CYMG vs. RGB
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Marras 02, 2003 20 : 20
CYMG vs. RGB
Olisiko joku, joka osaisi selventää mitä eroa näillä väriavaruuksilla on keskenään?
CMYK siis?
toi tulee sanoista cyan, magenta, yellow, black. Eli tuota käytetään siksi, kun painokoneissa on tuollaiset värivaihtoehdot mistä sitten yhdistellään sopivat värit. RGB:ssä kaikki värit muodostetaan kolmesta perusväristä (red, green, blue).
CMYK on käsittääkseni hieman suppeampi väriavaruudeltaan, mutta tuolle on tosiaan omat käyttötarkoituksensa ja photoshop osaa ainakin convertoida riittävän hyvin rgb -> cmyk
ja baariin ->
edit: kyyti viivästyi, joten hain googlella tämän:
http://www.idea-digital.com/knowledge/colourspace.html
ja jos nyt menis ->
toi tulee sanoista cyan, magenta, yellow, black. Eli tuota käytetään siksi, kun painokoneissa on tuollaiset värivaihtoehdot mistä sitten yhdistellään sopivat värit. RGB:ssä kaikki värit muodostetaan kolmesta perusväristä (red, green, blue).
CMYK on käsittääkseni hieman suppeampi väriavaruudeltaan, mutta tuolle on tosiaan omat käyttötarkoituksensa ja photoshop osaa ainakin convertoida riittävän hyvin rgb -> cmyk
ja baariin ->
edit: kyyti viivästyi, joten hain googlella tämän:
http://www.idea-digital.com/knowledge/colourspace.html
ja jos nyt menis ->
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Asia on pääpiirteittäin juuri niinkuin laite asian ilmaisi. Jos pureudutaan vielä tiiviimmin asian ytimeen niin RGB ja CMYK väriavaruuksilla on muutama olennainen ero.
RGB on ns. additiivinen eli lisäävä värinmuodotustapa. Tämä tarkoittaa sitä, että valkoinen väri (valo) sisältää kaikkia osavärejä 100%, vastaavasti musta syntyy siitä, että kaikkia osavärejä on 0% kutakin (siis monitorissa ruudun lähes musta pohjaväri)
CMYK puolestaan on ns. Subtraktiivinen eli vähentävä värinmuodotustapa. Se toimii täsmälleen päinvastoin kuin RGB, siinä musta väri aikaansaadaan kaikkien osavärien nostamisella 100% arvoon ja valkoinen taas pudottamalla kaikki osavärit 0%:iin.
CMYK väri on itseasiassa todellisuudessa CMY eli alunperin painoväreinä olivat vain cyaani, magenta, yellow joita päällekkäin painamalla saatiin aikaiseksi (lähes) musta väri. Aika pian kuitenkin huomattiin tarpeelliseksi ottaa neljänneksi, eräänlaiseksi tehosteväriksi musta, jolloin esim. musta teksti voitiin painaa väriarvolla C 0% M 0% Y 0% K 100%, ja näin säästettiin muita musteita ja saatiin aikaiseksi syvempi musta. Mistä syystä värin lyhenteeksi tuli CMYK eikä CMYB niin sitä en tiedä.
Mielenkiintoinen pikantti knoppitieto RGB ja CMYK-värien keskinäisestä suhteesta ja toimivuudesta löytyy Munsellin väriympyrästä.
Siitä näkee mainiosti kuinka jokainen RGB:n osaväri on jonkun CMY värin vastaväri. Tähän perustuu myös värinmuodostuksen päinvastaisuus.
Jos otetaan esimerkiksi vaikka syaanin värin muodostuminen kun katsot sillä värillä painettua kohtaa paperilla. Väri muodostuu silmääsi siitä kun ympäröivä valkoinen RGB valo osuu syaaniin kohtaan paperilla ja väri (syaani) imee tästä valkoisesta valosta itseensä punaisen vastavärinsä (R), ja näin pinnasta heijastuu vain vihreätä (G) ja sinistä (B) jotka yhdessä muodostavat syaanin värin (sinivihreä).
RGB on ns. additiivinen eli lisäävä värinmuodotustapa. Tämä tarkoittaa sitä, että valkoinen väri (valo) sisältää kaikkia osavärejä 100%, vastaavasti musta syntyy siitä, että kaikkia osavärejä on 0% kutakin (siis monitorissa ruudun lähes musta pohjaväri)
CMYK puolestaan on ns. Subtraktiivinen eli vähentävä värinmuodotustapa. Se toimii täsmälleen päinvastoin kuin RGB, siinä musta väri aikaansaadaan kaikkien osavärien nostamisella 100% arvoon ja valkoinen taas pudottamalla kaikki osavärit 0%:iin.
CMYK väri on itseasiassa todellisuudessa CMY eli alunperin painoväreinä olivat vain cyaani, magenta, yellow joita päällekkäin painamalla saatiin aikaiseksi (lähes) musta väri. Aika pian kuitenkin huomattiin tarpeelliseksi ottaa neljänneksi, eräänlaiseksi tehosteväriksi musta, jolloin esim. musta teksti voitiin painaa väriarvolla C 0% M 0% Y 0% K 100%, ja näin säästettiin muita musteita ja saatiin aikaiseksi syvempi musta. Mistä syystä värin lyhenteeksi tuli CMYK eikä CMYB niin sitä en tiedä.
Mielenkiintoinen pikantti knoppitieto RGB ja CMYK-värien keskinäisestä suhteesta ja toimivuudesta löytyy Munsellin väriympyrästä.
Siitä näkee mainiosti kuinka jokainen RGB:n osaväri on jonkun CMY värin vastaväri. Tähän perustuu myös värinmuodostuksen päinvastaisuus.
Jos otetaan esimerkiksi vaikka syaanin värin muodostuminen kun katsot sillä värillä painettua kohtaa paperilla. Väri muodostuu silmääsi siitä kun ympäröivä valkoinen RGB valo osuu syaaniin kohtaan paperilla ja väri (syaani) imee tästä valkoisesta valosta itseensä punaisen vastavärinsä (R), ja näin pinnasta heijastuu vain vihreätä (G) ja sinistä (B) jotka yhdessä muodostavat syaanin värin (sinivihreä).
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 2725
- Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50
Musta teksti oli _tietysti_ aina painettu mustalla musteella eikä sillä ole mitään tekemistä CMYK-erottelun kanssa.barcoder kirjoitti:CMYK väri on itseasiassa todellisuudessa CMY eli alunperin painoväreinä olivat vain cyaani, magenta, yellow joita päällekkäin painamalla saatiin aikaiseksi (lähes) musta väri. Aika pian kuitenkin huomattiin tarpeelliseksi ottaa neljänneksi, eräänlaiseksi tehosteväriksi musta, jolloin esim. musta teksti voitiin painaa väriarvolla C 0% M 0% Y 0% K 100%, ja näin säästettiin muita musteita ja saatiin aikaiseksi syvempi musta.
Suurin syy K:hon on se, että fysikaalinen teoria ei toimi käytännössä täydellisesti. Painovärien epäpuhtauden vuoksi CMY ei ole mustaa, vaan ruskeaa.
Koska B oli jo varattu siniselle ja koska musta on painoprosessin "avainväri" (Key) painolaattojen kohdistamisessa.barcoder kirjoitti:Mistä syystä värin lyhenteeksi tuli CMYK eikä CMYB niin sitä en tiedä.
Matti Vuori
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
Musta teksti oli _tietysti_ aina painettu mustalla musteella eikä sillä ole mitään tekemistä CMYK- erottelun kanssa
...aivan, ilmaisin itseni epäselvästi. Teksti ei ollut paras mahdollinen esimerkki, koska tekstiä on varmaankin painettu omalla painolevyllä ja mustalla musteella jo pioneeriaikoinakin, sen sijaan jos kyseessä oli vaikka värikuvassa oleva kyltti jossa oli mustaa tekstiä, niin tuo teksti painettiin varhaisissa CMY -virittelyissä yhdistelemällä musta CMY-väreistä.
Koska B oli jo varattu siniselle ja koska musta on painoprosessin "avainväri" (Key) painolaattojen kohdistamisessa.
Näinhän se tietysti olikin, nyt kun sanoit niin muistinkin asian kuulleeni, sama pää kesät talvet...
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
...hmmm, kuullostaa oudolta, onko todella noin. En kyllä näe siihen mitään järjellistä syystä, CMYK on väriavaruutena suppeampi eikä sovellu kovinkaan hyvin lähtökohdaksi kun lähdetään tekemään kuvista esim. paperikuvia valottamalla.
CMYK on tarkoitettu VAIN painettaville materiaaleille, enkä usko että Nikonin pokkareilla otetaan hirveän paljon painoon meneviä kuvia. Ja koska painoprosessejakin on erilaisia, ja näinollen myös CMYK-avaruuksia (ts. profiileja) on useita, esim. eri paperilaaduille, niin tuntuu käsittämättömälle, että kamera tallentaisi kuvat CMYKiksi, sehän on vähän kuin tunkisi lenkkimakkaran nakkimakkaran kuoreen.
CMYK on tarkoitettu VAIN painettaville materiaaleille, enkä usko että Nikonin pokkareilla otetaan hirveän paljon painoon meneviä kuvia. Ja koska painoprosessejakin on erilaisia, ja näinollen myös CMYK-avaruuksia (ts. profiileja) on useita, esim. eri paperilaaduille, niin tuntuu käsittämättömälle, että kamera tallentaisi kuvat CMYKiksi, sehän on vähän kuin tunkisi lenkkimakkaran nakkimakkaran kuoreen.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: Maalis 24, 2003 17 : 53
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
...ja kameran kennot ovat poikkeuksetta RGB-kennoja, eli ne lukevat optiikan läpi tulevasta valosta kuvan jokaiselle pikselille punaisen, vihreän ja sinisen arvot.
Jos kamera tallentaisi kuvat CMYK-muotoon, täytyisi kameran prosessorin tehdä värierottelu...eli muuttaa nuo arvot cyanin, magentan, keltaisen ja mustan arvoiksi...huh.
Jos kamera tallentaisi kuvat CMYK-muotoon, täytyisi kameran prosessorin tehdä värierottelu...eli muuttaa nuo arvot cyanin, magentan, keltaisen ja mustan arvoiksi...huh.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Itse asiassa kennoja on myös CYGM-muotoisina (cyan, yellow, green, magenta). Esim Nikonin 3500 ja 4300 mallit. Muiltakin valmistajilta löytyy. Kamera useimmiten tekee muunnoksen RGB:hen JPEG:iä varten. Neljällä värillä on kai haettu parempaa väriavaruutta (tai sitten vain erikoisuudentavottelua ;-)barcoder kirjoitti:...ja kameran kennot ovat poikkeuksetta RGB-kennoja, eli ne lukevat optiikan läpi tulevasta valosta kuvan jokaiselle pikselille punaisen, vihreän ja sinisen arvot.
Jos kamera tallentaisi kuvat CMYK-muotoon, täytyisi kameran prosessorin tehdä värierottelu...eli muuttaa nuo arvot cyanin, magentan, keltaisen ja mustan arvoiksi...huh.
CMYK-muotoa ei kai ole. Musta tai siis valoisuussensori olisi omasta mielestäni ihan hyvä idea. Dynamiikkaa voisi saada interpoloitua lisää sensorilla, jonka edessä ei ole värisuodatinta.
Sinänsä tuolla värikonversiolla ei ole niin suuri merkitystä, koska tuo Bayer-muunnos tehdään joka tapauksessa. Eli sama vaiva olipa kennon värit mitä tahansa.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 1111
- Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
- Viesti:
...oppia ikä kaikki, tämä oli minullekin uutta tietoa =)
Huomionarvoista tässä on todellakin että ei puhuta CMYK-avaruudesta, koska sen käyttämisessä ei olisi mitään järkeä...
Huomionarvoista tässä on todellakin että ei puhuta CMYK-avaruudesta, koska sen käyttämisessä ei olisi mitään järkeä...
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: Maalis 24, 2003 17 : 53
- Paikkakunta: Helsinki
Osaisikohan kukaan selventää tätä väriteknistä eroa?
2048 x 1536 pixel CCD-kennossa:
RGB-kenno
1024 x 768 pixels are RED (768,432)
1024 x 768 pixels are BLUE (768,432)
1024 x 1536 pixels are GREEN (1,572,864)
CYGM-kenno
1024 x 768 pixels are CYAN (768,432)
1024 x 768 pixels are GREEN (768,432)
1024 x 768 pixels are MAGENTA (768,432)
1024 x 768 pixels are YELLOW (768,432)
Miksiköhän RGB:ssä tuon vihreä datamäärä on kaksinkertainen? Samainen data on ilmeisesti lisätty vihreänä datana myös tuohon CYM-systeemiin.
Mitä tuo vihreä sisältää sellaista dataa mitä noista muista kanavista puuttuu?
2048 x 1536 pixel CCD-kennossa:
RGB-kenno
1024 x 768 pixels are RED (768,432)
1024 x 768 pixels are BLUE (768,432)
1024 x 1536 pixels are GREEN (1,572,864)
CYGM-kenno
1024 x 768 pixels are CYAN (768,432)
1024 x 768 pixels are GREEN (768,432)
1024 x 768 pixels are MAGENTA (768,432)
1024 x 768 pixels are YELLOW (768,432)
Miksiköhän RGB:ssä tuon vihreä datamäärä on kaksinkertainen? Samainen data on ilmeisesti lisätty vihreänä datana myös tuohon CYM-systeemiin.
Mitä tuo vihreä sisältää sellaista dataa mitä noista muista kanavista puuttuu?
Tomi Toivonen
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
(En sitten ole tässäkään asiantuntija, mutta koetan tulkita lukemaani.)laite kirjoitti:Vihreitä on tuplamäärä, koska ihmissilmä havaitsee vihreän parhaiten ja siksi on tärkeää, että vihreät sävyt ovat tarkkoja.
Ensimmäinen kysymys on, miksi käytetään vain kolmea värisuodatinta. Kolme on vähimmäismäärä, vähemmällä ei saada oikein minkäänlaista väriavaruutta aikaan. CMYG ja myös Sonyn RGBE (E=suunnilleen cyan) pyrkinevät parantamaan väritoistoa lisäämällä värin. Oma arvaukseni on, että neljäs väri lisää kennon valmistamisen vaikeutta ja hintaa. RGB on riittävän hyvä, vaikka esim. violetin kanssa voi olla vaikeuksia.
Miksi sitten yleensä on tuollainen matriisin rakenne, jossa yhtä väriä on enemmän kuin muita? Miksi ei esim. Trinitron-putken tapainen rakenne, jossa punainen, sininen ja vihreä toistuvat nauhoina. Erivärisiä sensoreita voisi olla yhtä paljon.
Ainakin seuraavassa artikkeliviitteessä on laskeskeltu, että eri väriset pikselit toistuvat 'tasaisimmin' eri suuntiin juuri tuollaisessa Bayer-ruudukossa ja aiheuttavat että värisävyt saadaan laskettua paremmin kuin muissa malleissa. Tätä on todisteltu Fourier-analyysin avulla, mutta ainakin itselläni tuo matikka menee yli. Sinänsä kyllä tavallaan järkeenkäypää, että on ehkä parempi pitää kuvio säännöllisenä joka suuntaan kuin, että johonkin suuntaa olisi esim. jotain väriä viiruina. Koettakaa piirrellä joku ruudukko, jossa värejä on tasaisesti, eikä pääsuuntiin muodostu tietyn värisiä 'viivoja'
http://lcavwww.epfl.ch/~alleysso/Public ... al.prn.pdf
No sitten vielä, miksi vihreää enemmän?
Ihmissilmä aistii kyllä vihreää valoa parhaiten, mutta oikeastaan ei pyritä saamaan vihreän sävyjä paremmiksi vaan pikemminkin yksityiskohtia tarkemmiksi. Eli koska näemme vihreää parhaiten, niin kannattaa sitä sitten eniten myös havaita kennolla ja käyttää sitä erityisesti valoisuuden laskennan perusteena. Väri-informaatio sitten voidaan interpoloida tavallaan 'epätarkemmin' pienemmälläkin määrällä sinisiä ja punaisia sensoreita.
Jos kiinnostaa, niin tässä on pari artikkelia lisääkin:
Yksinkertainen, nopea tapa laskea kennon pikseliarvot:
http://www.benderassoc.com/ruthetal/dig ... VC/rgb.htm
Kuvan laatuun voidaan kuitenkin vaikuttaa käyttämällä parempia tapoja interpolointiin. Tämä tietysti vaatii enemmän prosessoritehoa. Tässä artikkelissa on esitelty useita tapoja ja vertailtu niitä:
http://www4.ncsu.edu:8030/~rramana/Rese ... JEI-02.pdf
Sitten tietysti on vielä maailmalla käyty väittely Bayer- ja Foveon-kennojen paremmuudesta. Sinänsä Foveon vaikuttaa järkevämmälle, mutta ilmeisesti tuotantotekniikassa on vielä hiomista.
Ja muuten olen sitä mieltä, että Cartha,,, eikun kuvanlaatuun vaikuttaa eniten etsimen takana oleva tekniikka.
olli Rinne http://www.digifaq.info/