Olen tässä harkinnut loittorengassarjan hankkimista. Onko kenelläkään kokemuksia loittorenkaista? Miten paljon ne auttavat lähikuvauksessa?
Olen tähän asti käyttänyt lähilinssiä, jossa on kuitenkin tietyt puutteensa, kuten esimerkiksi se, että pitkillä polttoväleillä (300 mm) kuvan reunoille ilmestyy ikään kuin haamukuvia (vähän kuin huonosti viritetyssä tv:ssä). Lisäksi lähilinssin syväterävyysalue on olematon.
Toimivatko loittorenkaat paremmin?
Loittorenkaat
-
- Viesti:
-
loittorenkaita
Ostin just loittorengassarjan. Käyttökokemusta ei vielä ole, mutta vähän olen ehtinyt testailla. Aika mukavasti kasvavat kohteet, kun esimerkiksi 85 mm linssin, jonka lähintarkennus on 85 cm, niin koko sarjan kiinnittämisen jälkeen lähin tarkennus on noin 12 cm.
Makroputkella päästäänkin sitten aika paljon lähemmäs ja millä tahansa telellä tulokset ovat ällistyttäviä. Väliinhän voi sitten ainakin leikkimielellä lyödä vaikka telejatkeita.
Noh, kaikki härppeet tietty syövät valoa ja syvätarkkuus on edelleen ihan olematon, joten jalusta, lankalaukaisija ja pidemmät valotukset tulevat tarpeelliseksi. Tässä nyt tosin ole puhe ääripäistä. Eiköhän loittoja yleensä käytetä niin, että lyödään kiinni se, joka tuntuu käytännöllisimmältä.
Mutta jo tällä kokemuksella voin kertoa, että hauskoja vehkeitä ovat.
Makroputkella päästäänkin sitten aika paljon lähemmäs ja millä tahansa telellä tulokset ovat ällistyttäviä. Väliinhän voi sitten ainakin leikkimielellä lyödä vaikka telejatkeita.
Noh, kaikki härppeet tietty syövät valoa ja syvätarkkuus on edelleen ihan olematon, joten jalusta, lankalaukaisija ja pidemmät valotukset tulevat tarpeelliseksi. Tässä nyt tosin ole puhe ääripäistä. Eiköhän loittoja yleensä käytetä niin, että lyödään kiinni se, joka tuntuu käytännöllisimmältä.
Mutta jo tällä kokemuksella voin kertoa, että hauskoja vehkeitä ovat.