Photoshop-opus hakusessa
-
- Viesti:
Photoshop-opus hakusessa
Tuo photarin osaaminen on mulla kyllä vielä ihan lapsenkengissä. Löytyisikö sellaista Ps-opasta, jossa käydään läpi perusasiat ja perustyökalujen käyttö ja toiminta?
En ole kiinnostunut bridgestä, en RAW-käsittelystä, en yleensäkään valokuvien perussäätämisestä photarissa, vaan ihan siitä miten ne työkalut toimivat ja miten niitä pitäisi käyttää. Juu, enkä siitä, miten pilvitilaus tehdään ja miten sieltä valitaan oikea kieli.
Tällä hetkellä tuo photarin käyttö on kyllä sellaista kämmentämistä, ettei paremmasta väliä.
Olisko se sitten joku photoshop-bible tjsp, joka pitäisi omistaa?
Ja ei, en halua mitään videokursseja. Ei sovi mun tapaan opiskella.
En ole kiinnostunut bridgestä, en RAW-käsittelystä, en yleensäkään valokuvien perussäätämisestä photarissa, vaan ihan siitä miten ne työkalut toimivat ja miten niitä pitäisi käyttää. Juu, enkä siitä, miten pilvitilaus tehdään ja miten sieltä valitaan oikea kieli.
Tällä hetkellä tuo photarin käyttö on kyllä sellaista kämmentämistä, ettei paremmasta väliä.
Olisko se sitten joku photoshop-bible tjsp, joka pitäisi omistaa?
Ja ei, en halua mitään videokursseja. Ei sovi mun tapaan opiskella.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Photoshop
Tuolla pääsee ainakin alkuun.
https://helpx.adobe.com/fi/photoshop/using/tools.html
http://www.demotus.com/photoshop-tyokalut.htm
https://helpx.adobe.com/fi/photoshop/using/tools.html
http://www.demotus.com/photoshop-tyokalut.htm
-
- Viesti:
Joo... ei nyt ihan noin perusteisiin. Tässä esimerkkinä mitä alemmassa linkissä puhuttiin:
Eli perustauhkaa pitäisi opetella, mutta ei nyt kuitenkaan ihan lähdetä sieltä, että miten tietokoneen saa käyntiin.
Hyvä. Mutta miten ne vetokahvat saa esiin? Juu, tiedän sen nyt, kun erikseen googletin, mutta se ei ole kovin intuitiivista, että miten kontrollipisteen vetokahvat ilmestyvät.Reittikynällä voidaan piirtää vektorikuvioita, viivoja ja alueita. Vektorikuvat piirretään pisteitä ja niiden vetokahvoja (ja niiden pituuksia) määrittämällä.
Eli perustauhkaa pitäisi opetella, mutta ei nyt kuitenkaan ihan lähdetä sieltä, että miten tietokoneen saa käyntiin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
En tiedä onko täysversio vai elements kyseessä.
Tuolta löytyy: http://www.docendo.fi/valokuvaus.html?p=4
Martin Evening: Photoshop valokuvaajille 9.90 € ja erilaisia elemets oppaita.
Ystävällisin terveisin. Effuno
Tuolta löytyy: http://www.docendo.fi/valokuvaus.html?p=4
Martin Evening: Photoshop valokuvaajille 9.90 € ja erilaisia elemets oppaita.
Ystävällisin terveisin. Effuno
-
- Viesti:
Nykyään tulee käytettyä todella harvoin reittikynää.mremonen kirjoitti:Joo... ei nyt ihan noin perusteisiin. Tässä esimerkkinä mitä alemmassa linkissä puhuttiin:Hyvä. Mutta miten ne vetokahvat saa esiin? Juu, tiedän sen nyt, kun erikseen googletin, mutta se ei ole kovin intuitiivista, että miten kontrollipisteen vetokahvat ilmestyvät.Reittikynällä voidaan piirtää vektorikuvioita, viivoja ja alueita. Vektorikuvat piirretään pisteitä ja niiden vetokahvoja (ja niiden pituuksia) määrittämällä.
Alueita tulee valittua aluevalintatyökalulla (vaimkälietaikasauvankaveri) sillä kun valitsee alueet, kun käyttää + ja - valintoja niin päsee senverran lähelle että maskia muokkaamalla pääsee suhkoht helposti tyydyttävään lopputulokseen. Reittikynän aikaansaanoksia pitää fiksata yhtä paljon.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
Kyllä joo Hannu, mutta pointti ei nyt niinkään ollut tuossa reittikynässä vaan siinä, että haen opusta jossa olisi selitetty yksinkertaisesti mitä kukin työkalu tekee ja miten sitä käytetään. Kun joka-ikiseen työkaluun liittyy lukematon määrä näppäin- ja hiirenklikkauskombinaatioita, joilla toiminta muuttuu.Hannu KH kirjoitti:Nykyään tulee käytettyä todella harvoin reittikynää.
Alueita tulee valittua aluevalintatyökalulla (vaimkälietaikasauvankaveri) sillä kun valitsee alueet, kun käyttää + ja - valintoja niin päsee senverran lähelle että maskia muokkaamalla pääsee suhkoht helposti tyydyttävään lopputulokseen. Reittikynän aikaansaanoksia pitää fiksata yhtä paljon.
Jo ihan sellainen yksinkertainen asia, kuin alueen valinta rectangular marquee-työkalulla: miten aluetta muutetaan valinnan jälkeen? Tämmöistä opusta minä haen. En sitten tiedä, että onko se Photoshop for Dummies vai mikä.
Eikä mun tietotekniikan käyttötaidoissa pitäisi kauheasti olla vikaa, näitä on käytetty vuodesta -80 ja PC:tä vuodesta -83. Olen jopa koodannut CAD-ohjelmaa, joka käy ja kukkuu edelleen (onneksi ilman mun koodeja jo nykyään). Mutta Adobellla on ihan oma käänteinen puolalainen logiikka (RPN) liittyen siihen miten hommia tehdään. Ja tämän Gordionin solmun avaamiseen tarvitsen jotain mäkilähtöä. Tai apukaapeleita.
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Juu ymmärrän.mremonen kirjoitti:Kyllä joo Hannu, mutta pointti ei nyt niinkään ollut tuossa reittikynässä vaan siinä, että haen opusta jossa olisi selitetty yksinkertaisesti mitä kukin työkalu tekee ja miten sitä käytetään. Kun joka-ikiseen työkaluun liittyy lukematon määrä näppäin- ja hiirenklikkauskombinaatioita, joilla toiminta muuttuu.Hannu KH kirjoitti:Nykyään tulee käytettyä todella harvoin reittikynää.
Jo ihan sellainen yksinkertainen asia, kuin alueen valinta rectangular marquee-työkalulla: miten aluetta muutetaan valinnan jälkeen? Tämmöistä opusta minä haen. En sitten tiedä, että onko se Photoshop for Dummies vai mikä.
Eikä mun tietotekniikan käyttötaidoissa pitäisi kauheasti olla vikaa, näitä on käytetty vuodesta -80 ja PC:tä vuodesta -83. Olen jopa koodannut CAD-ohjelmaa, joka käy ja kukkuu edelleen (onneksi ilman mun koodeja jo nykyään). Mutta Adobellla on ihan oma käänteinen puolalainen logiikka (RPN) liittyen siihen miten hommia tehdään. Ja tämän Gordionin solmun avaamiseen tarvitsen jotain mäkilähtöä. Tai apukaapeleita.
Itse en aikoinani yhtä ainoaa kirjaa on löytänyt. Hyllystä löytyy muutama Katrin Eismannin ja Martin Eveningin kirja. Käteviä niksejä vaikka kaikkia en ole onnistunut hyödyntämään. Osa tiedoista on vanhentuneita, kun uudemmissa Photoshopeissa moni asia sujuu helpommin kuin vanhoissa.
Myös muita kirjoja löytyy, joka kirjasta joku juttu on jäänyt omiin työtapoihin, joten aina kannattaa kirjoja ainakin selailla.
Kirjastoon kannattaa mennä.
Aika moni juttu on omaan työrutiineihin tullut ihai itse pähkäilemällä, ja ei sovi unohtaa aikoinani saamia VVI:n oppeja.
-
Uusimmat jutut löytyy click by click
http://www.lynda.com/default.aspx
Eihän niitä tosin saa tallentaa mutta...
http://www.lynda.com/default.aspx
Eihän niitä tosin saa tallentaa mutta...
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viesti:
Mun aivorakenne jostain syystä hylkii videoita. En sitten tiedä, että johtuuko se siitä, että olen tullut tuotantolinjalta kuusikymmentäluvun alussa vai mistä, mutta kirjasta lukemalla mulle jää paremmin asiat mieleen. Videota katsellessa mulla alkaa ajatukset harhailemaan ja jos videon rytmi on mun biorytmeihin nähden väärä, päähän ei jää kuin harmistus.kohan kirjoitti:Uusimmat jutut löytyy click by click
Tämä voi johtua myös siitä, että olen aina lukenut paljon. Siis tosi paljon, lomalla menee helposti romaani päivässä, jos ei ole muuta tekemistä.
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
En minäkään videoita jaksa katsoa, johtuu myös siitä että englannin kielitaito on hidasta sorttia ja videot menee niin nopeasti.mremonen kirjoitti:Mun aivorakenne jostain syystä hylkii videoita. En sitten tiedä, että johtuuko se siitä, että olen tullut tuotantolinjalta kuusikymmentäluvun alussa vai mistä, mutta kirjasta lukemalla mulle jää paremmin asiat mieleen. Videota katsellessa mulla alkaa ajatukset harhailemaan ja jos videon rytmi on mun biorytmeihin nähden väärä, päähän ei jää kuin harmistus.kohan kirjoitti:Uusimmat jutut löytyy click by click
Tämä voi johtua myös siitä, että olen aina lukenut paljon. Siis tosi paljon, lomalla menee helposti romaani päivässä, jos ei ole muuta tekemistä.
Ennemmin tutkii jotakin opusta.
-
- Viesti:
Aiemmin mainittu Martin Eveningin kirja on mielestäni kattava. Minulla on lontoonkielinen Kindle versio. Siinä oli mielestäni kaikki oleellinen, eikä aihe jää pintaraapaisuksi.
http://www.amazon.com/Adobe-Photoshop-P ... 0415711754
Vaikka Matti ei niistä vitejoista perustakaan, niin tuo opus plus Phlearnin käytännönläheiset ja selkeät tutoriaalit ovat olleet aika mainio yhdistelmä. Minulle on suuri hyöty siitä, että näen myös miten jokin asia käytännössä tapahtuu.
http://www.amazon.com/Adobe-Photoshop-P ... 0415711754
Vaikka Matti ei niistä vitejoista perustakaan, niin tuo opus plus Phlearnin käytännönläheiset ja selkeät tutoriaalit ovat olleet aika mainio yhdistelmä. Minulle on suuri hyöty siitä, että näen myös miten jokin asia käytännössä tapahtuu.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Katrin Eismann on kyllä oma valintani, Evening on välillä vähän liian "suulas amerikkalainen". Mutta makuasia. Eismannin kirjoissa on usein kehittyneempää photoshopin käyttöä, jossa perusteet olisi hyvä jo osata.
Jos suomenkieli kelpaa, niin Petteri Paanasen photarikirjat on kyllä varsin hyviä perusasioiden esittämisessä.
Kävisin ehkä kirjastossa, katsoisin eri tekijöiden tyyliä vanhemmista opuksista, tarkistaisin onko heillä kohtuullisen uutta Photarin versiota käsittelevää opusta ja hankkisin sen käsiini.
Jos suomenkieli kelpaa, niin Petteri Paanasen photarikirjat on kyllä varsin hyviä perusasioiden esittämisessä.
Kävisin ehkä kirjastossa, katsoisin eri tekijöiden tyyliä vanhemmista opuksista, tarkistaisin onko heillä kohtuullisen uutta Photarin versiota käsittelevää opusta ja hankkisin sen käsiini.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viesti:
Parhaiten oppii kun haluaa tehdä omalle ruudulleen jotain ja sitten selvittää miten se tehdään. Jos tarve ei kumpua omasta ruudusta niin tutoriaaleista ei ole pahemmin hyötyä - ei vaan muistu mieleen myöhemmin mitenkäs se nyt menikään ja taas avataan tutoriaali X n:n kerran.
Joskus aikanaan yläkouluaikana lueskelin photoshop 5:n manuaalin kannesta kanteen, siinä oli vielä mukana CD missä harjoittelutiedostoja. Jotain toki jäi siitä mieleen (miten leikataan kahvipannu taustasta polkutyökalulla ja siirretään se lopulta toiseen kontekstiin), mutta enemmän kantapään kautta oppinut kokeilemalla sen jälkeen kun tuli ensimmäinen järkkäri hankittua.
Joskus aikanaan yläkouluaikana lueskelin photoshop 5:n manuaalin kannesta kanteen, siinä oli vielä mukana CD missä harjoittelutiedostoja. Jotain toki jäi siitä mieleen (miten leikataan kahvipannu taustasta polkutyökalulla ja siirretään se lopulta toiseen kontekstiin), mutta enemmän kantapään kautta oppinut kokeilemalla sen jälkeen kun tuli ensimmäinen järkkäri hankittua.
Viimeksi muokannut Maffer, Touko 06, 2015 15 : 32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viesti:
Oppimisen edellytys on jonkinsortin tarve, oma kone, opas mistä pystyy tarkasti katsomaan kuinka homma tapahtuu......ja sitten vielä jatkossakin käyttöä opitulle asialle, opitutkin asiat tuppaa käytönpuutteessa unohtumaan.Maffer kirjoitti:Parhaiten oppii kun haluaa tehdä omalle ruudulleen jotain ja sitten selvittää miten se tehdään. Jos tarve ei kumpua omasta ruudusta niin tutoriaaleista ei ole pahemmin hyötyä - ei vaan muistu mieleen myöhemmin mitenkäs se nyt menikään ja taas avataan tutoriaali X n:n kerran.
-
- Viesti:
Tarpeestahan se tietenkin lähtee. Pitää olla jokin näkemys, mihin kuvaansa haluaa viedä ilmaisullisesti.Maffer kirjoitti:Parhaiten oppii kun haluaa tehdä omalle ruudulleen jotain ja sitten selvittää miten se tehdään. Jos tarve ei kumpua omasta ruudusta niin tutoriaaleista ei ole pahemmin hyötyä - ei vaan muistu mieleen myöhemmin mitenkäs se nyt menikään ja taas avataan tutoriaali X n:n kerran.
Minulla oppimisprosessi on iteratiivinen ja praxis-lähtöinen, ts. perehdyn teoriaan joka ohjaa käytäntöä. Photoshop on niin poskettoman laaja ja monipuolinen ohjelma, että jollen olisi käynyt läpi jotakin poikkileikkausta ja toisaalta nähnyt konkreettisesti mitkä asiat ovat ylipäänsä mahdollisia, en olisi tainnut päästä alkua pidemmälle. En muista läheskään kaikkea lukemaani tai katsomaani, mutta käytyäni läpi varmasti jo kymmeniä tunteja esim. mainitsemiani Phlearnin tutoriaaleja, minulla on melko hyvä käsitys mikä on mahdollista, mutta myös - ja palatakseni siihen omaan tarpeeseen - miten mikään tekniikka ei auta ellei ole näkemystä siitä, mitä kuvalleen haluaa tehdä. Toisaalta minusta on kyllä hauska katsoa näitä suitsuttamiani Phlearnin videoita senkin takia, että ne ovat mielenkiintoisia ja innostavia. Vaikkei minulla olisikaan juuri nyt erityistä tarvetta tehdä Sci-Fi silmää tai tekolunta (sitä kuitenkin kerran kokeilin!), luovaa prosessia on vain pirun hauska seurata, ja jossakin vaiheessa siitä on varmaankin hyötyä.
Kaikkea läpikäymääni en vieläkään muista, mutta kun katson kuvaani ja minulla on näkemys mitä haluan sille tehdä, vaikken muistaisikaan tarvittavan tekniikan vaiheita, muistan todennäköisesti nähneeni jotakin sen tapaista tehdyn jossakin tutoriaalissa. Se helpottaa ns. luomisen tuskaa, kun minulla on jokin muistikuva siitä miten edetä, tai mistä löydän lisätietoa. Tavoitteeni ja sen saavuttamisen edessä ei ole ylipääsemätön Hadrianuksen valli, miltä se alkumetreillä Photoshopin kanssa hetkittäin tuntui. Joudun ehkä palaamaan kirjoihin tai katsomaan jonkun tutoriaalin uudelleen, mutta tiedän suunnilleen mistä sen löytää, ja pääsen eteenpäin melko nopeasti ilman, että luova into tyrehtyy tiedon puutteeseen.
Oppiminenhan on luonnollisesti yksilöllinen prosessi. Kaikki eivät opi samalla tavalla ja samoja oppimismenetelmiä käyttäen. Näissä foorumivinkeistä voi saada lyhyen katsauksen siihen miten eri ihmiset ovat opetelleet ja oppineet, ja mitä lähteitä on käytettävissä. Hiljalleen se omakin tyyli sitten rakentuu.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Juurikin näin. Mutta sitä ennen on ihan perusasiat hyvä olla hallussa. Nyt en puhu mistään kovin monimutkaisista jutuista, vaan ihan siitä miten perustyökalut toimivat ja mitä niillä saa aikaan.Maffer kirjoitti:Parhaiten oppii kun haluaa tehdä omalle ruudulleen jotain ja sitten selvittää miten se tehdään. Jos tarve ei kumpua omasta ruudusta niin tutoriaaleista ei ole pahemmin hyötyä - ei vaan muistu mieleen myöhemmin mitenkäs se nyt menikään ja taas avataan tutoriaali X n:n kerran.
Itse olen myös aikanaan kokeillut tuota metodia, että luetaan kirja X, mutta jos tietoja ei tarvitse mihinkään, ei siitä oikein ole hyötyäkään. Muuta kuin ehkä siinä mielessä, että oppii mihin työkalu oikein kykenee.
Jostain syystä tuo Photarin oppiminen on mulle kiven alla, Lightroom tuntui omalta heti ensimmäisestä hetkestä lähtien. Siinä ei tarvinnut hetkeäkään miettiä, että mitähän tällä tehdään ja miksi. Tosin Lr:n kuvankäsittelyominaisuudet varsinaisen RAW-konvertterin ulkopuolella ovat kyllä aika rajalliset. Mutta aika pitkälle niilläkin pääsee.
---
blogi
---
blogi