Eli ongelma on seuraavanlainen.
Minulla on makro joka tekee terävöityksen lab tilassa ja sen semmoista, lopputulos on se, että kuvassa on tasoja ja jos nyt yrittää tehdä muutokset useaan kuvaan jotka ovat alunperin jpg kuvia, niin eipä onnistu.
Tai onnistuu jos jaksaa olla painamassa enteriä joka kuvan kohdalla kun kysytään mihinkä tiedostomuotoon kuva tallennetaan.
Ei auta vaikka valitsisi Destination kohdassa Save and close, jos taas määrittelee itse tiedostonimen ja loppuun extension, lisänä täppi kohtaan Overrside Action "Save As" Commands, tällöin ei tallenneta mitään mihinkään.
Auttakkee viisaammat.
Eräajo ja tasot
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tarkoitatko tasoilla layereitä (suomenkielisessä photoshopissahan on hieman hämäävästi kahdenlaisia tasoja; layereitä ja myös histogrammista käytetään termiä tasot [levels])
Jos ongelma on siinä, että makrosi tekee kuville jonkin toimenpiteen joka luo kuvaasi uuden/uusia tasoja, ei tällaista kuvaa voi enää tallentaa jpg-muotoon pelkällä save-komennolla, koska jpeg ei tue tasoja. Tällaisen ongelman voi kiertää tekemällä makroon viimeiseksi toimenpiteeksi ennen tallenusta Flatten Image (löytyy muistaakseni Layers-menusta) Tämä hitsaa kaikki tasot yhteen ja tämän jälkeen tiedoston voi tallentaa lennosta samaan muotoon missä se oli avatessa, esim jpeg-kuvaksi.
Jos ongelma on siinä, että makrosi tekee kuville jonkin toimenpiteen joka luo kuvaasi uuden/uusia tasoja, ei tällaista kuvaa voi enää tallentaa jpg-muotoon pelkällä save-komennolla, koska jpeg ei tue tasoja. Tällaisen ongelman voi kiertää tekemällä makroon viimeiseksi toimenpiteeksi ennen tallenusta Flatten Image (löytyy muistaakseni Layers-menusta) Tämä hitsaa kaikki tasot yhteen ja tämän jälkeen tiedoston voi tallentaa lennosta samaan muotoon missä se oli avatessa, esim jpeg-kuvaksi.
-
- Viesti:
Layers ja makro
Juu tiedän, että flatten image tekee vain yhden tason, mutta tarkoitus on muokata vielä tätä yhtä tasoa, no täytyy varmaan tehdä vielä yksi makro, joka muuttaa kuvat photoshopin omaan formaattiin. Tämän jälkeen ei toivottavasti ole enää ongelmia. Olisi hyvä jos voisi valita eräajossa:ssa mihin tiedostomuotoon kuvat tallennetaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa :)
-
- Viesti:
Eräajo ja tasot
Eräajosta en ymmärrä mitään, mutta Photoshop ohjelma on tutumpi. Jos on kuvassa useampia tasoja, voi kutakin tasoa käsitellä erikseen. Aseta oikeassa reunassa olevat TASOT(Layers) näkyville. Kun klikkaa jonkun tason tummaksi, kohdistuvat kuvankäsittelytoimet vain siihen tasoon. Muut tasot saavat olla näkyvissä tai ne voi poistaa näkyvistä klikkaamalla sen tason kohdalla olevaa silmää, se ei vaikuta, toiminta kohdistuu vain valikoituun tasoon. Olen hakenut noihin tasoihin kuvia BMP tai JPG muodossa, ei tunnu olevan väliä. Kun on tyytyväinen voi klikata TASOT valikosta "Yhdistä tasot". Silloin muuttuu yhdeksi tasoksi. Sitten SAVE AS, ja tallennus haluttuun muotoon. Minä tallennan yleensä JPG-kuvaksi. Siinä välissä voi valita kuinka tasokkaasti tallentaa. Se vaikuttaa kuvan pikselikokoon. Vanha PSP 4 pakkaa johonkin kymmenesosaan, jos sitä käyttää oman koneen kotisivulle siirrossa. Photoshopilla voi valita. Liekö ollut tässä mitään vastausta itse kysymykseen, sillä tiedän pikseleiden olevan hyvin merkittäviä hyvissä valokuvissa. Toivottavasti!
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
-
Itse olen kuvailemasi kaltaisia makroja varten (joissa tallennus tapahtuu aina tiettyyn formaattiin, tässä siis PSD) luonut koneelle vakiokansiot (Työlevy/Documents/Makrot/PSD tms.) johon kuvat aina tallentuvat. Makron 'Save as'-komennon voi asettaa tallentamaan kuvan eri formaatissa kuin missä se on alunperin ollut (tällöin makroa tehdessä ei saa muuttaa tiedoston nimeä tarkennetta lukuunottamatta, muuten eräajossa seuraava kuva tallentuu aina edellisen päälle!), mutta tallennuspaikka on valitettavasti tällöin aina vakio. Olen sitten vain siirtänyt/kopioinut kuvat kansiosta haluamaani paikkaan. Makrokansioon voi myös luoda ko. makrosta dropletin (mikä lie suomeksi, pudoke...?) jolloin voit suorittaa makron vain pudottamalla haluamasi tiedostot dropletin päälle.
Sattuneesta syystä suuri osa työpäivästä tuppaa tätä nykyä olemaan satojen kuvien raahailua oikeiden droplettien päälle ja sillä välin esim. tällä foorumilla surffailua, kuten juuri nyt...
Sattuneesta syystä suuri osa työpäivästä tuppaa tätä nykyä olemaan satojen kuvien raahailua oikeiden droplettien päälle ja sillä välin esim. tällä foorumilla surffailua, kuten juuri nyt...