Kuvan muokkaus alusta loppuun

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
Khamul

Kuvan muokkaus alusta loppuun

Viesti Kirjoittaja Khamul »

Kuvia olen räpsinyt jo jonkun aikaa, mutta nyt olisi tarkoitus aloitella niiden muokkauskin, joten kiinostaisi mitä ihmiset suosittelisivat kuville ylipäätään tehtäväksi.

Eli mitä kuville kannattaa tehdä ja missä järjestyksessä? Mitä ohjelmia kannattaa käyttää? Löytyykö netistä jotain hyviä oppaita eri käsittelyvaiheiden opastukseen vai kannattaisiko kentis hankkia jotain kirjallisuutta?

Juurikaan aiempaa kokemusta ei kuvanmuokkauksesta ole.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Vita

Viesti Kirjoittaja Vita »

itse käytän photoshoppia, adobe.comista löytyy ainakin tryout. ilmaisiakin softia on, ehkä joku muu pystyy mainostamaan niitä paremmin.

itsellä menee kaikki kuvat photarin läpi ennen julkaisua. yleensä rajaan ja säädän värit, kontrastin ja muut systeemit kohilleen. joskus siivoilen roskia, jne. yleensä yritän pitää kuvat suht. "luomuna", mutta joskus pitää kikkailla ja muovata kuvaa enemmänkin. riippuen vähän käyttötarkoituksesta ja fiiliksestä.

photari-tutorialeja löytyy ainakin osoitteesta http://www.n-sane.net/tutorials.php ja äkkiäkös niitä hakukoneillakin etsii.
mjalka

Viesti Kirjoittaja mjalka »

- valotuksen korjaus (jos tarvii)
- rajaus (jos tarvii)
- pienentäminen nettikokoon (jos tarvii)
-pieni terävöitys

Muuta ei tarvitse, kun on kunnon putket.

-mustavalkokuvaksi channel mixerillä, jonka jälkeen kontrastia lisää aavistuksen verran.

Tässä jotain:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... %F6nkul%2A

Laita hakuun "työnkul*" tai "workflow" niin löytyy lisää juttua.
Vita

mä en vieläkään ymmärrä tuota terävöitystä.. jos kuva on terävä niin ei sitä tarvi enää terävöitellä. se kuulostaa kuitenkin olevan ihan trendi ainakin tällä palstalla..
binary

Viesti Kirjoittaja binary »

Vita kirjoitti:mä en vieläkään ymmärrä tuota terävöitystä.. jos kuva on terävä niin ei sitä tarvi enää terävöitellä. se kuulostaa kuitenkin olevan ihan trendi ainakin tällä palstalla..
Digikuvat on hieman pehmeitä luonteeltaan, johtuen ccd- ja cmos-tekniikasta. Jos kuvaat jiipeginä, niin kamera tekee kuvaan jonkinlaisen terävöityksen kuitenkin. Tällä palstalla useimmat vain haluavat tehdä sen (terävöityksen) itse tehokkaammalla prosessorilla ja paremmilla algoritmeilla, kuin mitä digikamerasta löytyy -> kuvaa raw:ta ja käyttää jotain kuvankäpistelysoftaa.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Vita kirjoitti:mä en vieläkään ymmärrä tuota terävöitystä.. jos kuva on terävä niin ei sitä tarvi enää terävöitellä. se kuulostaa kuitenkin olevan ihan trendi ainakin tällä palstalla..
:DD

Kyllä kaikkien järkkäreiden tuottamaan RAW-kuvasta tehtyä muunnosta joutuu terävöittämään, viimeistään nettikokoon pienentämisen jälkeen.

Valmiiksi terävää jälkeä saa, kun laittaa kamerasta terävyyden maksimiin ja kuvaa jpg:tä, mutta silloin kamera itse terävöittää kuvan eli kuskista tulee kyytiläinen. Pokkarit toimivat tällä periaatteella.

Tuskin kukaan terävöittäisi kuviaan, ellei siihen olisi tarvetta?
Viimeksi muokannut tareone, Maalis 11, 2005 0 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mjalka

Viesti Kirjoittaja mjalka »

binary kirjoitti:
Digikuvat on hieman pehmeitä luonteeltaan, johtuen ccd- ja cmos-tekniikasta. Jos kuvaat jiipeginä, niin kamera tekee kuvaan jonkinlaisen terävöityksen kuitenkin. Tällä palstalla useimmat vain haluavat tehdä sen (terävöityksen) itse tehokkaammalla prosessorilla ja paremmilla algoritmeilla, kuin mitä digikamerasta löytyy -> kuvaa raw:ta ja käyttää jotain kuvankäpistelysoftaa.
Juuri näin. Pokkarit tekevät valmiimpaa jälkeä kuin järkkärit.

Lisäksi kuvaa pienennettäessä se pehmenee huomattavasti ja siksi on syytä terävöittää se ainakin "alkuperäiselle tasolle". Helppo itse havainnoida pienennöstä tehdessä tuo pehmeneminen.

EDIT: tare ehti ensin
kohan

Re: Kuvan muokkaus alusta loppuun

Viesti Kirjoittaja kohan »

Khamul kirjoitti:Kuvia olen räpsinyt jo jonkun aikaa, mutta nyt olisi tarkoitus aloitella niiden muokkauskin, joten kiinostaisi mitä ihmiset suosittelisivat kuville ylipäätään tehtäväksi.
Hae vaikka täältä tämän tyyppisia keskusteluita niistä löytyy paljon asiaa ja paljon asian vierestä.
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=14640
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
EsaS

Viesti Kirjoittaja EsaS »

Minä lueskelin mm nätä sivuja hiljakseen opiskellessani perusasioita. Huomaa kirjoitusten ikä: tuotepuolella varmaan tapahtuu koko ajan muutoksia, mutta perusasiat ovat kyllä vakiintuneet.
linkki:
http://www.normankoren.com/sitemap.html
t. Esa
Vita

toi terävöitys vaan tuntuu olevan ristiriidassa softauksen kanssa.. sitäkin näkee tehdyn kuville aika usein.. kuva siis terävöitetään defaultina, ja sitten kun sitä muokkaillaan julkaisuun, sitä softaillaan, että näyttää nätimmältä?
tareone
Viesti:

Vita kirjoitti:toi terävöitys vaan tuntuu olevan ristiriidassa softauksen kanssa.. sitäkin näkee tehdyn kuville aika usein.. kuva siis terävöitetään defaultina, ja sitten kun sitä muokkaillaan julkaisuun, sitä softaillaan, että näyttää nätimmältä?
En ole ainakaan tällä foorumilla huomannut kovin montaa softattua kuvaa ja jos täällä olisi softattuja kuvia, mistäs tiedät, onko niitä sitä ennen terävöitetty vai ei? Ja mistä tiedät, onko nk. softattuja kuvia softattu tarkoituksella, vai onko terävöitys jäänyt tekemättä?

Sivuillasi oleville kuville olisi terävöitys tehnyt terää ;).

Ristiriitaista tekstiä...
Vita

tareone kirjoitti:Sivuillasi oleville kuville olisi terävöitys tehnyt terää ;).

Ristiriitaista tekstiä...
varmasti olisi. tai sitten pitäisi opetella ottamaan valmiiksi huipputeräviä kuvia tuolla vehkeellä. terävöittäminenkin lienee oma taiteenlajinsa. jos sitä ei osaa, kuvista tulee herkästi pikselimössöä.
tareone
Viesti:

Vita kirjoitti:sitten pitäisi opetella ottamaan valmiiksi huipputeräviä kuvia tuolla vehkeellä.
Tee mieluummin niin, että pistät kamerasta kaikki asetukset (terävöitys, värikylläisyys) nollille ja hoidat käsittelyn itse ohjelmalla jälkikäteen. Näin pääset parhaimpaan lopputulokseen, etkä anna kameran arpoa omiaan. Vielä parempi, jos pystyt kuvaamaan RAW-kuvia.

Em. kannattaa soveltaa, jos haluaa parasta kuvanlaatua. Jos on tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, mikäs siinä.
gerbera

Viesti Kirjoittaja gerbera »

mitä vaikeata siinä terävöittämisessä on? kuva 100prossaan ja sitte niimpal terävöitysta et näyttää vielä hyvältä
Ei kenestäkään koskaan tule mitään.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Minä tein photariin actionin, joka hoitaa perusterävöityksen puolestani. Yhdellä pikanäppäimellä hoituu seuraava: muunto LAB-tilaan -> a- ja b-kanavien "piilotus" -> unsharp mask arvoilla 500%, 0.2, 0 -> muunto RGB-tilaan.
Vita

jotenkin toi terävöitys vaan sotii logiikkaa vastaan.. terävöityksessähän kuvaan luodaan dataa tyhjästä.. samoten ku kuvan suurentamisessa.
aaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaro »

Kyllä kaikkien järkkäreiden tuottamaan RAW-kuvasta tehtyä muunnosta joutuu terävöittämään, viimeistään nettikokoon pienentämisen jälkeen.
Siis kaikkien bayer kennoisten kameroiden. :-(
!!! Sorry, I don't use blurr filter in my camera, film or digital. I use sd Quattro, SD15, SD14 and DP1, DP2, dp2Q, SD1M...;-)
Kyllä pöllö tietää
binary

Viesti Kirjoittaja binary »

Vita kirjoitti:jotenkin toi terävöitys vaan sotii logiikkaa vastaan.. terävöityksessähän kuvaan luodaan dataa tyhjästä.. samoten ku kuvan suurentamisessa.
Ymmärrän pointtisi. Tässä ovat kyseessä jo henkilökohtaiset preferenssit eli haluatko tallentaa kuvat itsesi vai kameran näkemyksen mukaan. Osa skippaa tämänkin valinnan ja jättää sen arvonta-algoritmien huoleksi.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Oikeastaan siinä ei terävöitetä mitään, vaan lisätään paikallista kontrastia ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin