Lr työnkulku?
-
- Viesti:
Lr työnkulku?
Käytättekö Lr:n kanssa mitään muuta ohjelmaa kuvien importtaukseen & ensimmäisen vaiheen läpikäyntiin?
Esimerkiksi Photographylife -blogissa suositeltiin FastRawViewer-softaa (samoilta tekijöiltä kuin RAWDigger).
Itse olen tähän mennessä mennyt Lr:n importtauksella ja sitten vaan reject photo -valinnalla, jolla olen hankkiutunut eroon selvästi epäonnistuneista kuvista. Mutta täytyy myöntää, että Lr:n renderöinti kestää turhan pitkään kun kuvan valitsee.
Esimerkiksi Photographylife -blogissa suositeltiin FastRawViewer-softaa (samoilta tekijöiltä kuin RAWDigger).
Itse olen tähän mennessä mennyt Lr:n importtauksella ja sitten vaan reject photo -valinnalla, jolla olen hankkiutunut eroon selvästi epäonnistuneista kuvista. Mutta täytyy myöntää, että Lr:n renderöinti kestää turhan pitkään kun kuvan valitsee.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Koko homma Lightroomilla. Kuvamääräni eivät ole niin suuria, että käsittelynopeus alkaisi missään vaiheessa olla pullonkaula. Ehkä sitten, jos kuvaisin päivittäin kymmeniä tai satoja kuvia voisin tarvita jotakin nopeampaa, mutta sellainen skenaario ei ole näköpiirissä.
Rejectillä rojut pois, sitten valitsen jatkotyöstämisen arvoiset ja läiskäisen niille jonkin perstuntuman mukaan tähtiä, jotka saattavat ajan kuluessa muuttua. Smart Collections luokittelee sitten kuvia tähtien, avainsanojen, polttovälin, objektiivin jne. mukaan.
Rejectillä rojut pois, sitten valitsen jatkotyöstämisen arvoiset ja läiskäisen niille jonkin perstuntuman mukaan tähtiä, jotka saattavat ajan kuluessa muuttua. Smart Collections luokittelee sitten kuvia tähtien, avainsanojen, polttovälin, objektiivin jne. mukaan.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Mulla on ollut tähän saakka aika lailla samanlainen työnkulku, paitsi etten jaksa noita tähtiä laittaa. Kokemus on opettanut, että luokitus muuttuu päivästä ja lääkityksestä riippuen niin paljon.
Tuo FRV näytti kustantavan $15, joten voisihan sitä sillä summalla tukea LibRAWin porukkaa. Tuo RawDigger on kuitenkin välillä melko tärkeä työkalu ja samasta firmasta sekin tulee.
Tuo FRV näytti kustantavan $15, joten voisihan sitä sillä summalla tukea LibRAWin porukkaa. Tuo RawDigger on kuitenkin välillä melko tärkeä työkalu ja samasta firmasta sekin tulee.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
LR:n kanssa pärjännyt. Tuhannenkin kuvan importaus & rendaus on niin pieni hetki kokonaisajassa mikä menee lopullisten kuvien tekemiseen valmiiksi, ettei se itseäni haittaa. Importin aikana voi tehdä jotain muuta hyödyllistä kuten pistää kameran akut lataukseen, lukea mailit, ottaa kolme tosikivaa selfietä Instaan/Snapchattiin, vilkaista digicamera.net uusimmat pulinat tai keittää kaffet.
-
- Viesti:
Joo, paitsi että tuon FRV:n pointti ei ole se importti-vaihe, vaikka ne sitäkin siellä saitilla yrittävät tyrkyttää. Vaan tarkoitus on nopeuttaa sitä ensimmäisen vaiheen karsintaa. Itsellä tuhannesta kuvasta jatkoon pääsee ehkä 100 ja niistä käsitellään 20-30 blokia varten. Ja tuossa alkukarsintavaiheessa tuosta FRV:stä saattaa olla apua, koska Lr kuitenkin käyttää sen muutaman sekunnin / kuva (Nikon D810 RAW) sen 1:1 -preview:n rendaukseen, josta sitten näkee että onko kuva tarkka vai ei.
Eli itse olen ajatellut seuraavanlaista työnkulkua tuon FRV:n kanssa:
- import Lr:ssä ihan normaalisti, tällä aikaa voi käydä kahvilla ja/tai pas... passia etsimässä
- sen jälkeen FRV, jossa kuvat käydään läpi ja tägätään joko punaisella (-> roskiin), vihreällä (-> jatkokäsittelyyn) tai ei millään (-> kandidaatti edellisiin luokkiin).
- paluu Lr:ään, joka tunnistaa nuo tägit -> voi valita punaisella tägätyt ja tehdä niille "reject" ja siirtää vihreät käsittelyjonoon
- ja tästä sitten eteenpäin normaalisti
Viritin Shuttlepro 2:n niin, että tuo kuvien läpikäynti ja tägäys FRV:ssä tapahtuu yhdellä kädellä.
En sitten tiedä tuleeko tuota käytettyä, mutta aika näyttää...
Eli itse olen ajatellut seuraavanlaista työnkulkua tuon FRV:n kanssa:
- import Lr:ssä ihan normaalisti, tällä aikaa voi käydä kahvilla ja/tai pas... passia etsimässä
- sen jälkeen FRV, jossa kuvat käydään läpi ja tägätään joko punaisella (-> roskiin), vihreällä (-> jatkokäsittelyyn) tai ei millään (-> kandidaatti edellisiin luokkiin).
- paluu Lr:ään, joka tunnistaa nuo tägit -> voi valita punaisella tägätyt ja tehdä niille "reject" ja siirtää vihreät käsittelyjonoon
- ja tästä sitten eteenpäin normaalisti
Viritin Shuttlepro 2:n niin, että tuo kuvien läpikäynti ja tägäys FRV:ssä tapahtuu yhdellä kädellä.
En sitten tiedä tuleeko tuota käytettyä, mutta aika näyttää...
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Photo Mechanic (http://www.camerabits.com/) lienee urheilukuvaajien joukossa suosituin ohjelma. En voisi itse ainakaan kuvitella enää tekeväni kiireisesti hommia ilman sitä, niin paljon se nopeuttaa asioita Lightroomilla RAW-kuvien läpikäyntiin verrattuna. Hintaa ohjelmalla on $150, mutta ohjelman saa 30 päivän kokeiluun ilmaiseksi. Kannattaa YouTubesta etsiä apua ohjelman käyttämiseen, jos se vaikuttaa jotenkin hankalalta, sieltä löytyy paljonkin juuri mm. urheilukuvaajien tekemiä videoita heidän workflowstaan.
-
- Viesti:
Itse olen importannut 4 vuotta LR:llä. Vuoden vaihteessa homma tulee muuttumaan koska tuo on liian hidasta. Tällä hetkellä olen vetänyt kaikki kuvat LR:n kautta serverille ja 'jälkikäteen' rankannut turhat ja huonot kuvat pois, Joka EI käytännössä toimi. 'Turhia' kuvia on varmaan +70% jolloin neljän vuoden aikana kertyneestä yli 200 000 kuvasta aika moni vie vain levytilaa. LR ei toimi senkään vuoksi että joskus on kiire ja joutuu vetään nopeesti 2-3 16g korttia koneelle, sehän ei onnistu mitenkään hätäisesti.
Jatkossa importtaan kuvat suoraan päivämäärän mukaisiin kansiohin Tuon LR:n vain parhaat tägättynä DNG:nä ja varmuuskopioin vain työkatalogit. Brigellä pystyy hakeen serveriltä tageilla sitten tarvittavilla hakukriteereillä kuvia.
Jatkossa importtaan kuvat suoraan päivämäärän mukaisiin kansiohin Tuon LR:n vain parhaat tägättynä DNG:nä ja varmuuskopioin vain työkatalogit. Brigellä pystyy hakeen serveriltä tageilla sitten tarvittavilla hakukriteereillä kuvia.
-
- Viesti:
Testasin tässä taannoin tuota Lr:n importtia ja ainakaan mulla itse import-vaihe ei vie yhtään pidempään kuin suora kopiointi kortilta levylle. Sen sijaan sitten se jpg-kuvan renderöinti vie enemmän.-Jani- kirjoitti:LR ei toimi senkään vuoksi että joskus on kiire ja joutuu vetään nopeesti 2-3 16g korttia koneelle, sehän ei onnistu mitenkään hätäisesti.
Ensimmäisen jpg-versionhan Lr kaappaa suoraan RAWista. Sen huomaa jo siitä, että kuva muuttuu kun sen valitsee Grid-näytössä. Kuka ei tätä ole havainnut, niin suosittelen laittaa kamerassa päälle m/v-asetus ja kuvata RAWia. Tällöin se preview-kuva on mustavalkoinen, mutta heti kun kuvan valitsee, se muuttuu takaisin värilliseksi.
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Kokeilin pikaisesti testimateriaalilla ja kyllähän se näyttäisi toimivan kuten ajattelinkin, vaikkei mitään oikeaa integraatiota Lr:n kanssa olekaan.
Eli ensin import Lr:n kautta. Sen jälkeen käynnistää FRV:n ja valitsee sillä hakemiston, johon kuvat on importoitu. Toki tässä on se, että jos Lr jakaa kuvat useampaan hakemistoon, niin eihän se sitten niitä näe.
Seuraavaksi sitten vain käy FRV:llä kuva kuvalta läpi ja leimaa halutuilla väreilla. FRV kirjoittaa tiedot XMP-tiedostoon, joten sinne voi tehdä muitakin editointeja, kuten WB ja valotus.
Paluu Lr:ään, valitsee importoidut kuvat (ctrl-a) ja hakemiston kohdalta "Synchronize Folder" ja "Scan for metadata updates". Sen jälkeen oikeat värikoodit (ja muut editit) ilmestyvät kuviin. Loppu on sitten perus-Lr:ää.
Kymmenellä kuvalla tuota ei kannata tehdä, mutta tuhannella ehkä jo kannattaa.
Tältä osin tuo Photo Mechanic ei taida tuoda mitään lisää ja FRV maksaa vain kymmenesosan & käsittelee RAW-kuvaa, ei renderöityä jiipeggiä. Molemmille on kuitenkin varmasti paikkansa.
Eli ensin import Lr:n kautta. Sen jälkeen käynnistää FRV:n ja valitsee sillä hakemiston, johon kuvat on importoitu. Toki tässä on se, että jos Lr jakaa kuvat useampaan hakemistoon, niin eihän se sitten niitä näe.
Seuraavaksi sitten vain käy FRV:llä kuva kuvalta läpi ja leimaa halutuilla väreilla. FRV kirjoittaa tiedot XMP-tiedostoon, joten sinne voi tehdä muitakin editointeja, kuten WB ja valotus.
Paluu Lr:ään, valitsee importoidut kuvat (ctrl-a) ja hakemiston kohdalta "Synchronize Folder" ja "Scan for metadata updates". Sen jälkeen oikeat värikoodit (ja muut editit) ilmestyvät kuviin. Loppu on sitten perus-Lr:ää.
Kymmenellä kuvalla tuota ei kannata tehdä, mutta tuhannella ehkä jo kannattaa.
Tältä osin tuo Photo Mechanic ei taida tuoda mitään lisää ja FRV maksaa vain kymmenesosan & käsittelee RAW-kuvaa, ei renderöityä jiipeggiä. Molemmille on kuitenkin varmasti paikkansa.
---
blogi
---
blogi