Sivu 1/1

aukko

Lähetetty: Loka 25, 2003 22 : 32
Kirjoittaja mmmmmm
niin miten menee nuo aukot tai niiden koot ja onko ne suhteessa kennoon tai filmiin ku ei käsitä että pienempi f luku on suurempi aukko..... jos säädetään tarkennus etäisyyttä niin muuttuukuo siinä pelkästään aukon koko vai tapahtuuko tarkennus jollain muulla?

Lähetetty: Loka 25, 2003 22 : 42
Kirjoittaja laite
http://www.azuswebworks.com/photography/ph_cam.html

vaikka tuolta tuollaista juttua. lisää löytyy googlettamalla "camera basics".

kannattaa myös mennä lähikirjastosta hakemaan joku valokuvausopas missä kerrotaan myös kameran toimintaperiaatteista.

Lähetetty: Loka 25, 2003 22 : 50
Kirjoittaja laite
http://entertainment.howstuffworks.com/camera.htm

howstuffworks on myöskin loistava nettisivu jos haluaa tietää miten joku asia toimii.

toivottavasti nämä valottavat hieman tuota toimintaperiaatetta :)

Lähetetty: Loka 25, 2003 22 : 57
Kirjoittaja Tapiol2003
Helppo juttu. Jos sinulla on 50 mm:n normaaliobjektiivi ja himmentimen suurin aukko on halkaisijaltaan samaiset 50 mm, on optiikan valovoima F1.0. Jos himmentimen halksija on vaikkapa 25 mm, on valovoima F2.0 (50 mm / 25 mm = 2.0) kun objektiivi on tarkennettu äärettömään.

Jos sinulla on digipokkarissa 7 mm:n laajakulma ja 3,5 mm:n himmentimen halkaisija, on valovoima edelleen F2.0 jne.

Siksi numerot suurenevat, kun himmentimen halkaisija pienenee. Himmenninarvot suhtautuvat toisiinsa numeron 2 neliöjuuren kertoimella ( 1,414213...), jolloin asteikosta muodostuu tuttu 1.0 - 1.4. - 2.0 - 2.8 - 4.0 - 5.6 jne.

Lähetetty: Loka 25, 2003 23 : 10
Kirjoittaja mmmmmm
kai se on helppoa kun osaa :) oon hommaamassa fujin 602:sta kameraa ja siinä on F2.8 - F3.1 mutta saa aukon F11:ksikin niin mitä hyötyä on F11 aukosta jos se toimii täysin 2.8-3.1 välillä................mun täytyy hommata joku kirja :) sitä himmennintä en ole ennen kuullutkaa/tiennyt että semmonenki on

Lähetetty: Loka 26, 2003 10 : 37
Kirjoittaja mikko
Tämä on paras paikka tutkia miten aukko ja ajan säätö vaikuttaa kuvaan, ja voit itse sitä kokeilla:
http://www.photonhead.com/exposure/simcam.htm

Lähetetty: Loka 26, 2003 11 : 07
Kirjoittaja seppot
mmmmmm kirjoitti:kai se on helppoa kun osaa :) oon hommaamassa fujin 602:sta kameraa ja siinä on F2.8 - F3.1 mutta saa aukon F11:ksikin niin mitä hyötyä on F11 aukosta jos se toimii täysin 2.8-3.1 välillä................mun täytyy hommata joku kirja :) sitä himmennintä en ole ennen kuullutkaa/tiennyt että semmonenki on
Olisko mahdollista, että tuo F2.8 on objektiivin laajakulmapäässä käytettävissä oleva suurin aukko. F3.1 on on objektiivin telepäässä käytettävissä oleva suurin aukko. F11 on pienin aukko mitä voi käyttää molemmilla edellämainituilla polttoväleillä.

Siis kerta kiellon päälle:
-kun kuvaan mahtuu kirjahylly 3 metrin päästä niin F2.8- F11.
-samalta matkalta kuvassa on pari eurokossupulloa F3.1 -F11.

Ilmiö (siis valovoiman väheneminen) on melko yleinen kaikissa zoomeissa. Mitä vähemmin valovoima vähenee sen parempi lasi on kyseessä. Joissain kameroissa se saattaa huonontua parillakin aukolla, mikä meinaa valotusajalle 4x ja käsivaralta kuvaaminen on jo kertaluokkaa hankalampaa etenkin kun juuri pitkillä polttoväleillä olisi hyvä käyttää lyhyempiä valotusaikoja.
Vaikkapa esimerkkinä FinePix F601 Zoom F2.8 - F4.5 ja suurin (kooltaan pienin) aukko on F8 eli kameran koon pienentyessä jostain pitää tinkiä. Melko usein tingitään juuri valovoimasta 3x zoomilla tai mikä se suurin polttoväli nyt sattuu olemaan. Sitten ihmetellään kun kaikki kuvat on yhtä suttua kun kuvataan sisätiloissa käsivaralta. Kun valovoima pienenee niin valotusaika kasvaa ja kuvaan tulee liike-epäterävyyttä. Vaikka kameran voi tukea ovenkarmiin ja jalustaan niin melko ikävältä näyttää kun kädet ja kasvot on etenkin pikkulasta kuvattaessa yhtä mössöä johtuen juuri liian pitkästä valotusajasta. Lapset kun ei tahdo pysyä paikallaan siis pienet lapset. Isot taas ei tahdo liikkua, mutta se on toinen juttu, ei siitä enempää.
Tuossa 602:ssa ei ongelma (jos sitä saa kutsua ongelmaksi) ole kovinkaan paha vaikka tilanne voisi olla parempikin etenkin jos sitä vertaa G3:een tai C5050:aan missä aukko lähtee F2 tai F1.8 alkaen. Mutta kuten sanottu, jostain on pakko tinkiä etenkin jos linssi on 6x (35-210mm) Tuossa G3:ssa aukko pienenee F3:een kun zoomataan 4x eli ollaan jo samalla viivalla ja C5050 3x zoomattuna F2.6 mikä on hieman parempi, mutta onhan tuo zoomikin paljon lyhyempi.

Taisi tulla melko sekavaa juttua, sori vaan :)

Sepe

Himmennin ja suljin

Lähetetty: Loka 26, 2003 11 : 47
Kirjoittaja jiiällä
Säätyvä himmennintä ja säätyvää suljinaikaa tarvitaan valotuksen säätöön. Kirkkaassa valaistuksessa kennolle/filmille välittyvää valon määrää pitää vähentää pienentämällä aukkoa ("numero" suurenee - esim. 2,8:sta vaikkapa 8:ksi) ja/tai valotusaikaa lyhentämällä (lukuarvo esim. 1/30:sta 1/250:ksi). Samaa aukon säätymistähän tapahtuu silmässä - pitää sopeutua vallitseviin olosuhteisiin.

Kun kameroissa välttämättä tarvitaan säätyvä himmennin ja suljin voidaan näitä käyttää myös erilaisten kuvauksellisten tarkoitusperien edistämisessä. Esim. lähikuvauksessa on etua pienestä himmenninaukosta (esim. 8), jolla terävänä piirtyvä alue on laajempi kuin suurella himmenninaukolla (2,8). Nopea suljinaika pysäyttää liikkeen - vaikkapa lumihiutaleet ja hidas saa esim. liplattavan järven pinnan näyttämään unenomaiselta.

Zoomien suurimman aukon arvon muuttuminen polttovälin mukaan haittaa, kun kuvataan manuaaliasetuksin ja kun kuvataan salamalla, jonka tehoa ei mitata optiikan läpi (siis kun kuvauksen aikana muutetaan polttoväliä ja silti halutaan valotuksen pysyvän kohdallaan). Automaattiasetuksin kuvattaessa aukkoarvon muutos tulee huomioiduksi. Telepuolen heikko valovoima tietysti kiusaa ja vaikeuttaa esim. tarkennuksen toimintaa. Joissakin kameroissa voi valita, että aukkoarvo pysyy lukittuna zoomattaessa eli valovoiman muutos kompensoidaan siten että aukko konkreettisesti muuttaa kokoaan, mutta ei arvoaan zoomauksen aikana. Optiikan suurin aukko valittaessa tämä ei tietenkään toimi (ks. esim. Nikon 5700 zoom options, fixed aperture).

Lähetetty: Loka 26, 2003 15 : 05
Kirjoittaja mmmmmm
verrattuna olympus 5050:aan iso64 g3:seen iso50 fujilla alkaa iso160:stä tietenki kohinaakin on enempi ku edellä mainituissa mutta luulisin että suljin ajat on aika lailla samat alhaisinta iso arvoa käyttämällä.............voin olla väärässä

Lähetetty: Loka 26, 2003 15 : 08
Kirjoittaja laite
mmmmmm kirjoitti:verrattuna olympus 5050:aan iso64 g3:seen iso50 fujilla alkaa iso160:stä tietenki kohinaakin on enempi ku edellä mainituissa mutta luulisin että suljin ajat on aika lailla samat alhaisinta iso arvoa käyttämällä.............voin olla väärässä
ISO arvon kaksinkertaistuessa suljinaika putoaa puoleen jos aukko pysyy samana.

ja esim f2.0 aukolla ja iso 100:lla kuvatessa suljinaika on sama kuin f2.8 aukolla ja ISO 200:lla.

edit: pienen laskutoimituksen jälkeen tuo ero iso50 ja iso64 välillä on ~30% (eli iso64:llä suljinaika on noin 30% nopeampi kuin iso50:llä jos kuvataan samalla aukolla [edit: voi olla että laskin väärin, kyse on kuitenkin suurinpiirtein tuota luokkaa olevasta erosta, ei mitenkään merkittävä siis]).

kannattaa tosiaan katsella esim www.dpreview.com :sta noita kameroiden arvosteluja ja vertailla kuvien kohinaisuutta jne.

Lähetetty: Loka 27, 2003 14 : 57
Kirjoittaja trombi
Just joo... jos kaveri kysyy perusasiaa, niin sille lasketaan jotain käsittämätöntä juubaa.

Lähetetty: Loka 27, 2003 15 : 11
Kirjoittaja laite
trombi kirjoitti:Just joo... jos kaveri kysyy perusasiaa, niin sille lasketaan jotain käsittämätöntä juubaa.
hyvä että sinä sentään osallistuit jollain järkevällä tavalla ;)