsemallani tavvalla sen kontrasti-maskauksen.
2. Muuta ylemmän tason sekoitustilaksi "Pehmeä valo" (löytyy tasot paletin vasemmasta yläkulmasta jossa lukee "normaali"- teksti).
3. Haalista ylempi taso harmaa-sävyiseksi (nopeiten sen saat painamalla näppäinyhdistelmää ctrl + vaihto + U-kirjain).
6. muuta ylemmän tason läpinäkyvyyttä kunnes kuva näyttää hyvältä (opasiteettiarvot 50% - 80% välillä tuottaa omasta mielestäni parhaimman laadun).
7. Jos joissakin kohdissa kuvassa haluat säilyttää alkuperäisen jyrkkyyden niin käytä tässä vaiheessa ylempään tasoon pyyhekumi-työkalua (mieluiten pehmeäreunaista) ja yhdistä lopuksi tasot yhdeksi tasoksi.
Olen myös käyttänyt paljon tuota siten että olen tehnyt sen erikseen tummille, vaaleille ja keskisävyille erikseen jolloin olen valinnut yläreunan valitse-ponnahdusvlikosta värialueen ja kopioinut sen valinnan omaksi tasokseen ja tehnyt tuon yllämainitsemallani tavvalla sen kontrasti-maskauksen.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
No niin, siinähän se onkin.laite kirjoitti:et ajatellut esim lukea siinä valkoisessa laatikossa olevaa viestiä minkä otsikkona oli "contrast masking" ?jomy kirjoitti:Mistä se löytyy?
Tuo edellä ollut osoite vei jonnekin keskustelusivulle.
jm
Huono englannintaitoni ja Suomenkielinen Photoshoppini on vähän huono yhdistelmä.
jm
-
Erittäin hyvä ohje. Kiitokset!haili kirjoitti:Tuo kontrasti-maskaus on yksi niistä peruskikoista joita käytetään paljon pro-puolella. Itse olen käyttänyt siitä toistakin tapaa Photoshopissa joka on seuraavanlainen:
jm
-
Kiitos palautteesta, tekniikkoja on varmaan useampia.
Itse olin tosi innoissani testattuani tekniikkaa eka kerran,
kuvat saivat aivan uutta hohtoa käsittelyn jälkeen.
Olen käyttänyt lisäksi photoshopissa valotuksen kor-
jausta liian tummiin kuviin , tai jos taivas näyttää
menevän luonnottaman tummaksi (varjoista saa hyvin
yksityiskohtia esille, kun taas esim. taivas pysyy muuttu-
mattomana)
Itse olin tosi innoissani testattuani tekniikkaa eka kerran,
kuvat saivat aivan uutta hohtoa käsittelyn jälkeen.
Olen käyttänyt lisäksi photoshopissa valotuksen kor-
jausta liian tummiin kuviin , tai jos taivas näyttää
menevän luonnottaman tummaksi (varjoista saa hyvin
yksityiskohtia esille, kun taas esim. taivas pysyy muuttu-
mattomana)
-
- Viesti: