RAW käsittely ja GPU:n hyöty (Capture One)
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 21 : 23
- Paikkakunta: Helsinki, Oulunkylä
- Viesti:
RAW käsittely ja GPU:n hyöty (Capture One)
Olisiko kenelläkään omakohtaista kokemusta kuinka GPU:n laskentatehon käyttäminen RAW-prosessoinissa nopeuttaisi työtä. Itselläni on neliydin Intel 2600K prossu ja mietiskelen kannattaisiko näytänohjaimeksi päivittää joku teho-kortti. Oletteko havainneet hyötyä ja millä GPU:lla?
Juha Martikainen
Hääkuvia -
Hääkuvia -
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: Kesä 28, 2012 10 : 40
Moro,
Teen ammatikseni kuvankäsittelyä ja Capture one on tullut tutuksi lähinnä sen takia että käsittelemäni tiedostot ovat kuvattu Phaseoneilla.
Captureone on Phaseonen tekemä. Koneena Windows 7 ja muistia on 28 gigaa. Captureen availen yleensä kerrallaan 50-150 .IIQ-tiedostoa jotka ovat kooltaan 50-85 megaa riippuen kamerasta. Kehitän ne tiffeiksi ja avaan Photariin noin 50 kuvaa kerrallaan. Tiffit ovat 75-228 megan kokoisia. Ei ongelmia Photarissa vaikka näytönohjain on neljänkympin NVIDIA GeForce GT210.
Tehokkaampaa näytönohjainta tarvitset vain liikkuvaan kuvaan ja peleihin.
Teen ammatikseni kuvankäsittelyä ja Capture one on tullut tutuksi lähinnä sen takia että käsittelemäni tiedostot ovat kuvattu Phaseoneilla.
Captureone on Phaseonen tekemä. Koneena Windows 7 ja muistia on 28 gigaa. Captureen availen yleensä kerrallaan 50-150 .IIQ-tiedostoa jotka ovat kooltaan 50-85 megaa riippuen kamerasta. Kehitän ne tiffeiksi ja avaan Photariin noin 50 kuvaa kerrallaan. Tiffit ovat 75-228 megan kokoisia. Ei ongelmia Photarissa vaikka näytönohjain on neljänkympin NVIDIA GeForce GT210.
Tehokkaampaa näytönohjainta tarvitset vain liikkuvaan kuvaan ja peleihin.
-
- Viestit: 460
- Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15
-
- Viestit: 460
- Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15
Capture One Pro 7 versio tukee OpenCL:ää yhdellä näytönohjaimella ja 8 useampaakin. Mitään kovin selkeitä testejä tuosta ei tosiaan googlettamalla löydy, mutta jollain vähän paremmalla Macilla OpenCL:n käyttö kasvattaa kuvien prosessointinopeuden useampikertaiseksi pelkkään prosessoriin nähden. Trendihän alkaa olla, että raskaampi laskenta aletaan siirtää CPU:lta GPU:lle -- silä puoella kun saadaan laskentatehoa enemmän (ehkä halvemmalla).X-caliber kirjoitti:Moro,
Tehokkaampaa näytönohjainta tarvitset vain liikkuvaan kuvaan ja peleihin.
tepa
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: Heinä 03, 2009 11 : 02
Oman kokemuksen perusteella (1230v2 xeon ja 280x näytönohjaimena ja Capture one 8).
- Säätöjen vaikutukset päivittyy sulavammin kuvaan. Ikäänkuin vertaisi lähes portaatonta säätöä vähän tökkivään.
- Exportit ovat nopeampia.
Dokumentaation mukaan softan pullonkaulat on tässä:
https://www.phaseone.com/en/Search/Arti ... cleid=1720
Open CL will dedicate memory to several actions in Capture One.
The following outlines the softwares demand;
• Preview Update with different settings, styles etc: RAM
• Sorting/Rating: CPU cores and SSD speed
• Fit Image to Screen: GPU cores
• Process time: GPU processing units and CPU's and RAM
- Säätöjen vaikutukset päivittyy sulavammin kuvaan. Ikäänkuin vertaisi lähes portaatonta säätöä vähän tökkivään.
- Exportit ovat nopeampia.
Dokumentaation mukaan softan pullonkaulat on tässä:
https://www.phaseone.com/en/Search/Arti ... cleid=1720
Open CL will dedicate memory to several actions in Capture One.
The following outlines the softwares demand;
• Preview Update with different settings, styles etc: RAM
• Sorting/Rating: CPU cores and SSD speed
• Fit Image to Screen: GPU cores
• Process time: GPU processing units and CPU's and RAM