Photo Mechanic
-
Photo Mechanic
Moi,
Onko täällä Photo Mechanicin käyttäjiä. Latasin trialin ja olen yrittänyt ladata valittua settiä Lightroomiin, mutta vain ensimmäinen on sitten LR:n puolella valittunna importattavaksi. Windows ympäristössä.
Onko täällä Photo Mechanicin käyttäjiä. Latasin trialin ja olen yrittänyt ladata valittua settiä Lightroomiin, mutta vain ensimmäinen on sitten LR:n puolella valittunna importattavaksi. Windows ympäristössä.
-
Re: Photo Mechanic
Nyt en tiedä millainen työnkulku sulla on ja trialisikin taitaa olla jo umpeutunut, mutta LR:n Import-ikkunassa täytyy Check All -nappulalla valita kaikki kuvat.
Mulla homme menee suunnilleen näin:
Photo Mechanicilla:
- importoin (Ingest) kuvat kortilta kovalevylle (samassa yhteydessä automaattinen kansiointi ja tiedostojen nimeäminen)
- tagaan ne jotka haluan säilyttää
- valitsen Untagged ja deletoin ne
- valitsen All (tai Tagged)
- valitsen Edit in Lightroom
- LR käynnistyy Import-tilaan
Lightroomilla:
- Add to catalog (kuvatiedostojen sijainti ei siis muutu)
- Check All
- ja let's go
Isojen kuvamäärien raakkaamisen kanssa Photo Mechanicin käyttö nopeuttaa älyttömän paljon.
Mulla homme menee suunnilleen näin:
Photo Mechanicilla:
- importoin (Ingest) kuvat kortilta kovalevylle (samassa yhteydessä automaattinen kansiointi ja tiedostojen nimeäminen)
- valitsen All (tai Tagged)
- valitsen Edit in Lightroom
- LR käynnistyy Import-tilaan
Lightroomilla:
- Add to catalog (kuvatiedostojen sijainti ei siis muutu)
- Check All
- ja let's go
Isojen kuvamäärien raakkaamisen kanssa Photo Mechanicin käyttö nopeuttaa älyttömän paljon.
-
Miten tämä Photo Mechanic toimii jos muistikortilla on samasta kuvasta sekä jpeg että RAW versio? Näkyykö ne vain yhtenä kuvana, mutta kuitenkin prosessoi ja importtaa LR :ään (ja sen määrittelemään kansioon) molemmat versiot?
-
En ole kokeillut kun kuvaan isoja kuvamääriä vain raakana. Importatessa pystyy kuitenkin määrittelemään importtaako RAWin, jpg:n, vai molemmat. Pienet kuvamäärät importoin perinteiseen tapaan LR:lla.javal kirjoitti:Miten tämä Photo Mechanic toimii jos muistikortilla on samasta kuvasta sekä jpeg että RAW versio? Näkyykö ne vain yhtenä kuvana, mutta kuitenkin prosessoi ja importtaa LR :ään (ja sen määrittelemään kansioon) molemmat versiot?
Photo Mechanic käyttää esikatselukuvana RAWin sisäänrakennettua jpegiä, ja tässä on se juju: kuvia pystyy selaamaan ja valkkaamaan samanaikaisesti importoinnin kanssa. Omaa työnkulkua tämä on helpottanut huomattavasti, kun yhdessä kuvaussessiossa saattaa olla tuhansia ruutuja joista suurin osa on roskaa.
-
Oletko löytänyt asetukset joilla ei tule mitään sivuvaunuja kuvatiedostot viereen? En ole mikään sivuvaunujen ystävä joten en niitä haluaisi kansiooni.oka kirjoitti:En ole kokeillut kun kuvaan isoja kuvamääriä vain raakana. Importatessa pystyy kuitenkin määrittelemään importtaako RAWin, jpg:n, vai molemmat. Pienet kuvamäärät importoin perinteiseen tapaan LR:lla.javal kirjoitti:Miten tämä Photo Mechanic toimii jos muistikortilla on samasta kuvasta sekä jpeg että RAW versio? Näkyykö ne vain yhtenä kuvana, mutta kuitenkin prosessoi ja importtaa LR :ään (ja sen määrittelemään kansioon) molemmat versiot?
Photo Mechanic käyttää esikatselukuvana RAWin sisäänrakennettua jpegiä, ja tässä on se juju: kuvia pystyy selaamaan ja valkkaamaan samanaikaisesti importoinnin kanssa. Omaa työnkulkua tämä on helpottanut huomattavasti, kun yhdessä kuvaussessiossa saattaa olla tuhansia ruutuja joista suurin osa on roskaa.
-
Käsittääkseni Photo Mechanic käyttää XMP-tiedostoja kuva-asetusten tallentamiseen. LR tekisi ne joka tapauksessa.
-
Minun asetuksilla LR ei tee kuvatiedoston viereen mitään XMP-tiedostoa, vaan kaikki LR :n säädöt on LR katalogissa, ja saakin pysyä siellä. Näin kuvakansio pysyy puhtaana turhasta roinasta. Nyt tämä Photo Mechanic sotii minun käytäntöä vastaan.oka kirjoitti:Käsittääkseni Photo Mechanic käyttää XMP-tiedostoja kuva-asetusten tallentamiseen. LR tekisi ne joka tapauksessa.
Miten on, jakaako ja päivittääkö Photo Mechanic ja LR sujuvasti saman XMP tiedoston molempiin suuntiin, vai haluaako kumpikin tehdä omansa? Eli jos croppaat kuva LR :llä niin avautuukin se cropattuna myös Photo Mechanic :ssa, ja päinvastoin?
-
Kyl' Lightroomilla voi tehdä tämän saman:oka kirjoitti:Isojen kuvamäärien raakkaamisen kanssa Photo Mechanicin käyttö nopeuttaa älyttömän paljon.
- Kuvien automaattinen importtaus ja nimeäminen Lightroomiinoka kirjoitti:Photo Mechanicilla:
- Nuolinäppäimillä kuvien selaus
- X:llä (rejected) merkataan deletoitavat
- Valitse "rejected" > delete
- Jäljelle jää säilytettävät kuvat
-
Ongelma on vaan siinä, et LR on tolkuttoman hidas - varsinkin 8.3 update oli taas se kerta, kun Adobe ryssi homman. Eli Photo Mechanicilla voi olla työnkulussa paikkansa jos käsittelee isoja satseja (esim. häät tai muu tapahtumakuvaus).Räntä kirjoitti:Kyl' Lightroomilla voi tehdä tämän saman:oka kirjoitti:Isojen kuvamäärien raakkaamisen kanssa Photo Mechanicin käyttö nopeuttaa älyttömän paljon.
- Kuvien automaattinen importtaus ja nimeäminen Lightroomiinoka kirjoitti:Photo Mechanicilla:
- Nuolinäppäimillä kuvien selaus
- X:llä (rejected) merkataan deletoitavat
- Valitse "rejected" > delete
- Jäljelle jää säilytettävät kuvat
-
Mulla on Lightroom stand-alone versio 6.14 ja se on suht koht ok nopeuden suhteen (ja muidenkin ominaisuuksien. Pl. ei tue uusia kameroita, eikä tule tukemaan uusia käyttöjärjelmiä).ttuplai kirjoitti:Ongelma on vaan siinä, et LR on tolkuttoman hidas.
Mutta mä en käsittele isoja kuvamassoja (ei tällainen ukon retale kovin paljoa kuvia ota yhdellä kävelyretkellä).
Onko noi uudet LR-versiot hidastuneet myös vanhojen työkalujen osalta?
-
Käytössä LR CC, josta en ole huomannut pahempaa työnkulkua romahduttavaa hitautta. Kuvat käy läpi juuri niin nopeasti kuin oikean käden sormet ehtii naputtaa nuolinäppäimiä ja vasemman X:ää, kuvan vaihtuminen toiseen tapahtuu välittömästi. Omasta mielestä ainoa hiukan hitaampi toiminto LR:llä on 42 Mp:n rawien importtaus, varsinkin jos niitä on tuhansia kerrallaan, jolloin sekin on ymmärrettävää.ttuplai kirjoitti:Ongelma on vaan siinä, et LR on tolkuttoman hidas - varsinkin 8.3 update oli taas se kerta, kun Adobe ryssi homman. Eli Photo Mechanicilla voi olla työnkulussa paikkansa jos käsittelee isoja satseja (esim. häät tai muu tapahtumakuvaus).
-
Mitä itse kokeilin, niin se nopeus tuntui samalta. Presetit on muuttunut 8 ja niiden käyttö oli huonompi mitä 6. Mutta rehellisyyden nimissä olin aika pettynyt 8 hitauteen kun sitä aiemmin olin testannut C1. Jos on ostannut 6, niin kyllä se kannattaa käyttää loppuun asti. Päivittäminen on sitten makuasia kun parempaakin on tarjolla.jaava kirjoitti:Mulla on Lightroom stand-alone versio 6.14 ja se on suht koht ok nopeuden suhteen (ja muidenkin ominaisuuksien. Pl. ei tue uusia kameroita, eikä tule tukemaan uusia käyttöjärjelmiä).ttuplai kirjoitti:Ongelma on vaan siinä, et LR on tolkuttoman hidas.
Mutta mä en käsittele isoja kuvamassoja (ei tällainen ukon retale kovin paljoa kuvia ota yhdellä kävelyretkellä).
-
LR hidastuu sitä enemmän mitä enemmän sitä käyttää.
Puoli tuntia tai tunnin kun järjestelee vanhoja kuvia käyden välillä develping-puolella niin hitaus alkaa olla jo selvä. Pitää käynnistää uudestaan jos haluaa päästä jopa sekuntien vasteajoista.
Puoli tuntia tai tunnin kun järjestelee vanhoja kuvia käyden välillä develping-puolella niin hitaus alkaa olla jo selvä. Pitää käynnistää uudestaan jos haluaa päästä jopa sekuntien vasteajoista.
Zone VI
-
Eiku vika päivitys (Classic 8.3) meni taas vaihteeksi pieleen eli asetusten kopiointi kuvasta toiseen tolkuttoman hidasta - nähtävästi linssiprofiilit pitää ainakin olla pois päältä. Sama pätee tetheröinnissä (jos kopioi asetukset edellisestä kuvasta). Ei ny jaksa tapella sen kanssa, et mikä nimenomainen asetus hidastaa eli pudotin takas edelliseen ja jatkan sillä kunnen adobe joskus korjaa bugin. Toi sama vika oli jossakin aiemmassa versiossakin eli nähtävästi adoben softaporukka on taas ottanut jonkun vanhan kikkulan mukaan käännökseen ja käyttäjät testaa.jaava kirjoitti:Mulla on Lightroom stand-alone versio 6.14 ja se on suht koht ok nopeuden suhteen (ja muidenkin ominaisuuksien. Pl. ei tue uusia kameroita, eikä tule tukemaan uusia käyttöjärjelmiä).ttuplai kirjoitti:Ongelma on vaan siinä, et LR on tolkuttoman hidas.
Mut siis 8 on muuten noita aiempia nopampi tetheröinnissä - ja luetettavampi eli ei ole toistaiseksi kertaakaan pudonnut kesken kuvauksen pelistä - jopa kameran sleepin jälkeen homma pelaa.