Pienet "matkakamerat"!

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
Wicce
Viesti:

Pienet "matkakamerat"!

Viesti Kirjoittaja Wicce »

Tervehdys kaikille! Kaipaisin kiperästi apua kyseiseen ongelmaan...eli kysymys olisi pienistä "näppäristä" matkakameroista?

Tarkoituksena olisi hakea pientä, mutta samalla kaikinpuolin pätevää taskukameraa. Kuvia ottaisin mm. kalareissuilta(maisemakuvia).

Olen miettinyt seuraavia kameroita: Casio EX-Z3/EX-Z4, Pentax Optio S/S4, Olympus 300-Digital/400-Digital, Minolta Dimage Xt. Olen lukenut erilaisia kameratestejä(suomeksi/englanniksi) ja pää on aivan pyörällä eri lehtien/palstojen kommenteista. Joten toverit, toivoisin että auttaisitte hädässä. Olisin kiitollinen jos vaivautuisitte laittamaan "taskukamerat" järjestykseen...? Toki muutkin merkit/mallit tulevat kysymykseen.

Toivottavasti kiinnostusta riittää vielä sen verran meitä "noviiseja" kohtaan, että jaksaisitte raapustaa edes jotain.

t. max
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Itse olen juuri miettinyt samaa asiaa. Ja lopulta päädyin Canon PowerShot A70.
Onhan toki pienempiäkin kameroita. Mutta kyllä sekin on aika pieni ja mahtuu taskuun.
Suurimmat syyt miksi valitsin A70 on siinä että se näyttää ainakin paperilla parhaalta kokonaisuudelta.
Siihen käy tavalliset akkuparistot AA kokoa. Jos vaikka olet matkalla jossain ja kamerasta loppuu virta niin aina saa jostain peräkylän pikkukaupoistakin sormiparistoja. Ja ainakin testien mukaan sillä saa todella paljon kuvia yhdellä latauksella(NiMH-akuilla).
Se käyttää Compact Flash muistia, se on halpaa.
Siinä on helppokäyttöinen käyttöliittymä.
Siitä löytyy myös manuaali säätöjä, joita on myös kohtalaisen helppo käyttää.
Hyvä kuvanlaatu, vaikkakin vain 3.2megapikseliä.
Kohtalaisen nopea käynnistymis aika.
Kohtalaisen nopea automaatti tarkennus.

Siinä kai ne tärkeimmät. Itse olen pähkäillyt tätä asiaa jo aika pitkään, ja tämä on tulos. Ja uskoisin olevani siihen tyytyväinen, koska olen testannut monia kameroita ihan itse ja tuo A70 oli kyllä yllättävän asiallinen peli. Ja niinkuin sanoin se on ainakin minun mielestä ehdottomasti paras kokonaisuus.
Wicce
Viesti:

Kiitos Juha kommenteista. Testejä/vertailuja lukeneena olen samaa mieltä kanssasi. Canon A70 on loistava kamera, joka ei taatusti jätä ketään kylmäksi. Itse en tosin luokittele sitä aivan pienimpien(alle 200g) taskukameroiden joukkoon. Kyseisellä kameralla kun on painoa neljän patterin kanssa noin 320 grammaa.

Lähinnä innolla odottelen Casio EX-Z3/Z4, Pentax Optio S/S4 ja Olympus 300-digitalin arvostelijoilta kommentteja. Esim.(Onko Casiossa ja Pentaxissa kuvanlaatu kauhean näköistä niinkuin on lehdissä kirjoitettu?).

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille!
JuhaM

No ei tuota kyllä ehkä ihan rintataskuun laita. Minäkin haluaisin sellaisen alle 200g kameran, mutta koska ne eivät vielä oikein ole tarpeeksi laadukkaita. Aina joutuu jossain asiassa tinkimään. Niin minä ajattelin tinkiä vähän tuossa koossa/painossa.
Wicce
Viesti:

Aivan... jostain täytyy tinkiä. Näin ensimmäistä digikameraa hankkiessani oon jotenkin mieltynyt noihin pienempiin malleihin. Kiinnostais vaan tietää että kuin hyvälaatuista kuvaa niillä ylipäätään saa aikaan? Kertokaapa ihmiset jos satutte tietämään asiasta jotain.
JuhaM

http://www.dpreview.com/

http://www.steves-digicams.com/

Olet varmaan katsonut nuo sivustot mutta laitan varmuudeksi.
nesmit

Viesti Kirjoittaja nesmit »

Itse ostin tyttö ystävälle Fuji Finepix F-410 ei taida olla ihan niin pieni mutta ei kaukanakaan. Kotona ja bileissä sun muissa menoissa kulkee tosihienosti mukana ja kuvatkin ovat aika kivan näköisiä. itse kuvaan G5:lla joka ei ihan taskuun menekkään.

fuji on todella helppo käyttää valikot ja toiminnot ovat selkeitä ja se nopeus on aivan omaa luokkaansa. Itse en hirveästi ole kuvannut muilla kuin tämän jälkeen Canon ixus 400 mutta sekin on todella paljon hitaampi kaikista näkökulmista katsottuna.

Pienuus on hieno asia mutta vielä tärkeämpi on kyllä nopeus, ainakin itsellä ja sitä tästä kamerasta löytyy.
Wicce
Viesti:

Kiitokset pojjaat vastauksistanne! Juhan lähettämistä linkeistä toista en ollut vielä nähnytkään. Nopea vilkaisu esim. Casio EX-Z4 kohdalla näytti ainakin melko positiiviselta. Tosin toisissa paikoissa kehutaan kun taas toisissa haukutaan!(ota nyt sit selvää minkälaisesta kamerasta on tosiaan kyse).

Nesmit, ehdotit tuota Fujin Finepix F410. Luin äskettäin Mb:n testistä kameran ominaisuuksista, kuvanlaadusta jne... Kamera vaikuttaa kyllä ihan kelpo peliltä. Lehdessä kehuttiin akun kestoa ja tukevaa rakennetta, lisäksi etsimeen saa napin painalluksella sommittelussa auttavan apuruudukon. Miinusta kamera sai kuvien kohinasta, valotusohjelmien puutteesta sekä yökuvausominaisuudet ovat huonot(lehden mukaan). Kuvista tulee kelvottoman mustia muutamilla valopilkuilla höystettynä(näin siis Mb:n testi kertoo kamerasta). Jos kaapista/varastosta sattuisi löytymään kameralla otettuja kuvia voisin mielelläni vilkaista niitä(mikäli mahdollista)? Tosin onhan niitä netti pullollaan!

Mitä muuten tarkoitit nopeudella? Minkähänlaisesta kamerasta on kyse, jos puhutaan Canonin Ixus 400:sta? Ei yhtään pöllömpi varmaan...vai?
Wicce
Viesti:

Tais tulla vähän liikaa "kymysyksiä" kerrallaan. Oppipoika/noviisi jää innolla odottelemaan vastauksianne! Olkaa repimättä pelihousujanne...
nesmit

Ei ole tullut otettua vielä kovin paljoa kuvia tuolla kameralla. Mutta tuosta yö / ilta kuvauksesta olen sitä mieltä ettei siitä muutenkaan juuri mitään tule tuon koko ja hinta luokan vehkeillä. Omalla kamerallakin joka on tuo G5 on hyvin paljon rajoituksia iltakuvauksessa. Kolmijalka on välttämätön siinä tapauksessa.

Itse pidän tosiaan myös tuon F410 rakenteesta joka on todella jämäkkä ja laadukkaan oloinen. itse kun luin arvosteluja valintani keskittyi lähinnä Ixus400,pentax optioS/S4 ja F410 välille. Ixus 400 karsiutui pois hitautensa puolesta ja optiot eivät vain sattuneet kohdalle sopivaan hintaan kun ostin kameran, enkä varmasti tule hetkeäkään miettimään vaihtoa johonkin laakukkaampaan tai pienempään tuon tilalle.

Itse jos nyt saisin ajan kanssa ostaa kameran uudestaan voi olla, että ottaisin kuitenkin uudestaan saman kameran. eron tekevät hinta joka on S4 noin 100euroa enemmän eikä kuitenkaan ominaisuuksissa peittoa juuri ollenkaan tätä mallia.
Wicce
Viesti:

Ixus 400:sta: tarkoitatko hitaudella kameran käynnistämistä, kuvien tallennusta kortille, sarjakuvaus nopeutta vai mitä? Muuten kamera taitaa olla melko luotettava kuvien laadun/ erilaisten toimintojen suhteen? On meinaan kovasti herännyt kiinnostus tuota kameraa kohtaan. Hinta ei tosin saa suurta kiitosta! Eri arvosteluista Ixus 400 on kerännyt lähes täysiä pisteitä, ainoa joka on pistänyt silmään on akun kesto...?

Kiitos kommenteista "nesmit".
nesmit

Lähinnä kuvan tarkennus ja otto on aika hidas. Itse olen tyttöystävän kanssa käyttänyt kyseistä kameraa jonkun verran ja päädyimme siihen tulokseen ettei sitä itselle hankittaisi, vaikka kyllähän se muuten ihan asiallinen ja laadukas peli on.

tuo F410 akku on taas kestänyt hienosti tähän asti. Tarkkaa kuvien määrää en osaa sanoa mutta kyllä sillä varmaan normaali käytössä voi pari päivää kuvata huoletta. Silti ostan siihen kaksi vara akkua koska sen täytyy kulkea viikko huoletta mukana, kuten myös omaan G5 kameraankin.
B4349

Viesti Kirjoittaja B4349 »

Tuosta Ixus 400:n akunkestosta. Itse pärjäsin kesällä viikon vaellusreissuilla yhdellä akulla, vaikka vara-akkukin oli mukana. Kuvia otin satakunta, enkä selaillut niitä kamerassa ollenkaan juuri akkua säästääkseni. Ensi kesänä tiedän, että voin käyttää kameraa vielä vapaammin, kun kerran nyt ei tarvinnut vara-akkuun kajota.

Jos ko. kameralla yrittää ottaa monta kuvaa peränjälkeen ilman että sarjakuvaus on päällä, niin silloin se on todella hidas. Normaalikuvauksessa olen pärjännyt ihan hyvin.

-IXUS 400-
Wicce
Viesti:

Kiitokset kommenteista! Täytyypä miettiä/ harkita vielä tota merkkiä ja mallia? Kiinnostusta riittää vielä ainakin seuraavia malleja kohtaan (Casion EX-Z3/4, Pentaxin S/S4, Canonin Ixus 400/V3, Olympus 300 digital) ja miksei tuohon "nesmitin" mainitsemaan Fujin F410:kin. Odotellaan vielä tohon joulun tienoille ja katotaan onko hinnat pudonneet radikaalisti.

"Hiljaa hyvä tulee!"
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

Pienen kokeilun jälkeen tuntuu siltä, että jos kuvat valmistetaan paperille jossain digilabbiksessa eikä viitsi jokaista lappua erikseen Photarissa käyttää niin NIKON 2100, 3100 tai 4300 tekevät mahottoman terävää jälkeä suoraan tosta vaan. Ja muutoinkin tasapainoiset värit. Kun kuitenkin ajan myötä käy niin, ettei kukaan viitsi vuosien varrella jokaista reissukuvaa käsin käpistellä?
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

Lisää edelliseen: hinnatkin tuntuu olevan kohallaan.
Esim. 3100 (3 Mpix) näkyy menevän hintaa 399 akkuineen ja latureineen.
Wicce
Viesti:

No eipä oo ainakaan hinnalla pilattu toi Nikonin 3100:nen. Mitenkähän mahtaa olla Mb-netin(hintavertailu) hintoihin luottaminen, eli onko kuinka tarkasti ajantasalla? Välillä vähän vaikuttais siltä että jotkut kameramallit olis "eri" hinnoissa kuin kaupoissa(vrt. gigantti)?
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Halvempia vai kalliimpia?
Joku Gigantti ostaa varmaan niin isoja eriä että saavat melkomoisen edullisesti. Jos siis ovat halvempia.
Wicce
Viesti:

Jep... Välillä tuntuu kyllä siltä että esim. gigantti voi pudottaa omia hintojaan aika rajusti. Ihan niinkuin "trombi" sanoi, voi johtua ja luulisin että johtuukin just noista isoista eristä. Mitäs muut on asiasta mieltä?
Vastaa Viestiin