Muistit ja niiden koot

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
artur
Viesti:

Muistit ja niiden koot

Viesti Kirjoittaja artur »

Hei,

Nyt kun olen lukenut parisen sataa eri mielipidettä eri kameroista, olen huomannut ihmisten valittavan kameroiden paketeissa tulevien muistien kokoja. Onhan se niin, että 16Mb on aika vähän, mutta aika moni valittaa 32Mb korteista. Sitäkään mä en ymmärrä, että miksi edes valitetaan, ollaan iloisia että paketissa edes ON joku muistikortti mukana.

Miten teillä on tapana kuvata kun otatte kameran mukaan? Tuleeko kortti täyteeä ja kuvaatteko yhtä kohdetta monta kymmentä kertaa?

Itse olen huomannut, että mulla on tapana "säästää" korttia, eli jos menen kuvaamaan auringonlaskua, tulee tallennettua 5 kuvaa ja sillä sipuli.

Toinen juttu mitä teen, on kortin tyhjennys samana iltana, jolloin kortille ei jää kahden viikon kuvia lojumaan kun ne kerran ovat jo kovalla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Viikon tai parin päivän kuvausreissulla tuo 32mb on kuin pieru Saharassa eli ei noin pienillä mitään tee. 10D:n mukana ei tullut mitään korttia, mikä on sekin parempi, kuin noi pienet kortit (1 RAW kuvan koko on n. 6mb eli 32mb kortille mahtuisi 5 kuvaa...).
Viimeksi muokannut tareone, Loka 28, 2003 16 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
helimi

Viesti Kirjoittaja helimi »

Kyllähän pienemmälläkin kortilla pärjäilee mikäli tekee nopeita kuvausreissuja (muutama kuva ja sit purku). Homma vähän riippuu tilanteesta.
Jos taas on reissussa ja on paljon kuvattavaa eikä välttämättä mahdollisuutta purkaa kuvia, on iso kortti melkeenpä ainoa ratkaisu. Voihan kuvien tallennuslaatua pudottaa tilan säästämiseksi, mutta sitten saa kehnompia kuvia.

Sitten taas jos on hyvä kohde ja haluaa takuuvarmasti hyvän kuvan, on kai hyvä ottaa monta kuvaa samasta kohteesta (IMHO).
Kyllähän siinä "sarvi" otsaan kasvaa kun monitorilla huomaa kameran tärähtäneen, eikä ole kun tuo yks kuva. Kameran lcd:ssä kun tuo välttämättä ei näy.
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Me om kyllä aika tarpeetomia ne bundlatut cf-kortit, mielummin kameran hinta pari euroa halvemmaksi ja sitten itse hankkii sen muistin...

Tai no, voihan sitä aina käyttää vähän kuten ennen korppuja nyt kun kortinlukijoita on vähän siellä sun täällä...
jwalley

Viesti Kirjoittaja jwalley »

Itselläni kuvatiedostojen koot ovat n. 2,5Mb:n luokkaa enkä juuri koskaan kuvaa esim. 128Mb:n korttia täyteen purkaamatta kortin sisältöä välillä PC:lle. Kuvaan melko harkitusti ja pyrin välttämään "turhia" räpsäisyjä. Toisaalta käytän melko paljon valotuksen haarukointia joka vaatii sitten osansa muistikapasiteetista.
Pete_A70

Viesti Kirjoittaja Pete_A70 »

Minulla on a70 ja 256 muistia, kertaakaan en ole muistia täyteen kuvannut.. johtuu kait siitä että pidempiä reissuja ei ole ollut ja pc on ollut "käsillä". Kuvien koko n. 2M.. mahtuu muistaakseni n 150 kpl ko. kortille parhaimalla laadulla ja isoimmalla resolla.
Välillä tulee räpsittyä ennemmänkin "samaa" kuvaa, varsinkin jos haluaa että varmasti joku edes onnistuu.

Mun mielestä toi muisti on tällä hetkellä sen verran halpaa että en siinä kohdassa näe syytä säästää...

-Pete
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Digikameroita alkaa olemaan porukoilla jo siihen malliin, että pidemmälle reissulle saa kavereilta kortteja lainaan. Yleensä pystyn antamaan vaihtariksi vaikka 64MB:n kortin kaverille siksi aikaa, kun hän lainaa minulle 256MB:n korttia kaukoidänmatkaa varten. Vaikka kuvaankin hyvin säästävästi, niin se sata kuvaa viikossa tulee väkisinkin otettua reissuilla. Eli 10D:n tai 300D:n kanssa giganen kortti riittää noin kahden viikon reissuun. Pyrin kyllä ottamaan osan kuvista jpg:einä jolloin kuvakapasiteetti moninkertaistuu.

Kyllä tässä pitää hiljalleen alkaa harkitsemaan kannettavan kuvapankin hankkimista, kun ensi kesänä on kiikarissa vajaan kuukauden Afrikanreissu ja matkakamerana todennäköisesti 300D..
soopa

Viesti Kirjoittaja soopa »

Omalle kortilleni mahtuu vain n. 50 kuvaa parhaalla laadulla ja sellainen määrä tulee räpsittyä aivan hetkessä, varsinkin kun tapana on ottaa kuvia niin paljon, että hyviäkin mahtuu joukkoon. Eli tilannekuvia.

Tässä tilanteessa kuvapankki on aivan välttämätön. Itse hankin keväällä X-Drive II:n ja siihen 20 GB:n levyn joka on riittävä. Kokemuksesta voin myös sanoa, ettei ainakaan Lexarin MemoryStickiä kannata käyttää jos haluaa välttyä yhteensopivuusongelmilta.

Tuo X-Drive käy sitten hyvin myös siirtokovalevynä jos pitää siirrellä isompia tiedostoja paikasta toiseen. X-Drive I on muuten aivan riittävä, jos ei kaipaa USB2-liitäntää.

t. Lari
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Päivän hinta 256mb Compact Flashille on 52e eli itse en ainakaan viitsi ruveta kikkailemaan pikkumuistien kanssa kun tuon kokoluokan kortteja saa hinnalla joka menee siihen kun lähtee illalla ottamaan "muutaman" oluen helsingin keskustan ravintoloihin.

Hintavertailua http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.asp?TID=4251
Boah
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

No compact flashit on niin halpoja että niissä tuskin kannattaa niin kauheasti säästellä. Itsellä on kyllä kökkö tilanna, kamera käyttää xD-kortteja ja niiden hinnat on mitä on. Itselläni on käytössä tällähetkellä 16Mb kortti 4Mpix kamerassa ja toiseksi parhaalla JPEG laadulla mahtuu 15 kuvaa joka ei kyllä riitä mihinkään. Kyllä joulun jälkeen pitäisi investoida 512 kortti.
jorma9

Viesti Kirjoittaja jorma9 »

Itsellä on Canon D10 ja siinä kaksi SanDisk 512mb Ultra II -korttia. Molempiin mahtuu jpg-muodossa parhaimmalla kuvanlaadulla 197 kuvaa/kortti. Aivan riittävä määrä muutaman päivän kuvaussessioon.
fangio

197???

Viesti Kirjoittaja fangio »

Että mahtuu 512-kortille 197 kuvaa. Mulla on D60 ja kaksi 512 ultraa ja pari pikkukorttia 32 megaa. Tommosella pikkukortilla en kyllä kotipihaa kauemmas mee, mutta ajattelin, että niillä voi hätätuilassa vähän paikata, jos saa kortin täyteen tai jos vaikka kamerassa ei ole korttia, kun lähden johonkin.

Ihmettelen edellistähemmoa. Mulla vaihtelee aika paljon toi, että montako kuvaa, mutta tuntuu, että keskiverto on jotain 160-170.

Reissussa kuvia tulee heti purettua, mutta kotosalla tuppaavat unohtua sisään liian pitkäsksi aikaa.
KaS

Viesti Kirjoittaja KaS »

Kesällä menin Saksaan kuuden päivän reissulle mukana 512MB ja 128MB. Saksasta ostin vielä uuden 512MB kortin ja silti loppui tila. Kyllä mulla menee helpostikin viikonlopun tai vaikka jonkun yhden illan tapahtumankin aikana >512MB, usein 1024MB täyteen. Kamera on Canon 10D ja formaattina paras jpg. Viikon matkalla en lähtisi alle gigalla kyllä pakottamallakaan. Se ei riitä.

Viikonloppuna tuli käytyä hautausmaalla ja räpsittyä n. 40 kuvaa RAW-formaatilla ja kyllä on tullut nyt katsasteltua gigan korttien hintoja. Hitachin 2GB microdriven saisi n. 250 eurolla, mutten oikein luota niihin. Vastaavasti Kingstonin 1GB CF olisi saman hintainen.

-KS-
Vastaa Viestiin