Valkotasapaino ja jäähallit

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Geppetto

Valkotasapaino ja jäähallit

Viesti Kirjoittaja Geppetto »

Kertokaahan te kokeneemmat, miten oikein saatte väritasapainon kuntoon jäähalleissa otetuissa kuvissa?

Minulla on melkoisia vaikeuksia saada värit edes jotenkin kohdalleen noiden onnettomien kaasupurkauslamppujen keltaisessa valossa. Jää on kuin sanonko mistä jäädytetty ja sitä korjatessa meinaavat muut värit sitten mennä pieleen, lähinnä sinisen puolelle.

Olen yrittänyt kaikilla valkotasapaino asetuksilla; automaatilla, auringonvalo, keinovalo, salama ja lisäksi manuaalilla pringlesin kera ja ilman. Parhaat tulokset olen saanut keinovaloasetuksella ja cokinin violetilla suotimella (A036 FL-W tai A046 FLD) Niillä kuitenkin muut värit menevät liikaa siniseen päin ja jää ei aivan pääse keltaisesta väristään. Suotimen kanssa ei manuaaliasetus onnistu. Tulleeko säätöalue vastaan, vai mikä lienee vikana.

Photoshopissa olen yrittänyt vaikka mitä, mutta ei tunnu auttavan. Parhaimmillaankin tulee hilpeitä vääräväri kuvia. RAW vaihtoehtoa kamerassani ei ole.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
skv

Viesti Kirjoittaja skv »

Itse olen käyttänyt Photoshopin Käyrät (Curves) työkalua fixailuun. Tähän asti toiminut.

Itsellä ei ole onneksi A70:llä ollut noin pahoja värivirheitä kuin kerrot. Tietysti riippuu missä hallissa on kuvannut.

Edit: Illalla kun pääsen kotiin niin laitan esimerkin tuonne photoshop helppiin mihin olen itse päässyt.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Itse olen saanut Pringles -purkin kannella lähes poikkeuksetta onnistuneen lopputuloksen. Myös wb -haarukointi auttaa joskus asiaa.
Geppetto

skv kirjoitti:Itse olen käyttänyt Photoshopin Käyrät (Curves) työkalua fixailuun. Tähän asti toiminut.
Annatko lyhyen kuvauksen miten korjaat tuollaisen värivirheen Käyrät -työkalulla?

Hallitkin ovat varmaan valaistukseltaan erilaisia. Täällä Tampereella näyttäisi melkein kaikissa harjoitushalleissa olevan samanlaiset voimakkaan keltaiset valaisimet. Kun kaupunki niitä kai huoltaa, ovat varmaankin standardoineet valaisinsysteeminsä tuollaisiksi inhottaviksi kaikkiin täkäläisiin harjoitushalleihin.Ei minullakaan kaikissa jäähalleissa ole tätä ongelmaa. Esim. Hakametsän isossa hallissa on aivan toisenlainen valaistus. Valitettavasti suurimmassa osassa tuntuu olevan tämäntyyppisiä valaisimia.

geppetto
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Kun avaat curves säätimen, niin heti painikkeiden alapuolella, ikkunan oikeassa laidassa on kolme pipetin kuvaa, yksi valkoinen, yksi harmaa ja yksi musta pipetti. Näillä työkaluilla voit kertoa Photoshopille mikä alue sinun mielestäsi pitää olla valkoinen (tai vaalein kohta kuvassa) ja musta, (tai tummin kohta kuvassa) sekä harmaalla pipetillä voit osoittaa neutraalia harmaata jos kuvasta sellaista löytyy.

Minä säädän lähes kaikki kuvat aina tällä työkalulla, kun musta ja valkoinen napsahtaa kohdalleen niin muut värit seuraavat yleensä perässä.

Joskus jos on oikein kimurantti kuva ja haluan selvittää mikä alue kuvassa on oikeasti valkoisin ja mikä mustin, niin Image->Adjust->threshold säätimellä voit paikallistaa kuvasta em. alueet. Jos sinulla on pipetti työkalu valittuna ja painat cntr:n (vai oliko se alt) pohjaan niin voit jättää "kynnystettyyn" mustavalkokuvaan pienet merkit muistuttamaan missä tavoitekohdat olivat. Thresholdin liukusäädintä hyväksikäyttäen voit hakea ensin toisesta äärilaidasta mustat (tummat( ja sitten toisesta äärilaidasta valkoiset (vaaleat) alueet.

Lopuksi paina Cancel, muuten kuvasi muuttuu mustavalkopikselimössöksi.
Jättämäsi merkit näkyvät kuvassa kun avaat curves säätimen.

Joskus jos kuvassa ei kertakaikkiaan ole riittävän vaaleata tai tummaa aluetta niin työkalua ei voi käyttää, tosin silloin kuva on todennäköisesti melko lattea.
Geppetto

Yritin vielä tuota käyrät työkalua. Sillä saa kyllä muut värit oikeiksi, mutta jää pysyy keltaisena koska se heijastaa lamppujen valoa. Eli ei auttanut. Kiitos kuitenkin avusta.

Pitänee yrittää lisätä toinen salama antamaan "oikeaa" valoa kaukalon päätyyn. Ongelma ei nimittäin ole yhtä suuri etualalla, joka saa enemmän valoa samasta kuin tausta. Kuvan etualan jään saa helpommin oikeamman väriseksi, mutta kauempana se on aika keltaista. Kokeilen laittaa toisen salaman orjana päätyyn valaisemaan myös taustan jäätä. Saas nähdä...
skv

Viesti Kirjoittaja skv »

Yritin katsella sopivia kuvia keltaisesta jäästä, mutta ei löytynyt kunnollisia (olin jo ehtinyt poistaa). Yksi toinen vaihtoehto korjailla on valita taikasauvalla tai jollain muulla valintatyökalulla jää osuus. Tee uusi Sävy/kylläisyys (Hue/Saturation) säätötaso ja muuta keltaisuus arvoja paremmiksi.

Jos on mahdollista saada esimerkki kuva nettiin niin voidaan porukalla kokeilla saadaanko siitä toimivaa aikaiseksi. Ainakin tuonne Photoshop Helpin galleriaan voit laitella esimerkki kuvia.

Edit: barcoder: Se oli Shift-nappi jolla saa merkittyä ne kohdat
jomy

Viesti Kirjoittaja jomy »

barcoder kirjoitti:
Joskus jos on oikein kimurantti kuva ja haluan selvittää mikä alue kuvassa on oikeasti valkoisin ja mikä mustin, niin Image->Adjust->threshold säätimellä voit paikallistaa kuvasta em. alueet. Jos sinulla on pipetti työkalu valittuna ja painat cntr:n (vai oliko se alt) pohjaan niin voit jättää "kynnystettyyn" mustavalkokuvaan pienet merkit muistuttamaan missä tavoitekohdat olivat. Thresholdin liukusäädintä hyväksikäyttäen voit hakea ensin toisesta äärilaidasta mustat (tummat( ja sitten toisesta äärilaidasta valkoiset (vaaleat) alueet.

Lopuksi paina Cancel, muuten kuvasi muuttuu mustavalkopikselimössöksi.
Jättämäsi merkit näkyvät kuvassa kun avaat curves säätimen.
Miten tästä jatketaan eteenpäin? Merkit näkyy mutta kuva on edelleen myrkynkeltainen.
jm
Geppetto

Laitan illalla kuvan sinne. Pitää käydä ensin leipäpuun ääressä sitä palvomassa :)
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Voithan lähettää sen minulle vaikka sähköpostilla, niin linkkaan sen sitten suoraan tähän viestiketjuun.
sepi

Viesti Kirjoittaja sepi »

Ota kuva jäälle laitetusta keskiharmaasta kortista,niin sinulla on referenssi väreistä!
Photoshopissa avaa kuva ja mene Käyrät-säätöön ja klikkaa keskimmäistä (keskiharmaa) pipettiä ja sen jälkeen kuvassa olevaa harmaakorttia.....hupsista värit asettuu aika oikeiksi.
Tallenna tieto ja käytä sitä samaa säätöä muissa hallikuvissa.
Toivotaan onnea helpossa värimaailmassa.
Kokeile erilaisia harmaasävykortteja tai yleensä jotain harmaata kappaletta esim harmaa villapaita!
It's got a cop motor, a 440 cubic inch plant, it's got cop tires, cop suspensions, cop shocks. It's a model made before catalytic converters so it'll run good on regular gas. What do you say, is it the new Bluesmobile or what?
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Ongelma ei nimittäin ole yhtä suuri etualalla, joka saa enemmän valoa samasta kuin tausta. Kuvan etualan jään saa helpommin oikeamman väriseksi, mutta kauempana se on aika keltaista.
Kahden erivärisen valonlähteen oleminen samassa kuvassa on ongelma. Kun toisen saa korjattua, niin toinen on väärin. Salaman ja keltaisen kaasupurkauslampun väriero on todellakin huomattava. Itse olen yleensä ongelmissa jo loistelampun ja salamankin kanssa. Esim kasvokuvissa hiukset värjäätyvät kattolampusta ja naama salamasta, eikä näitä oikein tahdo saada korjatuksi erikseen.

Oletko kokeillut pelkällä vallitsevalla valolla kuvaamista? Onko hallissa vielä kaksia erivärisiä valoja salaman lisäksi?

Jos salamaa tarvitaan, niin sen värin voisi yrittää muuttaa samaksi kuin noiden purkauslamppujen. Voimakas oranssi tai punainen salaman eteen.
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

...kun kuva on merkitty ja avaat curves säätimen niin merkit tosiaan näkyvät siellä. Nyt jos napautat vaikka ensiksi valkoista pipettiä ja viet kursorin kuvan päälle, näkyy kursori pipettinä. Paina CapsLock päälle niin kursori muuttuu samanlaiseksi kiikaritähtäimeksi kuin pudottamasi merkit. Näin kursorin kohdistaminen merkin päälle helpottuu. Nyt vain haet sen valkoisimman kohdan ja napautat hiirellä kun ristikot on päällekkäin ja toistat saman mustalle värille mustalla pipetillä.

PS. laittakaa ihmeessä mallikuva jossa ongelma esiintyy... voidaan joukolla katsoa mitä asialle voisi tehdä...
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

Geppetto kirjoitti:Pitänee yrittää lisätä toinen salama antamaan "oikeaa" valoa kaukalon päätyyn. Ongelma ei nimittäin ole yhtä suuri etualalla, joka saa enemmän valoa samasta kuin tausta.
Sinulta jäi olennainen tieto kertomatta, salaman käyttö. Salaman ja ko. kaasupurkauslampun valot ovat niin erilaisia, että toivottua lopputulosta tuskin saatkaan aikaiseksi tällä yhdistelmällä.

Kaasupurkauslampun spektri on luultavasti sellainen, että vaikka jään saakin neutraaliksi, kun kuva on otettu pelkästään tässä valossa, muut värit ovat todennäköisesti enemmän tai vähemmän vääristyneitä.

Vaihtoehdot: Kuvaa pelkästään vallitsevassa valossa tai suodata salaman valo kaasupurkauslamppuja vastaavaksi.
Geppetto

Vallitseva valo ei riitä nopeasti liikkuvien kohteiden kuvaamiseen.

Pistin yhden hallikuvan Matille, joka toivottavasti saa siitä tänne sopivan esimerkkikuvan.
ahis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahis »

Kuvasin Espoossa Matinkylässä harjoitushallissa junnujen matsia Canon EOS 300 D:llä. ISO 800. Otin custom valkobalanssin jäästä. Kaikki muu meni hienosti, mutta tummanvihreä pelipaita muuttui sinertäväksi. Miksi ? Kaikki muut värit ja jopa jää on kohdallaan. Aikaisemmin yritin korjata photarissa replace colour toiminnalla, mutta paitoihin tuli tummia laikkuja. Curves auttoi. Kiitos vinkistä.
ahis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahis »

Unohdin mainita, että kuvat ovat täällä: http://www.kolumbus.fi/jari.k.ahonen/
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Geppetto kirjoitti:Vallitseva valo ei riitä nopeasti liikkuvien kohteiden kuvaamiseen.

Pistin yhden hallikuvan Matille, joka toivottavasti saa siitä tänne sopivan esimerkkikuvan.
Tässä vain pienennetty versio alkuperäisestä (ei tehty mitään)

Kuva

Iso alkuperäisestä vähän enemmän pakattu versio löytyy
http://www.digicamera.net/keskus/kuvien ... li_iso.jpg (ei tehty mitään).

Itse kokeilin pipettiä, ei oikein toiminut. Autocolor paransi jonkin verran. Parhaan tuloksen sain Variations ja sieltä sitten blueta enemmän. Tuossa kuvassa sotkee etualan salama ja takana keltaiseksi värjäytyvä jää (aivan kuten aiemmin on kirjoitettu). Suljinaika on kuvatessa ollut 1/125 s ja aukko f/6.7, kamera on ollut exif-tietojen mukaan Minolta RD3000 (melkoisen outo lintu, meillä töissä oli aikanaan tämä malli, valovoima oli "hiukan" kehno...). Edelleen exif-tietojen on salamaa käytetty ja white balance on ollut automatic.

Kuva

Tässä kuvassa värikylläisyyttä vähennetty pesusienellä (Sponge Tool); asetuksen arvona Desaturate. Aikaa kului muutma minuutti. Voisi tehdä hienommin menetelmin, mutta aikaa kuluisi myös enemmän.
skv

Viesti Kirjoittaja skv »

Tässä olis minun versio käytin hieman hitaampaa tekniikkaa kuin Matti.

Sävy/Saturaatio muutosta (Antaa enemmän mahdollisuuksia muutella sävyä.)

Kuva

Suurempi kuva

Tarvittaessa voin selostaa tarkemmin.

Edit: Matti Mikä tuo pesusieni hässäkän toimintaperiaate on? Huomasin että kuvaan tulee lisää sinisävyä. Vrt. esim. päätypleksiä tai maalinkehystä

Edit2: Pienikuva näkyviin ja verkon keltaisuus kohdilleen
Viimeksi muokannut skv, Loka 23, 2003 21 : 54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
armih
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja armih »

skv kirjoitti:Tässä olis minun versio käytin hieman hitaampaa tekniikkaa kuin Matti.

Sävy/Saturaatio muutosta (Antaa enemmän mahdollisuuksia muutella sävyä.)

Pienempi kuva

Suurempi kuva

Tarvittaessa voin selostaa tarkemmin.

Edit: Matti Mikä tuo pesusieni hässäkän toimintaperiaate on? Huomasin että kuvaan tulee lisää sinisävyä. Vrt. esim. päätypleksiä
Verkon sisältä kannattaisi vielä poistaa vähän keltaista.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
Vastaa Viestiin