RAW-kuvien konvertointiohjeita tarvitsen

Kuvankäsittelyä, mitä vain
kaisa.k

RAW-kuvien konvertointiohjeita tarvitsen

Viesti Kirjoittaja kaisa.k »

Kun käännän RAW-kuvat tiffiksi, niin olen tähän mennessä aina kääntänyt ne 8 bittiseksi, mutta nyt kun pitäisi saada painokelpoisia kuvia digikuvista niin pitäsikö ne kääntää 16-bittiseksi (jotta värejä olisi paljon) ja mitenkäs sitten kun eihän niitä voi Photoshopissa muokata, ennen kuin muuttaa 8-bittiseksi?

Niin ja jos joku osaisi sanoa, onko Zoombrowser kelvollinen ohjelma digikuvien lataukseen ja RAW->TIFF konvertointiin?

Ja jos joku vielä tietää sellaista ohjelmaa, jolla digikuvien kokoa saa kasvatettua, olen kuullut että sellainen löytyisi netistä ihan ilmaiseksi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
amn-

Re: RAW-kuvien konvertointiohjeita tarvitsen

Viesti Kirjoittaja amn- »

kaisa.k kirjoitti: Ja jos joku vielä tietää sellaista ohjelmaa, jolla digikuvien kokoa saa kasvatettua, olen kuullut että sellainen löytyisi netistä ihan ilmaiseksi.
Ainakin Photoshoppiin löytyy sellainen plug-inni kuin Genuine Fractals, ihan hyvä plugari, en ole varma oliko ilmainen, ainakin trial löytyy jossei muuta.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

kaisa.k kirjoitti:pitäsikö ne kääntää 16-bittiseksi (jotta värejä olisi paljon) ja mitenkäs sitten kun eihän niitä voi Photoshopissa muokata, ennen kuin muuttaa 8-bittiseksi?
Photoshop suostuu tekemään joitakin toimintoja myös 16-bittisessä tilassa. Toiminnot riippuvat vähän versiosta, mutta varsinkin level:sien ja curven säädöt on hyvä tehdä 16-bittisenä. Muita säätöjä varten sitten siirrytään 8-bittiseen tilaan.

Painoon kuva menee 8-bittisenä.
kaisa.k kirjoitti: Niin ja jos joku osaisi sanoa, onko Zoombrowser kelvollinen ohjelma digikuvien lataukseen ja RAW->TIFF konvertointiin?
Zoombrowser ei ehkä ihan käyttäjäystävällisimpiä ole. Mielipiteet vaihtelevat. Itse käytän mielummin kortinlukijaa ja siirrän kuvat ihan käyttöjärjestelmän tiedostokäsittelyillä.

Zoombrowser ei itse tee Raw-konversiota, vaan käyttää Canonin raw-ohjelmia. Vähän riippuen käyttämästäsi versiosta, niin käytössä on ns. RawImageConverter, FileViewer tai Digital Photo Professional. Itse suosittelisin tuota viimeksi mainittua, josta saa uusimman version Canonin www-sivuilta.

http://consumer.usa.canon.com/ir/contro ... goryid=201

Mene yllämainitulle sivulle, valitse kamerasi, valitse drivers/software, lataa Digital Photo Professional update for version 1.5. Se päivittyy vaikka sinulla ei tuota ohjelmaa vielä olisikaan, jos sinulla on Canonin joku muu ohjelmapaketti.

DPP on huomattavasti nopeampi konvertoimaan ja sisältää varsin laajat säätömahdollisuudet. Se sisältää myös kuvien selaustoiminnot.

Tietysti jos sinulla on Photoshop CS tai Elements 3.0, niin ne osaavat suoraan konvertoida Canonin raw-tiedostoja.
kaisa.k kirjoitti:Ja jos joku vielä tietää sellaista ohjelmaa, jolla digikuvien kokoa saa kasvatettua, olen kuullut että sellainen löytyisi netistä ihan ilmaiseksi.
Kyllä sillä Photarillakin saa kuvia suurennettua johonkin 150% asti vielä ihan hyvin. Genuine Fractals auttaa valokuvien kanssa hiukan vielä suuremmaksi, mutta mitään CSI-televisiosarjan suurennostemppuja ei silläkään voi tehdä.
Nöpö

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Zoombrowser ei itse tee Raw-konversiota, vaan käyttää Canonin raw-ohjelmia. Vähän riippuen käyttämästäsi versiosta, niin käytössä on ns. RawImageConverter, FileViewer tai Digital Photo Professional. Itse suosittelisin tuota viimeksi mainittua, josta saa uusimman version Canonin www-sivuilta.

http://consumer.usa.canon.com/ir/contro ... goryid=201
Tuo ei vaan ymmärrä höykäsen pölähdystä ainakaan D60:n raw-tiedostosta. Päivitys kuulemma on tulossa jahka 350 saadaan myyntiin (kuin tuo liittyy D60:n raakakuvatukeen ei minulle kyllä valkene).
Vastaa Viestiin