Mikä kamera paras meikäläisen kuvauksiin? Kommentteja :)

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Iitu

Mikä kamera paras meikäläisen kuvauksiin? Kommentteja :)

Viesti Kirjoittaja Iitu »

Olemme hankkimassa kameraa lähinnä koiriemme kuvaamiseen. Kuvaaminen tapahtuu ulkona ja sisällä, myös halleissa.

En ole mikään tekniikan ihmelapsi, joten mikä olisi sellainen kamera jossa olisi hyvät automaatti ohjelmat?

Minua kiinnosti Canonin G3, mutta lueskeltuani kommentteja sen huonoista automaateista, niin ehkä se ei sitten ole minulle oikea. Mitä muita hyviä olisi? Hintahaarukka olisi 500-1000euroa...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Paras olisi sellainen, jossa on ulkoisen salaman käyttömahdollisuus. Noissa halleissa ei pärjää kameran omalla pikkufläshillä (nimimerkki kokemusta on). Eikä mikään salama muutenkään riitä kirkolta kotiin...
Tietty olisi hyvä jos ISOa (herkkkyyttä) voisi säätää 800:aan saakka, mutta mitä pienempi kenno, sitä pahempi kohina.
Erja

Viesti Kirjoittaja Erja »

Lisäillään tähän toinenkin kysymys, kun samaan tarkoitukseen olen kameraa hankkimassa...

Eli kun tarkoituksena on kuvata myös liikkeessä olevaa koiraa, niin mikä on se ominaisuus kamerassa, joka tähän liittyy? Eli, ettei kuvassa vain sitten vilahda pelkkä suttuinen möykky.

Nykyinen, säälittävä HP:n halpisdigi kun ei ehdi koiran vauhtiin sitten ei mitenkään. Ensinnäkin napin painamisen jälkeen kestää 10 sekunttia ennekuin se ottaa kuvan ja lisäksi kuva on epäselvä.

Kameravinkkejä? Pääosin kuvat tulevat nettisivuille, mutta toivoisin, että tarkkuus (?) olisi kamerassa kuitenkin sitä luokkaa, että kuvia voi ja kehtaa halutessaan myös lähetellä lehtiin (esim. seuran jäsenlehtiin jne.).
E.T

Re: Mikä kamera paras meikäläisen kuvauksiin? Kommentteja :)

Viesti Kirjoittaja E.T »

Iitu kirjoitti:En ole mikään tekniikan ihmelapsi, joten mikä olisi sellainen kamera jossa olisi hyvät automaatti ohjelmat?

Minua kiinnosti Canonin G3, mutta lueskeltuani kommentteja sen huonoista automaateista, niin ehkä se ei sitten ole minulle oikea. Mitä muita hyviä olisi? Hintahaarukka olisi 500-1000euroa...
Sehän se on että automatiikan pitäisi toimia nopeasti koiria tai yleensäkin eläimiä kuvatessa sillä kohdehan ei varmaan halua aina pysyä oikein paikallaan.
Ja ainakin halvoissa halvoissa kameroissa automatiikka taitaa toimia melkoisen hitaasti.

Oliko kamerassa tarkoitus olla mitään erikoisominaisuuksia kuten hyvää laajakulmaa, isompaa zoomia, käsitarkennusta/yleensäkin mahdollisuutta käsisäätöihin vai oliko tarkoitus hankkia "point and shoot" (osoita ja laukaise) kameraa?

Paljon testejä:
http://www.dpreview.com
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
Erja

Viesti Kirjoittaja Erja »

Tällä tiedolla ja taidolla, mikä minulla kameroista on niin varmin olis varmasti joku "point and shoot". :) Käsisäädöistä tuskin on vastaavaa hyötyä, kun niitä ei osaa käyttää ts. ei tiedä milloin mitäkin pitää säätää ja miksi.

Eli kamera jolla saa hyviä kuvia, vaikkei osaa edes kuvata. :) Noh, ehkä liikaa vaadittu mutta jotain sinne päin tai ainakin niin että kameran puolelta olisi edellytykset hyviin kuviin...
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

Erja kirjoitti:Eli kun tarkoituksena on kuvata myös liikkeessä olevaa koiraa, niin mikä on se ominaisuus kamerassa, joka tähän liittyy? Eli, ettei kuvassa vain sitten vilahda pelkkä suttuinen möykky.
Nopeaa automatiikkaa eli tarkennusta (mikä tarkoittaa isoa hintaa) ja riittävän lyhyttä valotusaikaa. (jotta kohteen liikkuminen valotuksen aikana "pysähtyisi")

Yksi vaihtoehto on mahdollisuus käsisäätöjen käyttöön jolloin kameran ei enää tarvitsisi pähkäillä tarkennuksen ja valotuksenmittauksen kanssa suljinta painettaessa.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
keppana

Millä kuvata karvapalleroita?

Viesti Kirjoittaja keppana »

Kuten aikaisemmin tuli ilmi, tarvitset kameran johon saa ulkoisen salaman. Kameroiden oman salaman teho harvoin riittää monien metrien päähän. Ulkoinen salama tietysti lisää myös kustannuksia. Arvostanet ulkoista salamaa esim. kuvattaessa halleissa, joissa on huono valaistus?

Karvapalleron liike täytyy saada pysäytettyä käyttämällä lyhyttä suljinaikaa (shutter speed). Näin ollen tarvitset kameran, jossa voidaan manuaalisesti valita suljinaika. Halpisautlomaattipokkareissa tätä ominaisuutta (kuten montaa muutakaan) ei ole. Ainoana vaihtoehtona halpiskamerassa on yrittää käyttää mahdollista urheilu -kuvausmoodia, jos sellainen siitä löytyy. Tällöin kamera pyrkii pitämään suljinajan mahdollisimman lyhyenä. Pelkäänpä vaan, että tulokset eivät kovin kummoisia halpislaitteella tule olemaan... nimim. ensimmäinen digikamerani oli pokkari.

Saattaisit arvostaa myös sarjakuvausmahdollisuutta. Esim agility -radalla karvapallo viilettää melkoisella vauhdilla. Jos haluat saada kuvan vaikka esteen ylittävstä koirasta, niin mikä olisikaan parempi kuin kamera joka ottaa esim. 5 kuvaa sekunnissa.

Automaattiasetuksilla kuvaaminen voi olla vaikeata; koskaan ei voi olla oikein varma, millaiset asetukset se kamera arpoo. Tietysti käytämällä jotain esi-ohjelmaa (urheilu, maisemakuvaus, potretti jne...) kamera osaa vähän haistella millaisia kuvia käyttäjä on ottamassa.

Itse kuvaan nykyään lähinnä pelkästään manuaaliasetuksilla, kun kameran kanssa on tullut sinuiksi. Ainoastaan nopeasti syntyvissä tilanteissa käytän automaatti asetuksia, jotta saisin (tilanne)kuvan ylipäätään otetuksi.

Kun kamera on hankittu, sen käytön opetteleminen on kaiken A ja O. Miksi lyödä 1000 euroa tiskiin, jollei osaa kuitenkaan hyödyntää kameran kaikkia mahdollisia ominaisuuksia. Tämä tietysti vaatii paneutumista ja halua kokeilla. Loppujenlopuksi ne kuvat ottaa kuvaaja, ei kamera...
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

Erja kirjoitti:Tällä tiedolla ja taidolla, mikä minulla kameroista on niin varmin olis varmasti joku "point and shoot". :) Käsisäädöistä tuskin on vastaavaa hyötyä, kun niitä ei osaa käyttää ts. ei tiedä milloin mitäkin pitää säätää ja miksi.
Silloin voi olla vaikeaa löytää kohtuuhintaista kameraa jossa olisi riittävän nopea automatiikka.

Tuo käsisäätöjen tekemisen nopeuskin riippuu aivan kamerasta.

Kun isän kanssa hankimme tuossa pari kuukautta sitten kunnollista digikameraa niin yhtenä vaihtoehtona oli juuri tuo G-kolmonen jossa säädöt tehdään valikkojen kautta.
Lopulta päädyimme Minoltan 7i:hin, syinä olivat:
Parempi laajakulma ja tele. (28mm-200mm)
Käsizoomi vs G3:n nappien näpyttely. (lisäksi käsitarkennuskin tapahtuu objektiivissä olevasta pyöritettävästä renkaasta)
Ei tarvitse kahlata valikoita valotusajan tai aukon käsin säätämiseksi.
kys. kameran ohjekirja

Digikameroilla pystyy myös automatiikkaa käyttäen kuvaamaan nopeammin kun osoittaa kameran ennalta kohtaan josta kuvattava kohde kulkee ja painaa sulkimen puoleenväliin jolloin kamera tarkentuu siihen kohtaan ja määrittää valotuksen valmiiksi jolloin kamera ottaa kuvan lähes välittömästi sulkimen pohjaan painamisen jälkeen.
Tosin kyseiselläkin tekniikalla kameran automatiikka voi käyttää liian pitkää valotusaikaa jolloin kuvattava eläin näkyisi sumeana.
-George Bernard Shaw
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

E.T kirjoitti:Kun isän kanssa hankimme tuossa pari kuukautta sitten kunnollista digikameraa niin yhtenä vaihtoehtona oli juuri tuo G-kolmonen jossa säädöt tehdään valikkojen kautta.
Lopulta päädyimme Minoltan 7i:hin, syinä olivat:
Parempi laajakulma ja tele. (28mm-200mm)
Käsizoomi vs G3:n nappien näpyttely. (lisäksi käsitarkennuskin tapahtuu objektiivissä olevasta pyöritettävästä renkaasta)
Ei tarvitse kahlata valikoita valotusajan tai aukon käsin säätämiseksi.
kys. kameran ohjekirja
Paitsi että olet väärässä. G3:ssa tarvitse juuri mitään säätää valikkojen kautta. Valkotasapainon, valotuksen, aukkojen, manual zoomin jne. säädöt onnistuvat ilman valikkojen kahlausta.

Dpreview:
MINOLTA DIMAGE 7Hi:
Detail Rating (out of 10)
Construction 7.5
Features 9.5
Image quality 8
Lens / CCD combination 8
Ease of use 7.5
Value for money 7

CANON POWERSHOT G3:
Detail Rating (out of 10)
Construction 9
Features 9
Image quality 8.5
Lens / CCD combination 9
Ease of use 9
Value for money 9

Tuo on tietysti vain yksi arvio, mutta muut arviot ovat samansuuntaisia. Kannattaa siis käydä hypistelemässä molempia kameroita ja myös käytännössä kokeilla kuvausta, jos noiden kahden välillä pähkäilet.

Ota myös nämä kamerat huomioon: Sony F717 ja Nikon Coolpix 5700
KingLittle

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Ostin itselleni vähän aikaa sitten Olympuksen C5050:n ja luulisin että se sopisi tuollaiseen käyttötarkoitukseen, itse en valokuvauksesta tiedä juuri mitään, mutta automatiikalla olen saanut ihan hyvälaatuisia kuvia aikaan ja käsisäätöjen käyttöä olen juuri opiskelemassa, sekään ei tunnu turhan hankalalta. Lisäksi siitä löytyy mahdollisuus liittää ulkoinen salama ja tuo sarjakuvauskin löytyy. Käypä katsomassa finlandiakuvan sivuilla siellä löytyy aika kattavaa tietoa ko. kuvasta. Eli:

http://www.finlandiakuva.fi
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

tareone kirjoitti:Paitsi että olet väärässä. G3:ssa tarvitse juuri mitään säätää valikkojen kautta. Valkotasapainon, valotuksen, aukkojen, manual zoomin jne. säädöt onnistuvat ilman valikkojen kahlausta.
No eipä sitä zoomia nyt G3:ssa valikkojen kautta tehdä mutta napeilla kumminkin kun Minoltassa zoomia säädetään perinteiseen järjestelmäkameratyyliin manuaalisesti objektiivissa olevaa rengasta pyörittämällä.
(samoin kuin käsitarkennus)

Ja polttovälialue on Minoltassa laajempi molempiin suuntiin. (mikä oli iso plussa)

Ota myös nämä kamerat huomioon: Sony F717 ja Nikon Coolpix 5700
Sony taas käyttää omia "muistitikkujaan" joiden kapasiteetti ja hinta häviävät compact flashille. (ja muistitikkujen maksimi kapasitetti taisi olla 128 tai 256)
Polttovälialue on huonompi varsinkin laajakulmapäässä Minoltaan verrattuna.

Nikon taas on jo hinnaltaan kalliimpi (katsos tarkoitin 7i-mallia en Hi:tä) ja "nappizoomilla plus -tarkennuksella".

Joten paras yhteenveto olisi varmaankin:
"Mikään kamera ei ole täydellinen."
Vai mitä?
-George Bernard Shaw
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Fuji 602 Zoomin omistajana pitänee kehua omaansa ;-)

602:een saa ulkoisen salaman, Zoomissakin löytyy (6x optinen, 35-210mm) ja sarjakuvaus ominaisuudet ovat hyvät.

Säädöt saa niin automaattisesti kuin manuaalisestikin, ja välimaastoakin löytyy, esim. juuri shutter priority, sekä mm. sport automatiikka.

Itse olen tykästynyt ominaisuuteen ottaa kuvia viiden sarjana niin, että kamera "kuvaa" 5 kuvaa sekunnissa niin kauan kuin suljin on pohjassa. Muistiin jää 5 viimeisintä. Näin olen saanut ainakin pari onnistunutta otosta joka tilanteesta.

Optisesti kamera on 3M, mutta osaa interpoloida 6M. Itse käytän 3M fine asetusta, riittää omiin tarpeisiini. (Isot pojat ovat myös kertoneet, että 6M asetuksella kuvissa on paljon kohinaa....)

ISO asetuksiakin löytyy 160, 400, 400, 800 sekä 1600.

Itse ostin kamerani viime loppukesästä Saksasta, n.€900 (mukana oli 128M kortti). Nyt kameraa saa Suomestakin n.€900 hintaan.

Taatusti löytyy 602:sta parempiakin kameroita, mutta itse olen ollut tyytyväinen. Kamera on ensimmäinen digini, sekä myös ensimmäinen paremoi kamerani, aiemmat ovat olleet ihan perus filmi-pokkareita.

Mielestäni hyvä arvio kamerasta löytyy

http://www.dcresource.com/reviews/fuji/ ... index.html.

Omia kuviani löytyy http://kotisivu.mtv3.fi/kyris
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

heh!!
Mies joka lähettää Live kuvaa chilihyllystä ei voi olla väärässä!
keppana

Fuji S602 Zoom suitsutusta...

Viesti Kirjoittaja keppana »

Santtu kirjoitti:Fuji 602 Zoomin omistajana pitänee kehua omaansa ;-)
Hyvä että avasit pelin. Itse en viitsinyt ensimmäisenä alkaa suitsuttamaan S602:n verrattomista ominaisuuksista ;-).
Santtu kirjoitti:602:een saa ulkoisen salaman, Zoomissakin löytyy (6x optinen, 35-210mm) ja sarjakuvaus ominaisuudet ovat hyvät.
Valitettavasti mitään TTL:iä ei tueta ulkoisen salaman kanssa. Toisaalta olen pärjännyt tyhmälläkin salamalla tähän asti ihan hyvin. 6 -kertainen optinen zoom oli aikoinaan yksi kriittisimmistä valintaperusteista kun kameraa hankin. Sillä yltää yllättävän kauas.
Santtu kirjoitti:ISO asetuksiakin löytyy 160, 400, 400, 800 sekä 1600.
800 ja 1600 ainoastaan 1 Mpix kuvissa. Ja ISO 200 unohtui välistä.
Santtu kirjoitti:Itse ostin kamerani viime loppukesästä Saksasta, n.€900 (mukana oli 128M kortti). Nyt kameraa saa Suomestakin n.€900 hintaan.
Nyt kamera irtoaa itämeren takaa halvimmillaan 650 eurolla... siihen sitten muistit ja postikulut päälle. Hinta/laatu/ominaisuus suhteessa pitäisin ihan ok ostoksena. Kamera on kyllä aika kookas, mutta istuu (ainkin omaan) käteeni varsin hyvin. Käsisäädöt ovat myös omilla sormillani sopivasti hallittavissa.

Elektroninen etsin ei oikein sovi silmääni. Mielestäni todella hankala hahmottaa onko kuva terävä. Plussana pidän myös mahdollisuutta käyttää ladattavia sormiparistoja; ovat edullisia ja ei kukkarokaan kauheasti kevene, vaikka joutuisikin hankkimaan useamman satsin.
Iitu

Entäs näyttöjen tarkkuus?

Mukava saada eri näkökantoja! Kun minäkin olen sitä mieltä ettei se yksi ainut ole hyvä ;)

Mutta kuinka on näyttö (tai siis katselujutska) tarkka näissä: Canonin G3, Sony F717, Nokon Coolpix 5700 ja Fuji 602 zoom ja Olympus C5050? Otin viikonloppuna kuvia eräällä Nikonin kameralla (en muista mallia). Minua häiritsi se, että kuva oli "tähtäily vaiheessa" todella epätarkka. Mitenkä näissä?

Kuinkahan on, kun mulla on peruskamera Canonin Eos 300. Käykö sama salama siihen ja esim tuohon Canonin G3? Entä muihin?

Eräs kaverini ottaa kuvia sonyn mavicalla. Ja taas malli hukassa :) Mutta sillä ei ole käytössä ulkoista salamaa, ottaa yleensä halleissa jopa ilman salamaa. Ja kuvat ovat valoisia ja hyviä. Minkähän lainen tämä olisi? Ja mitä hyvää on tuossa suoraan cd:lle polttavassa?

Anteeksi taas tyhmyyteni :)
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Canonin oman salaman pitäisi sopia sekä siihen Canon-filmikameraan että Canon-digikameraan. Mutta ennen ajanlaskun alkua tehtyjen salamalaitteiden kaikki toiminnot eivät varmaan toimi digin kanssa. Muun merkkisten kameroiden kanssa Canonin salama ei toimi enkä edes kokeilisi, koska salamakengän eli hot shoen kontaktit ovat eri kohdissa ja jo kokeileminen voi särkeä jomman kumman laitteen.
LCD-näytöt (kameran takana oleva "jutska", joka parhaissa kameroissa on joka suuntaan kääntyvä) ovat hitaita kuvattaessa liikkuvaa kohdetta. Kameroissa on yleensä myös optinen etsin, mutta sen esittämä alue ei ole pokkareissa tarkalleen sama kuin se, jonka kameran kenno näkee. Liikkuvaa kohdetta kuvatessa on muistettava myötääminen eli kohteen seuraaminen etsimen läpi - laukaisuhetken jälkeenkin.
On eroa sillä, haluaako kuvien olevan "ihan hyviä" vai hyviä. Kyllä digiin pätevät ihan valokuvauksen perussäännöt, joihin kannattaa tutustua ennen kameran ostoa. Tällaisia ovat mm. suljinajan vaikutus liike-epäterävyyteen ja aukon vaikutus syväterävyyteen.
Kamera ostetaan käyttötarkoituksen mukaan. Esim. jos teettää kymppikuvia tai julkaisee kuvia webbisivuilla, niin siihen laatuun pääsee halvemmallakin kameralla, jossa toisaalta on rajallisemmat ominaisuudet muuten. Kyllä Mavicallakin voi ihan hyviä kuvia saada koirista sisähallissa, tuntematta mallia sanoisin, että herkkyyttä eli ISO-lukua voinee säätää, eikä pikkukuvissa karmeakaan kohina näy. Painettavaksi tai isoksi valokuvasuurennokseksi tällainen tiedosto soveltuu huonosti ja ammattilaiset heittäisivät jo laattaa... Monistamalla tehtyihin yhdistyslehtiin pikkupokkareiden kuvat kelpaavat pienessä koossa, kunnon lehtiin ei laatu tahdo riittää.
Kannattaa kuvata kunnon resolla eikä liikaa pakattuna (lue: tallentaa kohtuullisen isoja tiedostoja eikä niitä ihan pikku ripellyksiä, vaikka niitä mahtuisikin kortille enemmän). Kotona tietokoneella vipataan huonot roskiin ja loput tallennetaan (missä nyt kukakin haluaa kuvia säilöä, itse teen ensin kansion kovalevylle ja polttelen kerralla useampia kansioita CD:lle). Alkuperäistä ei kande hävittää,vaan siitä tehdään webbiä tms. käyttöä varten kopio. CD:kään ei säily ikuisesti.
Heti alkuun on syytä kiinnittää huomiota arkistointitapaan, jos heittelee satoja kuvia sikin sokin johonkin kuvat-kansioon, sieltä ei jälkikäteen löydä mitään.
JuhaL

Re: Mikä kamera paras meikäläisen kuvauksiin? Kommentteja :)

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Iitu kirjoitti:En ole mikään tekniikan ihmelapsi, joten mikä olisi sellainen kamera jossa olisi hyvät automaatti ohjelmat?

Minua kiinnosti Canonin G3...
Onko tarkoitustakaan opiskella kuvausta enempää? Ehkäpä silloin joku Canonin A-sarjan malli soveltuisi paremmin tarkoituksiisi?
Ja mahdollisen säästyneen hinnan sijoittaisi vaikka siihen salamaan ja muistikortteihin.
G3:ssa on paljon ominaisuuksia jotka menevät suoraan sanottuna hukkaan jos vain automaatilla paahtaa menemään... Toisaalta jos sulla on filmipuolelta tuo EOS 300-järjestelmä, niin kai sieltä jotain aukko/aika-perusasioita on jäänyt mieleen? Vai pelkällä automaatillako sitä..?

Tuossa edellä trombilta tulikin paljon asiaa, kamera käyttötarkoituksen mukaan!
Tietysti jos väärälle linjalle lähdetään, niin miksi et hankkisi Canonin 10D-digirunkoa, EOS kolmesatasen putket käyvät siihen mainiosti... ;-)
Iitu

Mistähän saisin lisätietoa tuosta A70:setä? En ole löytänyt... Kun me asustellaan täällä pökköperällä, niin paikallinen valokuvausliike ei tule kysymykseen käydä tutustumassa mihinkään...

Myönnän että tuo Eos on ehkä turhan paljon automaatti-asetuksilla käytössä. Ja sen huomaa kyllä kuvista :( G3:nen näyttäisi olevan tosi paljon saman tyylinen joten ei olisi niin huimaa eroa. Sillä voisin innostua oiken toden teolla testailemaan aukkoja jne. Mutta se mitä olen kaivannut tuon filmikamerankin kanssa, olisi sellaiset ohjekirjat joista tällainen pöllökin ymmärtää :)

Mutta onko käytössä kuinka suurta eroa A70 ja G3? Käsisäädöt puuttuu ilmeisesti A70:sestä, mutta optiikka ja LDC-näyttö? Entä kuvien yleinen tarkkuus? Tykkäisin kamerasta joka todella tekee hyviä kuvia (mutta täytyy itsekin opiskella, eihän se kamera itsestään niitä kuvia tee :) ) Harmillisesti A70:sestä puuttuu lisäsalaman mahdollisuus, tässä puoltaisi G3:nen. Pääsääntöisesti kuvailen paikoillaan olevia koiria, mutta tietysti toisinaan liikkuvaa.

Tuo hintapolitiikka on aika vaikea. Jos toinen kameroista on noinkin reilusti halvempi, tekisi mieli kallistua siihen. Mutta taas jatkoa ajatellen, kalliimpi voisi olla monipuolisempi ja jos innostun oikein hurjasti, niin siinä olisi mahdollisuuksia laajentaa osaamista. Tämä on liian vaikeata!

Tuli vain mieleen, että kuinka on käynyt teille? Kuvaatteko edelleenkin filmikameralla? Vai onko se joutanut kaappiin pölyyntymään?
JuhaL

Iitu kirjoitti:Mistähän saisin lisätietoa tuosta A70:stä?
http://www.dpreview.com/reviews/specs/C ... on_a70.asp

Iitu kirjoitti:Mutta onko käytössä kuinka suurta eroa A70 ja G3? Käsisäädöt puuttuu ilmeisesti A70:sestä, mutta optiikka ja LDC-näyttö? Entä kuvien yleinen tarkkuus? Tykkäisin kamerasta joka todella tekee hyviä kuvia (mutta täytyy itsekin opiskella, eihän se kamera itsestään niitä kuvia tee :) ) Harmillisesti A70:sestä puuttuu lisäsalaman mahdollisuus, tässä puoltaisi G3:nen.
Kyllähän tuosta A70:stä myös manuaalisäädöt löytyy!
A70 ja G3 väliset tekniset erot selviävät hyvin tällä: http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Tutustumisen arvoinen on myös http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp jolla voit etsiä kameroita eri hakukriteereillä.
Tein pienen haun ja jos ulkoinen salama on must!, niin käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi silloin jää G3 olettaen_että_EOS300_jää_käyttöön.

Iitu kirjoitti:Tuli vain mieleen, että kuinka on käynyt teille? Kuvaatteko edelleenkin filmikameralla? Vai onko se joutanut kaappiin pölyyntymään?
Enpä ole kuin muutaman kerran sitä näpelöinyt digin hankinnan jälkeen, järkkäri (EOS1000Fn+Tamron28-200) taitaa olla tällä hetkellä kaverilla lainassa. Oli jo etukäteen tiedossa että filmikuvaaminen jää kun digi "tuli taloon".
Digijärjestelmään on kyllä haave siirtyä joskus hamassa tulevaisuudessa (sitten kun täyskoon kennolla varustettu runko maksaa alle 1500e... ;-)
JuhaL

A70 arvostelu...

Viimeksi muokannut JuhaL, Huhti 10, 2003 22 : 13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin