photoshop cs ja canon 20D

Kuvankäsittelyä, mitä vain
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Hannu KH kirjoitti: 20 D ottaa erikseen RAW:t ja JPEG:t. Jiipekit tallentuvat erikseen eivätkä ole RAW:n sisällä.
Eli 20D:llä saa siis pelkän RAW-kuvan ja Irfanview näyttää sen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

tareone kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: 20 D ottaa erikseen RAW:t ja JPEG:t. Jiipekit tallentuvat erikseen eivätkä ole RAW:n sisällä.
Eli 20D:llä saa siis pelkän RAW-kuvan ja Irfanview näyttää sen.
IrfanvieWistä en tiedä, on se mulla koneella mutta en käytä sitä.

Sen vain tiedän, että 20 D tallentaa RAW:t ja JPG:t erikseen, ja jiipekin laadun voi vapaasti valita.

Käytän pelkkää RAW:tä mutta tallennan myös pienimmän JPEG:n selailukuviksi. Selailuun käytän sekä vanhaa Nikonin Wiew-ohjelmaa sekä Canonin mukana tulleita.

Photosoppi on vain 7.0 versio, käsittelen RAW:t Canonin omilla ohjelmilla ja hyvin pelittää.
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 10, 2013 5 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

kaptah kirjoitti:Onko minulla 20D:ssä jotain vikaa kun siinä on se previkka JPG RAW:in sisällä? :) Sama homma Nikonin rawweissa, saa valita RAW tai RAW+JPG, valinnoista riippumatta RAW:n sisälle tulee täysikokoinen ja suht pakattu JPG. Esim Nikon Capturessa voi tämän JPG:n kokoa muuttaa uudelleen tallentaessa ja näin pienentää RAW:ja noin 500kt:llä.

Empiiriseksi todisteeksi 20D JPG:stä kelpuutan sen että IrfanView avaa RAW:n noin 0,1 sekunnissa 1536 x 1024 pikselin kuvaksi. Pakkauksesksi Irfani ilmoittaa "JPG/JFIF".
En tähän asiaan muuta osaa sanoa, kuin että ainakin mun tallennetuissa kuvissa on RAW:t ja JPEG:t erikseen. Jostakin olen muistaakseni lukenut, että 10D:ssä jiipekit olis RAW:n sisällä ja 20 D:ssä ei olisi.

Jokin Canonista enemmän ymmärtävä saa selventää, minä vaan kuvaan enkä ymmärrä senkummemmin näiden Canonien sielunelämää.

Se Irfanvievievi ei kuulu myöskään mun tuttavuuksiin.
tareone
Viesti:

kaptah kirjoitti: Empiiriseksi todisteeksi 20D JPG:stä kelpuutan sen että IrfanView avaa RAW:n noin 0,1 sekunnissa 1536 x 1024 pikselin kuvaksi. Pakkauksesksi Irfani ilmoittaa "JPG/JFIF".
Sama juttu täällä, mutta olisko toi Irfanview:n tekemä previkka RAW-kuvasta. Jos on, Irfanview suoriutuu hommasta erittäin nopeasti.
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 10, 2013 5 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tareone
Viesti:

kaptah kirjoitti:
tareone kirjoitti:Sama juttu täällä, mutta olisko toi Irfanview:n tekemä previkka RAW-kuvasta. Jos on, Irfanview suoriutuu hommasta erittäin nopeasti.
Aivan. Noin nopeasti ei RAW:stä mikään nykysofta tee yhtään mitään. :)
BreezeBrowserin sivuilta:
- extract embedded JPEGs from CR2 raw files (1536x1024 pixels) for fast web page generation and proofs
Irfanview siis käyttää tota RAWin sisällä olevaa previkka jpg:tä. Eli 20D:n RAWeissa on jpg sisällä, vaikka kuvaisi pelkästään RAW-muodossa.
Vastaa Viestiin